eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_258 🌷 آیه 240 سوره بقره 🌸 وَالَّذ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیات 241 و 242 سوره بقره 🌸 وَلِلْمُطَلَّقاَتِ مَتاَعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِينَ‏ (241) كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون(242)َ ‏ 🍀 ترجمه:و براى زنان طلاق داده شده، متاع مناسبى است كه ( پرداخت آن) بر مردانِ پرهیزكار سزاوار است. (242) این چنین خداوند آیات خود را براى شما روشن مى‏كند، باشد كه اندیشه كنید.(242) 🌸این آیه براى تمام موارد است چه آن مواردی که مهریه تعیین شده چه تعیین نشده باشد چه آمیزشی صورت گرفته بود چه صورت نگرفته بود كه هدیه‏اى جداگانه براى جبران ناراحتى‏ ها و دل‏شكستگى ‏هاى زن، از سوى مرد به پرداخت شود. البته این یک دستور اخلاقى و استحبابى است كه سزاوار است متّقین و پرهیزگاران آن را مراعات نمایند. به هر حال از جلمه ‏ى «حقّاً على المحسنین» در آیه 236 و «حقّاً على المتّقین» در اینجا و آیه «لا تنسوا الفضل بینكم» مى‏‌توان توجّه مخصوصِ اسلام را درباره‏ى حفظ حقوق و زنان مطلّقه بدست آورد. 🔹 پیام های آیات241 و242سوره بقره ✅ در برخورد با زنان ، تقوا لازم است. «وللمطلّقات... حقّاً على المتّقین» ✅ دادن كه نقش كدورت زدایى و دلجویى دارد، نشانه ‏ى پرهیزكاران است. «متاعاً بالمعروف حقّاً على المتّقین» ✅ در و دستورات الهى، باید اندیشه نمود تا به مصالح آن پى‏ برد. «یبیّن اللّه لكم آیاته لعلكم تعقلون» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم می‌فرماید: خدايا من را اهل تسليم قرار بده، ابراهيم علیه ا
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۸ سوره بقره می‌فرماید: خداوندا عبادات ما را به ما نشان بده، به ما نشان بده که چه چيزی عبادت است و چه چيزی عبادت نيست. این خيلی نکته‌ی مهمی است. ما نمی‌دانيم چه چيزی عبادت است، گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست. گاهی پوست موز از پياده رو برداشتن عبادت است. 📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
🏴🏴🏴 السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۲ (در سال 37.هجرى در صفین، شخصى از طايفه بنى اسد پرسيد: چگونه شما را از مقام امامت
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۶۳ (برخى از شارحان نوشتند اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد) 💠1.خدا شناسى سپاس خداوندى را سزاست كه آفريننده بندگان، و گستراننده زمين، و جارى كننده آب در زمين هاى پست، و روياننده گياه در كوه ها و تپه هاى بلند مى باشد، نه اوّل او را آغازى و نه ازلى بودن او را پايانى است، آغاز هر چيزى و جاويدان است، و پايدار و ماندگار بدون مدّت و زمان است. پيشانى بندگان برابر عظمت او به خاك افتاده، و لب ها در اعتراف به يگانگى او در حركتند. به هنگام آفرينش، براى هر پديده اى حد و مرزى قرار داد، تا براى وجود بى نهايت او همانندى نباشد. گمان ها خدا را به اندازه ها و حركت ها و اندام ها و آلت ها نمى توانند اندازه گيرى نمايند. نمى تواند گفت: خدا از كى بود و تا كى خواهد بود وجود آشكارى است كه نمى توان پرسيد: از چيست و حقيقت پنهانى است كه نمى توان پرسيد در كجاست نه جسم است كه او را نهايتى باشد، و نه پوشيده اى كه چيزى او را در بر گرفته باشد، به موجودات آنقدر نزديك نيست كه به آنها چسبيده، و آنقدر دور نيست كه جدا و بريده باشد. بر خداوند، خيره نگريستن بندگان، و بازگشتن لفظى به زبان آنان، نزديك شدن به تپه اى، گام بر داشتن در تاريكى شب، يا راه رفتن در مهتاب كه نور مى افشاند،  و درخشش خورشيدى كه پس از ماه طلوع مى كند، و با طلوع و غروبش، و آمدن شب و روز، چرخ زمان مى گردد و تاريخ ورق مى خورد، هيچ كدام پنهان نيست. خدا پيش از هر نهايت و مدت، و فراتر از هر گونه حساب و شمارش است، خدا والاتر از آنچه مى باشد كه عقل هاى عاجز تشبيه كنندگان تصوّر مى كند. والاتر از صفات پديده ها و اندازه ها و قطرهاست كه براى موجودات مادّى پندارند، و جايگاه هايى كه براى آن در نظر مى گيرند، زيرا حد و مرز و اندازه، شايسته پديده هاست و به غير خدا تعلّق دارد. 💠2.