💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۳۷۹
امآم علی (ع) فرمود :
اى فرزند آدم!
رزق دو نوع است
روزیی که تو میطلبی
و روزیی که او تو را میجوبد
كه اگر به دنبال آن نروى به سراغ تو ميايد
پس غم یک سال (آیندهات) را بر غم امروزت بار مکن
غم همان روز، همان روز را بس است
اگر سال آينده در شمار عمر تو باشد
خداى بزرگ در هر روز كه مى آيد، آنچه قسمت تو ساخته به تو عطا خواهد كرد
و اگر آن سال از عمر تو نباشد
پس چرا بايد اندوه چيزى را بخورى كه از آن تو نيست؟
و بدان که کسی بر روزی مقدر تو سبقت نمیتواند گرفت
و کسی در ربودن آن بر تو چیره نخواهد شد
و آن چه که بر تو مقدر شده است هرگز تاخیر نخواهد کرد.
سید رضی میگوید :
اين سخن در همين باب در گذشته(تحت شماره 267) آمد
ولى چون در اينجا واضح تر و مشروحتر بود
آن را بر اساس روشى كه در آغاز كتاب تذكر داديم آورديم.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۳۷۹
وقال علی عليه السلام :
يَابنَ آدَمَ،
الرِّزْقُ رِزْقَانِ:
رِزْقٌ تَطْلُبُهُ،
وَرِزْقٌ يَطْلُبُكَ،
فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاكَ،
فَلاَ تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ!
كَفَاكَ كُلُّ يَوْمٍ مَا فيِهِ،
فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ
فَإنَّ اللهَ تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدِ جَدِيدٍ مَاقَسَمَ لَكَ،
وَإِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ
فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ لِمَا لَيْسَ لَكَ،
وَلَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ،
وَلَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ،
وَلَنْ يُبْطِىءَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ.
قال الرضى :
وقد مضى هذا الكلام فيما تقدم من هذا الباب،
إلاّ أنه ها هنا أوضح وأشرح،
فلذلك كررناه على القاعدة المقررة في أول هذا الكتاب.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 379
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said:
O son of Adam!
Livelihood is of two kinds:
The livelihood which you seek
and the livelihood which seeks you;
if you do not reach it, it will reach you.
Therefore, do not turn your one day’s worry into a year’s worry.
Whatever you get every day should be enough for you for the day.
If you have a whole year of your life,
even then Allah, the Sublime, will give you every next day what He has destined as your share.
If you do not have a year in your life-span,
then why should you worry for what is not for you?
No seeker will reach your livelihood before you,
nor will anyone overpower you in the matter of livelihood.
Likewise, whatever has been destined as your share will not be delayed for you
Sayyid ar-Radi says the following:
“This statement has already appeared elsewhere in this Chapter
except that here it is clearer and more detailed.
This is why we have repeated it according to the principle laid down in the beginning of the book.”
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
نصفت را آرزو و نصف دیگرت را عمل قرار بده. آرزو با تلاش به درد میخورد، بدون آن فقط سرگرم و غافل میکند.
ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ ۖ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
💌 بگذارشان تا بخورند و برخوردار شوند و آرزو[ها] سرگرمشان كند، پس به زودى خواهند دانست. (۳ حجر)
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
◽️ #سیاحت_غرب #آقانجفی_قوچانی #قسمت_اول 📛😳📃😢📛 ... و من مُردم. 😢 گویا مرا نمیبینند و صدای مرا
▫️ #سیاحت غرب #نجفی_قوچانی
📛😳📃😢📛
#قسمت_دوم
🙁با حال غربت و وحشت فوق العاده و یأس از غیر خدا در بالاسر جنازه نشستم. کم کم دیدم قبر میلرزد و از دیوارها و سقف لحد خاک میریزد و بخصوص از پایین پای قبر که بسیار تلاطم دارد
😲مثل اینکه جانوری آنجا را میخواهد بشکافد و داخل قبر شود و بالآخره آنجا شکافته شد، دیدم دو نفر با صورتی موحش و هیکل مهیب داخل قبر شدند، مثل دیوهای قوی هیکل 😳
و از دهان و دو سوراخ بینیهایشان دود و شعله آتش بیرون میرود و گرزهای آهنین که با آتش سرخ شده بود که برقهای آتش از آنها جستن میکرد، در دست داشتند و به صدای رعدآسا که گویا زمین و زمان را به لرزه درآورد از جنازه پرسش نمودند که: «مَن رَبُّک؟ ؛ خدای تو کیست؟» و من از ترس و وحشت، نه دل داشتم و نه زبان.
