نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
۰☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۵ قسمت اول 💠1.خدا شناسى ستايش خداوندى را سزاست كه حواس پنجگانه او را درك نكنند، و
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۵ قسمت دوم
💠3.راه هاى خداشناسى
اگر مردم در عظمت قدرت خدا، و بزرگى نعمت هاى او مى انديشيدند، به راه راست باز مى گشتند، و از آتش سوزان مى ترسيدند، امّا دل ها بيمار، و چشم ها معيوب است.
آيا به مخلوقات كوچك خدا نمى نگرند كه چگونه آفرينش آن را استحكام بخشيد و تركيب اندام آن را برقرار، و گوش و چشم براى آن پديد آورد، و استخوان و پوست متناسب خلق كرد به مورچه و كوچكى جثّه آن بنگريد، كه چگونه لطافت خلقت او با چشم و انديشه انسان درك نمى شود، نگاه كنيد چگونه روى زمين راه مى رود، و براى به دست آوردن روزى خود تلاش مى كند دانه ها را به لانه خود منتقل مى سازد، و در جايگاه مخصوص نگه مى دارد، در فصل گرما براى زمستان تلاش كرده، و به هنگام درون رفتن، بيرون آمدن را فراموش نمى كند.
روزى مورچه تضمين گرديده، و غذاهاى متناسب با طبعش آفريده شده است. خداوند منّان از او غفلت نمى كند، و پروردگار پاداش دهنده محرومش نمى سازد، گر چه در دل سنگى سخت و صاف يا در ميان صخره اى خشك باشد. اگر در مجارى خوراك و قسمتهاى بالا و پايين دستگاه گوارش و آنچه در درون شكم او از غضروف هاى آويخته به دنده و شكم، و آنچه در سر اوست از چشم و گوش، انديشه نمايى، از آفرينش مورچه دچار شگفتى شده و از وصف او به زحمت خواهى افتاد. پس بزرگ است خدايى كه مورچه را بر روى دست و پايش بر پاداشت، و پيكره وجودش را با استحكام نگاه داشت، و در آفرينش آن هيچ قدرتى او را يارى نداد، و هيچ آفريننده اى كمكش نكرد.
اگر انديشه ات را به كار گيرى تا به راز آفرينش پى برده باشى، دلائل روشن به تو خواهند گفت كه آفريننده مورچه كوچك همان آفريدگار درخت بزرگ خرماست، به جهت دقّتى كه جدا جدا در آفرينش هر چيزى به كار رفته،
و اختلافات و تفاوت هاى پيچيده اى كه در خلقت هر پديده حياتى نهفته است. همه موجودات سنگين و سبك، بزرگ و كوچك، نيرومند و ضعيف، در اصول حيات و هستى يكسانند، و خلقت آسمان و هوا و بادها و آب يكى است. پس انديشه كن در آفتاب و ماه، و درخت و گياه، و آب و سنگ ، و اختلاف شب و روز، و جوشش درياها، و فراوانى كوه ها، و بلنداى قلّه ها، و گوناگونى لغت ها، و تفاوت زبان ها، كه نشانه هاى روشن پروردگارند. پس واى بر آن كس كه تقدير كننده را نپذيرد، و تدبير كننده را انكار كند گمان كردند كه چون گياهانند و زارعى ندارند، و اختلاف صورت هايشان را سازنده اى نيست، بر آنچه ادّعا مى كنند حجّت و دليلى ندارند، و بر آنچه در سر مى پرورانند تحقيقى نمى كنند، آيا ممكن است ساختمانى بدون سازنده، يا جنايتى بدون جنايتكار باشد
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۵ قسمت دوم 💠3.راه هاى خداشناسى اگر مردم در عظمت قدرت خدا، و بزرگى نعمت هاى او مى
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۵ قسمت سوم
💠4.شگفتى آفرينش ملخ
و اگر خواهى در شگفتى ملخ سخن گو، كه خدا براى او دو چشم سرخ، دو حدقه چونان ماه تابان آفريد، و به او گوش پنهان، و دهانى متناسب اندامش بخشيده است، داراى حواس نيرومند، و دو دندان پيشين است كه گياهان را مى چيند، و دو پاى داس مانند كه اشياء را بر مى دارد. كشاورزان براى زراعت از آنها مى ترسند و قدرت دفع آنها را ندارند گرچه همه متّحد شوند. ملخ ها نيرومندانه وارد كشتزار مى شوند و آنچه ميل دارند مى خورند، در حالى كه تمام اندامشان به اندازه يك انگشت باريك نيست .