وصف آفرينش پديده ها را از موادّى ازلى و ابدى نيافريد، بلكه آنها را از نيستى به هستى آورد، و براى هر پديده اى حد و مرزى تعيين فرمود:، و آنها را به نيكوترين صورت زيبا، صورتگرى كرد، چيزى از فرمان او سر پيچى نمى كند، و خدا از اطاعت چيزى سود نمى برد، علم او به مردگانى كه رفتند چونان آگاهى او به زندگانى است كه هستند، و علم او به آسمان هاى بالا چونان علم او به زمين هاى زيرين است. 💠3.شگفتى آفرينش انسان اى انسان اى آفريده راست قامت، اى پديده نگهدارى شده در تاريكى هاى رحم هاى مادران، و قرار داده شده در پرده هاى تو در تو آغاز آفرينش تو از گل و لاى بود، و سپس در جايگاه آرامى نهاده شدى تا زمانى مشخّص و سر آمدى تعيين شده، و آنگاه كه در شكم مادرت حركت مى كردى، نه دعوتى را مى توانستى پاسخ دهى، و نه صدايى را مى شنيدى. سپس تو را از قرار گاهت بيرون كردند و به خانه اى آوردند كه آن را نديده بودى و راههاى سودش را نمى توانستى، پس چه كسى تو را در مكيدن شير، از پستان مادر هدايت كرد و به هنگام نياز جايگاه هاى طلب كردن و خواستن را به تو شناساند هرگز، آن كس كه در توصيف پديده اى با شكل و اندازه و ابزار مشخّص درمانده باشد، بدون ترديد از وصف پر وردگارش ناتوان تر، و از شناخت خدا با حدّ و مرز پديده ها دورتر است. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_259 🌷 آیات 241 و 242 سوره بقره 🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیات 243و244 سوره بقره 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِیاَرِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ الْنَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ (243) و قاتلوا في سبيل الله و اعلموا أن الله سميع عليم (244) ‏ 🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از ترس مرگ از خانه ‏هاى خود خارج شدند، در حالى كه هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنها گفت:بمیرید ، سپس آنان را زنده كرد همانا خداوند نسبت به مردم فضل و بزرگواری مى‏‌كند، ولى بیشتر مردم سپاس نمى‏ گذارند. و در راه خدا بجنگید و بدانید که قطعاً خداوند شنوای داناست. 📚 محمد بن یعقوب کلینی بعد از چهار یا پنج واسطه از امام محمد باقر علیه السلام درباره نزول این آیه چنین روایت نموده است که اینان مردم شهری از شهرهای بودند که در آن شهر هفتاد هزار خانه بوده است و گرفتار مرض طاعون می شوند. توانگران شهر که توانایی خروج را داشتند از شهر بیرون آمدند ولی فقرا و بیچارگان که توانایی خروج را نداشتند ماندند و از اثر این مرض بیشتر آنها به رسیدند. توانگران می گفتند:اگر بیرون نمی آمدیم به هلاکت می رسیدیم و فقرا می گفتند: اگر ما هم توانایی و وسیله خروج از شهر را می داشتیم از نفرات ما کمتر به هلاکت می رسیدند ، سپس تصمیم گرفتند که همه با هم از ترس مرگ ناشی از مرض از شهر خارج شوند لذا از شهر بیرون رفتند تا به شهری دیگر رسیدند . 📚 به ناچار در آن شهر فرود آمدند و به فرمان خداوند همه مردند تا این که پیامبری از پیامبران بنی اسرائیل به نام بر آنها گذشت. وقتی که استخوان های پوسیده آنها را دید در عین حال عبرت گرفتن گریست و گفت: خدایا اگر آنها را زنده گردانی به آبادانی شهرهای تو پردازند و فرزندانی بوجود آورند که به عبادت تو مشغول گردند همچنان که خودشان نیز به عبادت تو خواهند پرداخت. خداوند به حزقیل وحی فرستاد و فرمود: آیا دوست داری که آنها زنده شوند؟ گفت:بلی ، سپس آنها را زنده گردانید و به آن پیامبر فرمان داد که کلماتی را طبق دستور بر زبان براند. امام صادق علیه السلام فرمایند: کلماتی که آن پیامبر طبق دستور به زبان آورد اسم اعظم بوده است و نیز از امام صادق علیه السلام نقل نمایند که فرمود: این آیه درباره این قوم نازل گردیده است. 🌺 آنها فکر می کردند مرگ در دست طاعون است بلکه در دست خداست ، خدا برای اینکه برای آنها و برای آیندگان تفهیم کند که مرگ و زندگی در دست خداست ، جان آنها را گرفت سپس آنها را زنده کرد . البته این الطاف الهى، هشدار و درس عبرتى براى آیندگان تاریخ است كه انسان بفهمد و شكرگزار خداوند باشد. بلافاصله در آیه بعد می فرماید: و قاتلوا فی سبیل الله و اعلموا أن الله سميع عليم: و در راه خدا بجنگید و بدانید که همانا خداوند شنوای داناست. یعنی حالا که دانستید مرگ و زندگی به دست خداست پس در راه خدا بجنگید و از مرگ نترسید. و خداوند از انگیزه های شما با خبر است. 