eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
394 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
294 ویدیو
57 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
bandicam 2025-02-02 16-07-23-122.mp3
32.5M
🔹سومین جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع "علت غایی امنیت از منظر نهج‌البلاغه و منابع مرتبط (اهداف و مرجع امنیت)" 🔹ارائه دهنده: دکتر سید حمید موسوی استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) 🔹ناقدان: - حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی یوسفی طاها، استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) - دکتر محمد عترت‌دوست، دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 🔹مدیر جلسه: دکتر نقی آقازاده، استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه امام‌ حسین (ع) 🕰 زمان‌: یکشنبه۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹سومین جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع "علت غایی امنیت از منظر نهج‌البلاغه و منابع مرتبط (اهداف و مرجع امنیت)" 🔹ارائه دهنده: دکتر سید حمید موسوی استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
حتی اگر چشم‌های آن‌ها را با تیر زدند و دست‌های آن‌ها را بریدند، این‌ها صاحبان ید هستند و باب‌الحوائج‌اند و ذکر آن‌ها در انسان تحول ایجاد می‌کند و این‌ها هستند که به مقام وفا رسیدند؛ که ذکر عباس، دل را زنده می‌کند. 🔰 پرتویی از خورشید در خاک نشسته، ص۱۰۳، علی صفایی حائری 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
ناتوانی متنعمان از اَدای حق شكر  توفيق حمد و شكر ذات اقدس الهی از بزرگترين نعمت‌های خداوندی و به بيان امام سجّاد (عليه السلام) «فوز و فلاح» است: «يا من ذِكره شرفٌ للذاكرين ويا من شُكره فوزٌ للشاكرين» [۱]  و متنعمانْ از شكر و سپاسِ اين فوز و نعمت عاجزند؛ زيرا هر حمدی حمد ديگر مي طلبد و هر شكری لزوم شكر ديگر را در پی دارد: «... فكيف لى بتحصيل الشكر وشكرى إيّاك يفتقر إلي شكر فكلما قُلتُ لك الحمد وجب علىّ لذلك أن أقول لك الحمد»[۲] . بنابراين، شكر شاكر، خود بهره مندی از نعمت است، نه ادای حقّ. [۱]صحیفه سجادیه دعای ۱۱ [۲]مناجاة الشاکرین 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5832672038732437845.mp3
23.02M
🔸 جلسه سی‌ و پنجم. 🔸دوشنبه، ۸ بهمن ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸نگاهی اجمالی به کاتبان اولیه خطب امیرالمؤمنین (ع) 🔹تشویق حضرت به امر کتابت، تحسین حارث اعور «يا أهلَ الكوفة غلبَكم نصفُ رجلٍ!» 🔸نقد ادعای دکتر سروش «فصوص ابن عربی و مثنوی مولوی در کثرت شروح و حواشی بی‌نظیرند» 🔹محقق طباطبایی «نهج البلاغه در کثرت نسخ خطی کهن حائز مقام اول است» 🔸اولین شارح نهج البلاغه که بوده است؟ 🔹سهو کلام ابن تَغری بَردی در شرح حال ابن نباته « وكان يحفظ نهجَ البلاغة»! 