🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
انسان نیازمند برنامه زندگی است. برنامه و قانونی مفید؛ هم برای زندگی دنیا هم آخرت. بُتهایی که برای خودمان از چوب، سنگ، پول، ساختمان و زمین و ... گرفته، تا رهبران غیر الهی و سلبریتیها، میگیریم توان برنامهریزی همه جانبه ندارند. آخر سر هم توان پاداش و مجازات ندارند.
لا جَرَمَ أَنَّمَا تَدْعُونَنِي إِلَيْهِ لَيْسَ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيَا وَلَا فِي الْآخِرَةِ وَأَنَّ مَرَدَّنَا إِلَى اللَّهِ وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ
💌 بتهایی که به طرفشان دعوتم میکنید، بدون شک نه برای دنیا قانون و حرف مفیدی دارند و نه برای آخرت! [ و نه توانایی پاداش] البته برگشتن ما به سوی خداست. هدر دهندههای نعمت هم همه جهنمیاند. (۴۳ غافر)
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
📛😳📃😢📛 #سیاحت_ݟرب #آقانجفی_قوچانی #قسمت_چهل_شش 👌[ادامه دادم] یا اخوان الصّفا و فرسان الهیجا (ای بر
📛😳📃😢📛
#سیاحت_ݟرب
#آقانجفی_قوچانی
#قسمت_چهل_هفت
دریچهخانه باز شد.
یک هزار نفر مسلّح شده و سوار شدند.
پرچمی به رئیسشان داده و سفارش نموده که در هر پستی و بلندی، حال صعود و هبوط (فرود آمدن)، صدا به «لبّیک وسَعدَیک» بلند نمایید که گویا «هل من ناصر» آن دو امام غریب و بیکس را میشنوند، که خونها در جوش باشد.
به رئیس ملائکه گفتم که: باید صد نفر از ملائکه به همراهی این فوج، روانه کنی.
آن بیچاره هم غیر از موافقت، چارهای نداشت و به ناگواری و غُرغُرِ با خود، که معلوم بود بر این رفتارهای ما اعتراض دارد و مخالفت رضای حقّ میداند؛ 🤨
بلکه این کار را دیوانگی و از حیّز عقل (دایره عقل) خارج میپنداشتند.
همینطور فوجی از پس فوج دیگر، با یکصد نفر ملائکه حرکت نمودند، تا آن که شش فوج به فاصله چندی روانه شدند و فوج هفتم که مرکّب از شش هزار نفر بود با بقیهی ملائکه حرکت نمودیم و خودم عَلَم
🌟 «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَریبٌ؛ یاری از جانب خداوند است و فتح و پیروزی نزدیک میباشد» را به دست گرفتم و شاکی السّلاح (با تمام سلاح و با شوکت و هیبت) با شمشیرهای برهنه و در هر صعود و هبوطی از نعرههای لبّیک گفتن و شیهه اسبها و تاخت و تاز سوارکاران، کانّه زمین و زمان بر خود میلرزید.
من و رئیس ملائکه در جلو این سپاه پرجوش و خروش، دوش به دوش حرکت میکردیم. میدیدیم که آقای رئیس، ساکت و عبوس، سر پایین انداخته، در اندیشه و حیرت است و گاهی میخواهد حرفی بگوید، باز حرف را میخورد و اظهار نمیکند.
و اگرچه من سِرّ سُویدای قلب او را حسّ نموده بودم؛ ولی پرسیدم که: شما را چه میشود؟🤔
گفت: «من از این رفتار وحشیانهی شما، که تا به حال چنین حادثهای در این عالم امنیت، توأماً روی نداده، ترسانم که آتش غضب ربّ بر شما نازل و ما هم در میان شما و به آتش شما بسوزیم.»
گفتم: شما چرا به آتش ما بسوزید؟!🤔
گفت: جهت آنکه شما را از این کارهای قبیح نهی نکردیم.
گفتم: چرا اگر کار ما قبیح است، نهی نمیکنید؟!🤔
گفت: چون مأمور شده ایم شما را ببریم به سر حدّ برهوت.