فکر کردم که جنازه بیروح جواب اینها را نخواهد داد و یقین است که با این گرزها خواهند زد تا قبر پر از آتش شود و با آن وحشتِ وصف ناشدنی، این آتش سوزان هم سربار خواهد شد؛ پس بهتر این است که من جواب گویم.
توجه نمودم به سوی حق و چاره سازِ بیچارگان و کارسازِ درماندگان، و در دل متوسل شدم به علی ابن ابیطالب (ع) چون او را به خوبی میشناختم و دادرس درماندگان فهمیده بودم و دوست داشتم او را، و قدرت و توانایی او را در همه عوالم و منازل نافذ میدانستم [یعنی معتقد بودم در همهی عالمها و منزلگاهها قدرت و نفوذ دارد] و این یکی از نعمتها و چارهسازیهای خداوند بود که در همچو موقع وحشت و خطرناکی که آدمی از هوش بیگانه میشود «وَ تَرَی النَّاسَ سُکاری وَ ما هُمْ بِسُکاری ؛ و مردم را (از وحشت آن روز) بیخود و مست بنگری در صورتی که مست نیستند/ سوره حج:2» آن وسیلهی بزرگ را به یاد آدمی میآورد
و به مجرّد این خطور و الهام [همین که این فکر به ذهن و خاطرم گذشت] ، قلبم قوّت گرفت و زبانم باز شد و چون سکوت و لاجوابیِ (جواب ندادن) من به طول انجامیده بود، آن دو سائل (سؤال کننده) به غیظ به شدت وصف ناشدنی دوباره سؤال نمودند که: «خدا و معبود تو کیست؟»، به صوت و هیبتی که صد درجه از اولی سختتر و شدیدتر بود و از شدت غیظ صورتشان سیاه و از چشمهایشان برقِ آتش شعله میزد و گرزها بالا رفت و مهیّای (آماده) زدن شدند.😱😳
من اول نترسیدم و به صدای ضعیف جواب گفتم که: معبود من خدای یگانه بیهمتاست.
🔘 «هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ. هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِکُونَ؛ اوست خدایى که جز او معبودى شایسته پرستش نیست و به نهان و آشکار جهان داناست. اوست که گسترده مهر و مهربان است. اوست خدایى که جز او معبودى شایسته پرستش نیست؛ همان فرمانروایى که تدبیر امور بندگان در اختیار اوست و در کمال پاکى و طهارت است. با بندگانش برخوردى سالم و درست دارد. ایمنى بخش، برترى چیره، شکست ناپذیر، جبران کننده کاستىها و بزرگمنش و باعظمت است. منزّه است خدا از این که به او شرک ورزند. / سوره حشر، 22و23»
✨این آیه شریفه را که در دنیا در تعقیب نماز صبح [به آن] مداومت داشتم، محض اظهار فضل برای آنها خواندم که خیال نکنند بنیآدم فضلی و کمالی ندارد چنانکه روز اول بر خلقت بنیآدم اعتراض نمودند که غیر از فساد و خونریزی چیزی در آنها نیست.
و بالجمله پس از تلاوت آیه شریفه در جواب آنها، دیدم غضب آنها شکست و گرفتگی صورتشان فرو نشست حتی یکی به دیگری گفت معلوم میشود که این از علمای اسلام است و بعد از این بهطور نزاکت از او سؤال شود.😍
@nahj_balaq
💀🔥🔥👹🔥🔥💀
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۳۸۰
امام علی (ع) فرمود : بسا کسی که در آغاز روز بود و به شامگاهش نرسید بسا کسی که در آغاز شب بر او غبطه میخوردند اما در پايان شب عزاداران به سوگش نشسته بودند.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۳۸۰
وقال علی عليه السلام : رُبَّ مُسْتَقْبِلٍ يَوْماً لَيْسَ بِمُسْتَدْبِرِهِ وَمَغْبُوطٍ فِي أَوَّلِ لَيْلِهِ قَامَتْ بَوَاكِيهِ فِي آخِرِهِ
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 380
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said: Many a man faces a day after which he finds no day, and many a man is in an enviable status in the earlier part of the night but is mourned by wailing women in its later part.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
زندگی سراسر تلخی در جهنم و سراسر شیرینی در بهشت است، و دنیا مخلوطی از تلخ و شیرین.
این دنیا دست به دست میگردد. یک روز به کام ما و روز دیگر به کام دیگران. همه نصیبی از غم و شادی دارند، مهم سست و بیهدف نشدن است.
... وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا ...