💠5.نشانه هاى خدا در طبيعت
پس بزرگ است خداوندى كه تمام موجودات آسمان و زمين، خواه و ناخواه او را سجده مى كنند، و در برابر او با خضوع چهره بر خاك مى نهند، و رشته اطاعت او را در تندرستى و ناتوانى به گردن مى نهند، و از روى ترس و بيم، زمام اختيار خود را به او مى سپارند. پرندگان رام فرمان اويند، و از تعداد پرها و نفس هاى پرندگان آگاه است، برخى را پرنده آبى و گروهى را پرنده خشكى آفريد، و روزى آنها را مقدّر فرمود:، و اقسام گوناگون آنها را مى داند، اين كلاغ است و آن عقاب، اين شتر مرغ است و آن كبوتر. هر پرنده اى را با نام خاصّى فرا خواند، و روزى اش را فراهم كرد.
خدايى كه ابرهاى سنگين را ايجاد، و باران هاى پى در پى را فرستاد، و سهم باران هر جايى را معيّن فرمود:، زمين هاى خشك را آبيارى كرد، و گياهان را پس از خشكسالى روياند.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_289 🌷 آیه 272 سوره بقره 🌸 لَّيْسَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_290
🌸 آیه 273 سوره بقره
🌸 لِلْفُقَرَآءِ الَّذِينَ أُحْصِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ لَايَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِى الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَآءَ مِنَ الْتَعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بسیماهم لَايَسْئَلُونَ الْنَّاسَ إِلْحَافاً وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
🍀 ترجمه: (انفاق شما باید) براى نیازمندانى باشد كه در راه خدا محصور شده اند. توان حركت و سفر در زمین را ندارند. از شدّت عفاف و آبرودارى، شخص بى اطلاع آنها را بی نیاز مى پندارد، امّا تو آنها را از چهره هایشان مى شناسى. آنان هرگز با اصرار از مردم چیزى نمى خواهند. و هر چیز نیكو و خیرى را (به این افراد) انفاق كنید، پس قطعاً خداوند به آن آگاه است.
🌷 #أحصروا:محاصره شدن ، محروم شدن
🌷 #لا_يستطيعون: نمى توانند
🌷 #ضربا_فى_الأرض: گام زدن در زمین ، سفر کردن در زمین
🌷 #یحسبهم: گمان می کند
🌷 #الجاهل: شخصی که آگاهی و اطلاع ندارد.
🌷 #أغنياء: انسان هاى بى نياز
🌷 #التعفف: عفاف ، حفظ و خویشتن داری
🌷 #تعرفهم: آنها را می شناسی
🌷 #سيما: چهره ، نوعی نمایش ، علامتی که چیزی یا شخصی با آن شناخته می شود ، از آنجایی که صفات باطنی در چهره آنان نمایان می شود این را سیما می نامند. در واقع منظور چهره است.
🌷 #إلحافا: اصرار ، التماس ، سماجت
🌷 #عليم: دانا
🌸 در برخى از تفاسیر همانند کتاب مجمع البیان آمده كه این آیه درباره اصحاب صُفّه نازل شده است. اصحاب صفّه تقریباً چهارصد نفر بودند كه از مكّه به مدینه هجرت كرده و چون در مدینه خانه و كاشانه و آشنایانى نداشتند، در كنار مسجد پیامبر روى صُفّه (صفه یعنی سكّویى بزرگ) زندگى مى كردند و اینان همیشه براى جهاد در راه خدا آماده بودند.
🌸 هر کسی که در راه خدا قدم می گذارد باید پایان آن را ببیند کسانی که پایان امور را می بینند اتفاقات دشوار برای آنها قابل تحمل است. للفقرآء الذین أحصروا فى سبيل الله لا يستطيعون ضربا فى الأرض افرادی هستند که در راه خدا توسط حکومت های طاغوت زندانی و یا تبعید شدند و بعضی افراد اموال و دارایی آنها گرفته شد اینگونه افراد دچار فقر شدند و امکان مهاجرت و یا توانایی لازم برای تأمین نیازهای مادی خود ندارند. يحسبهم الجاهل أغنياء من التعفف اما به خاطر عفت و آبروداری به گونه ای زندگی می کنند که شخص بی اطلاع آنها را بی نیاز می پندارد ، تعرفهم بسيماهم اما پیامبر آنها را از چهره هايشان می شناسد. لا يسئلون الناس إلحافا اینگونه افراد دست به سمت دیگران دراز نمی کنند و هرگز با اصرار و سماجت چیزی از مردم نمی خواهند. و ما تنفقوا خير فإن الله به عليم اگر قرار است انفاقی صورت بگیرد این افراد در اولویت هستند و باید به آنها انفاق کرد و هر چیز نیکویی را به این افراد انفاق کنید پس قطعا خداوند به آن آگاه است.
🔹 پيام های آیه273 سوره بقره 🔹
✅ #فقرا، در اموال اغنیا حقّى دارند. «للفقراء»
✅ باید به #مجاهدان وكسانى كه به خاطر فعالیّتهاى سیاسى براى مبارزه با طاغوتها در محاصره ى زندان ها و تبعیدگاهها قرار دارند ومهاجران بى پناه و همه كسانى كه در راه #خدا دچار فقر شده و فرصت تلاش براى تأمین زندگى را ندارند، توجّه لازم صورت گیرد.«اُحصروا فى سبیل اللّه لایستطیعون ضرباً...»
✅ كسانى كه مىتوانند با مسافرت و مهاجرت به نقطه اى دیگر زندگى خود را تأمین نمایند، نباید منتظر #انفاق مردم باشند. «لایستطیعون ضرباً فىالارض»
✅ #فقیران_عفیف، پاكدامن وآبرودار، مورد ستایش خداوند هستند. «یحسبهم الجاهل اغنیاء»
✅ فقراى #گمنام و محترم، در اولویّت هستند. «تعرفهم بسیماهم»
✅ حتّى اگر ضرورتى پیش آمد، باز هم سؤالِ با اصرار از مردم نداشته باشید. «لایسئلون الناس الحافاً»
✅ شرط انصاف نیست كه گروهى خود و تمام هستى خود را فدا كرده و در محاصره قرار گیرند، ولى گروه دیگر حتّى از #انفاق به آنان تنگ نظرى داشته باشند. «للفقراء الّذین اُحصروا»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صاحبان مغز✨ 🌸همه انسانها عاقلانه رفتار میکنند منتها يک جاهايی از اين عقل بهره میبر
✨صاحبان مغز✨
🌸اگر به گونی سيب زمينی نگاه کنيد، میبيند گاهی خيلی درشت هستند وقتی آن را به خانه میآوريد میبينيد وسط گونی پر از سيب زمينیهای ريز است. برای اين کار ، لوله پليکا وسط گونی میگذارند و اطرافش را سيب زمينی درشت میريزند، وسط سيب زمينی ريز میريزند و بعد لوله پليکا را بيرون میکشند.اين عقلانی است ولی ببينيد اين عقل را کجا بکار میبندد؟ عقل برای استفاده در اينجا نيامده است چنين فردی يک پوسته بدون عقل است.
📚آل عمران، ۱۹۰.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۵ قسمت سوم 💠4.شگفتى آفرينش ملخ و اگر خواهى در شگفتى ملخ سخن گو، كه خدا براى او د
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت اول
(در اصول كافى ج 1.ص 131.آمده است كه اين سخنرانى در شهر كوفه ايراد شد در پيرامون توحيد و خداشناسى است كه اصول علمى آن در هيچ خطبه اى يافت نمى شود.)
💠1.شناساندن صحيح خداوند سبحان
كسى كه كيفيّتى براى خدا قائل شد يگانگى او را انكار كرده، و آن كس كه همانندى براى او قرار داد به حقيقت خدا نرسيده است. كسى كه خدا را به چيزى تشبيه كرد به مقصد نرسيد. آن كس كه به او اشاره كند يا در وهم آورد، خدا را بى نياز ندانسته است. هر چه كه ذاتش شناخته شده باشد آفريده است، و آنچه در هستى به ديگرى متّكى باشد داراى آفريننده است. سازنده اى غير محتاج به ابزار، اندازه گيرنده اى بى نياز از فكر و انديشه، و بى نياز از يارى ديگران است. با زمان ها همراه نبوده، و از ابزار و وسائل كمك نگرفته است. هستى او برتر از زمان، و وجود او بر نيستى مقدّم است، و ازليّت او را آغازى نيست. با پديد آوردن حواس، روشن مى شود كه حواسّى ندارد، و با آفرينش اشياء متضاد، ثابت مى شود كه داراى ضدّى نيست، و با هماهنگ كردن اشياء دانسته مى شود كه همانندى ندارد. خدايى كه روشنى را با تاريكى، آشكار را با نهان، خشكى را با ترى، گرمى را با سردى، ضدّ هم قرار داد، و عناصر متضاد را با هم تركيب و هماهنگ كرد، و بين موجودات ضدّ هم، وحدت ايجاد كرد، آنها را كه با هم دور بودند نزديك كرد، و بين آنها كه با هم نزديك بودند فاصله انداخت. خدايى كه حدّى ندارد، و با شماره محاسبه نمى گردد، كه همانا ابزار و آلات، دليل محدود بودن خويشند و به همانند خود اشاره مى شوند. اينكه مى گوييم موجودات از فلان زمان پديد آمده اند پس قديم نمى توانند باشند و حادثند، و اين كه مى گوييم حتما پديد آمدند، ازلى بودن آنها رد مى شود، و اينكه مى گوييم اگر چنين بودند كامل مى شدند، پس در تمام جهات كامل نيستند.
خدا با خلق پديده ها در برابر عقل ها جلوه كرد، و از مشاهده چشم ها برتر و والاتر است، و حركت و سكون در او راه ندارد، زيرا او خود حركت و سكون را آفريد، چگونه ممكن است آنچه را كه خود آفريده در او اثر بگذارد يا خود از پديده هاى خويش اثر پذيرد اگر چنين شود، ذاتش چون ديگر پديده ها تغيير مى كند، و اصل وجودش تجزيه مى پذيرد، و ديگر ازلى نمى تواند باشد، و هنگامى كه (به فرض محال) آغازى براى او تصوّر شود پس سرآمدى نيز خواهد داشت، و اين آغاز و انجام، دليل روشن نقص، و نقصان و ضعف دليل مخلوق بودن، و نياز به خالقى ديگر داشتن است.
پس نمى تواند آفريدگار همه هستى باشد، و از صفات پروردگار كه «هيچ چيز در او مؤثر نيست، و نابودى و تغيير و پنهان شدن در او راه ندارد» خارج مى شود.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_290 🌸 آیه 273 سوره بقره 🌸 لِلْفُ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_291
🌸 آیه 274 سوره بقره
🌸 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالْنَّهَارِ سِرّاً وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
🍀 ترجمه: كسانى كه اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشكارا انفاق مى كنند، پس اجر و پاداششان نزد پروردگارشان است و ترسى بر آنها نیست و نه غمگین مى شوند.
🌷 #الیل: شب
🌷 #النهار: روز
🌷 #سرا: پنهانی
🌷 #علانیة: آشكارا
🌷 #خوف: ترس
🌺 در تفاسیر صافى، مجمع البیان و همچنین تفاسیر اهل سنت آمده كه این آیه در شأن #حضرت_على علیه السلام نازل شده است. هنگامى كه آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یک درهم را در روز یک درهم را در شب، سومین آن را مخفیانه، و چهارمین درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود که این آیه نازل شد. البته وعده ى این #آیه، شامل همه كسانى مى شود كه اینگونه عمل كنند. چنین افرادى از #فقر و تنگدستى نمی ترسند، چون به وعده هاى خداوند ایمان داشته و به او توكّل مىكنند، و به خاطر انفاق، اندوهگین نمىشوند، چون به رضایت الهى و آثار اخروى #انفاق توجّه دارند. شاید دلیل آنكه «لیل» بر «نهار» ویا «سرّ» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاق هاى پنهانى در دل شب ارزش بیشترى دارد.
🌺 این آیه به منزله ى جمع بندى چهارده آیه گذشته است كه درباره انفاق بحث شده است. موضوعى كه هیچ موردى در #قرآن اینگونه مفصّل بحث نشده است. آثار انفاق بر كسى پوشیده نیست، از جمله: تعدیل ثروت وكم شدن اختلافات طبقاتى، ایجاد محبّت، شكوفایى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند. #انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و #مقام نیز مىشود. كلمه ى انفاق، در لغت به معناى پر كردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر كردن و بر طرف نمودن كمبودهاى مالى است. در بسیارى از روایات، از كسانى كه بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست كمک مىكنند، مذمّت شده واز سوى دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادن ابزار كار به جاى پول دادن، معرفى شده است.
🔹 پيام های آیه274سوره بقره 🔹
✅ داشتن روحیّه ى #انفاق و سخاوت مهم است.
✅ وعده هاى الهى، بهترین مشوّق #انسان در كارهاى نیک است. «فلهم اجرهم»
✅ #آرامش و #امنیّت، از بركات انفاق است. «لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت اول (در اصول كافى ج 1.ص 131.آمده است كه اين سخنرانى در شهر كوفه ايراد شد در
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت دوم
💠2.والاتر از صفات پديده ها
خدا فرزندى ندارد تا فرزند ديگرى باشد، و زاده نشده تا محدود به حدودى گردد، و برتر است از آن كه پسرانى داشته باشد، و منزّه است كه با زنانى ازدواج كند. انديشه ها به او نمى رسند تا اندازه اى براى خدا تصوّر كنند، و فكرهاى تيزبين نمى توانند او را درك كند، تا صورتى از او