گفتم: ما هم که با شما میآییم، پس چه چیزمان قبیح است؟🤔
گفت: این هیأت لشگرکشیتان و فتنهانگیزیتان.
گفتم: مگر خدا امر کرده که ما را به غیر این هیأت ببرید؟🤔
گفت: نه، همان قدر فرمود: آنها را ببرید.
گفتم: «مطلقِ بردن، همه بردنها است چه پیاده و چه سواره، چه باسلاح و چه بیسلاح و همینطور اقسام دیگر بردنها، به هر هیأتی و کیفیتی که باشد.
و همه اینها مأموریت شما است و قبیح نخواهد بود، چون خدا امر به قبیح نمیکند.☺️ پس اگر جنابعالی ما را از این امور بهحقّ نهی میکردید، حکم برخلاف ما انزل اللّه (آنچه خدا نازل کرده) کرده بودید و مغضوب درگاه الهی میشدید. و از این جهت امر به معروف و نهی از منکر واجب است بر کسی که معروف و منکر را بشناسد و تفاوت بین این دو را تشخیص دهد؛ و تو هنوز خوب و بد را نشناخته و تمیز ندادهای، چطور میتوانستی ما را از کاری نهی و به کاری امر کنی؟!
دیدم از آن بزرگواری خود قدری فروتن و کوچک گردید و گفت: «للَّه الحمد که زبان به منع نگشودم.»
گفتم: «مرا غیرتِ نوعی وا میدارد که شما را از این کوچکتر سازم. گفتار تو که چنین حادثهای تا به حال در این عالم رُخ نداده است، این خود قیاس است که همیشه آینده مثل گذشته باید باشد و هیچ تازهای رُخ ندهد که در گذشته روی نداده. «اوّل من قاسَ ابلیس؛ اوّلین کسی که قیاس کرد ابلیس بود» که [گفت] «هرچه مادّه آتشی دارد مثل آتش، نورانی است و هرچه مادّه خاکی دارد مثل گِل، تیره و ظلمانی است.» و قیاس او را تو خود فهمیدی که باطل بود و به همین استبدادش رانده درگاه اللّه شد؛
با آنکه در قبال این قیاس باطل تو، صریح قول حقّ است که: «کلُّ یوْمٍ هُوَ فی شَاْنٍ؛ خداوند، هر روز در شأن و کاری است.»
@nahj_balaq
💀🔥🔥👹🔥🔥💀
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۴۳۲
امام علی (ع) فرمود : دوستان خدا کسانی هستند که در باطن دنیا نظر میکنند آن گاه که مردم در ظاهر آن نگاه میکنند آنان به آینده آن مشعول میشوند آن گاه که مردم به امور زودگذر دنیا میپردازند پس آن چه از دنیا را (هواهای نفسانی) که میترسند آنان را بکشد، آن را میکشند و آن چه که آنان را به زودی ترک میکند، آن را ترک میکنند آنچه را ديگران بسيار مى بينند كم مى شمارند و رسيدن به آن را همچون از دست دادن آن میدانند با آن چه مردم در آشتی هستند، دشمنی میورزند و با آن چه مردم در دشمنی هستند، آشتی هستند به واسطهی آنان کتاب خدا شناخته میشود آنان به کتاب خدا آگاه هستند کتاب به وسیله آنان پابرجاست و آنان با تکیه بر کتاب بر میخیزند بيش از آنكه بدان اميد بسته اند، نمى بينند و ازچيزى، جز آنچه بايد از آن بترسند، نمى ترسند.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۴۳۲
وقال علی عليه السلام : إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللهِ هُمُ الَّذِينَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْيَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا، وَاشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا آشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا، فَأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ يُمِيتَهُمْ وَتَرَكُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَيَتْرُكُهُمْ، وَرَأَوُا اسْتِكْثَارَ غَيْرِهِمْ مِنْهَا اسْتِقْلالاً، وَدَرَكَهُمْ لَهَا فَوْتاً، أَعْدَاءُ مَا سَالَمَ النَّاسُ، وَسِلْمُ مَا عَادَى النَّاسُ! بِهِمْ عُلِمَ الْكِتَابُ وَبِهِ عُلِمُوا وَبِهِمْ قَامَ الْكِتَابُ وَبِهِ قَامُوا، لاَ يَرَوْنَ مَرْجُوّاً فَوْقَ مَا يَرْجُونَ، وَلاَ مَخُوفاً فَوْقَ مَا يَخَافُونَ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 432
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said: The lovers of Allah are those who look at the inward side of the world, while the other people look at its outward side. They occupy themselves with its most remote benefits while the other people occupy themselves with the immediate benefits. They kill those things which they feared will have killed them, and they leave here in this world what they think will leave them. They took the amassing of wealth by others as a small matter and regarded it like losing. They are enemies of those things which others love while they love things which others hate. Through them, the Quran has been learned, and they have been given knowledge through the Quran. With them, the Quran is staying while they stand by the Quran. They do not see any objective of hope above what they hope and no objective of fear above what they fear.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
باید از هر کس و هر تفکری که فقط به زندگی مادی دعوت میکند روی بگردانیم.
فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّىٰ عَنْ ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ★ ذَٰلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَىٰ
(۲۹ و ۳۰ نجم)
💌 پس اعتنا نکن به آنهایی که از یاد من رو میگردانند و جز زندگی دنیا چیزی نمیخواهند.
💌 منتهای علم و فهم آنها تا همین حد است [هدفشان از علمآموزی فقط رسیدن به رفاه و راحتی دنیاست! ] البته خدا بهتر میداند حال آنهایی را که از راهش به در شدهاند یا در راه درست قرار دارند.
#سرمایهداری
#لیبرالیسم
#قرآن
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
🚫تخریب ارکان مذهب حقه تشیع!
🔖آیت الله ضیاء آبادی
📝آنچه که شدیداً مایه تأسف است این است که مشاهده می شود افرادی که یک عُمر از سفره گسترده اهل بیت اطهار علیهم السلام ارتزاق کرده اند و به حکم عقل و شرع، موظّف به تحکیم اساس مکتب آن انوار مقدّس عرشی می باشند، مع الاسف، نمک نشناسی کرده و با قیافه ای حق به جانب و با حربه موذیانه و غلط انداز دفاع از حریم وحدت اسلامی! دست به کار تضعیف و بلکه تخریب ارکان مذهب حقّه تشیّع گردیده و یکی از دو رکن اصیل مذهب را که تبرّی یعنی بیزاری جستن و اظهار تنفّر از دشمنان اهل بیت علیهم السلام است زیر سوال برده و آن را مخالف قرآن و سنّت! قلمداد می کنند.
🔸گاهی منصب امامت را جدا و مستقلّ از منصب خلافت ارائه می نمایند و گاهی در اصول اعتقادی نیز اعتقاد اصلی و فرعی ساخته و اعتقاد به امامت را یک اعتقاد فرعی اجتهاد پذیر معرّفی می کنند که منکر آن نیز مجتهد معذور است و در نزد خدا مأجور!! و احیاناً رفتار و گفتار امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام را در برخورد با خلفا توجیه افترا آمیز کرده و آن حضرت را کاملاً راضی از خلافت آنها نشان می دهند!