🔸رونق علمی شهر کاشان شیعه نشین در قرن ششم هجری 🔹نقش ابوالرضا فضل الله راوندی در روایت و تداول بخشیدن به کتاب نهج البلاغه 🔸حکایت دیدار ابوسعد سمعانی از مدرسه مجدیّة کاشان و فضل الله راوندی 🔹محقق طباطبایی «فضل الله راوندی پیشگام شرح و تعلیقه نویسی بر نهج البلاغه است» 🔸سرگذشت نسخه ابوالرضای راوندی، از ابن بلکوی آوی (قرن ۸) تا شفیع یزدی (قرن ۱۲) و تا روزگار ما ▫️مرکز مطالعات میراث علوی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌐 مجمع عمومی عادی (به طور فوق العاده سال ۱۴۰۳) انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران مجمع عمومی عادی (به طور فوق‌العاده سال ۱۴۰۳) انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران با حضور آیت‌الله دین‌پرور، دکتر امین ناجی، اعضای هیئت مدیره، اعضای پیوسته انجمن علمی و دکتر معصومی نماینده کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم در روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه در سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور برگزار شد. در این مجمع، ارائه گزارش عملکرد هیئت مدیره، ارائه صورتحساب درآمدها و هزینه ها و تصویب تراز مالی و انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسان انجمن انجام شد. لینک گزارش تصویری http://pnu.ac.ir/portal/home/?NEWS/440052/2066695/2286034/گزارش-تصویری 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
21.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نماهنگ فعالیت‌های انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران (سال ۱۴۰۳ - ‌۱۴۰۱) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۴۴" "تَفرِیغُ الثِّقَهِ لِمُراقِبَهِ اُمُورِهِم" اختصاص دادن شخصی مطمئن برای رسیدگی به کارهایشان "فَلاَ تُشْخِصْ هَمَّكَ عَنْهُمْ وَ لاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لَهُمْ" نبايد دل از آنها برگيرى و چهره بروى آنان درهم كشى "وَ تَفَقَّدْ أُمُورَ مَنْ لاَ يَصِلُ إِلَيْكَ مِنْهُمْ مِمَّنْ تَقْتَحِمُهُ اَلْعُيُونُ وَ تَحْقِرُهُ اَلرِّجَالُ فَفَرِّغْ لِأُولَئِكَ ثِقَتَكَ مِنْ أَهْلِ اَلْخَشْيَةِ وَ اَلتَّوَاضُعِ فَلْيَرْفَعْ إِلَيْكَ أُمُورَهُمْ" در امور آنها كه بتو دسترسى ندارند و مردم به ديدۀ تحقير، به آنها مى‌نگرند بررسى كن، و براى اين كار فرد مورد اطمينانى را كه خدا ترس و متواضع باشد برگزين تا وضع آنان را بتو گزارش ده. "ثُمَّ اِعْمَلْ فِيهِمْ بِالْإِعْذَارِ إِلَى اَللَّهِ يَوْمَ تَلْقَاهُ فَإِنَّ هَؤُلاَءِ مِنْ بَيْنِ اَلرَّعِيَّةِ أَحْوَجُ إِلَى اَلْإِنْصَافِ مِنْ غَيْرِهِمْ وَ كُلٌّ فَأَعْذِرْ إِلَى اَللَّهِ فِي تَأْدِيَةِ حَقِّهِ إِلَيْهِ" سپس با آن گروه بطورى رفتار كن كه به هنگام ملاقات پروردگار عذرت پذيرفته باشد، چرا كه از ميان رعايا اين گروه از همه به احقاق حق محتاجترند. و بايد در اداى حق تمام افراد در پيشگاه خداوند عذر و دليل داشته باشى. 💠 شرح نامه 📍 امام در چهارمين و پنجمين دستور به مالک مى‌فرمايد: بخش مهمّى از همّ‌ و غمّ‌ او متوجه حال نيازمندان باشد و سپس دستور مى‌دهد كه با برخورد خوب و چهرۀ گشاده با آنان روبه‌رو گردد، درخواست‌هاى آنها را بشنود و به آن ترتيب اثر دهد. 📍در ششمين دستور به مطلب مهم ديگرى اشاره كرده مى‌فرمايد: «نسبت به كارهاى كسانى كه دسترسى به تو ندارند و مردم به ديدۀ تحقير به آنها مى‌نگرند، (حتى) رجال حكومت نيز آنها را كوچك مى‌شمرند (با دقت) بررسى كن و براى اين كار، فرد (يا افراد) مورد اطمينانى را كه خداترس و متواضع باشند برگزين تا وضع آن‌ها را به تو گزارش دهند»؛ (وَ تَفَقَّدْ أُمُورَ مَنْ‌ لَا يَصِلُ‌ إِلَيْكَ‌ مِنْهُمْ‌ مِمَّنْ‌ تَقْتَحِمُهُ‌ الْعُيُونُ‌، وَ تَحْقِرُهُ‌ الرِّجَالُ‌، فَفَرِّغْ‌ لِأُولَئِكَ‌ ثِقَتَكَ‌ مِنْ‌ أَهْلِ‌ الْخَشْيَةِ‌ وَ التَّوَاضُعِ‌، فَلْيَرْفَعْ‌ إِلَيْكَ‌ أُمُورَهُمْ‌) . جملۀ «مِمَّنْ‌ تَقْتَحِمُهُ‌ الْعُيُونُ‌» اشاره به كسانى است كه تودۀ مردم به آنان چندان اعتنايى ندارند و آنها را كوچك مى‌شمارند. جملۀ «تَحْقِرُهُ‌ الرِّجٰالُ‌» اشاره به اين است كه مردان حكومت نيز آنها را در خور اعتنا نمى‌دانند. تعبير به «فَرِّغْ‌» اشاره به اين است كه كسى را كه براى شناسايى اين افراد انتخاب مى‌كنى بايد تمام هم و غمش همين كار باشد نه اينكه در كنار كارهاى ديگر به اين كار هم رسيدگى كند. در ضمن امام عليه السلام براى مأموران بازرسىِ‌ حال نيازمندان و شناسايى آنها سه وصف ذكر فرموده است: مورد اعتماد و اطمينان باشند، خدا ترس و متواضع باشند. 📍به اين ترتيب امام عليه السلام مالك اشتر را از مسئوليت عظيمى كه روز قيامت در پيشگاه پروردگار نسبت به اداى حقوق اين گروه دارد هشدار می‌دهد زيرا اولاً آنها قشر محروم جامعه هستند و ثانياً قدرت دفاع از خويشتن ندارند و حتى بسيارى از آنان راه دادگاه و محكمۀ قضا را بلد نيستند و قاضى را نمى‌شناسند و اگر زمامدار مراقب حقوق آنان نباشد ضايع خواهند شد. از آنجا كه ممكن است كسى فكر كند من حق اكثريت آنها را ادا كرده‌ام و عدم رسيدگى به جمع اندكى از آنان مشكل ايجاد نمى‌كند، امام هشدار مى‌دهد كه بايد به حق فرد فرد آنها رسيدگى كنى. مى‌فرمايد: «بايد در اداى حق هر فردى از آنان در پيشگاه خدا عذر و دليل داشته باشى به گونه‌اى كه حتى حق يك فرد هم ضايع نشود»؛ (وَ كُلٌّ‌ فَأَعْذِرْ إِلَى اللّٰهِ‌ فِي تَأْدِيَةِ‌ حَقِّهِ‌ إِلَيْهِ‌) . امام خود بهترين نمونه و برگزيده‌ترين اسوه و پيشوا در اين قسمت بود. تمام عمرش در خدمت محرومان گذشت و هرگز از حال آنها غافل نشد و حتى اين صفت را در عصر حيات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نيز به طور بارز داشت.
لذا پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در حق او فرمود: «يَا عَلِيُّ‌ إِنَّ‌ اللّٰهَ‌ قَدْ زَيَّنَكَ‌ بِزِينَةٍ‌ لَمْ‌ يُزَيِّنِ‌ الْعِبَادَ بِزِينَةٍ‌ أَحَبَّ‌ إِلَى اللّٰهِ‌ مِنْهَا زَيَّنَكَ‌ بِالزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا وَ جَعَلَكَ‌ لَا تَرْزَأُ مِنْهَا شَيْئاً وَ وَهَبَ‌ لَكَ‌ حُبَّ‌ الْمَسَاكِينِ‌ فَجَعَلَكَ‌ تَرْضَى بِهِمْ‌ أَتْبَاعاً وَ يَرْضَوْنَ‌ بِكَ‌ إِمَاما؛ اى على خداوند تو را به زيورى آراسته است كه هيچ يك از بندگانش را به زيورى از اين محبوب‌تر نياراسته، تو را مزين به زينت زهد (و بى‌اعتنايى به) دنيا نمود، آن چيزى از تو نمى‌كاهد و تو نيز چيزى از آن كم نمى‌كنى و محبّت مساكين را به تو بخشيد آن‌گونه كه تو از اينكه آنها پيروان تو باشند خشنودى و آنها نيز از اينكه امام و پيشواى آنها باشى خشنودند» ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: چهل‌ و چهارم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://B2n.ir/r19918 جلسه مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://B2n.ir/t93929 نماهنگ فعالیت‌های انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران (سال1403-1401) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6369620/ پخش مستند «سلوک سید پارسا» روایتی از آیت الله دین پرور 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6359774/ توصیه امیرالمؤمنین (ع) درباره ارتباط صحیح با دیگران (حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله جمشیدی، معاون تهذیب