🔹 پيام های آیات 243و244سوره بقره ✅ به بنگریم و از آن درس بگیریم. «ألَم تَرَ...» ✅ در بیان تاریخ، آنچه مهم است عوامل و سقوط است، نه نام افراد و قبایل و مناطق. «الّذین خَرجوا من دیارهم» ✅ آنجا كه اراده باشد، فرار كارساز نیست. «قال لهم اللّه موتوا» ✅ در همین دنیا بارها مردگان را زنده كرده است. «ثم احیاهم» ✅ فراز و نشیب‏ها، مرگ و میرها، زاد و ولدها و زنده ‏شدن‏هاى مجدّد، همه نمونه ‏هایى از الطاف وفضل الهى است. «انّ اللّه لذو فضل» ✅ و مبارزه ، زمانی ارزش دارد که برای خدا و در راه خدا باشد. ✅ در راه خدا ، شکر نعمت حیات است. ✅ توجه به اینکه مرگ و زندگی به دست خداست و اینکه ما در محضر هستیم ، قوی ترین عامل و انگیزه برای پیکار در میدان جنگ است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۸ سوره بقره می‌فرماید: خداوندا عبادات ما را به م
✨نور و سایه✨ 🍀گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست.شخصی تعريف می‌کرد که نزد امام از فردی تعريف می‌کرديم که ايشان سی‌ سال است که نماز ظهرش را سر وقت خوانده است. امام فرمودند: يعنی در اين چند سال نيازمندی پيش او نيامده که بخواهد گره‌اش را باز کند که نمازش را ديرتر بخواند؟ 📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقام عرشی حضرت زهرا_1.mp3
12.24M
س ۱ ✨ رضایت و خشم حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها؛ محور رضایت و خشم خداست ! کمی به این حدیث، عمیق فکر کنید؛... " تمامیّت الله در یک زن، جلوه کرده است" که حبّ و بغض او، دقیقاً منطبق با الله است! این ...یعنی؛ عصمت مطلق! ✦ با چنین الگویی باید چه کرد؟ 🎤 @ostad_shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۳ (برخى از شارحان نوشتند اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد) 💠1.خدا شناسى سپاس خداوندى
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۶۴ (در سال 34.هجرى مردم در اطراف امام جمع شده و از عثمان شكايت كردند و از او خواستند كه با عثمان صحبت كند تا از اشتباهات خود دست بردارد) 💠همانا مردم پشت سر من هستند و مرا ميان تو و خودشان ميانجى قرار داده اند، به خدا نمى دانم با تو چه بگويم چيزى را نمى دانم كه تو ندانى، تو را به چيزى راهنمايى نمى كنم كه نشناسى، تو مى دانى آنچه ما مى دانيم. ما به چيزى پيشى نگرفته ايم كه تو را آگاه سازيم، و چيزى ما در پنهانى نيافته ايم كه آن را به تو ابلاغ كنيم. ديدى چنانكه ما ديدم، شنيدى چنانكه ما شنيديم، با رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بودى چنانكه ما بوديم، پسر ابو قحافه (ابا بكر) و پسر خطّاب، در عمل به حق، از تو بهتر نبودند، تو به رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) در خويشاوندى از آن دو نزديك ترى، و داماد او شدى كه آنان نشدند، پس خدا را، خدا را، پروا كن سوگند به خدا، تو كور نيستى تا بينايت كنند، نادان نيستى تا تو را تعليم دهند، راه ها روشن است، و نشانه هاى دين برپاست. پس بدان كه برترين بندگان خدا در پيشگاه او رهبر عادل است كه خود هدايت شده و ديگران را هدايت مى كند، سنّت شناخته شده را بر پا دارد، و بدعت ناشناخته را بميراند. سنّت ها روشن و نشانه هايش آشكار است، بدعت ها آشكار و نشانه هاى آن بر پاست، و بدترين مردم نزد خدا، رهبر ستمگرى است كه خود گمراه و مايه گمراهى ديگران است، كه سنّت پذيرفته را بميراند، و بدعت ترك شده را زنده گرداند. من از پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) شنيدم كه گفت: «روز قيامت رهبر ستمگر را بياورند كه نه ياورى دارد و نه كسى از او پوزش خواهى مى كند، پس او را در آتش جهنم افكنند، و در آن چنان مى چرخد كه سنگ آسياب، تا به قعر دوزخ رسيده به زنجير كشيده شود» من تو را به خدا سوگند مى دهم كه امام كشته شده اين امّت مباشى، چرا كه پيش از اين گفته مى شد. «در ميان اين امّت، امامى به قتل خواهد رسيد كه در كشتار تا روز قيامت گشوده خواهد شد و كارهاى امّت اسلامى با آن مشتبه شود، و فتنه و فساد در ميانشان گسترش يابد، تا آنجا كه حق را از باطل نمى شناسند، و به سختى در آن فتنه ها غوطه ور مى گردند». براى مروان  چونان حيوان به غارت گرفته مباش كه تو را هر جا خواست براند، آن هم پس از ساليانى كه از عمر تو گذشته  و تجربه اى كه به دست آورده اى. (عثمان گفت «با مردم صحبت كن كه مرا مهلت دهند تا از عهده ستمى كه به آنان رفته بر آيم») امام عليه السلام فرمود: آنچه در مدينه است به مهلت نياز ندارد، و آنچه مربوط به بيرون مدينه باشد تا رسيدن فرمانت مهلت دارند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_260 🌷 آیات 243و244 سوره بقره 🌸 أَل