💌 و ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم دست به دست میکنیم؛ تا خدا مومنان را، مشخص کند. (۱۴۰ آلعمران)
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
▫️ #سیاحت غرب #نجفی_قوچانی 📛😳📃😢📛 #قسمت_دوم 🙁با حال غربت و وحشت فوق العاده و یأس از غیر خدا در بالاس
📕 #سیاحت_غرب
📝 آقانجفی #قوچانی
#قسمت_سوم
📛😳📃😢📛
...
ولی آن دیگری گفت چون مناط (معیار) رفتار ما با این شخص، جواب سؤال آخری است و آن هنوز معلوم نیست، ما باید به مأموریت خود عمل نموده، وظایف خود را انجام دهیم و این هرکه باشد عناوین و اعتبارات در نظر ما اعتباری ندارد.
پس سؤال نمودند: «مَن نَبیُّک؟» یعنی پیغمبر تو کیست؟
و در این هنگام طپش قلب من کمتر و زبانم بازتر و صدایم کلفتتر گردیده بود، جواب دادم:
نَبيّي رسولُ الله الی الناسِ کافّة محمدُ بن عبدالله خاتمُ النبیین و سیدُ المُرسَلین صَلّی الله علیه و آله (پیغمبرم، فرستادهی خدا به سوی همه مردم محمد بن عبدالله خاتم پیامبران و سروَر رسولان است درود خدا بر او و برخاندان او)
در این هنگام غیظ و غضبشان بالکلیة (بهطور کامل) رفت و صورتشان روشن گردید و از من هم آن ترس و وحشت رفت.☺️
پس سؤال نمودند از کتاب و قبله و امام و خلیفه رسول الله. جواب دادم:
کِتابي قرآنٌ کریمٌ و قَد نزّل مِن رَبٍّ رَحیمٍ عَلَی نَبيّ حَکیمٍ. (کتاب من قرآن کریم است که از سوی پروردگار مهرگستر بر پیامبر حکیم نازل شده)
و قِبلَتِي کَعبة وَالمَسجدُ الحَرام (و قبلهام کعبه و مسجدالحرام است)
«وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ؛ و هر کجا بودید، روی بدان جانب کنید. /بقره،150»
اَلمَسجدُ الحَرام ظاهراً، و باطناً الحقّ المتعال. (مسجد الحرام قبله ظاهری من است و قبلهی باطنیام، حق متعال است)
«إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ من با ایمان خالص روی به سوی خدایی آوردم که آفرینندهی آسمانها و زمین است و من هرگز از مشرکان نیستم. /انعام،79»
و اَئمّتي وخُلفاءِ نَبيّي اِثنَی عَشَر اِمَاماً اَوّلُهُم عَلي ابن اَبیطالب َو آخَرُهُم حُجَّة ابن الحَسَن صَاحِبِ العَصرِ وَ الزَّمان مُفتَرِضُوا الطّاعَة وَ مَعصُومُون مِنَ الخَطَأ وَ الزَّلَل، شُهَداءُ دَارِالفَنَاء و شُفَعَاءُ دَارالبَقَاء. (و امامان من و جانشینان پیغمبر من، دوازده امامند، اول آنها علی بن ابیطالب و آخرشان حجت بن الحسن صاحب العصر و الزمان است که اطاعت همگیشان واجب بوده و از گناه و خطا پاک و منزّه هستند، آنها در دنیا گواه اعمال ما و در آخرت شفیع و واسطهی مغفرت و بخشایش پروردگارند.)
و یک یک اسامی و نسب و حسب آن بزرگواران را برای آنها شرح دادم.👌
گفتند: این همه طول و تفصیل لازم نبود، جواب هر کلمه، یک کلمه است.
گفتم برای شما از این مفصلتر لازم است، زیرا که درباره ما از اول بدگمان بودید و بر خلقت ما اعتراض نمودید، با اینکه بر فعل حکیم (کار خدای دارای حکمت) نمیبایست اعتراض نمود. و از آن روزی که اعتراض شما را فهمیدم، از شما دقّ دلی پیدا کردم. حتی آنکه متعهد شدم که اگر مجالی بیابم، از شما سؤالاتی بنمایم و چون و چرایی دراندازم، ولی حیف که با این گرفتاری و مضیقه (تنگنا) مجالی برایم نمانده.
با لب دمساز خود گر جفتمی - همچو نی من گفتنیها گفتمی
🤔و سکوت نمودم و منتظر بودم که چه سؤالی بعد از این میکنند.
