2_1152921504662950668.m4a
3.34M
🌺رزق امروز نهج البلاغه. 🌺
🌟حکمت ۲۲۶ ؛طمع ورزی و خواری.
🍃اَطَّامِعُ فِی وَثاقِ الذُّل.
✨طمعکار همواره زبون و خوار است.
#کلامکم_نور
#نهج_البلاغه
#روزی_ده_دقیقه_نهج_البلاغه_بخوانیم
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
✅تنها کانال #نهج_البلاغه بانوان در ایتا
📖 @nahjebanoo
ارتباط با ادمین 👇
@shn1366
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
✅شما نیز در ثواب نشر روایات سهیم باشید
🌸🍃🥀🌸🍃🥀
سلام علی آل یس✨
خطبه ۱۵۶؛ جلسه اول .✨
🌸امام ع این خطبه رو بعد از جنگ جمل ایراد فرمودند.
🥀 هر کس میتواند خودش را به اطاعت از خداوند متعال وادار نماید، وقتی فتنهای اتفاق میافتد و باید این کار را انجام دهد.
👌یَعتَقِل: از کلمه عقال میآید؛ وقتی شتر را میخوابانند و دست و پایش را میبندند و دیگر قدرت حرکت ندارد یعنی انسان نفس خودش را ببندد برای خدا و این نفس در اطاعت از خدا قرار گیرد.
🥀 و این یعنی تقوا ؛وقتی که انسان تقوا را پیشه کرد خدا راه گشایش را برایش باز میکند ؛یَجعَل لَهُ مَخرجا .یَجعَل لَهُ فُرقانا؛ اگر کسی تقوای الهی داشت خدا راه تشخیص حق و باطل را به او نشان میدهد.
اگر از منِ علی اطاعت کنید من شما را برمیدارم و حملتان میکنم انشاالله به راه بهشت و جنت، هر چند این حمل کردن و بردن با سختی و تلخکامی همراه باشد.( بهشت را به بها میدهند به بهانه نمیدهند. بهشت با سختیها پیچیده شده. )
👌اما درباره عایشه :
🥀 اما عایشه اندیشه زنانه دامنگیر او شد یعنی او تابع احساساتش شد و احساسات و هیجاناتش بر عقلش غالب شد.
۲.( مهمتر اینکه) کینه در سینه او به غلیان افتاد، همچون دیگ آهنگران که به جوش میآید .یعنی او در سینه خود کینه امام را پرورش میداده است. از همان زمان پیامبر ص از امام کینه داشته است.
🤔چرا عایشه کینه و حسادت داشت؟
👌 ابن اب الحدید از استاد خود نقل میکند :
۱.چون امیرالمومنین ع همسر فاطمه س بود. عایشه نسبت به حضرت خدیجه حسادت داشته و به عنوان یک رقیب به او نگاه میکرد است حتی بعد از وفات حضرت خدیجه س.
۲. پیامبر ص به دخترش حضرت زهرا س احترام میگذاشت و میفرمود سیدة نساء العالمین .این باعث حسادت میشد برای عایشه.
۳. خود پیامبر ص احترام ویژه ایی به امیرالمومنین ع داشت و فضایل خاصی را برایش ذکر میکرد و این فضایل برای پدر عایشه که ابوبکر بود را نداشت.
۴. حضرت زهرا س فرزنددار میشوند و نسل ایشان گسترش پیدا میکند و خیر کثیر میباشد ولی عایشه فرزند ندارد.
۵. همه درهای منزلها را به سمت مسجد پیامبر ص بستندو فقط در خانه حضرت زهرا س و علی علیه السلام به مسجد باز میباشد. همه اینها باعث ایجاد کینه در عایشه میشود.
🥀 اگر او را فرا میخواندند تا آنچه با من انجام داد با دیگران انجام دهد، نمیکرد. (اگر مردم با کسی دیگری بیعت میکردند این زن هرگز به خونخواهی عثمان بلند نمیشد. انگیزه عایشه این بود که امیرالمومنین را از قدرت پایین بکشد و مردم را بر ضد او تحریک کند .)با این همه حرمت نخستین او باقیست و حسابش با خداوند است.( یعنی او همسر پیامبر است و احترام همسر پیغمبر بودن او باید حفظ شود.)