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 🌷 آیه ۲۴۵ سوره بقره 🌸 مَنْ ذَا الَّذِى يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ‏ 🍀 ترجمه:چه کسی هست كه به خداوند قرضی نیکو دهد،تا خداوند آن را براى او چندین برابر افزایش دهد و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مى‏‌سازد، و به سوى او بر می گردید. 🌷:چه کسی؟ 🌷 : در زبان عربی به معنای بریدن و جدا شدن است یعنی انسان بخشی از مال را بریده و جدا کرده و به دیگران می دهد تا دوباره باز پس گرفته شود. 🌷 :نیکو و به زیباترین شکل 🌷 :آن را می افزاید، چند برابر می دهد 🌷 :بسیار زیاد 🌷 :محدود می کند ، می گیرد 🌷 # یبسط: گسترش و وسعت دادن 🌸 روزی بندگان را محدود و گسترده می سازد این کار هم براساس حکمت انجام می دهد. انسان هایی که بپذیرند گرفتن و بخشیدن از سوی خداست ، اهل بخشش خواهند بود یکی از این بخشش ها یعنی قرض نیکو و به شکلی پسندیده و زیبا انجام شود. ✅ اما این چه شرایطی دارد؟ ✏️در تفسیر مجمع البیان شرایطی را برای قرض الحسنه بیان کرده است که به صورت زیر می باشد: 1⃣ از مال حلال باشد. 2⃣ از مال سالم باشد. 3⃣ براى مصرف ضرورى باشد. 4⃣ بى‏ منّت باشد. 5⃣ بى‏ ریا باشد. 6⃣ مخفیانه باشد. 7⃣ با عشق وایثار پرداخت شود. 8⃣ سریع پرداخت شود. 9⃣ قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد. 🔟 آبروى گیرنده قرض حفظ شود. 🌸 چنین قرض هایی برکات فراوانی به دنبال دارد قرض به ، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. خداوند نامی از بندگان را به میان نمی کشد یعنی اگر به بنده ی من قرضی نیکو بخشیدی مانند این است که به من بخشیدی پس طرف حسابت خداست. یک دانه را اگر در خاک بکاری از آن دانه ۷خوشه و هر خوشه صد دانه می دهد که در مجموع ۷۰۰دانه برمی گردد. یک دانه کاشتی ۷۰۰تا به تو برگردانده شد. اگر یک حسنه انجام دهیم خداوند آن را چندین برابر می کند پس نگران نباشیم. حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمان‏ها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. در روایات مى‏‌خوانیم: هر كه با گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مى‏‌دهد و هر كه با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مى‏‌گیرد. 🌸 در روایات آمده،هنگامى كه آیه «من جاء بالحسنة خیر منها:هر كسی که كار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مى‏‌گیرد»نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از تقاضاى ازدیاد كرد، آیه نازل شد: «فله عشر امثالها» ده برابر داده مى‏‌شود. باز درخواست نمود، که این آیه۲۴۵ قرض الحسنه با جمله ‏ى «اضعافاً كثیرة» نازل شد. پاداش خدا به قرض دهندگان، هم در دنیا وهم در است. اگر در اوّل آیه خداوند با لحنى عاطفى از مردم قرض مى‏‌خواهد، به دنبال آن مى‏‌فرماید:«واللّه یقبض و یبسط» تا مبادا گروهى خیال كنند كه خداوند فقیر است و بگویند: «انّ اللّه فقیر و نحن اغنیاء» و همچنین بدانند كه قرض گرفتن خدا، براى رشد انسان است، نه به خاطر نیاز او. 🌸 همانطور که‌‌ برای امنیت جامعه نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است تأمین وسایل جهاد نیاز به کمک های مادی است تأمین این وسایل هم‌ همراه تأمین نیازهای محرومان جزو قرض الحسنه است. زیرا آیه قبلی درباره جهاد در راه خداست و این آیه درباره آمده است. و یادمان باشه در نهایت همه به سوی خدا بر می گردیم. 🔹 پیام های آیه 245سوره بقره 🔹 ✅ كمک به خلق ، كمک به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس» ✅ براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة» ✅ اگر ما گشایش و تنگ دستى را به دست خدا بدانیم، راحت انفاق مى‏‌كنیم. «واللّه یقبض و یبسط» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست.شخصی تعريف می‌کرد که نزد اما