دیدم سؤالی نکردند فقط پرسیدند: این جوابها را از کجا میگویی و از که آموختی؟
و از این سؤال به فکر فرو رفتم که ادّله و براهینی که در دارِ (سرای) غفلت و جهالت و خطا و سهو مرتّب نموده بودم، از کجا سهو و خطایی در مادّه (اصل) و یا در صورت (نوع) و یا در شرایط اِنتاج (نتیجه گرفتن) آن روی نداده باشد؟ و از کجا که [قیاس] عَقیم (بیثمر و بینتیجه) را مُنتِج (نتیجهبخش) خیال نکرده باشیم و از کجا که آنها به موازین منطقی درست دربیاید و از کجا که آن موازین، موازین واقعی باشد و خود ارسطو که مُقَنّن(قانونگذار) آن موازین است، به خطا نرفته باشد؟
ادامه دا..رد..
@nahj_balaq
💀🔥🔥👹🔥🔥💀
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۳۸۱
امآم علی (ع) فرمود : سخن در اسارت توست تا آن را بر زبان نیاوردهای چون آن را به زبان آوردی تو در اسارت آن میروی پس زبانت را همانطور که طلا و نقره ات را در خزانه میکنی حفظ کن زیرا چه بسا سخنی که نعمتی را از آدمی بستاند و مصیبتی را بر او فرود آرد.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۳۸۱
وقال علی عليه السلام : الْكَلاَمُ فِي وَثَاقِكَمَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ، فَإذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ فِي وَثَاقِهِ، فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَوَرِقَكَ فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَتْ نِعْمَةً وَجَلَبَتْ نِقْمَةً.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 381
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said: Words are in your control till you have not uttered them. But when you have spoken them, you are under their control. Therefore, guard your tongue as you guard your gold and silver, for often one expression snatches away a blessing and invites a penalty
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
📕 #سیاحت_غرب 📝 آقانجفی #قوچانی #قسمت_سوم 📛😳📃😢📛 ... ولی آن دیگری گفت چون مناط (معیار) رفتار ما با
📛😳📃😢📛
📄 #سیاحت_غرب
📙 #آقانجفی_قوچانی
#قسمت_چهارم
چه بسا که در همان عالم ملتفت به بعضی لغزشها شویم.
علاوه بر این، بر فرض صحت و درستی، آن براهین فقط و فقط در آن عالم که خانه کورقی و نادانی است محل حاجت هستند چه آنها حکم عصا را دارند و شخص کور در مواضع تاریک و ظلمتکده ها محتاج به این عصا است ولی در این عالم که واقعیات به درجه ای روشن و چشمها تیزتر، جای عصا نخواهد بو د،
پس اینها چه از من میخواهند؟ 🤔
خدایا من تازه مولود این جهانم و اصطلاح اهل آن نیاموخته ام به حق علی بن ابیطالب مددی کن!🙏
من در این فکر و مناجات بودم که ناگهان نعره آنها همچون صاعقه بلند شد که بگو آنچه گفتی از کجا گفتی؟😵
نظر کردم که چشمی نبیند، چنان صورت خشمگین، چشمها برگشته و سرخ شده همچون شعله آتش، و صورت سیاه شده و دهان باز همچون دهان شتر و دندانهای بلند زرد، 👹
گرزها را بلند نموده مهیای زدن هستند و من از شدت وحشت و اضطراب از هوش بیگانه شدم و در آن حال کانه ملهم شدم و به صورت ضعیفی جواب دادم در حالی که از ترس چشمم را خوابانده بودم ذلک امر هدانی الله الیه (آنچه خداوند مرا به ان هدایت فرمود)😦
و از آنها شنیدم که گفتند نم نومه العروس( بخواب به آن خوابی که نعمتش پایانی ندارد ) و رفتند و من با همان حال گویا به خواب رفتم و یا بیهوش بودم ولی حس کردم که از آن اضطراب راحت شدم.
پس از مدتی که به حال آمدم و چشم باز نمودم خود را در حجره مفروش دیدم و جوان خوش رو و خوش مو و خوشبویی را که سر مرا به زانو نهاده و منتظر به حال آمدن من است و من برای تأدب و تواضع برخاستم به آن سلام نمودم او هم تبسمی نموده برخاسته و جواب سلام داده و با من معانقه(دست درگردنم انداخت) و مهربانی نموده و گفت بنشین که من نه پیغمبرم و نه امام و نه ملک بلکه حبیب و رفیق تو هستم.😍
پرسیدم شما که هستید و اسم توچیست؟....
✅ادامه دارد....
@nahj_balaq
💀🔥🔥👹🔥🔥💀