❤️جان عالمی به فدایت یا امیرالمومنین 🙏
@nahjebanoo🥀
🌸🍃🥀🌸🍃🥀🌸🍃
اما ابنعربی، از دو منظر در باره جنت بحث کرده است؛ یکی بر پایه دادههای دینی و دیگری در نظام عرفانی خود. وی در فتوحات [۱۹] فصلی را با عنوان «معرفهالجنّه و منازلها و درجاتها» گشوده و در جاهای دیگر این کتاب [۲۰][۲۱] نیز نکاتی در تکمیل یا توضیح آورده است. به گفته او دو جنت، یکی محسوس و دیگری معنوی و معقول، وجود دارد که عقل، هر دو را «باهم» و به مثابه یک واقعیت درک میکند، درست مانند جسم و روح. جنّتِ محسوس، همگانی است (یعنی همه اهل جنّت از آن برخوردارند)، ولی جنّت معنوی به عارفان اختصاص دارد. در جنّت محسوس، همه نعمتها و خواستهها، از خوردنی و آشامیدنی و پوشاک و فضای عطرآگین و نغمههای پاک، وجود دارد؛ ضمن آنکه برخورداری از این نعمتها، نه برای برآوردن نیازهای جسم، بلکه صرفاً از اقتضائات عام جسمانیت است. بهعلاوه، اهل جنّت، با آنکه مکلف نیستند، رفتاری بقاعده دارند. متنعمانِ به جنّتِ معنوی نیز از جنت محسوس برخوردارند، اما این برخورداری آنان را از توجه به حق، یعنی بهرهمندیهای معنوی و عقلانی، باز نمیدارد. بر همین اساس، انسانها در دنیا، در نسبت با جنّت، چهار گروه میشوند: آنان که هم خود خواهان جنّتاند و هم جنّت خواهان ایشان، آنان که بهسبب غلبه احوال معنوی از امور حسی غافلاند و بنابراین خواهان جنّت نیستند، ولی جنت در طلب ایشان است؛ آنان که خواهان جنتاند اما جنّت شوقی به ایشان ندارد (گناهکاران از اهل ایمان)؛ آنان که نه خودْ جنّت را میخواهند و نه جنّت خواهان ایشان است (منکران وجود عالم آخرت و ناباوران به وجود جنت محسوس).
@nahjebanoo 🦋
جنت سهگونه است: یکی جنت اعمال که انسانها به حسب مرتبهای که بر پایه رفتارهای خود به دست آوردهاند، به آنجا میروند. این جنّت مشتمل است بر هشت جنّتِ محیط بر یکدیگر (به ترتیب از مرکز به پیرامون: عَدْن، فردوس، خُلد و...) که هریک از آنها صد درجه و هر درجه چندین منزل دارد. دوم جنّت اختصاص که ثمره عمل نیست، بلکه دِهِشی الهی است به هریک از بندگانش که بخواهد. کودکان و مجانین و مردمی که دعوت پیامبران به آنان نرسیده و آنان که فقط علم به توحید الهی دارند بیآنکه در آن تحقق یافته باشند، به این جنت نایل میآیند. نعمتهای این جنّت نیز شامل هر دو گونه حسی و معنوی است، هرچه اهل آن بخواهند. سوم جنّت میراث، یعنی جاهایی که طبق احادیث، برای اهل دوزخ، اگر اهل جنت میشدند، در نظر گرفته شده بود و اینک به مؤمنان، هرکس که خدا بخواهد، داده میشود. [۲۲]
امام خمینی برای بهشت انواع و اقسامی قائل است که عبارتند از:
۱- جنت افعال: این مرتبه از بهشت صورت اعمال خوب انسانهای بهشتی است که در آخرت ظهور میکند، زیرا برای افعال و اعمال صالحه انسان، صورتی باطنی و ملکوتی است که در قلب و جان انسان اثر کرده و به تدریج انسان را برای ورود به بهشت اعمال، آماده میکند. انسانها غالباً در ظل عبادات و اعمال خوب به این قسم از بهشت میرسند که گاهی از آن به جنت جسمانی، جنت اعمال و جنت نفس یاد میشود.[۲۳][۲۴][۲۵]