مدرسه علمیه امامیه شهرکرد) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6345947/ کتاب «و اما ای فرزندم» پنجشنبه ۲۷ دی در فرهنگسرای رسانه رونمایی شد‌ (معرفی‌کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://B2n.ir/x78463 جلسه شورای استانی با محوریت نهج البلاغه مرحله دانشگاهی و استانی 🍃💐🍃💐🍃 https://www.masjedniavaran.ir/name38/ حجت الاسلام و المسلمین بشیر خیری: تفسیر نامه ۳۸ نهج البلاغه شریف 🍃💐🍃💐🍃 http://ghadir2.ir/Home/NewsContent/1 پیش اجلاسیه دومین کنگره بین المللی گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://www.rouydad24.ir/fa/news/400328 برگزاری دومین همایش رساله الحقوق امام سجاد (ع) با اهتمام ویژه به حوزه پژوهش های قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در سطح کلان. 🍃💐🍃💐🍃 https://fa.alkawthartv.ir/news/346384 حفظ قرآن و نهج البلاغه یکی از شرایط برای بهره‌مندی از عفو رهبری 🍃💐🍃💐🍃 https://jameehmodarresin.org/34667/ آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق خود: جامعه باید با گذشت و بزرگواری کامل بشود نه با بگیر و ببند 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4261719 «کاوش‌های ادبی در نهج‌البلاغه»؛ درسنامه‌ای برای دانشجویان و طلاب (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
درسنامه_نهج_البلاغه 📌 دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه (۵) 🔹بار ارزشی واژه برخی واژه‌ها درگذر زمان دستخوش تغییراتی در اصل معنا یا بار ارزشی آن می‌شوند. برای نمونه، واژه "شوخ" اکنون دیگر به معنای چرک به کار نمی‌رود. همچنین، تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران و افغانستان، افراد را ناگزیر می‌کند که از کاربرد واژه "طالبان" برای نشان دادن متعلّمان مدرسه علمیه بپرهیزند و از جمع مکسر «طالب» سود بجویند. تغییر این بار ارزشی را می‌توان در برخی واژه‌های به کار رفته‌ در نهج‌البالغه نیز مشاهده کرد. 🔹واژه «تعمق» از ماده «عمق» هنوز همان معنای کهن خود یعنی «ژرفا» را می‌رساند. این واژه اما در گذشتهٔ بسیار دور، بار ارزشی منفی داشته و مانند روزگار ما، بار ارزشی مثبت نداشته است. اکنون چاه عمیق ارزش بیشتری از چاه نیمه عمیق دارد و محقق متعمق به دلیل ژرف‌نگری‌اش مورد تحسین است. 🔹 در روزگار عرب جاهلی، برخی قبیله‌ها ناگزیر از هجرت و حرکت بودند و نیاز داشتند فردی را جلوتر از خود به‌ دنبال‌ یافتن منابع آب روانه کنند تا پس از یافتن و بازگشت او، همه قبیله را با چهارپایان و دام‌ها به سوی آنجا حرکت دهند. این فرد که «رائد» نامیده می‌شد، گاه در اثر غفلت یا پافشاری بیهوده برای یافتن آب، چنان در عمق بیابان خشک و تفتیده عربستان فرو می‌رفت که آب همراهش تمام می‌شد و در راهی بی‌بازگشت، دچار تشنگی و مرگ ناخواسته می‌گردید. به چنین افرادی که بی‌باکانه و افراط‌گرایانه در اعماق بیابان فرو می‌رفتند، «متعمق» می‌گفتند. از این رو، در حکمت زیر، تعمق به‌ عنوان‌ یک ستون از چهار ستون کفر خوانده شده است. یعنی بدون آمادگی وارد شدن به دنیای وهم و خیال برای کشف اسرار پنهان و بدون توجه به بازگشت، می‌تواند انسان را به کفر بکشاند. "وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ، فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ..." (نهج‌البلاغه، حکمت۳۱) 🔹حال با این معنای فهمیده شده از «تعمق» به