eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘سرنوشت صدق و اخلاص 💢وَطَالَ الاَْمَدُ بِهِمْ لِیَسْتَکْمِلُوا الْخِزْیَ، وَیَسْتَوْجِبُوا الْغِیَرَ; حَتَّى إذَا اخْلَوْلَقَ الاَْجَلُ، وَاسْتَرَاحَ قَوْمٌ إلَى الْفِتَنِ، وَأَشَالُوا عَنْ لَقَاحِ حَرْبِهِمْ، لَمْ یَمُنُّوا عَلَى اللهِ بِالصَّبْرِ، وَلَمْ یَسْتَعْظِمُوا بَذْلَ أَنْفُسِهِمْ فِی الْحَقِّ; حَتَّى إذَا وَافَقَ وَارِدُ الْقَضَاءِ انْقِطَاعَ مُدَّةِ الْبَلاَءِ، حَمَلُوا بَصَائِرَهُمْ عَلَى أَسْیَافِهمْ، وَدَانُوا لِرَبِّهِمْ بِأَمْرِ وَاعِظِهِمْ. 💢مدتى طولانى به آنان(مردم) مهلت داده شد، تا رسوايى را به حدّ نهايى برسانند و مستحق دگرگونى (نعمتهاى الهى و مجازاتش) گردند و هنگامى که اجل آنها به سر رسد، گروه ديگرى با فتنه ها مماشات کردند و دست از مبارزه با آن کشيدند (ولى گروه ديگرى از مسلمانان راستين به پاخاستند که) به خاطر صبر و استقامتشان منّتى بر خدا نمى نهادند و بذل جان در راه حق را بزرگ نمى شمردند، تا آن که به فرمان خدا دوران آزمايش به پايان رسد و (اين گروه مبارز) آگاهى و بينايى خودرا بر شمشيرها حمل کردند (و آگاهانه با دشمن به مبارزه برخاستند) و به فرمان واعظ خويش (قيام کرده و) به پرستش پروردگارشان پرداختند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔔بزرگترین حسرت ها 💠بزرگترين حسرت‌ها روز قيامت حسرت مردی است كه از حرام كسب ثروت كرده، و آن را مردی به ارث برده و در طاعت خدای سبحان انفاق نموده، پس به خاطر انفاقش وارد بهشت می‌گردد، و ارث گذارنده داخل جهنم می‌شود. 📚 ۴۲۹ ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 (شرح نهج البلاغه) آیت الله امام خامنه ای 3⃣3⃣ (قسمت سی و سوم) برنامه های حکومت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه۱۶) 🔻برنامهٔ حکومت علی(علیه السلام) بر روال حق 🔹 امیرالمؤمنین طرف دار حق است و حق عبارت است از آنچه مطابق تکوین و فطرت عالم است. مکرر حق را معنا کرده ام ؛ فهمیدن معنای حق به شدت مهم است. حق به آن چیزی می گویند که با فطرت و سرشت عالم و آدم هماهنگ باشد ؛ حق به آن تشریعی می گویند که با تکوین عالم سازگار باشد . آن کسانی که بر خلاف سیر طبیعی و فطری عالم و آدم سخن می گویند و قانون می دهند و تشریع می گذرانند ، نمی توانند مدّعی باشند که حق گرا و حق گزارند . 🔹چه کسی می فهمد سِیر تکوینی عالم و آدم را جز خدای عالم و آدم ؟ چه کسی می شناسد سرشت طبیعی این مخلوق را جز خالق و آفریننده اش؟ علی سخنگوی آن خالق [است]. پس چون طرف دار حق است ، برنامهٔ حکومتش هم بر روال حق است. برنامه ای هم که خود او از آن پیروی می کند برنامهٔ حقیقت است. 🔻پند گرفتن از تاریخ ؛ عامل نجات 🔹 و حقیقت یعنی آنچه با تکوین و طبیعت و سرشت عالم و آدم ممزوج و آمیخته است. لذا یکی از قانونهای طبیعی و تکوینی این عالم را مقدمتاً بیان می کند و آن قانون این است که هر آن کس به گذشتهٔ تاریخ نظر بکند و از آن پند بگیرد ، عقوبتها و مثوبتهای گذشته را تفسیر و تحلیل نماید ، وضع عقوبتها و وضع مثوبتها را بشناسد ، از آنچه موجب عقوبت است بپرهیزد و به آنچه موجب مثوبت است رو آورد ، هرگز در چاه نمی افتد ؛ این یک قانونی است که خود به معنای توجه دادن به قوانین تاریخ است . 🔹 امروز در دنیای فرهنگهای نو از سنّت های قانون فراوان اسم برده می شود ؛ باید بگویم که این کشف و طرز جدیدی نیست ؛ این همان است که ادیان عالم بر پایهٔ آن بنیانگذاری شده است. ادیان عالم بر اساس توجه به تاریخ و سنّت ها و قانونهای تاریخی که بر مسیر زندگی انسان حکومت داشته اند ، آمد و رفت کرده است ؛ اصلاً دین با تاریخ بشر و با کیفیات زندگی گذشتهٔ بشر ارتباط دارد. این قانونی که امیرالمؤمنین اینجا بیان می کند ، به قانونهای تکوینی تاریخ و سنت های اصیل آن توجه دهنده است. درست گوش کنید تا مفهوم و محتوای کلمات اميرالمؤمنین به دست بیاید. عمر دنیا می گذرد ، عمر ما در دنیا می گذرد،[ اگر ] سخن علی را نفهمیده باشیم حیف است ؛ یک قدری بیشتر روی این کلمات کار کنیم و فکر کنیم . 