🔸گویی فریادهای آن امام مظلوم را که از قلب دردناکش برخاسته است نشنیده اند که می فرماید: حَتَّى إِذَا قَبَضَ اللَّهُ رَسُولَهُ صلی الله علیه و آله رَجَعَ قَوْمٌ عَلَى الْأَعْقَابِ وَ غَالَتْهُمُ السُّبُلُ وَ اتَّكَلُوا عَلَى الْوَلَائِجِ وَ وَصَلُوا غَيْرَ الرَّحِمِ وَ هَجَرُوا السَّبَبَ الَّذِي أُمِرُوا بِمَوَدَّتِهِ وَ نَقَلُوا الْبِنَاءَ عَنْ رَصِّ أَسَاسِهِ فَبَنَوْهُ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهِ مَعَادِنُ كُلِّ خَطِيئَةٍ وَ أَبْوَابُ كُلِّ ضَارِبٍ فِي غَمْرَةٍ قَدْ مَارُوا فِي الْحَيْرَةِ وَ ذَهَلُوا فِي السَّكْرَةِ عَلَى سُنَّةٍ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ مِنْ مُنْقَطِعٍ إِلَى الدُّنْيَا رَاكِنٍ أَوْ مُفَارِقٍ لِلدِّينِ مُبَايِن (نهج البلاغه فیض، خطبه ۱۵۰)
🔸توجه به این نکته بسیار لازم است که مسئله تحقیق درباره مذهب حق که ضروری ترین عامل حیاتی برای جامعه اسلامی است و ارائه مدارک صحّت و اصالت آسمانی آن مذهب به مردم و روشن نمودن فکر نسل جوان نسبت به اصول و مبانی آن و دفاع از حریم مقدّسات آن، غیر از مسئله ایجاد اختلاف و تولید تشتّت در افکار و فتنه انگیزی بین گروهها است که متأسفانه افرادی به بهانه حفظ وحدت و اتّحاد، از بحث درباره حقایق مذهبی و تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به معتقدات و معارف، سخت می گریزند و احیاناً بحث کنندگان در این گونه مطالب را هم متّهم به فتنه انگیزی و تفریق کلمه امّت و ایجاد رخنه و شکاف در حصار جمعیّت می نمایند.
🔸گویی این حقیقت را نادیده می گیرند که اتّحادی که عقلاً و شرعاً ممدوح و مقدّس است، اتّحادی است که بر مرکز حقّ تشکیل گردد و بر محور حقّ بچرخد وگرنه اتّحاد بر باطل - به فرض تحقّق - اتّحاد نامقدّسی خواهد بود و نتیجه ای جز زیان و تباهی و پوچی نخواهد داشت. و طبیعی است که اوّل باید حق را شناخت و سپس مردم را دعوت به اتّحاد بر محور حق کرد و این، نیاز به بحث و تحقیق همه جانبه ای در مذهب دارد تا معلوم شود که: فماذا بعد الحقّ الّا الضلال؛ آیا پس از حق جز ضلالت و گمراهی چیزی هست؟
📗مظلومی گمشده در سقیفه ص۱۱-۹
📕نهج البلاغه
#نــــهـــج_البلاغه #وحدت #ولایت #تولی #تبری
.....................................................................
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
📛😳📃😢📛 #سیاحت_ݟرب #آقانجفی_قوچانی #قسمت_چهل_هفت دریچهخانه باز شد. یک هزار نفر مسلّح شده و سوار ش
📛😳📃😢📛
#سیاحت_ݟرب
#آقانجفی_قوچانی
#قسمت_چهل_هشت
دیدم جناب ملائکه کوچکتر شد 😳
و گفت: «یک جهت ترس من این است که پیغمبر صریحاً در جواب علی فرمود که: هنوز خبیث از طیّب ممتاز (شناخته و جدا) نشده و تقدیر ظهور پس از امتیاز و جدایی خوبان و بدان است، چنانکه در قصّه نوح بود و شما مصرّید که برخلاف تقدیرات الهی، آنچه را تقدیر بر تأخیر اوست، به تعجیل مبدّل سازید.😐 به عبارت دیگر: آنچه مقدّر شده که فردا ظهور یابد، تو میخواهی که امروز او را به ظهور آری و این خود واقعاً ادعای خدایی کردن است.»😳
گفتم: هر مقدّری، با سلسله اسباب و عللش در این عوالم تقدیر میشود یا بدون اسباب؟!🤔
گفت: با سلسله اسبابش؛
چون بدون این، طَفْره و محال است. (طفره: انتقال چیزی است از یک جایی به جایی، بدون آنکه مسافت بین این دو جا را طی کند.)
گفتم: خدا پدرت را رحمت کند. پس همین رفتارهای ما و دعاهای ما و اصرار و جدیّت در طلب که از حوادث عجیبه شده است، شاید از اسباب و مقدّرات الهی باشد؛ چه اینکه خطورات و تمایلات نفسانی غالباً از تحت اختیار خارج است.