خطبه اشباح بنگریم. امام علی علیه‌السلام رسوخ در علم را نه فرو رفتن در ژرفای هر چیز که پاپس کشیدن و اقرار به عجز از احاطه علمی به آنچه به آن تکلیفی ندارند، می‌داند. با توجه به معنای فهمیده شده از «تعمق»، نگاهی به‌ خطبه اشباح امام علی علیه‌السلام می‌اندازیم. در این خطبه، امام رسوخ در علم را نه فرو رفتن در ژرفای هر چیز، بلکه پاپس کشیدن و اقرار به عجز از احاطه علمی به اموری که انسان به آن تکلیف ندارد، می‌داند. "وَ اعْلَمْ أَنَّ الرَّاسِخِينَ فِي الْعِلْمِ هُمُ الَّذِينَ أَغْنَاهُمْ عَنِ اقْتِحَامِ السُّدَدِ الْمَضْرُوبَةِ دُونَ الْغُيُوبِ الْإِقْرَارُ بِجُمْلَةِ مَا جَهِلُوا تَفْسِيرَهُ مِنَ الْغَيْبِ الْمَحْجُوبِ، فَمَدَحَ اَللَّهُ تَعَالَى اِعْتِرَافَهُمْ بِالْعَجْزِ عَنْ تَنَاوُلِ مَا لَمْ يُحِيطُوا بِهِ عِلْماً وَ سَمَّى تَرْكَهُمُ التَّعَمُّقَ فِيمَا لَمْ يُكَلِّفْهُمُ الْبَحْثَ عَنْ كُنْهِهِ رُسُوخاً فَاقْتَصِرْ عَلَى ذَلِكَ وَ لاَ تُقَدِّرْ عَظَمَةَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ عَلَى قَدْرِ عَقْلِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ". (نهج‌البلاغه، خطبه ۹۱) 🔹روشن است‌ که رهاندن ذهن از بار ارزشی کنونی و مأنوس واژه و درک بار ارزشی کهن آن، کاری دشوار و‌ نیازمند تلاش فکری و نیز تتبع دامنه‌دار و احصای گسترده‌ای از کاربردهای واژه است. این تلاش ضروری است تا بتوان متن را همان‌گونه که مراد پدیدآورنده بوده، فهمید یا دست‌کم به آن نزدیک شد و دچار بدفهمی نشد. 🔹در همین بخش می‌توان اشاره کرد که بار ارزشی واژه‌های ناظر به حیوانات یا عملکرد آنان نیز تابع‌ فرهنگ ملی و زبانی کاربران است.‌ برای نمونه، عرب از تشبیه به شتر و کلب آزرده خاطر نمی‌شده، همان‌گونه که ایرانیان از تشبیه کسی به شیر و عقاب و شاهین ناراحت نمی‌شوند، بلکه مدح و ستایش چنین شخصی را در نظر دارند. از این رو، در فهم و حتی ترجمه واژه‌ای همانند «الانعام» (شتران یا چهارپایان) در عبارتی همچون "وَ فَرَضَ عَلَيْكُمْ حَجَّ بَيْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنَامِ يَرِدُونَهُ وُرُودَ الْأَنْعَامِ وَ يَأْلَهُونَ إِلَيْهِ وُلُوهَ الْحَمَامِ" (نهج‌البلاغه‌، خطبه ۱) نیاز است به این نکته توجه داشته باشیم. ادامه دارد... https://cscan.co/3eZMT018HJZ?openbylink=0 بخش: پنجم 🔖 منبع: مسعودی, عبدالهادی. (١۴٠٣). دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه. مطالعات فقه الحدیثی, 2(2), 7-24. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5855167028729485174.mp3
21.93M
🔸 جلسه سی‌ و ششم. 🔸دوشنبه، ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸کاشان و مدارس علمیه آن در کتاب «النقض» عبدالجلیل رازی 🔹سفر علمی پربرکت فضل الله راوندی به بغداد 🔸کتابشناسی فضل الله راوندی در کتاب «نهج البلاغة عَبرَ القرون» 🔹آیا قاضی قضاعی شیعه بوده است؟ 🔸«دیوان راوندی» به تصحیح مرحوم محدث ارموی 🔹اهمیت توجه به میراث مکتوب اسلامی به زبان فارس 🔸«منهج الفصاحة فی شرح نهج البلاغة» اولین شرح فارسی نهج البلاغه 🔹الهی اردبیلی (م ۹۵۰) پیشگام در شرح و ترجمه نهج البلاغه به فارسی 🔸وصیت مفصّل امیرالمؤمنین (ع) به کمیل که در نهج البلاغه نیامده است 🔹دیدار حاجی نوری (ره) و شریف رضی در عالم رؤیا و پیامد آن ▫️مرکز مطالعات میراث علوی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir