eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۴ 💠از سخنان امام عليه السلام ڪه همواره اصحاب خويش را با آن مخاطب مي ساخته است . خ
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۰۵ 💠 يڪي از سخنان امام ( ع ) هنگاميڪه طلحه و زبير پس از بيعت به امام ( ع ) اعتراض ڪردند ڪه چرا در امور با آنان مشورت نڪرده و از آنها ڪمک نگرفته است امام ( ع ) اين سخن را در پاسخ آنها فرمود . براي امور ناچيزي خشم گرفتيد و خوبيهاي فراوان را ناديده انگاشتيد آيا ممڪن است مرا آگاه سازيد ڪه شما چه حقي داشته ايد ڪه آن را از شما بازداشته ام ؟ يا ڪدام سهم بوده ڪه من متصرف شده و بر شما ستم روا داشته ام ؟ و يا ڪدام شڪايت و حقي بوده ڪه يڪي از مسلمانان پيش من آورده و من در برابر گرفتن و رسيدگي به آن ضعف نشان داده ام ؟ و يا ڪدام [ حق و يا فرمان الهي بوده ] ڪه به آن جاهل و يا راه آن را اشتباه پيموده ام ؟ به خدا سوگند من به خلافت رغبتي نداشتم و به ولايت و زمامداري شما علاقه اي نشان نمي دادم و اين شما بوديد ڪه مرا به آن دعوت ڪرديد و آنرا به من تحميل نموديد . و آنگاه ڪه حڪومت و زمامداري به من رسيد من در ڪتاب خدا نظر انداختم هر دستوري ڪه داده و هر امري ڪه فرموده بود متابعت ڪردم . به سنت و روش پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم توجه نموده به آن اقتدا نمودم لذا هيچ نيازي به حڪم و راي شما و ديگران پيدا نڪردم . هنوز حڪمي پيش نيامده ڪه آن را ندانم و نياز به مشورت شما و برادران مسلمان خود پيدا ڪنم . اگر چنين پيشامدي مي شد از شما و ديگران روي گردان نبودم . و اما اعتراض شما در مورد اينڪه چرا بين شما و سائر مسلمانان به تساوي رفتار ڪرده ام اين حڪمي نبوده ڪه من به راي خود صادر ڪرده و بر طبق خواسته دلم انجام داده باشم بلڪه من و شما مي دانيم ڪه اين همان دستورالعملي است ڪه پيامبر ( ص ) آورده و انجام داده است . و در آنچه خداوند سهم بندي آن را مشخص نموده و فرمان آن را صادر ڪرده به شما نيازي نداشتم . به خدا سوگند نه شما و نه ديگري نمي تواند به من اعتراضي داشته باشد . [ خداوند قلبهاي ما و شما را به سوي حق متوجه سازد و شڪيبائي و استقامت تحمل حق را به ما الهام نمايد سپس امام ( ع ) فرمود : خداي رحمت ڪند آن ڪس ڪه هرگاه حقي را ببيند اعانت ڪند و يا اگر ستمي را مشاهده نمايد آن را از بين ببرد به ياري صاحب حق برخيزد و بر ضد ستمگر قيام نمايد 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_323 🌹 آیه 15 سوره آل عمران 🌸 قُلْ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 اَلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَآ ءَامَنَّا فأَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ الْنَّار (16) ِ 🍀 ترجمه:(پرهیزگاران) كسانى هستند كه مى گویند: پروردگارا! به راستى كه ما ایمان آورده ایم، پس گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش حفظ فرما. 🌸 الْصاَّبِرينَ وَالْصاَّدِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَار (17) ِ 🍀 ترجمه:(پرهیزگاران، همان) صابران و راستگویان و فرمان برداران فروتن و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند. 🔴 آیات 16و17 سوره آل عمران در ادامه موضوع آیه قبل در مورد اهل تقواست در آیه 15 پاداش اهل تقوا را بیان می کند. و این آیات به ویژگی های افراد با تقوا می پردازد. چرا به این افراد اهل تقوا گفته می شود؟ تقوا یعنی حفظ کردن یعنی هم خود را در برابر گناهان حفظ می کنند و از گناهان دوری می کنند و هم خدا را برای خود حفظ می کنند تا لطف و رحمت الهی را از دست ندهند. افراد با تقوا داراى ویژگى هاى زیر هستند: 1⃣ : آنان با تمام دل و جان متوجه پروردگار خود هستند و ایمان ، قلب آنها را روشن ساخته و به همین دلیل در برابر اعمال خود به شدت احساس مسئولیت می کنند. الذین یقولون ربنا إننا ءامنا فأغفر لنا ذنوبنا و قنا عذاب النار: همان كسانى هستند كه مى گویند: پروردگارا! به راستی که ما ایمان آورده ایم، پس گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش حفظ فرما. 2⃣ {الصابرین}: صبر در برابر مشكلات، صبر بر ترک گناهان و صبر بر انجام واجبات. 3⃣ {الصادقین}: صداقت در گفتار و رفتار. 4⃣ {القانتین}: خضوع وفروتنى در انجام دستورات، بدون غرور و خود برتربینى. 5⃣ {المنفقین}: از هر چه خداوند به آنان روزى كرده است انفاق می کنند. 6⃣ {والمستغفرین بالأسحار}: مناجات هاى سحرى و آمرزش خواهى از ويژگی های افراد با تقوا هست. سحر مناسب ترین زمان براى دعاست. در بعضی روایات آمده است: اگر كسى یک سال به طور مداوم، در قنوت نماز شب هفتاد مرتبه استغفار كند، مشمول این آیه مى شود. ابى بصیر از امام صادق علیه السلام درباره ى «المستغفرین بالسحار» پرسید، حضرت فرمودند: رسول خدا صلى الله علیه وآله در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى كرد. 🔹 پيام های آیات16و17سوره آل عمران ✅ افراد با تقوا همواره در هستند. ✅ ، زمینه ی عفو الهی است. ✅ از شئون پروردگار و لازمه ی تربیت است. ✅ ترس از عذاب ، از نشانه های تقواست. ✅ با آنکه اهل تقوا هستند ، باز هم از عذاب الهی باید ترسید. ✅ و صداقت و اطاعت خداوند و انفاق و استغفار در سحر از ویژگی های افراد باتقوا می باشد. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀آن چه باعث رفعت آدمی می‌شود، باعث عظمت و شکوه آدمی می‌شود در نگاه قرآن ک
✨اخلاق عظیم✨ 🍀اخلاق آنقدر قدر عظمت دارد که وقتی خداوند سبحان می‌خواهد عظمت پيغمبر را نشان بدهد دست روی همين نکته می‌گذارد روی اخلاق زيبای او می‌گذارد و روی اخلاقيات ایشان. مثلا يک جايی می‌گويد می‌دانی چرا اين قدر هواخواه و هوادار داريد چرا مردم دور شمع وجود تو حلقه می‌زنند « لِنتَ لَهُمْ» (آل عمران/ ۱۵۹) به خاطر آن اخلاق نرم و نرم خويانه‌ای است که داری چون انسان نرم هستی زمخت و خشک و خشن نیستی. ادامه دارد... 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۵ 💠 يڪي از سخنان امام ( ع ) هنگاميڪه طلحه و زبير پس از بيعت به امام ( ع ) اعتراض ڪ
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۰۶ 💠از سخنان امام ( ع ) اين سخن را هنگامي فرمود ڪه شنيد عده اي ازاصحابش شاميان را در صفين دشنام مي دادند . من خوش ندارم ڪه شما دشنام دهنده باشيد اما اگر ڪردارشان را يادآور مي شديد و گمراهيها و ڪارهاي ناشايسته آنان را برمي شمرديد به راست نزديڪتر و معذورتر بود شما بايد به جاي دشنام به آنها مي گفتيد : بار پروردگارا خون ما و آنها را حفظ ڪن بين ما و آنها را اصلاح نما و آنان را از گمراهي به راه راست هدايت فرما تا آنان ڪه جاهلند حق را بشناسند و ڪساني ڪه ستيزگي و دشمني با حق مي ڪنند دست بردارند و بازگردند 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_324 🌹 #آیات_16_و_17_سوره_آل_عمران
