eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ۳۱ (قسمت ۳) 🔰و بدان ، اى فرزند ، كه بهترين و محبوبترين چيزى كه از اين اندرز فرا مى گيرى ، ترس از خداست و اكتفا به آنچه بر تو واجب ساخته و گرفتن شيوه اى كه پيشينيانت ، يعنى نياكانت و نيكان خاندانت ، بدان كار كرده اند . زيرا ، آنان همواره در كار خود نظر مىكردند ، همانگونه كه تو بايد نظر كنى و به حال خود مىانديشيدند ، همانگونه كه تو بايد بينديشى تا سرانجام ، به جايى رسيدند كه آنچه نيكى بود ، بدان عمل كردند و از انجام آنچه بدان مكلف نبودند ، باز ايستادند . پس اگر نفس تو از به كار بردن شيوه آنان سرباز مى زند و مى خواهد خود حقايق را دريابد ، چنانكه آنان دريافته بودند ، پس بكوش تا هر چه طلب مى كنى از روى فهم و علم باشد ، نه به ورطه شبهات افتادن و به بحث و جدل بيهوده پرداختن . پيش از آنكه در اين طريق نظر كنى و قدم در آن نهى از خداى خود يارى بخواه و براى توفيق يافتنت به او روى آور و از هر چه تو را به شبهه مى كشاند يا به گمراهيت منجر مى شود ، احتراز كن و چون يقين كردى كه دلت صفا يافت و خاشع شد و انديشه ات از پراكندگى برست و همه سعى تو منحصر در آن گرديد ، آنگاه به آنچه در اين وصيت براى تو ، بوضوح ، بيان داشته ام ، بنگر و اگر نتوانستى به آنچه دوست دارى ، دست يابى و براى تو آسودگى نظر و انديشه حاصل نيامد ، بدان كه مانند شترى هستى كه پيش پاى خود را نمىبيند و در تاريكى گام برمى دارد . كسى كه به خطا مى رود و حق و باطل را به هم مى آميزد ، طالب دين نيست و بهتر آن است كه از رفتن باز ايستد. 🔰اى فرزند ، وصيت مرا نيكو درياب و بدان كه مرگ در دست همان كسى است كه زندگى در دست اوست و آنكه مىآفريند ، همان است كه مى ميراند و آنكه فناكننده است ، همان است كه باز مى گرداند و آنكه مبتلا كننده است همان است كه شفا مى بخشد و دنيا استقرار نيافته مگر بر آن حال كه خداوند براى آن مقرر داشته ، از نعمتها و آزمايشها و پاداش روز جزا يا امور ديگرى كه خواسته و ما را از آنها آگاهى نيست . اگر درك بعضى از اين امور بر تو دشوار آمد ، آن را به حساب نادانى خود گذار ، زيرا تو در آغاز نادان آفريده شده اى ، سپس ، دانا گرديده اى و چه بسيارند چيزهايى كه تو نمىدانى و انديشه ات در آن حيران است و بصيرتت بدان راه نمى جويد ، ولى بعدها مى بينى و مى شناسى . پس چنگ در كسى زن كه تو را آفريده است و روزى داده و اندامى نيكو بخشيده و بايد كه پرستش تو خاص او باشد و گرايش تو به او و ترس تو از او . و بدان اى فرزند ، كه هيچكس از خدا خبر نداده ، آنسان ، كه پيامبر ما ( صلى الله عليه و آله ) خبر داده است . پس بدان راضى شو ، كه او را پيشواى خود سازى و راه نجات را به رهبرى او پويى . من در نصيحت تو قصور نكردم و آنسان ، كه من در انديشه تو هستم ، تو خود در انديشه خويش نيستى . ادامه دارد.... ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃 🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯 در مسائل، دیگران را سرزنش و قضاوت نکنیم. از کجا معلوم، شاید ما بودیم بدتر می‌شدیم. زنان مصر، زلیخا را سرزنش می‌کردند، اما خودشان هم کم آوردند. ... فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ ... قَالَتْ فَذَٰلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ ... (۳۱ و ۳۲ یوسف) 💌 هنگامی که چشم‌شان به او افتاد، او را بسیار بزرگ (و زیبا) شمردند؛ و دست‌های خود را بریدند. گفت: این همان جوانی است که بخاطر او سرزنشم می‌کردید. ڪانال @nahj_balaq ................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 بسم الله الرحمن الرحيم 🔴 تفسیر یک دقیقه ای 🔴 #جلسه_23 🔴 آیه 5 سوره بقره 🔸 اولئک علی هدی
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 بسم الله الرحمن الرحيم 🔵 تفسیریک دقیقه ای 🔵 🔵 آیه 6 سوره بقره 🔹 ان الذین کفروا سوآء علیهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا يؤمنون (6)🔹 ترجمه:همانا كسانى كه كافر شدند براى آنها یکسان است چه آنها را انذار بدهی چه آنها را انذار ندهی ایمان نمی آورند. 🔴 كفروا:از ريشه كفر می آید و به معنای انکار کردن و پوشاندن است و به کسی که حقایق الهی را می پوشاند و انکار می کند کافر می گویند. سوآء علیهم:برای آنها یکسان است -سوآء در زبان عربی به معنای مساوی بودن و یکسان است برای کسانی که کافر شدند بود و نبود بعضی چیزها یکسان و برابر است و برایشان فرق نمی کند. 🔴 ءانذرت:از ریشه انذار و به معنای هشدار دادن و ترساندن است ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا یؤمنون: چه آنها را انذار بدهی یا ندهی ایمان نمی آورند 🌸 راه تشخیص مؤمن و كافر كار سختى نيست راهش این است که آیات انذار و عذاب را در برابر آن شخص بخوانیم بعد به حالات و برخورد او نگاه کنیم اگر تحت تاثیر آیات قرار گرفت و پریشان شد مؤمن است و اگر تحت تاثیر قرار نگرفت از ایمان دور است. 🔹 پیام های آیه 6 سوره بقره🔹 ✅ اگر انذار و هشدار بر انسان اثر نکند بشارت و وعده ها اثر نخواهد گذاشت. ✅ ایمان یعنی باور داشتن و کفر یعنی انکار کردن @nahj_balaq 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🕋 🕌 🕋 🕌 🕋 🕌 🕋 استغفـار۷۰ بنـــدی مولاعلی(؏) #بنــــــــــد۳۰ 🍃۳۰- اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ 
🕋 🕌 🕋 🕌 🕋 🕌 🕋 استغفـار۷۰ بنـــدی مولاعلی(؏) ۳۱ ۳۱- اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ خُنْتُ فِیهِ أَمَانَتِی أَوْ بَخَسْتُ فِیهِ بِفِعْلِهِ نَفْسِی أَوْ أَخْطَأْتُ بِهِ عَلَى بَدَنِی أَوْ آثَرْتُ فِیهِ شَهَوَاتِی أَوْ قَدَّمْتُ فِیهِ لَذَّاتِی أَوْ سَعَیْتُ فِیهِ لِغَیْرِی أَوِ اسْتَغْوَیْتُ إِلَیْهِ مَنْ تَابَعَنِی أَوْ کَاثَرْتُ فِیهِ مَنْ مَنَعَنِی أَوْ قَهَرْتُ عَلَیْهِ مَنْ غَالَبَنِی أَوْ غَلَبْتُ عَلَیْهِ بِحِیلَتِی أَوِ اسْتَزَلَّنِی إِلَیْهِ مَیْلِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.  بند ۳۱: بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که به امانت خویش در آن خیانت کردم، یا با انجام دادن آن از ارزش نفس خود کاستم، یا با آن بر بدنم صدمه وارد کردم، یا شهواتم را بر آن برگزیدم، یا لذت هایم را در آن مقدم داشتم، یا برای دیگری در آن تلاش نمودم، یا آنکس را که از من پیروی می نمود اغوا نمودم و به سوی آن کشاندم، یا علیه کسی که مرا از آن منع میکرد لشکر کشی کردم تا بر او چیره شوم، یا با قهر بر کسی که میخواست بر من غلبه کند یا با حیله و نیرنگ بر او دست یافتم، یا میلم مرا به سوی آن لغزانید؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان! ڪانال @nahj_balaq ............🌹یا ؏ــلے🌹 ............