🔹 قانونهای تاریخ در گذشته هر جوری که عمل کردند ، در زمان امیرالمؤمنین هم همان جور عمل می کنند ؛ بعد از اميرالمؤمنين هم قانون دیانت همان جور عمل می کند. ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح و بسط ویژگیهاى یاران مخلص پیامبر (صلى الله علیه وآله)   💢امام (علیه السلام) نظر به مردم عصر جاهلیّت و سپس دوران ظهور پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) دارد و در این رابطه اهل آن زمان را به سه گروه تقسیم فرموده است : گمراهان، افراد ضعیف الایمان و مؤمنان شجاع و قوى الایمان. 💢با توجه به آنچه در بخش بعد خطبه آمده چنین به نظر مى رسد که این گروهها اشاره به مردمى هستند که در عصر جاهلیّت مى زیستند گروهى راه فساد را پیمودند و گروهى بى تفاوت بودند و سرانجام گروهى از صالحان مخلص به پاخاستند و به حمایت پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) پرداختند و جان و مال خویش را نثار او کردند و اسلام در همه جا حاکم شد. جمله «حَمَلُوا بَصَائِرَهُمْ عَلَى أَسْیَافِهمْ; آگاهى خودرا بر شمشیرها حمل مى کنند» تعبیر بسیار زیبایى است که نشان مى دهد مبارزات اسلامى باید بر اساس آگاهى ها باشد و مبارزه فرهنگى بر مبارزه نظامى مقدّم است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 ضیافت الهی 23 ▫️ عقل معیار قُرب الی الله است. ▫️ انسان بوسیله آن [عقل] خدا را عبادت می کند و بهشت را کسب می نماید و به می رسد و این عقل هم در مرد و زن تفاوتی ندارد. بنابراین اگر کسی خواست بین زن و مرد داوری کند نباید عقل به معنای علم مصطلح را معیار قرار دهد (یعنی عقل نظری را)، بلکه باید را که وسیله قرب انسان و معیار فضیلت است معیار قرار دهد و در این صورت است که جمال مرد و زن هر دو در عقلی است که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ» و در این صورت، هم «جَمالُ الرِّجالِ في عُقولِهِم» و هم «جَمالُ النِّساءِ فی عُقُولِهِنّ» می باشد. 📚 کتاب زن در آینه جلال و جمال الهی، ص 250 🆔 @a_javadiamoli_esra http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۵۷.mp3
12.6M
۵۷ 📝 لطفاً یک قلم و کاغذ بردارید‼️ و بنویسید از صبح که از خواب برمی‌خیزید؛ فاصله‌ی هر یک ساعت را ( مثلا ۵ تا ۶ صبح ـ ۶ تا ۷ صبح ـ .... ۱۱ تا ۱۲ ظهر .... ۲۰ تا ۲۱ و ...) چگونه، برای چه هدفی، و با چه سطحی از علاقه و تمرکز می‌گذرانید؟ ▫️بعد از این تست، می‌توانید کمی اوضاع انسانیِ خود را چکاپ کنید! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید مهدی زین‌الدین تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم 💠رابطه عفو و قدرت 👈أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ. 👈سزاوارترين مردم به عفو كردن، تواناترينشان به هنگام كيفر دادن است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 (شرح نهج البلاغه) آیت الله امام خامنه ای 4⃣3⃣ (قسمت سی و چهارم) اهمیت تاریخ در نظر امیرمؤمنان 🔹مطلبی که می خواستم روی آن تکیه کنم ، توجه به تاریخ است که امیرالمؤمنین می گویند به گذشتهٔ بشریت نگاه کنید ، آنچه در گذشته دیدید تکرار نکنید. البته خطبه مقدماتی دارد که در نهج البلاغه های معمولی نیست ؛ بعضی از شارحین نهج البلاغه با زحمت گشته اند آن مقدمات را پیدا کرده اند ؛ در مقدمات آن خطبه ها امیرالمؤمنین مخصوصاً یک جمله می گوید : « وَ قَدْ قَتَلَ اَللَّهُ اَلْجَبَابِرَةَ» ؛ "خدا جبّاران عالم را نابود کرد" ، یعنی جبّاری نکنید ؛ خدا فلان کافرها را ، فلان ظالمها را نیست و نابود کرد ؛ یعنی کفر و ظلم نورزید . اینها مقدمات همین خطبه است که جملات اولش را مرحوم سید رضی ( رضوان الله علیه ) نیاورده است و بعضی از شارحین گشته اند از مدارک و مآخذ پیدا کرده اند . توجه به گذشتهٔ تاریخ خیلی مهم است و امروز برای ما جامعهٔ مسلمان همین توجه به گذشتهٔ تاریخ در نهایت اهمیت است . 🔹برادران مسلمان ، ای پیروان قرآن ! پیروان قرآن روزگاری از بهره مندی های مادی و معنوی برخوردار بودند و امروز نیستند . نه قسمت اول قضیه جای تردید است ، نه قسمت دوم قضیه جای تردید است ؛ یک روز آنها امپراطوران عالم ، قدرتهای سیاسی بزرگ دنیا بودند ؛ مال و ثروت روی زمین و زیر زمین مال آنها بود ؛ اقتصاد سالم ، تجارت صحیح ، کشاورزی خوب مال آنها بود ؛ امروز هیچ کدام نیست . اخلاق انسانی و فضایل ، گیاهی بود که فقط در سرزمین اسلامی میرویید و بس ؛ امروز همین سرزمین ، شوره زاری شده که این گیاه اصلاً در آن نمی روید ؛ اگر هم نشاء کردید ، این گیاه را سبز کردید ، داخل زمین کردید ، بعد از اندک مدتی می خشکد . 🔹 در سرزمین اسلامی همهٔ فضایل به خودی خود با سیر طبیعی رشد می کرد ؛ امروز همهٔ فضایل به خودی خود با سیر طبیعی می میرد . آن گذشتهٔ ما است ، این وضع امروز ما است ؛ از کجا شد ؟ ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 (شرح نهج البلاغه) آیت الله امام خامنه ای 5️⃣3️⃣ (قسمت سی و پنجم) سخنان انقلابی امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه ۱۶) 🔻 « ذِمَّتِي بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ » ؛ ذمّه ام رهین گفتن است و من خود عهده دار آن هستم . 🔻«إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ»؛ آن کس که عبرتها ، عقوبتها را در مقابل او روشن کرده است. 🔻« حَجَزَتْهُ التَّقْوى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ » ؛ تقوای مسلکی ، تقوای عملی ، تقوای فکری ، تقوای روحی ، تقوای سیاسی و اجتماعی ، او را از در افتادن در مواضع و منزلگاه های شبهه ناک باز می دارد . 🔻 «أَلاَ وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِيَّهُ»(صلى الله عليه وآله وسلّم) ؛ آگاه باشید که همانا بلیه و ابتلای شما به همان صورت و هیئتی برگشته است که در روز بعثت پیغمبر دچار آن بودید ؛ [ این ] همان بلیه ، همان بیماری و همان بدبختی است ، یعنی علاجش هم همان است ؛ اینها مقدمه است و بعد ، نامهٔ حکومتی از اینجا شروع می شود : 🔻« وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ » ؛ قسم به آن کس که مبعوث کرده است پیامبر را به حق ، 🔻« لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ » ؛ آنچنان در هم ریخته می شوید ، آنچنان مبهوت می شوید ، آنچنان بالا پایین می روید ، آنچنان مانند خاکی که از غربال می گذرد غربال می شوید ، تا آن کسانی که پایینند ، بالا بیایند و آن کسانی که بالا هستند پایین بیایند . 🔹 برداشته اند برای ما مغازه درست کرده اند ؟ جنس برای ما داخل ویترین چیده اند ؟ [ آن بالا عبدالرحمن بن عوف را گذاشته اند برای خاطر ثروتش ؟ کنارش زبیر و طلحه را گذاشته اند برای خاطر داعیه هایشان ؟ کنارش قوم و خویشهای عثمان را گذاشته اند برای خاطر رفاقتشان با حاکم ؟ عمار و بلال و ابیذر را پایین ها انداخته اند ؟ گوشهٔ کوه و بیابان آنها را متواری کرده اند که ابوذر در ربذه بمیرد تا عبدالرحمن عوف با کیلوها طلایش خوش بگذراند ؟ تا طلحه و زبیر مشغول عیش و نوش باشند ؟ تا سعد بن ابی وقاص آقایی بفروشد ؟ ... عمار یاسر يا عبدالله بن مسعود از دست خلیفه کتک بخورد و استخوان پهلویش بشکند، برای خاطر اینکه مروان و ولید و دیگران و دیگران می خواهند آقا بمانند ؟ ویترین مغازه درست کرده اید ؟ بالا پایین برای ما گذاشته اید ؟ مردم را از هم جدا کرده اید که یک عده بالانشین باشند ، یک عده خاک نشین ؟ یک عده از سیری بمیرند ، یک عده از گرسنگی بمیرند ؟ 🔹قاطیتان می کنیم ؛ پایینی ها را بالا می بریم به شرف و دیانت ، بالایی ها را پایین می آوریم به ذلّت فسق و نفاق ؛ این برنامهٔ امیرالمؤمنین بود. آنجا اعلام کرد ، از ساعت بعدش هم شروع کرد و تا وقتی هم که شهید شدند ، در این راه حرکت کرد . ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
202030_380502317.mp3
2.69M
آرومم کن ... کربلایی محمد فصولی ودامنی روز زیارتی امام حسین علیه السلام