تصوّر نمايند، حواس از احساس كردن او عاجز ، و دست ها از لمس كردن او ناتوان است و تغيير و دگرگونى در او راه ندارد، و گذشت زمان تأثيرى در او نمى گذارد، گذران روز و شب او را سالخورده نسازد، و روشنايى و تاريكى در او اثر ندارد. خدا با هيچ يك از اجزاء و جوارح و اعضاء و اندام، و نه با عرضى از اعراض، و نه با دگرگونى ها و تجزيه، وصف نمى گردد. براى او اندازه و نهايتى وجود ندارد، و نيستى و سرآمدى نخواهد داشت، چيزى او را در خود نمى گنجاند كه بالا و پايينش ببرد، و نه چيزى او را حمل مى كند كه كج يا راست نگه دارد، نه در درون اشياء قرار دارد و نه بيرون آن، حرف مى زند نه با زبان و كام و دهان، مى شنود نه با سوراخ هاى گوش و عضو شنوايى، سخن مى گويد نه با به كار گرفتن الفاظ در بيان، حفظ مى كند نه با رنج به خاطر سپردن، مى خواهد نه با به كار گيرى انديشه، دوست دارد و خشنود مى شود نه از راه دلسوزى، دشمن مى دارد و به خشم مى آيد نه از روى رنج و نگرانى، به هر چه اراده كند، مى فرمايد «باش»، پديد مى آيد نه با صوتى كه در گوش ها نشيند، و نه فريادى كه شنيده مى شود، بلكه سخن خداى سبحان همان كارى است كه ايجاد مى كند.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_291 🌸 آیه 274 سوره بقره 🌸 الَّذِي
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_292
🌸 آیه 275 سوره بقره
🌸 الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الْرِّبَا فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ
🍀 ترجمه:كسانى كه ربا مى خورند، (در قیامت از قبرها) بر نمى خیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته ودیوانه شده است. این به آن سبب است كه گفتند: خرید و فروش نیز مانند ربا است. در حالى كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است. پس هركسی كه موعظه اى از پروردگارش به او رسید و (از رباخوارى) خوددارى كرد، آنچه در گذشته بدست آورده مال اوست، و كار او به خدا واگذار مىشود. امّا كسانى كه (به رباخوارى) بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه مى مانند.
🔴 #ربا در لغت به معناى زیادى وافزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا زیاده گرفتن در خرید و فروش است. مورد ربا، یا پول است یا کالا است. گاهى پول را قرض مى دهد و بیشتر از آنچه داده باز پس مى گیرد، كه این رباى در وام است و گاهى کالایی را مىدهد و مقدار بیشترى از همان جنس را تحویل مىگیرد، كه این نیز در مواردى ربا مىشود. #رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است.
🔴 #خَبط: به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است. رباخوار در #قیامت همچون دیوانگان محشور مى شود، زیرا كه در دنیا روش او باعث به هم خوردن تعادل جامعه گردیده است. ثروت پرستى، چشم عقلش را كور كرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتى و كینه را بر مى انگیزد كه #فقر و كینه سبب انفجار شده و اصل مالكیّت را نیز متزلزل مىكند. براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مى گویند: بیع و #معامله هم مثل رباست و تفاوتى ندارند. انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است.
🔴 در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مى فرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» یعنى آنچه به قصد #ربا مىدهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمىشود. سپس در سوره ى آل عمران با فرمان «لاتأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» یادآور مى شود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است. آیات مربوط به ربا، به دنبال آیات #انفاق آمد، تا دو جهت خیر وشر را كه توسط مال و ثروت پدید مى آید مطرح كند.
🔴 هر آثار خوبى كه انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است كه ربا در جامعه پدید مى آورد. به همین جهت #قرآن مى فرماید: «یمحق اللّه الرّبا و یُربِى الصّدقات» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزایش مىدهد.
🔴 #ربا از گناهان كبیره است. حضرت على علیه السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرک توبه مى دهند. از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخواری است. خداوند، فرد رباخوار، وكیل ربا، شاهد ربا و كاتب ربا را لعنت نموده است.
◀️ ادامه دارد...
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صاحبان مغز✨ 🌸اگر به گونی سيب زمينی نگاه کنيد، میبيند گاهی خيلی درشت هستند وقتی آن
✨صاحبان مغز✨
🌸کسانی که يک پوسته بی مغز هستند، هميشه در معرض يک آفت هستند خودشان را همرنگ شرايط و پيرامونشان میکنند شما دو تا دانه در باغچه بکاريد يکی مغز داشته باشد و يکی مغز نداشته باشد، دانهای که مغز دارد، بعد از مدتی جوانه میزند و بالا میآيد. دانهای که مغز ندارد و پوسته خالی است، جوانه نمیزند اگر خاک را هم کنار بزنيد، دانه را پيدا نمیکنيد چون مغز نداشته، همرنگ شرايط پيرامون خود شده است، يعنی خاک شده است .