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 18 سوره آل عمران 🌸 شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَِائكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمٌ 🍀 ترجمه: خداوند گواهى داده كه معبودى جز او نیست و فرشتگان و صاحبان علم گواهی داده اند ؛ در حالی که برپا دارنده عدل است؛ معبودی جز او نیست كه هم توانا و هم حكیم است 🌷 : گواهی داد،شهادت داد 🌷 : همانا او 🌷 : معبود 🌷 : فرشتگان 🌷 : صاحبان علم 🌷 : برپا دارنده 🌷 : عدل 🌷 : توانای شکست ناپذیر 🌷 : با حکمت 🌸 این آیه اشاره به گوشه ای از دلایل توحید و خداشناسی و بیان روشنی این راه پرداخته است و می فرماید: با ایجاد نظام واحد در هستى، بر یگانگى ذات خود گواهى مى دهد،كه معبودى جز او نيست. هماهنگى و نظم موجود در آفرینش، همه گواه بر حاكمیّت قدرتى یگانه بر جهان است. و نيز فرشتگان و صاحبان علم و دانشمندان هر کدام به گونه ای و با استناد به دلیل و آیه ای به این امر گواهی می دهند. امام باقرعلیه السلام فرمودند: منظور از «اولوا العلم» در این آیه، و اوصیا هستند. این آیه از آیاتی است که همواره مورد توجه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بوده و بارها در مواقع مختلف آن را تلاوت می فرمود. زبیر بن عوام می گوید: شب عرفه خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم ، شنیدم که مکررا این آیه را می خواند. 🔹 پيام های آیه18سوره آل عمران 🔹 ✅ ، بهترین نوع شهادت است. هماهنگى در میان آفریده ها، بهترین نمونه ى گواهى بر یكتایى خداست. «شهد اللّه انّه لااله الاّ هو» ✅ راه ایمان به خدا، است وعلم واقعى، انسان را با سرچشمه هستى آشنا مى كند. «واولوا العلم» ✅ ، در كنار فرشتگان قرار مى گیرند. «والملائكة واولوا العلم» ✅ ، در كنار توحید مطرح است. بر خلاف دیگر قدرتمندان كه هر كجا احساس یكتایى و نداشتن رقیب و شریک كنند، زور مى‌گویند، او یكتایى است كه برپا دارنده ى عدل است. «لااله الاّ اللّه... قائماً بالقسط» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀اخلاق آنقدر قدر عظمت دارد که وقتی خداوند سبحان می‌خواهد عظمت پيغمبر ر
✨اخلاق عظیم✨ 🍀پيغمبر اکرم صلوات الله علیه نرم خوترين آدم بود و انسان وقتی نرم‌خو شد ديگران با او همراهی می‌کنند پا به پای او می‌روند. کمربند اتومبيل را اگر نرم نرمک بکشيد تا آخر می‌آيد اما اگر چکشی برخورد کرديد همان جا قفل می‌کند می‌ايستد، يک سانتی‌متر جلو نمی‌آيد عقب می‌رود اما جلو نمی‌آيد انسان وقتی نرم خو شد ديگران با او همراه می‌شوند حفظش می‌کنند هوادار می‌شوند.  ادامه دارد... 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۶ 💠از سخنان امام ( ع ) اين سخن را هنگامي فرمود ڪه شنيد عده اي ازاصحابش شاميان را د
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۰۷ از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام ( ع ) هنگامي فرمود ڪه در بعضي از روزهاي جنگ صفين مشاهده ڪرد فرزندش امام حسن ( ع ) به سوي نبرد به سرعت در حرڪت است . اين جوان را به شدت بگيريد و نگاهش داريد تا مرگ او مرا در هم نڪوبد . من در مرگ اين دو حسن و حسين ( ع ) بخل مي ورزم نڪند با مرگ آنها نسل رسولخدا ( ص ) قطع گردد سيدرضي مي فرمايد : جمله :املڪوا عني هذا الغلام : در مرحله اعلاي سخن و از فضيحترين جمله هاست 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_325 🌹 آیه 18 سوره آل عمران 🌸 شَهِ