✨نور و سایه✨ 🍀 در آیه ۱۳۴ خداوند می‌فرماید: هر کسی کار خودش، بار خودش، اعمال شما مثل سايه است و همراه شماست. هيچ کس سايه شما را نمی‌تواند از شما جدا کند به جز نور، فقط نور است که می‌تواند سايه را از شما جدا کند اعمال شما هم به شما وصل است. پس اگر کار خلافی می‌کنید اين مثل سايه با شما می‌آيد. فقط خدا می‌تواند اين سايه را از شما جدا بکند که او نور عالم است. 📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
مقام عرشی2_mixdown.mp3
14.43M
س ۲ ✨ خَلَقَكُمُ اللّهُ أنْوارا فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ... (شرح جامعه کبیره) خداوند شما را بصورت انواری آفرید، و آنگاه شما را گرد عرش خویش، طائف گردانید! ؛ مرکز فرماندهی ماسوی‌الله (هرآنچه غیر خدا) است! ✦ منظور از این فراز چیست؟ اگر جای اهل بیت در مرکز فرمانروایی عالَم است، پس این همه مصیبت و آزار آنان در دنیا، برای چه بوده است؟ 🎤 @ostad_shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۴ (در سال 34.هجرى مردم در اطراف امام جمع شده و از عثمان شكايت كردند و از او خواست
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۶۵ قسمت اول (برخى از شارحان نوشتند كه اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد) 💠1.شگفتى آفرينش انواع پرندگان خداوند پديده هاى شگفتى از جانداران حركت كننده، و بى جان، برخى ساكن و آرام ، بعضى حركت كننده و بى قرار، آفريده است، و شواهد و نمونه هايى از لطافت صنعت گرى و قدرت عظيم خويش بپاداشته، چندان كه تمام انديشه ها را به اعتراف واداشته، و سر به فرمان او نهاده اند، و در گوش هاى ما بانگ براهين يكتايى او پيچيده است . آنگونه كه پرندگان گوناگون را بيافريد، و آنان را در شكاف هاى زمين، و رخنه درّه ها و فراز كوه ها مسكن داد، با بال هاى متفاوت و شكل و هيأتهاى گوناگون، كه زمام آنها به دست اوست، پرندگانى كه با بالهاى خود در لابلاى جوّ گسترده و فضاى پهناور پرواز مى كنند. آنها را از ديار نيستى در شكل و ظاهرى شگفت آور بيافريد، و استخوان هاشان را از درون در مفصل هاى پوشيده از گوشت به هم پيوند داد . برخى از پرندگان را كه جثّه سنگين داشتند از بالا رفتن و پروازهاى بلند و دور بازداشت، آنگونه كه آرام و سنگين در نزديكى زمين بال مى زنند. پرندگان را با لطافت قدرتش و دقّت صنعتش، در رنگ هاى گوناگون با زيبايى خاصّى رنگ آميزى كرد، گروهى از آنها را تنها با يك رنگ بياراست كه رنگ ديگرى در آن راه ندارد، دسته اى ديگر را در رنگ مخالف آن فرو برد، جز اطراف گردنشان كه چونان طوقى آويخته، مخالف رنگ اندامشان است. 💠2-  شگفتى هاى آفرينش طاووس و از شگفت انگيزترين پرندگان در آفرينش، طاووس است، كه آن را در استوارترين شكل موزون بيافريد، و رنگ هاى پر و بالش را به نيكوترين رنگ ها بياراست، با بال هاى زيبا كه پرهاى آن به روى يكديگر انباشته و دم كشيده اش كه چون به سوى مادّه پيش مى رود آن را چونان چترى گشوده و بر سر خود سايبان مى سازد، گويا بادبان كشتى است كه نا خدا آن را بر افراشته است.  طاووس به رنگهاى زيباى خود مى نازد، و خوشحال و خرامان دم زيبايش را به اين سو و آن سو مى چرخاند، و سوى مادّه مى تازد، چون خروس مى پرد، و چون حيوان نر مست شهوت با جفت خويش مى آميزد، اين حقيقت را از روى مشاهده مى گويم، نه چون كسى كه بر اساس نقل ضعيفى سخن بگويد: اگر كسى خيال كند: «بار دار شدن طاووس به وسيله قطرات اشكى است كه در اطراف چشم نر حلقه زده و طاووس مادّه آن را مى نوشد آنگاه بدون آميزش با همين اشك ها تخمگذارى مى كند» افسانه بى اساس است ولى شگفت تر از آن نيست كه مى گويند: «زاغ نر طعمه به منقار ماده مى گذارد كه همين عامل بار دار شدن زاغ است». گويا نى هاى پر طاووس چونان شانه هايى است كه از نقره ساخته، و گردى هاى شگفت انگيز آفتاب گونه كه به پرهاى اوست از زر ناب و پاره هاى زبرجد بافته شده است. اگر رنگ هاى پرهاى طاووس را به روييدنى هاى زمين تشبيه كنى، خواهى گفت: دسته گلى است كه از شكوفه هاى رنگارنگ گلهاى بهارى فراهم آمده است، و اگر آن را با پارچه هاى پوشيدنى همانند سازى، پس چون پارچه هاى زيباى پر نقش و نگار يا پرده هاى رنگارنگ يمن است، و اگر آن را با زيور آلات مقايسه كنى چون نگين هاى رنگارنگى است كه در نوارى از نقره با جواهرات زينت شده است. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_261 🌷 آیه ۲۴۵ سوره بقره 🌸 مَنْ ذَا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 246 سوره بقره 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِى إِسْراَءِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِىٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً نُقاَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقاَتِلُواْ قَالُوا وَمَا لَنَآ أَلَّا نُقاَتِلَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلَّا قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بَالْظَّالِمِينَ 🍀 ترجمه:آیا ندیدى گروهى از بزرگان بنى اسرائیل را كه بعد از موسى به پیامبر خود گفتند: براى ما فرماندهى برانگیز تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پیكار كنیم، او گفت: آیا احتمال نمى‌دهید كه اگر دستور جنگ به شما داده شود (نافرمانى كرده و) پیكار و جهاد نكنید؟ گفتند: چگونه ممكن است در راه خدا پیكار نكنیم، در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شده ایم؟ پس چون دستور جنگ بر آنان مقرّر گشت، جز عدّه اندكى، سرپیچى كردند و خداوند به ظالمان آگاه است. 🌷 :آیا ندیدی 🌷 :بزرگان 🌷 :برانگیز، انتخاب کن 🌷 :فرمانده ، امیر 🌷 :بجنگیم 🌷 :نافرمانی، سرپیجی 🌷 :جنگ 🌷 :سرزمین ، خانه 🌷 :آنچه نوشته شده ، آنچه مقرر شده 🌷 :سرپیچی کردند 🌷 :اندکی 📚 بنى اسرائیل بعد از وفات حضرت موسى علیه السلام، به خاطر قانون شكنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت و ستمگران قرار گرفته، آزادى و خود را از دست دادند و مجبور به کوچ شدند و عده ای هم گرفتار زندان و اسارت شدند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر سلطه طاغوت و باز پس گرفتن خود و نجات اسیران خود تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب كند تا به رهبرى او در راه خدا بجنگند. پیامبرشان گفت:آیا احتمال می دهید که اگر دستور به شما داده شود پیکار و جهاد نکنید؟ گفتند چگونه ممکن است در راه خدا نجنگیم در حالی که خانه و سرزمینمان را از دست داده ایم و فرزندانمان به اسارت رفتند. نکته عمیق این آیه اینجاست این قوم قرار است بجنگند تا سرزمین خود را از دشمن پس بگیرند و اسیران و فرزندان خود را نجات دهند ولی ، آن را فی سبیل الله می نامد یعنی دفاع از وطن و دفاع از مظلومان جهاد فی سبیل الله (جنگ در راه خدا) نامیده می شود. ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندكى به میدان نبرد پشت كرده و از آن دستور سرپیچى نمودند. 🔹 پيام های آیه 246سوره بقره 🔹 ✅ باید با دقّت تاریخ بنى اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر» ✅ وجود الهى، مانع پراكندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى» ✅ بعضى از ، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه ى مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم» ✅ نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست. ✅ موفق، فرمانده لایق مى خواهد. «ابعث لنا ملكا» ✅ براى نجات از طاغوتها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم» ✅ تعهّد گرفتن از كسانى كه پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم» ✅ باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شكنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم» ✅ براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا» ✅ پیدایش مشكلات، سبب بیدارى وحركت براى رهایى است. «اخرجنا» ✅ میدان ، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا» ✅ شكنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین» ✅ آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! واللّه علیم بالظالمین 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
✨فتنه✨ يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ ▪️فتنه در قرآن کريم به دو معنا است يک معنايش آزمون و امتحان است «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» (عنکبوت، ۲) شما فکرکرديد همين که بگوييد من به خدا ايمان دارم تمام می‌شود؟ ابدا، امتحان می‌شويد. همان طور که خود ما اين طور هستيم. يک کسی بيايد بگويد من وزنه‌ی صد کيلو را يک ضرب برمی‌دارم، می‌گوييم بسم الله اين وزنه‌ی صد کيلو. خدا هم همين طور است تا وقتی ادعای ايمان می‌کنيم خداوند می‌فرماید بسم الله. ادامه دارد... 📚 اعراف، ۲۷.
مقام عرشی حضرت زهرا_3.mp3
13.1M
"س" ۳ ✦ الگوگیری؛ اساس و پایه‌ی هر حرکتی است! بدون الگوی صحیح، هیچ حرکتی نه درست، آغاز می‌شود، نه به سرانجامِ درست می‌رسد! ✨حضرت زهرا سلام‌الله علیها، کاملترین الگوست برای یک زندگی موفق که نتیجه‌ی آن، تکامل باطن انسانی ماست! الگویی برای همه... نه فقط بانوان ❌ 🎤 @ostad_shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۵ قسمت اول (برخى از شارحان نوشتند كه اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد) 💠1.شگفتى آفر
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۶۵ قسمت دوم 💠3.روانشناسى حيوانى طاووس طاووس، چون به خود بالنده مغرور راه مى رود، دم و بال هاى زيبايش را بر انداز مى كند، پس با توجه به زيبايى جامه و رنگ هاى گوناگون پرو بالش قهقهه سر مى دهد، امّا چون نگاهش به پاهاى او مى افتد، بانگى برآورد كه گويا گريان است، فرياد مى زند گويا كه دادخواه است، و گواه صادق دردى است كه در درون دارد، زيرا پاهاى طاووس چونان ساق خروس دو رگه (هندى و پارسى)  باريك و زشت و در يك سو ساق پايش ناخنكى مخفى روييده است. 💠4.شگفتى رنگ آميزى پرهاى طاووس بر فراز گردن طاووس به جاى يال، كاكلى سبز رنگ و پر نقش و نگار روييده، و بر آمدگى گردنش چونان آفتابه اى نفيس و نگارين است، و از گلوگاه تا روى شكمش به زيبايى وسمه يمانى  رنگ آميزى شده، يا چون پارچه حرير برّاق يا آيينه اى شفّاف كه پرده بر روى آن افكندند. در اطراف گردنش گويا چادرى سياه افكنده كه چون رنگ آن شاداب و بسيار مى باشد، پندارى با رنگ سبز تندى در هم آميخته است كه در كنار شكاف گوش جلوه خاصّى دارد. كمتر رنگى مى توان يافت كه طاووس از آن در اندامش نداشته باشد، يا با شفّافيّت و صيقل فراوان و زرق و برق جامه اش آن را جلاى برترى نداده باشد. طاووس چونان شكوفه هاى پراكنده اى است كه باران بهار و گرماى آفتاب را در پرورش آن نقش چندانى نيست، و شگفت آور آن كه هر چند گاهى از پوشش پرهاى زيبا بيرون مى آيد، و تن عريان مى كند، پرهاى او پياپى فرو مى ريزد و از نو مى رويند، پرهاى طاووس چونان برگ خزان رسيده مى ريزند و دوباره رشد مى كنند و به هم مى پيوندند، تا ديگر بار شكل و رنگ زيباى گذشته خود را باز مى يابد، بى آن كه ميان پرهاى نو و ريخته شده تفاوتى وجود داشته باشد يا رنگى جابجا برويد، اگر در تماشاى يكى از پرهاى طاووس دقت كنى، لحظه اىبه سرخى گل، و لحظه اى ديگر به سبزى زبرجد، و گاه به زردى زرناب جلوه مى كند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_262 🌷 آیه 246 سوره بقره 🌸 أَلَمْ ت
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 247 سوره بقره 🌸 وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً قَالُواْ أَنَّى‏ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنْ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِى الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِى مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ‏ 🍀 ترجمه: و پیامبرشان به آنها گفت: همانا خداوند «طالوت» را براى فرماندهی شما مبعوث كرده است، گفتند: چگونه او بر ما فرماندهی داشته باشد در حالى كه ما از او به فرمانروایى شایسته‏ تریم و به او ثروت زیادى داده نشده است؟ پیامبرشان گفت: خداوند او را بر شما برگزیده و توان علمى و جسمى او را افزون نموده است وخداوند ملكش (فرماندهى ورهبرى) را به هر كسی بخواهد مى‏ دهد وخداوند (احسانش)وسیع و آگاه است. 