📚آل عمران، ۱۹۰.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت دوم 💠2.والاتر از صفات پديده ها خدا فرزندى ندارد تا فرزند ديگرى باشد، و زا
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت سوم
💠3.شناخت قدرت پروردگار
پيش از او چيزى وجود نداشته و گر نه خداى ديگرى مى بود. نمى شود گفت «خدا نبود و پديد آمد» كه در آن صورت صفات پديده ها را پيدا مى كند، و نمى شود گفت «بين خدا و پديده ها جدايى است» و «خدا بر پديده ها برترى دارد» تا سازنده و ساخته شده همانند تصوّر شوند، و خالق و پديد آمده با يكديگر تشبيه گردند. مخلوقات را بدون استفاده از طرح و الگوى ديگران آفريد، و در آفرينش پديده ها از هيچ كسى يارى نگرفت، زمين را آفريد و آن را بر پا نگهداشت بدون آن كه مشغولش سازد، و در حركت و بى قرارى، آن را نظم و اعتدال بخشيد، و بدون ستونى آن را به پاداشت، و بدون استوانه ها بالايش برد، و از كجى و فرو ريختن نگهداشت و از سقوط و درهم شكافتن حفظ كرد، ميخ هاى زمين را محكم، و كوه هاى آن را استوار، و چشمه هايش را جارى، و درّه ها را ايجاد كرد.
آنچه بنا كرده به سستى نگراييد، و آنچه را توانا كرد ناتوان نشد. خدا با بزرگى و قدرت بر آفريده ها حاكم است، و با علم و آگاهى از باطن و درونشان با خبر است، و با جلال و عزّت خود از همه برتر و بالاتر است، چيزى از فرمان او سرپيچى نمى كند، و چيزى قدرت مخالفت با او را ندارد تا بر او پيروز گردد، و شتابنده اى از او توان گريختن ندارد كه بر او پيشى گيرد، و به سرمايه دارى نياز ندارد تا او را روزى دهد. همه در برابر او فروتنند، و در برابر عظمت او ذليل و خوارند. از قدرت و حكومت او به سوى ديگرى نمى توان گريخت، كه از سود و زيانش در امان ماند. همتايى ندارد تا با او برابرى كند، و او را همانندى نيست كه شبيه او باشد. اوست نابود كننده پديده ها پس از آفرينش كه گويا موجودى نبود.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_292 🌸 آیه 275 سوره بقره 🌸 الَّذِ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_293
🌸 #آیه_275_سوره_بقره_بخش_2
🔴 ربا خواران ، در #قیامت همچون ديوانگان محشور می شوند. امام صادق علیه السلام علت تکرار آیات ربا را آماده سازی ثروتمندان برای کار خیر و #صدقات می داند. همچنان كه درباره ى علّت تحریم ربا گفته اند: رباخوارى مانع جریان پول در مسیر تولید و كارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فكرو بازو،فقط از سود #پول بهره گیرى مىشود، لذا ربا تحریم شده است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند: «لو كان الرّبا حلالا لترك الناس التجارات» اگر #ربا حلال بود، مردم كسب و كار را رها مىكردند. و از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است كه فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا كند راه قرض دادن بسته مى شود. ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زیاد است، در حدیث مىخوانیم: «من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى الربا» هركسی بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد #تجارت شود، گرفتار ربا مى شود.
🔴 #آثار_ربا:
گرفتن پول اضافى، بدون انجام كارى مفید و یا مشاركت در تولید، نوعى #ظلم و اجحاف است كه موجب پیدایش دشمنى و قساوت مىشود. ربا دهنده به جهت بدهىهاى تصاعدى، گاهى ورشكست و مجبور به قبول انواع ذلّت ها و اسارت ها مىشود. #ربا، تعادل جامعه را به هم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستكبر و مستضعف مىشود. با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت #اسلام، بلكه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است. امّا بعضی به بهانه هایى مىخواهند ربا را توجیه كنند و به دنبال راه فرار هستند. ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه #رباخوارى موجب ترقّى آنها شده باشد.
🔹 پيام های آیه275سوره بقره 🔹
✅ #رباخواران، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى سازند. «كما یقوم الذى یتخبّطه الشیطان»
✅ #شیطان، قدرت تصرف بر درون انسان را دارد. «یتخبّطه الشیطان من المَس»
✅ توجیه #گناه، راه را براى انجام گناه باز مى كند. «انّماالبیع مثل الربا»
✅ تا قبل از ابلاغ #تكیف، مسئولیّتى نیست. «فمن جائه موعظة من ربّه»
✅ #احكام_الهى، در جهت پند و تربیت مردم است. «جائه موعظة من ربّه»
✅ قانون امروز، شامل گذشته افراد نمىشود. «فله ما سَلف»
✅ از #گناه ناآگاهان چشم پوشی مىشود، ولى از آگاهانِ مغرض و مُصرّ هرگز. «ومَن عاد فاولئك اصحاب النّار»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨صاحبان مغز✨ 🌸کسانی که يک پوسته بی مغز هستند، هميشه در معرض يک آفت هستند خودشان را ه
✨صاحبان مغز✨
🌸 انسان هم اگر مغز نداشته باشد، هر روز در جامعه يک جور ظاهر میشود و از بهره عقلی خودش بهرهای نمیبرد بخاطر همين به رفتار و زندگی ديگران نگاه میکند و مثل آنها زندگی میکند. کسی که اهل مغز باشد میگويد: چرا من خودم را همرنگ جماعت بکنم؟ چرا ديگران همرنگ من نشوند؟
🌸در دنيا هيچ کس مثل حضرت علی علیهالسلام مورد بیعدالتی قرا نگرفت و هيچ کس هم به اندازه حضرت علی علیهالسلام از عدل و دادگری سخن نگفت چرا ؟ زيرا خودش را همرنگ جماعت نمیکرد. زيرا صاحب مغز بود و پوسته نبود.