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ۳۱ (قسمت ۴) 🔰بدان ، اى فرزند ، اگر پروردگارت را شريكى بود ، پيامبران او هم نزد تو مى آمدند و آثار پادشاهى و قدرت او را مىديدى و افعال و صفات او را مى شناختى . ولى خداى تو آنگونه كه خود خويشتن را وصف كرده ، خدايى است يكتا . كسى در ملكش با او مخالفتى نكند ، هرگز زوال نيابد و همواره خواهد بود . پيش از هر چيز بوده است ، كه او را آغازى نيست و بعد از هر چيز خواهد بود ، كه او را نهايتى نيست . فراتر از اين است كه پروردگاريش ثابت شود به دانستن و شناختن به دل يا به چشم . چون اين را دانستى ، اكنون چنان كن كه از چون تويى شايسته است با وجود خردى قدر و منزلتش و اندك بودن تواناييش و فراوانى ناتوانيش و بسيارى نيازش به پروردگارش ، در فرمانبردارى از او و ترس از عقوبت او و بيم از خشم او . او تو را جز به نيكى فرمان ندهد و جز از زشتى باز ندارد . اى فرزند ، تو را آگاه كردم از دنيا و دگرگوني هايش و دست به دست گشتن هايش . و تو را از آخرت خبر دادم و آنچه براى اهل آخرت در آنجا مهيا شده و براى هر دو مثلهايى آوردم ، تا به آنها عبرت گيرى و از آنها پيروى كنى . مثل كسانى كه دنيا را به آزمون شناختهاند ، مثل جماعتى است از مسافران كه در منزلگاهى قحطى زده و بى آب و گياه منزل دارند و از آنجا آهنگ جايى سبز و خرم و پر آب و گياه نمايند . اينان سختى راه و جدايى از دوستان و مشقت سفر و ناگوارى غذا را به جان بخرند تا به آن سراى گشاده ، كه قرارگاه آنهاست ، برسند . پس ، آن همه رنجها را كه در راه كشيده اند ، آسان شمارند و آن هزينه كه كرده اند زيان نپندارند . و برايشان چيزى خوشتر از آن نيست كه به منزلگاهشان نزديك كند و به محل موعودشان درآورد . و مثل كسانى كه فريب دنيا را خورده اند ، مثل جماعتى است كه در منزلگاهى سبز و خرم و با نعمت بسيار بوده اند و از آنجا به منزلگاهى خشك و بى آب و گياه رخت افكنده اند . پس براى آنان چيزى ناخوشايندتر و دشوارتر از جدايى از جايى كه در آن بوده اند و رسيدن به جايى كه بدان رخت كشيده اند ، نباشد . 🔰اى فرزند ، خود را در آنچه ميان تو و ديگران است ، ترازويى پندار . پس براى ديگران دوست بدار آنچه براى خود دوست مى دارى و براى ديگران مخواه آنچه براى خود نمى خواهى و به كس ستم مكن همانگونه كه نخواهى كه بر تو ستم كنند . به ديگران نيكى كن ، همانگونه كه خواهى كه به تو نيكى كنند . آنچه از ديگران زشت مى دارى از خود نيز زشت بدار . آنچه از مردم به تو مى رسد و خشنودت مى سازد ، سزاوار است كه از تو نيز به مردم همان رسد . آنچه نمى دانى مگوى ، هر چند ، آنچه مى دانى اندك باشد و آنچه نمى پسندى كه به تو گويند ، تو نيز بر زبان مياور و بدان كه خودپسندى ، خلاف راه صواب است و آفت خرد آدمى . سخت بكوش ، ولى گنجور ديگران مباش . و چون راه خويش يافتى ، به پيشگاه پروردگارت بيشتر خاشع باش . و بدان ، كه در برابر تو راهى است ، بس دراز و با مشقت بسيار . پيمودن اين راه را نياز به طلب است ، به وجهى نيكو . توشه برگير بدان مقدار كه تو را برساند ، در عين سبك بودن پشتت از بار گران . پس بيش از توان خويش بار بر پشت منه كه سنگينى آن تو را بيازارد . هرگاه مستمند بينوايى را يافتى كه توشه ات را تا روز قيامت ببرد و در آن روز كه روز نيازمندى توست همه آن را به تو باز پس دهد ، چنين كسى را غنيمت بشمار و بار خود بر او نه و فراوانش مدد رسان ، اكنون كه بر او دست يافته اى ، بسا ، روزى او را بطلبى و نيابى . و نيز غنيمت بشمر كسى را كه در زمان توانگريت از تو وام مى طلبد تا در روز سختى به تو ادا كند . ادامه دارد.... ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 بسم الله الرحمن الرحيم 🔵 تفسیریک دقیقه ای 🔵 #جلسه_24 🔵 آیه 6 سوره بقره 🔹 ان الذین کفروا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 تفسیر آیه به آیه قرآن 🔶 🔶 آیه 7 سوره بقره 🔹ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوة و لهم عذاب عظيم (7)🔹 ترجمه:خداوند بر دل ها و گوش های آنان مهر نهاد و بر دیدگانشان پرده ای است و برای آنان عذاب بزرگی خواهد بود. 🔴 این آیه در ادامه آیه قبلی در مورد کافران است دلیل اینکه کافران را هشدار بدهی یا هشدار ندهی برایشان یکسان است و فرق نمی کندچیست؟ از ویژگی های ناپسند و زشت کافران و منکران این است که چشم هایشان را در جاهایی به کار گرفتند که نباید در آنجا به کار می گرفتند و با گوش هایشان چیزهایی شنیده اند که نباید می شنیدند و با قلب هایشان چیزهایی را دریافت کردند که نباید آن را دریافت می کردند دیگر این چشم،گوش و قلب خاصیت خود را از دست داده است. 🔴 قرآن می فرماید ختم الله:ختم یعنی تمام شدن و پایان یافتن در اینجا یعنی کار کافران تمام شده است ختم الله یعنی خدا کارشان تمام کرد و در واقع خدا مهر نهاد ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم:خداوند بر قلب ها و شنوایی شان پایان داد. سمع:به معنای شنوایی است- خداوند قدرت شنوایی آنان را از کار انداخت. 🔴 ادامه تفسیر این آیه را در شماره بعدی بیان خواهیم کرد @nahj_balaq 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