گر خدا خواهد که غفّاری کند
میل بنده جانب زاری کند
خلاصه؛
اصرار در دعا و طلب از خداوند، از جمله اسباب بعضی از مقدّرات است که دور را نزدیک و نزدیک را به ظهور رساند و مانع را بردارد و شرایط وجود را حاصل سازد
. و خود الحاح و اصرار در دعا نیز از مستحبّات است، که اگر تأثیری در آن مطلوب (خواسته) نکند، لااقلّ موجب ثواب خواهد بود.☺️
جناب ملائکه قدری از زمختی، بازتر و از ترشی، شیرینتر و از تیرگی، روشنتر گردیده و رفیق شد. خواهی، نخواهی گفت: «لیکن، اخبار غیبی و الهامات و خطورات رحمانی به بندگان، توسّط ملائکه باشد و بدون این صورت نگیرد؛ چون طفره، محال است و ما از این اخطار و حادثه بیخبریم.😕
گفتم: علاوه بر اینکه آیات آخر سوره بقره، بدون واسطهی جبرئیلتان بود، آیا شما مافوق دارید یا نه؟🤔
گفت: بلی زیاد، که درجات آنان بر ما معلوم نیست.
گفتم: این خطورات ماها، شاید بهوسیله مافوق شما باشد. علاوه بر اینها، ما از دوستان اهلبیت پیغمبریم و الاّ در این مقام قُرب، راه و جا نداشتیم و از لوازم دوستی، یاری کردن عاشق است معشوق خود را به هرچه ممکن باشد ولو به زبان دعا؛ پس چه ایرادی با ما دارید؟!🤨 میگویید چرا آن را دوست دارید و یا اینکه چرا به لوازم دوستی عمل مینمایید؟!😕
و در این هنگام که لا جواب (بدون جواب) ماندند گفتم:
👈 علت این بلند پروازیهای شما، همان تجرّد شما است؛ (تجرّد نسبی منظور است که فرشتگان دارند، و الاّ مجرّد مطلق، فقط ذات اقدس متعال میباشد.) چنانکه ما هم اگر به آن تجرّد اوّل باقی بودیم و به موادّ تُرابی(خاکی) تعلّق نمیگرفتیم چنین بودیم؛ بلکه مدّعی الوهیت (خدایی) هم میشدیم، چنانکه صادق آل محمّد(ص) میفرماید.
ولی بهطور یقین تصدیق بفرمایید که هر مجرّدی دانا و بالاتر از مادّی نیست.
نه هر که طرف کُلَه، کج نهاد و تند نشست
کلاه داری و آئین قیصری داند👌
🍃هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست
نه هر که سر نتراشد قلندری داند
@nahj_balaq
💀🔥🔥👹🔥🔥💀
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜ حکمت ۴۳۳
امام علی (ع) فرمود : به ياد داريد كه لذتها تمام شدنى است و پايان ناگوار آن بر جاى ماندنى است.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۴۳۳
وقال علی عليه السلام : اذْكُرُوا انْقِطَاعَ الَّلذَّاتِ، وَبَقَاءَ التَّبِعَاتِ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 433
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said: Remember that pleasures will pass away while the consequences will stay.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ ★ قُمْ فَأَنْذِرْ (۱ و ۲ مُدَّثِر)
💌 ای کسی که، بخاطر فشارها و هجمهها، سستی، ناامیدی و تعلقات زیادی از تلاش و کوشش بازماندهای، و لباسی از آن بر تن کردهای!
💌 [ تو را چه شده؟!] برخیز و بترسان.