📚آل عمران، ۱۹۰.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت سوم 💠3.شناخت قدرت پروردگار پيش از او چيزى وجود نداشته و گر نه خداى ديگرى م
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت چهارم
💠4- معاد و آفرينش دو باره پديده ها
نابودى جهان پس از پديد آمدن، شگفت آورتر از آفرينش آغازين آن نيست. چگونه محال است در صورتى كه اگر همه جانداران جهان، از پرندگان و چهارپايان، آنچه در آغل است و آنچه در بيابان سرگرم چراست، از تمام نژادها و جنس ها، درس نخوانده و انسان هاى زيرك، گرد هم آيند تا پشّه اى را بيافرينند، توان پديد آوردن آن را ندارند، و راه پيدايش آن را نمى شناسند، كه عقلهايشان سرگردان و در شناخت آن حيران مى مانند، و نيروى آنها سست و به پايان مى رسد، و رانده و درمانده باز مى گردند، آنگاه اعتراف به شكست مى كنند، و اقرار دارند كه نمى توانند پشّه اى بيافرينند و از نابود ساختنش ناتوانند.
و همانا پس از نابودى جهان تنها خداى سبحان باقى مى ماند، تنهاى تنها كه چيزى با او نيست، آنگونه كه قبل از آفرينش جهان چيزى با او نبود، نه زمانى و نه مكان، بى وقت و بى زمان. در آن هنگام مهلت ها به سر آيد، سال ها و ساعت ها سپرى شود و چيزى جز خداى يگانه قهّار باقى نمى ماند كه بازگشت همه چيز به سوى اوست. پديده ها، چنان كه در آغاز آفريده شدن قدرتى نداشتند، به هنگام نابودى نيز قدرت مخالفتى ندارند، زيرا اگر مى توانستند پايدار مى ماندند. آفرينش چيزى براى خدا رنج آور نبوده و در آفرينش موجودات دچار فرسودگى و ناتوانى نشده است. موجودات را براى استحكام حكومتش نيافريده، و براى ترس از كمبود و نقصان پديد نياورده است. آفرينش مخلوقات نه براى يارى خواستن در برابر همتايى بود كه ممكن است بر او غلبه يابد، و نه براى پرهيز از دشمنى بود كه به او هجوم آورد، و نه براى طولانى شدن دوران حكومت، و نه براى پيروز شدن بر شريك و همتائى مخالف، و نه براى رفع تنهايى. سپس همه موجودات را نابود مى كند، نه براى خستگى از اداره آنها، و نه براى آسايش و استراحت، و نه به خاطر رنج و سنگينى كه براى او داشتند، و نه براى طولانى شدن ملال آور زندگيشان، بلكه خداوند با لطف خود موجودات را اداره مى فرمايد، و با فرمان خود همه را بر پا مى دارد، و با قدرت خود همه را استوار مى كند. سپس بدون آن كه نيازى داشته باشد بار ديگر همه را باز مى گرداند، نه براى اينكه از آنها كمكى بگيرد، و نه براى رها شدن از تنهايى تا با آنها مأنوس شود، و نه آن كه تجربه اى به دست آورد، و نه براى آن كه از فقر و نياز به توانگرى رسد،
و يا از ذلّت و خوارى به عزّت و قدرت راه يابد
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_293 🌸 #آیه_275_سوره_بقره_بخش_2 🔴 ر
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌸 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_294
🌸 آیه 276 سوره بقره
🌸 يَمْحَقُ اللَّهُ الْرِّبَاْ وَيُرْبِى الْصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَايُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ
🍀 ترجمه:خداوند ربا را به تدریج از بین می برد و صدقات را افزایش مىدهد و خداوند هیچ انسان كافرِ گنهكارى را دوست نمى دارد.