🌸 بعضی انسان ها و مال و ثروت ندارند ولی بسیار تأثير گذار هستند از طرفی بعضی انسان ها شهرت و مال و ثروت دارند ولی هیچ تأثير گذار نیستند چه بسا مخرب و زیان رسان باشند. خداوند دقیقا گروه اول را انتخاب می کند زیرا کاری با شهرت انسان ها ندارد به این خاطر خیلی از پیامبران از میان چوپانان مبعوث شده اند زیرا بسیار تأثير گذار هستند. این آیه ادامه آیه قبلی است بنى ‏اسرائیل از پیامبرشان تقاضای فرمانده نظامی نمودن تا با دشمن بجنگند و سرزمین خود را پس بگیرند و اسیران خود را نجات دهند. خداوند جوانى چوپان و گمنام به نام را به عنوان فرماندهى و زمامدارى آنان تعیین نمود. گفتند: چگونه او مى‏تواند فرمانده ما باشد در حالى كه شهرت و ثروتى ندارد؟ و ما به جهت ثروت و دارایى كه داریم، از او لایق‏تریم! 🌸 پیامبرشان اشموئیل وقتى بهانه ‏گیرى آنها را به خاطر فقر وندارى طالوت شنید، فرمود: بى‏ گمان او را بر شما برگزیده است واو توانایى علمى وقدرت بدنى و نیروى لازم براى فرماندهى جنگ را دارد. خداوند هركسی را كه بخواهد به خاطر لیاقت و استعدادهاى نهفته ‏اش فرماندهى مى ‏بخشد. در روایات آمده است: چوپانى بود كه در پى گوسفندان گمشده ‏اش از اطراف به سوى شهر آمده بود و به خدمت پیامبرشان رسید و به پیامبر وحى كرد كه همین چوپان لیاقت فرماندهى دارد و او را به مردم معرفى كن. شاید منظور از جمله ‏ى «بسطة فى‏ العلم» جامعیّت علوم باشد. یعنى او در بسیارى از علوم، اطلاعات گسترده‏اى داشت. گفته اند طالوت از نوادگان بنیامین پسر یعقوب نبی می باشد. نگاه ما انسان ها محدود است ولی خداوند نگاهش وسیع است. 🔹 پیام های آیه 247سوره بقره 🔹 ✅ بر اساس وحى، جانشین خود را انتخاب مى‏‌كنند. «ان اللّه قد بعث» ✅ رهبرى كه تعیین كند، به نفع مردم است. «بعث لكم» ✅ اگر مى ‏خواهید به و نجات برسید، باید رهبر الهى را بپذیرید. «انّ اللّه قد بعث لكم طالوت ملكا» ✅ از سیاست جدا نیست. ✅ از استعدادهاى نهفته در افراد گمنام و فقیر، نباشید. «قد بعث لكم» ✅ نشانه ‏ى واقعى، تسلیم خدا و رسول بودن است و بنى ‏اسرائیل به خاطر پندار غلط تسلیم نبودند. «انّى یكون له الملك‏علینا» ✅ یكى از الهى، نحوه برخورد ما با رهبر الهى است. «قالوا انّى یكون...» ✅ خودبرتربینى، است. «نحن احقّ بالملك منه» ✅ در این آیه از كسانى كه ملاک برترى را و دانسته‏اند، انتقاد شده است. «لم یؤت سعة من المال» ✅ انتخاب الهى، بر اساس لیاقت است«ان اللّه اصطفاه علیكم وزاده بسطة فى العلم والجسم» ✅ و توانایى جسمى، دو شرط لازم براى فرماندهى لشكر است. «بسطة فى العلم و الجسم» ✅ توانایى علمى، مهم‏تر از توانایى جسمى است. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» ابتدا كلمه‏ى «علم» آمد، سپس «جسم». ✅ بودن، در گزینش یک اصل است. «بسطة فى العلم» ✅ و باید زیر دستان خود را توجیه كند و دلیل كار و انتخاب خود را بازگو كرده و ابهامات را برطرف كند و نگوید این حقّ من است كه هر كارى بخواهم انجام دهم. پیامبر دلیل انتخاب طالوت را توانایى علمى وجسمى او بیان كرد. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» ✅ نه و، مانع لطف الهى است و نه ثروت وشهرت، باعث آن. «واللّه واسعٌ علیم» ✅ علم خداوند بی نهایت و نامحدود است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