(برگرفته از التحقیق، ج ۳ ، ص ۱۷۷)
#قرآن
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
📛😳📃😢📛 #سیاحت_ݟرب #آقانجفی_قوچانی #قسمت_چهل_هشت دیدم جناب ملائکه کوچکتر شد 😳 و گفت: «یک جهت ترس من
📛😳📃😢📛
#سیاحت_ݟرب
#آقانجفی_قوچانی
#قسمت_چهل_هشت
دیدم جناب ملائکه کوچکتر شد 😳
و گفت: «یک جهت ترس من این است که پیغمبر صریحاً در جواب علی فرمود که: هنوز خبیث از طیّب ممتاز (شناخته و جدا) نشده و تقدیر ظهور پس از امتیاز و جدایی خوبان و بدان است، چنانکه در قصّه نوح بود و شما مصرّید که برخلاف تقدیرات الهی، آنچه را تقدیر بر تأخیر اوست، به تعجیل مبدّل سازید.😐 به عبارت دیگر: آنچه مقدّر شده که فردا ظهور یابد، تو میخواهی که امروز او را به ظهور آری و این خود واقعاً ادعای خدایی کردن است.»😳
گفتم: هر مقدّری، با سلسله اسباب و عللش در این عوالم تقدیر میشود یا بدون اسباب؟!🤔
گفت: با سلسله اسبابش؛
چون بدون این، طَفْره و محال است. (طفره: انتقال چیزی است از یک جایی به جایی، بدون آنکه مسافت بین این دو جا را طی کند.)
گفتم: خدا پدرت را رحمت کند. پس همین رفتارهای ما و دعاهای ما و اصرار و جدیّت در طلب که از حوادث عجیبه شده است، شاید از اسباب و مقدّرات الهی باشد؛ چه اینکه خطورات و تمایلات نفسانی غالباً از تحت اختیار خارج است.
گر خدا خواهد که غفّاری کند
میل بنده جانب زاری کند
خلاصه؛
اصرار در دعا و طلب از خداوند، از جمله اسباب بعضی از مقدّرات است که دور را نزدیک و نزدیک را به ظهور رساند و مانع را بردارد و شرایط وجود را حاصل سازد
. و خود الحاح و اصرار در دعا نیز از مستحبّات است، که اگر تأثیری در آن مطلوب (خواسته) نکند، لااقلّ موجب ثواب خواهد بود.☺️
جناب ملائکه قدری از زمختی، بازتر و از ترشی، شیرینتر و از تیرگی، روشنتر گردیده و رفیق شد. خواهی، نخواهی گفت: «لیکن، اخبار غیبی و الهامات و خطورات رحمانی به بندگان، توسّط ملائکه باشد و بدون این صورت نگیرد؛ چون طفره، محال است و ما از این اخطار و حادثه بیخبریم.😕
گفتم: علاوه بر اینکه آیات آخر سوره بقره، بدون واسطهی جبرئیلتان بود، آیا شما مافوق دارید یا نه؟🤔
گفت: بلی زیاد، که درجات آنان بر ما معلوم نیست.
گفتم: این خطورات ماها، شاید بهوسیله مافوق شما باشد. علاوه بر اینها، ما از دوستان اهلبیت پیغمبریم و الاّ در این مقام قُرب، راه و جا نداشتیم و از لوازم دوستی، یاری کردن عاشق است معشوق خود را به هرچه ممکن باشد ولو به زبان دعا؛ پس چه ایرادی با ما دارید؟!🤨 میگویید چرا آن را دوست دارید و یا اینکه چرا به لوازم دوستی عمل مینمایید؟!😕
و در این هنگام که لا جواب (بدون جواب) ماندند گفتم:
👈 علت این بلند پروازیهای شما، همان تجرّد شما است؛ (تجرّد نسبی منظور است که فرشتگان دارند، و الاّ مجرّد مطلق، فقط ذات اقدس متعال میباشد.) چنانکه ما هم اگر به آن تجرّد اوّل باقی بودیم و به موادّ تُرابی(خاکی) تعلّق نمیگرفتیم چنین بودیم؛ بلکه مدّعی الوهیت (خدایی) هم میشدیم، چنانکه صادق آل محمّد(ص) میفرماید.
ولی بهطور یقین تصدیق بفرمایید که هر مجرّدی دانا و بالاتر از مادّی نیست.
نه هر که طرف کُلَه، کج نهاد و تند نشست
کلاه داری و آئین قیصری داند👌
🍃هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست
نه هر که سر نتراشد قلندری داند
@nahj_balaq
💀🔥🔥👹🔥🔥💀