۲- جنت صفات: این بهشت نتیجه تهذیب نفس و ریاضتهای سالک است که به واسطه عزم و اراده قوی شده، قلب محل ظهور اسماء و صفات میگردد. هنگامی که انسان اخلاق و صفات خود را بر طبق موازین شرع تعدیل کرد، اما از حیث عقل نظری به مرتبه عالی نرسید و حقایق را تنها در حد متوسط ادراک کرد، در روز قیامت به جنت متوسطین یا جنت صفات نایل خواهد شد؛ [۲۶][۲۷] اگرچه درجاتی که متوسطان از اهل بهشت دارند، در حد لذتهای جسمانی و محسوس است، اما از فقدان نعمتهای روحانی ناراحت و غمگین نمیشوند.
۳- جنت ذات: از این بهشت به جنت لقاء و روح نیز تعبیر میشود، در این بهشت، تجلی و ظهور معرفت به ذات و وصول به توحید ذاتی است. در این مقام انسان از توجه به غیر حق تعالی و حتی از لذتهای اخروی و درجات معنوی روی برگردان است. این جایگاه عالی که وصول به لذت جمال الهی و رسیدن به انوار و کمالات غیرمتناهی است، از مهمترین مقاصد اهل معرفت است و تعداد کمی از آنان به این سعادت خواهند رسید.[۲۸][۲۹] به اعتقاد امام خمینی این اقسام سه گانه جنت رابطه مستقیمی با علم سالک دارد، یعنی علم آداب و سنن عبودیت، علم تهذیب و علم بالله و معرفت، زیرا جنت ذات، غایت معارف الهی است. جنت صفات، نتیجه تهذیب نفس و جنت اعمال، همان صورت قیام به عبودیت است.[۳۰]
@nahjebanoo 🦋
رضوان خداوند و خشنودى او از بهشتیان، بزرگترين نعمت بهشت:
۱. «قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛[۱]بگو: آیا شما را از چیزی آگاه کنم که از این (سرمایههای مادی)، بهتر است؟» برای کسانی که پرهیزگاری پیشه کردهاند، (و از این سرمایهها، در راه مشروع و حق و عدالت، استفاده میکنند،) در نزد پروردگارشان (در جهان دیگر)، باغهایی است که نهرها از پای درختانش میگذرد؛ همیشه در آن خواهند بود؛ و همسرانی پاکیزه، و خشنودی خداوند (نصیب آنهاست). و خدا به (امور) بندگان، بیناست.» [۲]
۲. «وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛[۳]خداوند به مردان و زنان باایمان، باغهایی از بهشت وعده داده که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و مسکنهای پاکیزهای در بهشتهای جاودان (نصیب آنها ساخته)؛ و (خشنودی و) رضای خدا، (از همه اینها) برتر است؛ و پیروزی بزرگ، همین است!»[۴]
@nahjebanoo 🦋
به اعتقاد امام خمینی نعمتهای بهشتی بسیار متنوع و گسترده است و هرآنچه نفس به آن تمایل دارد و از آن لذت میبرد در آنجا حاضر است. ایشان با استناد به آیه (مَا تَشْتَهِیهِ الْاَنفُسُ)، [۲۸] معتقد است اگر اعمال و رفتار و حرکات مطابق شریعت نباشد، بهشت اعمال نصیب کسی نمیشود.[۲۹]
ایشان با بیان اقسام بهشت؛ جنت افعال، جنت صفات و جنت ذات، جنت ذات را غایت علم بالله و معارف الهی میداند و جنت صفات را نتیجه تهذیب نفس و ارتیاض میداند و جنت اعمال را صورت قیام به عبودیت و نتیجه آن میداند.[۳۰]
امام خمینی درباره کیفیت قدرت و انشاء نفس انسان در ایجاد نعمتهای بهشتی معتقد است نفس در جهان دیگر بر ایجاد نعمتها، و اجرام و مقادیر قادر بوده و میتواند جنتی و بهشتی را ایجاد کند که عرضش از مشرق تا مغرب باشد یا بر ایجاد درختان و رودخانهها و آنچه مشتهی نفس اوست، قادر میباشد.[۳۱]
ایشان با استناد به حدیثی، میگوید: برای اهل بهشت بتوسط ملائکه کاغذی به مضمون «سلام من الحی القیوم» میآید و در ذیل آن میگوید: هرچه عبد من اراده کند موجود میشود و این منافاتی با ایجاد جنت و نعمتهای آن، توسط مؤمن ندارد.[۳۲]
@nahjebanoo 🦋
💠«ذوالقرنین»،«مردم»،«انتخابات»، «امنیت»/ فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ...
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ رهبر معظم انقلاب بخش مهمی از سخنرانی خود در دیدار با مردم قم را به مسئله «مردم» و اهمیت حضور آنها در میدان های مختلف و نتایج مهم آن در ایجاد امنیت و پیشرفت مادی و معنوی کشور و اصلاح امور اختصاص دادند. در ادامه با تمرکز بر ماجرای ذوالقرنین در قرآن، به تبیین بیشتر این مسئله مهم خواهیم پرداخت.
⚠️ یکی از داستان های عبرت آموز قرآن کریم، ماجرای ذوالقرنین است. او فرد باهوش و پرکاری بود که ظاهراً تحت ولایت یکی از پیامبران الهی و با استفاده درست از ظرفیت ها و منابع خدادادی، به گره گشایی امور مردم در مناطق مختلف اقدام می کرد.
در یکی از این موارد، او با مردمی برخورد کرد که از آزار دشمنانی که در نزدیکی آنان زندگی می کردند و به غارت آنان می پرداختند، به ستوه آمده بودند. آنان به ذوالقرنین پیشنهاد دادند تا در قبال هزینه ای که به او خواهند داد، برای آنان سدّی بسازد که از تهاجم و آسیب دشمن به آنان جلوگیری نماید.(کهف: 94)
⚠️ ذوالقرنین ضمن ردّ پیشنهاد گرفتن پاداش از آنان، با اتکاء به امداد الهی، از آنان خواست تا آستین ها را بالا زده و با نیروی خودشان، به کمک او بشتابند تا چیزی محکم تر از سدّ (رَدم) برای آنان بسازد:
🔸«قالَ ما مَكَّنِّی فِيهِ رَبِّی خَيْرٌ فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ رَدْماً؛ (ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من قرار داده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مىكنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها(دشمنان) سدّ محكمى قرار دهم!» (کهف: 95)
تعبیر «ما مَكَّنِّی فِيهِ رَبِّی خَيْرٌ» در این آیه شریفه، نشان دهنده اعتماد ذوالقرنین به امداد خداوند و تعبیر «فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ» نشان دهنده استفاده بهینه او از «ظرفیت و نیروی مردمی» در پیشرفت جامعه و مقابله با هرگونه تهاجم امنیتی و اقتصادی دشمن است.
حاصل این «اعتماد به خداوند» و «استفاده بهینه از ظرفیت مردم»، این بود که در برابر هر نوع از تهاجم و فشار دشمن بیمه شدند:
🔸 «فَمَا اسْطاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نَقْباً؛ (سرانجام چنان سدّ نيرومندى ساخت) كه آنها [طايفه يأجوج و مأجوج] قادر نبودند از آن بالا روند و نمىتوانستند رخنه و راه نفوذی در آن ايجاد كنند.» (کهف: 97)
⚠️ واقعیت آن است که اگر مردم به کمک ولیّ خدا و نظام اسلامی نیایند، هیچ پیشرفت و امنیتی حاصل نخواهد شد. اگر مردم به ندای «فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ» ولیّ خدا پاسخ مثبت دهند، آنگاه خواهند توانست تا حد زیادی کشور را در برابر تهاجمات نظامی، امنیتی و حتی اقتصادی دشمن بیمه کرده و همچون سدّ ذوالقرنین، راه نفوذ دشمن را ببندند و امنیت خود را تامین نمایند.
مردم باید اهمیت این مطلب را با همه وجود و با استدلال و منطق و روشهای هنری جذاب درک کنند که راه اصلاح و پیشرفت، تنها و تنها با حضور قدرتمند آنان در بزنگاههای مهمی همچون "انتخابات" است.
⚠️ از سوی دیگر اگر دشمن احساس کند مردم به ندای «فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ» ولیّ خدا پاسخ مثبت نمی دهند و
نظام اسلامی را با قوت خود اعانه نمی کنند، آنگاه طمعش برای تحریم و فشار بیشتر و ایجاد ناامنی در کشور بیشتر خواهد شد.
هنوز از یاد نبرده ایم که شروع تحریم های فلج کننده و ترور دانشمندان هسته ای ما، پس از فتنه ۸۸ و ترور سردار سلیمانی نیز پس از فتنه آبان ۹۸ بود، که در هر دو مورد تصور دشمن این بود که اکثریت مردم به نظام اسلامی بی اعتماد و دلسرد شده اند.
⚠️ یکی از تجربیات مهم در طول عمر 44 ساله جمهوری اسلامی، این بود که هرگاه مردم و جوانان به صحنه آمدند و در اداره کشور مشارکت داده شدند، پیشرفت کردیم. با کمک مردم و حضور مردم و اعتماد مردم به کارگزاران بود که توانستیم در جنگ تحمیلی پیروز شویم، اورانیوم 20 درصد و موشک نقطه زن و سلّولهای بنیادین و صدها چیز ارزشمند دیگر تولید کنیم.
⚠️ البته وارد کردن مردم به صحنه های مهمی همچون "انتخابات"، الزامات و اقتضائاتی دارد که ان شاءالله در آینده به آن خواهیم پرداخت.
@nahjebanoo 🦋
kh187.m4a
17.46M
🦋درسهایی از نهج البلاغه
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📜خطبه ۱۸۷
🔸پیشگویی های امیر المومنین علیه السلام راجع به حوادث آینده
🔸اشاره به فتنه ها و آشوبهای اجتماعی
🔸در فتنه ها چکار کنیم؟
🔸راه مقابله با فتنه ها چیست؟
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#کلامکم_نور
#نهج_البلاغه
#روزی_ده_دقیقه_نهج_البلاغه_بخوانیم
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
✅تنها کانال #نهج_البلاغه بانوان در ایتا
📖 @nahjebanoo
ارتباط با ادمین 👇
@shn1366
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
✅شما نیز دیگران را در کسب بیشتر معرفت علوی مهمان کنید.
خطبه فدکیه 6.mp3
37.27M
🦋درسهایی از خطبه فدکیه
🔸جلسه هفتم
🔸فضايل امیر المومنین عليه السلام
🔸ظهور نفاق بعد از رحلت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله
@nahjebanoo 🦋
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽در ابتدای #ماه_رجب، این سخنرانی ۴ دقیقهای مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)، بسیار #امیدبخش است.
حديث قدسى: جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَيني و بَينَ عِبادي فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِي.
ترجمه: ماه رجب را ريسمانى ميان خود و بندگانم قرار دادهام؛ هر كس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.
📚بحارالأنوار، ج ۹۵، ص ۳۷۶
مگذار که دلخسته و دلخون باشیم
بگذار که برلطف تو مدیون باشیم
در ماه رجب آرزوی ما این است
ای کاش که ما از رجبیون باشیم
✍ #سیدهاشم_وفایی
@nahjebanoo 🦋