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 19 سوره آل عمران 🔹 إِنَّ الْدِّينَ عِنْدَاللَّهِ الْإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَهُمْ الْعِلْمُ بَغْيَاً بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بآَِيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ‏ 🍀 ترجمه: همانا دین نزد خداوند، اسلام است و اهل كتاب اختلافى نكردند، مگر بعد از آنكه علم (به حقّانیت اسلام) برایشان حاصل شد، از روى حسادت و دشمنى میان آنان بود و هركسی به آیات خداوند كفر ورزد، پس همانا خداوند زود حساب است. 🌷 : اختلاف نکردند 🌷 : اهل کتاب 🌷 : حسادت 🌷 : کفر ورزد 🌷 : زود حساب 🔵 { إن الدين عندالله الإسلام: همانا دين نزد خداوند اسلام است} آیین حقیقی در پیشگاه خدا همان که تسلیم در برابر فرمان خداوند است ، و در واقع روح دین در هر عصر و زمان چیزی جز تسلیم در برابر حق نبوده و نخواهد بود. سپس این آیه به بیان سرچشمه اختلاف های مذهبی می پردازد. ظهور اختلاف بعد از علم و آگاهی بود و انگیزه اختلاف از روی طغیان و ظلم و حسد است. 🔵 اوصاف و مشخصات در کتب آسمانی پیشین که بخش هایی از آن در دست یهود و نصارا وجود داشت بیان شده بود و به همین دلیل دانشمندان آنها قبل از ظهور او بشارت ظهورش را با شوق و تأكيد فراوان مى دادند ، اما همين كه مبعوث شد چون منافع خود را در خطر می دیدند از روی طغیان و ظلم و حسادت همه را نادیده گرفتند. { و ما اختلف الذین أوتوا الكتاب إلا من بعد ما جآءهم العلم بغيا بينهم: و اهل كتاب اختلافى نكردند ، مگر بعد از آنکه برایشان حاصل شد، از روی حسادت و دشمنی میان آنان بود} 🔵 به همین دلیل در پایان آیه سرنوشت آنها و امثال آنها را بیان کرده و می فرماید: {و من یكفر بآیات الله فإن الله سريع الحساب: و هر کسی به آیات خداوند کفر ورزد ، پس همانا خداوند حسابش سریع است.} آری! کسانی که را بازیچه هوس های خود قرار دهند ، نتیجه کار خود را در دنیا و آخرت می بینند. 🔹 پیام های آیه19سوره آل عمران 🔹 ✅ ایمان به یگانگى، ، عزّت و حكمت خداوند (كه در آیه قبل بود،) زمینه‏ى تسلیم شدن انسان است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام» ✅ لازمه‏ى تسلیم بودن در برابر خداوند، پذیرش به عنوان آخرین دین الهى است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام» ✅ تجاوز از مرزهاى حق، سبب بروز است. «وما اختلف الّذین... بغیاً» ✅ سرچشمه‏ ى بسیارى از اختلافات مذهبى، حسادت‏ها و ظلم‏هاست؛ نه جهل و بى‏خبرى. «من بعد ما جائهم العلم» ✅ ، زمینه‏ى كفر است. «بغیاً... و من كفر» ✅ و ، به تنهایى سبب نجات نمى‏ گردند. «اوتوا الكتاب، جائهم‏العلم، من‏یكفر» ✅ كسانى كه آگاهانه ایجاد اختلاف مى‏كنند، به زودی به حسابشان می رسد. «فإن الله سریع الحساب» 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀پيغمبر اکرم صلوات الله علیه نرم خوترين آدم بود و انسان وقتی نرم‌خو شد
✨اخلاق عظیم✨ 🍀شما نگاه بکنيد به درخت‌ها آن درختانی که چوب‌های نرم و لطيفی دارند شاخه‌ها و برگ‌های بسياری دارند شما به درخت آبشار نگاه بکنيد چقدر شاخه و برگ دارد، خيلی هم لطيف است زمخت نيست درختان نرم شاخ و برگ زيادی دارند پس ای انسان اگر نرم خو شويد هواداران و هواخواهان فراوانی پيدا می‌کنيد به راحتی می‌توانيد دل‌ها را صيد کنید. ادامه دارد... 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۷ از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام ( ع ) هنگامي فرمود ڪه در بعضي از روزهاي جنگ
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۰۸ 💠از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام عليه السلام به هنگام اضطراب وشورش اصحابش در مورد حڪومت فرموده است : اي مردم همواره وضع من و شما آن طور بود ڪه من دوست مي داشتم . تا آنگاه ڪه نبرد شما را خسته و در هم ڪوفته ساخت . سوگند به خدا اعتراف مي ڪنم ڪه جنگ عده اي از شما را از ما گرفت و جمعي را باقي گذاشت اما بدانيد اين نبرد براي دشمنانتان ڪوبنده تر و خستگي آفرين تر بود من ديروز فرمانده و امير بودم ولي امروز مامور و فرمانبر شده ام ديروز نهي ڪننده و بازدارنده بودم و امروز نهي شده و بازداشته شده ام شما زندگي و بقاي در دنيا را دوست داريد . و من نمي توانم شما را به راهي ڪه دوست نداريد مجبور سازم 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_326 🌹 آیه 19 سوره آل عمران 🔹 إِنَّ
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 20 سوره آل عمران 🌷 فَإِنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَاد ِ 🍀 ترجمه:پس اگر با تو به مجادله وستیز برخاستند، پس بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم كرده ایم. و به اهل كتاب (یهود و نصارا) و اُمیّین (مشركان درس ناخوانده مكّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شده اید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته اند، و اگر سرپیچى كردند وظیفه ى تو فقط رساندن دعوت الهى است، و خداوند به حال بندگان بیناست. 🌷 : با تو به مجادله و ستیز برخاستند 🌷 : پس بگو 🌷 : تسليم كردم 🌷 : روى خود را 🌷 : پیروی ام کردن 🌷 : اهل کتاب 🌷 : درس ناخوانده ها 🌷 : بينا 🌷 : بندگان 🔵 به دنبال بیان سرچشمه اختلافات دینی به گوشه ای از این اختلاف که همان بحث و جدال یهود و نصارا ، با صلی الله علیه و آله بود در این آیه اشاره می کند می فرماید: اگر با تو ، به مجادله و ستیز برخاستند پس بگو: من و پیروانم روی به خدا تسلیم کرده ایم. خداوند در این آیه به پیامبرش دستور می دهد که از مجادله با آنها دور کن و به جای آن به اهل کتاب که منظور یهود و نصارا هستند و امیین که در اینجا منظور مشركان درس ناخوانده مکه هستند بگو: آیا شما هم در برابر تسلیم شده اید؟ پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته اند و اگر سرپیچی کردند وظیفه تو فقط رساندن دعوت الهی است. 🔵 منظور تسلیم زبانی و ادعایی نیست ، بلکه منظور تسلیم حقیقی و عملی در برابر حق است. و در پایان آیه می فرماید: به حال بندگان بیناست. از این آیه به خوبی روشن می شود که روش پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هرگز تحمیل فکر و عقیده نبوده است. بلکه کوشش و مجاهدت داشته که حقایق بر مردم روشن شود و سپس آنان را به حال خود وا می گذاشته که خودشان تصمیم لازم را در پیروی از حق بگیرند. به معناى تسلیم حقّ بودن است. 🔹 پيام های آيه20سوره آل عمران 🔹 ✅ از خصلت هاى مخالفان انبیاست. «فأن حاجّوك» ✅ به مجادلات بى نتیجه و بیهوده، پایان دهید. «فأن حاجّوك فقل اسلمتُ» ✅ در گفتگوها، موضع خود و یاران خود را صریح اعلام كنیم. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ... ومن اتبعن» ✅ پیروان واقعى ، كسانى هستند كه تسلیم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن» ✅ آنچه را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ مى‌كند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه» ✅ با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بسته اند. «وجهى للّه» ✅ توجّه ، باید هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الكتاب و الامیّین» ✅ کتاب هاى آسمانى، یک سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آیه مردم به دو دسته تقسیم شده اند؛ فرهنگیان وعوام. «اوتوا الكتاب و الامیّین» ✅ ، در سایه‌ى تسلیم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا» ✅ و به تنهایى كافى نیست، چه بسا علم باشد، ولى تسلیم نباشد. «اوتوا الكتاب... وان تولّوا» ✅ ما مأمور انجام وظیفه ایم، نه ضامن نتیجه. «انمّا علیك البلاغ» ✅ از طریق پیامبران، با مردم اتمام حجّت مى كند. «فانما علیك البلاغ» 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀شما نگاه بکنيد به درخت‌ها آن درختانی که چوب‌های نرم و لطيفی دارند شاخه‌ه
✨اخلاق عظیم✨ 🍀در صحرا يک چاله‌هايی است که اطرافش يک خاکريزه‌هايی مثل شکر جمع شده اين خاکريزه‌ها که خيلی نرم است دام مورچه خوار است ته آن دام و حفره مورچه خواری نشسته است مورچه‌ی بيچاره از همه جا بی‌خبر می‌آيد می‌بيند عجب جای نرم و گرمی است واردش می‌شود هر چه دست و پا می‌رود نه جلو می‌رود نه عقب می‌رود چون دست و پا می‌زند ريزه‌هایی از اين خاکريز‌ها می‌ريزد در چاله. 🍀 همين که در چاله ريخت مورچه خوار متوجه می‌شود که صيدش به دام افتاده، سريع می‌آيد و آن را صيد می‌کند يعنی اين جانور هم می‌داند اگر بخواهد صيدی داشته باشد بدون نرمی و نرمش امکان ندارد انسان‌ها هم همين طور هستند اگر بخواهند صيدی داشته باشند راهش همين نرمی و نرم خويی است  ادامه دارد... ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۸ 💠از سخنان امام ( ع ) اين سخن را امام عليه السلام به هنگام اضطراب وشورش اصحابش در
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۰۹ 💠از سخنان امام عليه السلام در بصره به عيادت علاءابن زيادحارثي ڪه از يارانش بود رفت و چون چشمش به خانه وسيع او افتاد فرمود : 💠۱.روش استفاده ازدنیا اين خانه با اين وسعت را در اين دنيا براي چه مي خواهي ؟ با اينڪه در آخرت به آن نيازمندتري آري مگر اينڪه بخواهي به اين وسيله به آخرت برسي يعني مهماني ڪني [ و مهمانان در آن را گرامي داري ] صله رحم نمائي و بدين وسيله حقوق [ لازم خود را ] اظهار ڪرده به مورد خود قرار دهي ڪه در اين صورت با اين خانه به آخرت نائل شده اي علاء گفت : اي اميرمؤمنان از برادرم عاصم بن زياد پيش تو شڪايت مي آورم فرمود : مگر چه ڪرده ؟ علاء پاسخ داد : عبائي پوشيده و از دنيا ڪناره گرفته است . امام ( ع ) فرمود : حاضرش ڪنيد . هنگامي ڪه آمد به او فرمود : 💠۲.برخورد با تفکر ترک دنیا اي دشمنک جان خود شيطان در تو راه يافته و هدف تير او قرار گرفته اي آيا به خانواده و فرزندانت رحم نمي ڪني ؟ تو خيال مي ڪني خداوند [ به ظاهر ] طيبات را بر تو حلال ڪرده اما [ در واقع ] دوست ندارد ڪه از آنها استفاده ڪني ؟ تو در پيشگاه خداوند بي ارزشتر از آني ڪه بدينگونه با تو رفتار ڪند [ عاصم گفت : اي اميرمؤمنان اما تو خود با اين لباس خشن و آن غذاي ناگوار به سر مي بري [ در حالي ڪه پيشوا و امام ما هستي ؟ و بر ما لازم است به تو اقتدا ڪنيم ] [فرمود : واي بر تو من مثل تو نيستم [ وظيفه من غير از شما است ] خداوند بر پيشوايان حق واجب شمرده ڪه بر خود سخت گيرند و همچون طبقه ضعيف مردم باشند تا نداري فقير او را هيجان نياورد ڪه سر از فرمان خداوند برتابد . 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_327 🌹 آیه 20 سوره آل عمران 🌷 فَإِن
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات21و22سوره آل عمران 🌷 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بآیَِاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(21) أولئك الذين حبطت أعمالهم فى الدّنيا و الأخرة و ما لهم من ناصرين (22) 🍀 ترجمه: براستى كسانى كه به آیات خداوند كفر مى‌ورزند و پیامبران را به ناحق مى‌كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‌دهند مى‌كشند، پس آنان را به عذابى دردناک بشارت ده. (21) آنان کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده و هیچ یاورانی برای آنها نیست. (22) 🌷 : کفر می ورزند 🌷 : می کشند 🌷 : پیامبران 🌷 : فرمان می دهند 🌷 : عدالت 🌷 : پس آنان را بشارت ده 🌷 : دردناک 🌷 : نابود شد 🌷 : یاوران 🔵 انسان وقتی از فاصله گرفت و رنگ الهی را از دست داد به آیات خداوند کفر می ورزد و سقوط می کند و به هر کاری ممکن است دست خود را آلوده کند و حتی ممکن است دست به قتل انبیا و اولیای خدا بزند. آنچه برای خدا مهم است حق است آنها به غیر حق پیامبران را می کشند و کسانی که در جامعه به برپایی فرمان می دهند را هم می کشند. خداوند به پیامبر اسلام می فرماید: آنها را به عذابی دردناک بشارت ده. 🔵 در تفسیر مجمع البیان مى‌خوانیم: بنى‌اسرائیل در اول روز آن هم در یک ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه ى شهادت رساندند. البتّه ناگفته پیداست كه در زمان صلى الله علیه وآله گروهى كه انبیا را شهید كنند نبودند، ولى چون زنده‌ها به كار نیاكان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، كسانى را كه به خاطر رضایت قلبى، شریک جرم نیاكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد قرار داده است. 🔵 گاهی وقت ها با یک خطا تمام اعمالش را از بین می برد. و آن چیزی که در دنیا و آخرت به انسان کمک می کند اعمال خوب آدمی می باشد وقتی همه اعمال خوب از بین برود دیگر یاری ندارد. 🔹 پيام های آیه21و22سوره بقره ✅ از اعتقادات انحرافى و كفرآمیز، اعمال خطرناكى همانند و كشتار انبیا سر مى زند. «یكفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...» ✅ در شرایطى، اظهار لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد. ✅ براى حق پوشى، دست به كشتن پیامبران مى زنند. «یقتلون النبیّین» ✅ گاهى طاغوت ها براى كشتن اولیای با تبلیغات و شایعات و توجیهات، كار خود را حقّ جلوه مى دهند. «بغیر حقّ» ✅ گاهی یک تمام اعمال شخص را تباه می کند. ✅ برای گناهانی همانند قتل انبیا ، در کار نیست. ‌ 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨اخلاق عظیم✨ 🍀در صحرا يک چاله‌هايی است که اطرافش يک خاکريزه‌هايی مثل شکر جمع شده اين
✨اخلاق عظیم ✨  🍀نرم‌خویی از ويژگی‌های زيبای پيغمبر است. يکی دیگر از ويژگی‌های زيبای پيغمبر طبابت بود پيغمبر طبابت می‌کرد آشپزی نمی‌کرد فرق است بين آشپزی و طبابت، آشپز و طبيب. 🍀آشپز به ميل شما رفتار می‌کند می‌گويد قربان چه ميل داريد شما چربی خون داريد می‌گوييد من کله پاچه می‌خواهم يک کله پاچه‌ی‌ چرب می‌گذارد کنار شما يکی دو ساعت بعد سرگيجه می‌گيريد بيمارستان و بستری می‌گويند به آشپز می‌گویند چرا کله‌پاچه‌ به او دادی؟ می‌گويد خودش خواست ولی طبيب اصلا کار به ميل شما ندارد می‌گويد چه بايد ميل بکنيد چه نبايد ميل بکنيد. ادامه دارد... ‌ 📚قلم، ۴‌. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۲۰۹ 💠از سخنان امام عليه السلام در بصره به عيادت علاءابن زيادحارثي ڪه از يارانش بود ر
☀️☀️☀️ 🎤 ۲۱۰ 💠از سخنان امام عليه السلام اين سخن را امام در پاسخ ڪسي فرموده ڪه ازاو در مورد احاديث بدعت آور و روايات گوناگون ڪه در بين مردم رواج دارد پرسش نموده است آنچه در بين مردم شايع است هم احاديث حق است و هم باطل هم راست و هم دروغ هم ناسخ و هم منسوخ هم عام و هم خاص هم محڪم و متشابه هم احاديثي است ڪه به خوبي حفظ شده و هم رواياتي ڪه طبق ظن و گمان روايت گرديده است . در عصر پيامبر ( ص ) آنقدر به آن حضرت دروغ بسته شد ڪه به پا خاسته خطبه خواند و فرمود : هر ڪس عمدا به من دورغ ببندد جايگاه خويش را در آتش جهنم بايد انتخاب ڪند [ بدان ] افرادي ڪه نقل حديث مي ڪنند چهار دسته اند و پنجمي نخواهند داشت : 💠 1 منافقان نخست منافقي ڪه اظهار مي ڪند نقاب اسلام را به چهره زده نه از گناه باڪي دارد و نه از آن دوري مي ڪند . و عمدا به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم دروغ مي بندد . اگر مردم مي دانستند ڪه اين شخص منافق و دروغگو است از او قبول نمي ڪردند و تصديقش نمي نمودند [ اما چون از واقعيت او آگاه نيستند ] مي گويند : وي از صحابه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم است پيامبر را ديده از او حديث شنيده و مطالب را از او دريافت ڪرده است به همين دليل به گفته اش ترتيب اثر مي دهند . در حالي ڪه خداوند شما را از وضع منافقان آنچنان ڪه بايد آگاه ساخته و چنانڪه لازم بوده اوصاف آنان را براي شما برشمرده است [ اين منافقان ] پس از پيامبر ( ص ) به پيشوايان گمراه و داعيان دوزخ با دروغ و بهتان تقرب جستند پيشوايان گمراه نيز به اينها ولايت و رياست بخشيدند و آنان را حاڪم ساختند و به گردن مردم سوار نمودند و به وسيله اينها به خوردن دنيا مشغول شدند مردم هم معمولا همراه سلاطين و دنيا هستند مگر ڪسي ڪه خداوند او را محفوظ دارد . اين يڪي از آن چهار گروه . 💠 2. اشتباه ڪاران دوم ڪسي است ڪه از رسولخدا ( ص ) چيزي شنيده اما آن را درست حفظ نڪرده بلڪه در آن اشتباه نموده است ولي عمدا به آن حضرت دروغ نبسته آنچه در اختيار دارد روايت مي ڪند و به آن عمل مي نمايد و مي گويد : من از پيامبر آن را شنيده ام اگر مسلمانان مي دانستند اشتباه ڪرده از او نمي پذيرفتند خودش هم اگر توجه پيدا مي ڪرد ڪه در آن اشتباه واقع شده آن را رها مي ساخت و مورد عمل قرار نمي داد . 💠3.اهل شبهه سوم ڪسي است ڪه شنيده پيامبر به چيزي امر فرموده در حالي ڪه [ اين امر موقت بوده و ] بعدا پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم از آن نهي نموده و او نهي آن حضرت را نشنيده است و يا اينڪه نهي رسولخدا ( ص ) را شنيده ولي از امري ڪه بعدا نموده است بي اطلاع مانده اين شخص در حقيقت منسوخ را فراگرفته اما ناسخ را نشنيده و حفط نڪرده است وي اگر مي دانست آنچه شنيده نسخ شده است آن را رها مي ساخت و مسلمانان هم اگر مي دانستند نسخ شده آن را ترک مي نمودند . 💠4.حافظان راستگو چهارم ڪسي است ڪه نه دروغ به خدا بسته و نه بر پيامبرش از خوف خدا و براي تعظيم پيامبرش ( ص ) دروغ را دشمن مي دارد و نيز در آنچه شنيده اشتباهي برايش پيش نيامده است بلڪه آن را با تمام جوانبش حفظ ڪرده است آن چنان ڪه شنيده بدون ڪم و زياد نقل ڪند . وي ناسخ را حفظ نموده و به آن عمل مي ڪند و منسوخ را فراگرفته و از آن دوري مي گزيند . خاص و عام محڪم و متشابه را شناخته و هر ڪدام را در جاي خويش قرار داده است گاهي سخناني از پيامبر ( ص ) صادر مي شده است ڪه داراي دو جنبه بوده سخني جنبه خصوصي دارد و گفتاري جنبه عمومي و آن ڪس ڪه مقصود خداوند و منظور پيامبر ( ص ) را از آن نمي دانست مي شنيد و حفظ مي نمود و بدون توجه به معني و مقصود و هدف آن ،آن را توجيه مي ڪرد . اينطور نبود ڪه همه اصحاب پيامبر ( ص ) از او پرسش ڪنند و استفهام نمايند تا آنجا ڪه عده اي دوست داشتند اعرابي و يا سائلي بيايد و از آن حضرت چيزي بپرسد و آنها پاسخ آنرا بشنوند [ و بهره گيرند ] اما من هر چه از خاطرم مي گذشت از او مي پرسيدم و حفظ مي نمودم اين است جهات اختلاف مردم در احاديث و علل اختلاف رواياتشان. 🌴🌴🌴