🌷 #یمحق: از محق به معنای نقصان تدریجی است یعنی به تدریج از بین می برد
🌷 #یربی: افزایش می دهد
🌷 #أثيم: آنکه پیوسته گناه می کند
🌺 یمحق الله الربا:خداوند ربا را به تدریج از بین می برد. این آیه یادآور مىشود كه هرچند رباخوار به قصد انباشتن ثروت، از دیگران ربا مىگیرد، ولى #خداوند بركت و آثار خوبى كه باید ازدیاد مال داشته باشد از ربا مى گیرد. لازم نیست خود مال رَبَوى از بین برود، بلكه اهدافى كه از افزایش ثروت در نظر است از بین می رود. چه بسیار ثروتمندانى كه از سرمایه خود، هیچ نوع راحتى و #آرامش و یا محبوبیّتى به دست نمى آورند.
🌺 و یربی الصدقات: و صدقات را افزایش می دهد. در نظامى كه در آن #انفاق، صدقه و قرض الحسنه رایج باشد، آن جامعه از بركات زیادى برخوردار است. در آن نظام، #فقرا مأیوس نبوده و اغنیا در فكر جمع آوری بیش از حد نیستند. محرومان به فكر انتقام و سرقت، و اغنیا نگران حراست و حفاظت اموال خود نمى باشند و #جامعه از یک تعادل نسبى همراه با الفت و رحمت و تفاهم و امنیّت برخوردار خواهد بود.
🌺 و الله لا یحب کل کفار أثيم: و خداوند هيچ انسان کافر گناهکاری را دوست ندارد. رباخوار بسیار ناسپاس و گنه کار است. #زندگی خود را از بین می برد و عباداتش باطل و حرص و طمع خواهد داشت.
🔹 پيام های آیه276سوره بقره 🔹
✅ به رشد ظاهرى #ثروت خیره نشوید، نظام اقتصادى بر اساس ربا روبه نابودى است. «یمحق اللّه الربا»
✅ نابود كردن مال #ربوى، از سنّت هاى الهى است. «یمحق اللّه الربا»
✅ رواج #صدقه و #زكات، سبب رشد و استوارى اقتصاد است. «یربى الصدقات»
✅ #رباخوار، از رحمت و محبّت الهى محروم است. «انّ اللّه لایحبّ كلّ كفّار اثیم
✅ #رباخوار، بسیار ناسپاس و گنهكار است. او با گرفتن ربا خود را ضامن مردم، زندگى خود را حرام، عباداتش را باطل، و حرص و طمع قساوت را بر خود حاكم مى گرداند. «كفّار اثیم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
✨توابین✨
🍀بچهها وقتی میخواهند راه رفتن یاد بگزرند چند قدم میروند و زمين میخورند ولی زمين نمیمانند و دوباره بلند میشوند. مسائل معنوی هم همينطور است. هرکس بخواهد سالک و راهرو بشود، در ابتدا چند روز حال خوشی دارد و بعد زمين میخورد، غفلت میکند، نبايد ناراحت بشود، بايد دوباره بلند بشود. خدا به چنين کسی تواب میگويد.
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۶ قسمت چهارم 💠4- معاد و آفرينش دو باره پديده ها نابودى جهان پس از پديد آمدن، شگف
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۷
(اين سخنرانى پس از جنگ نهروان در سال 37 هجرى در كوفه ايراد شد)
💠1.خبر از حوادث آينده
آگاه باشيد آنان كه پدر و مادرم فدايشان باد، از كسانى هستند كه در آسمان ها معروف، و در زمين گمنامند. هان اى مردم در آينده پشت كردن روزگار خوش، و قطع شدن پيوندها، و روى كار آمدن خردسالان را انتظار كشيد، و اين روزگارى است كه ضربات شمشير بر مؤمن آسان تر از يافتن مال حلال است، روزگارى كه پاداش گيرنده از دهنده بيشتر است. و آن روزگارى كه بى نوشيدن شراب مست مى شويد، با فراوانى نعمت ها، بدون اجبار سوگند مى خوريد، و نه از روى ناچارى دروغ مى گوييد. و آن روزگارى است كه بلاها شما را مى گزد، چونان گزيدن و زخم كردن دوش شتران از پالان آه آن رنج و اندوه چقدر طولانى، و اميد گشايش چقدر دور است
💠2.ضرورت اطاعت از رهبرى
اى مردم مهار بار سنگين گناهان را رها كنيد، و امام خود را تنها مگذاريد، كه در آينده خود را سرزنش مى كنيد. خود را در آتش فتنه اى كه پيشاپيش افروخته ايد نيفكنيد، راه خود گيريد، و از راهى كه به سوى فتنه ها كشانده مى شود دورى كنيد.
به جانم سوگند كه مؤمن در شعله آن فتنه ها نابود شود. امّا مدّعيان دروغين اسلام در امان خواهند بود. همانا من در ميان شما چونان چراغ درخشنده در تاريكى هستم، كه هر كس به آن روى مى آورد از نورش بهرمند مى گردد. اى مردم سخنان مرا بشنويد، و به خوبى حفظ كنيد، گوش دل خود را باز كنيد تا گفته هاى مرا بفهميد.
🌴🌴🌴