🅾نکوهش دنیا
💠أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الدُّنْیَا مَشْغَلَةٌ عَنْ غَیْرِهَا، وَلَمْ یُصِبْ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَیْئاً إِلاَّ فَتَحَتْ لَهُ حِرْصاً عَلَیْهَا، وَلَهَجاً بِهَا، وَلَنْ یَسْتَغْنِیَ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ فِیهَا عَمَّا لَمْ یَبْلُغْهُ مِنْهَا، وَمِنْ وَرَاءِ ذَلِکَ فِرَاقُ مَا جَمَعَ، وَنَقْضُ مَا أَبْرَمَ! وَلَوِ اعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ مَا بَقِیَ، وَالسَّلاَمُ
💠اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان)
✴️دنيا انسان را به خود مشغول و از غير خود بيگانه مى سازد.
✴️دنيا پرست به چيزى از دنيا نمى رسد جز آنکه درى از حرص را به رويش مى گشايد و آتش عشق او را به دنيا تندتر مى کند
✴️ در حالى که دنياپرست هرگز به آنچه دارد در برابر آنچه به آن نرسيده قانع نيست (و دائماً در آتش حرص مى سوزد) ✴️و به دنبال آن جدايى از اموالى است که گردآورى کرده و واتابيدن آنچه را تابيده است.
💠اگر از آنچه (در داستان پيشينيان و در گذشته عمر خودت) وجود داشته است عبرت گيرى آنچه را باقى است حفظ خواهى کرد (و طمعت نسبت به دنیا کم می شود)
والسّلام.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه49
⭕️مغرور نشو
✍مِنْ عَبْدِ اللهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ إِلَى أَصْحَابِ الْمَسَالِحِ.
💠أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ حَقّاً عَلَى الْوَالِی أَلاَّ یُغَیِّرَهُ عَلَى رَعِیَّتِهِ فَضْلٌ نَالَهُ، وَلاَ طَوْلٌ خُصَّ بِهِ، وَأَنْ یَزِیدَهُ مَا قَسَمَ اللهُ لَهُ مِنْ نِعَمِهِ دُنُوّاً مِنْ عِبَادِهِ، وَعَطْفاً عَلَى إِخْوَانِهِ.
💠(اين نامه) از سوى بنده خدا على بن ابى طالب اميرمؤمنان به پاسداران مرزها (ى کشور اسلام) نگاشته شده است.
✍اما بعد (از حمد و ثناى الهى)
💠حقى که بر والى و زمامدار ثابت است اين است که
✅فضل و برترى هايى که به او رسيده و قدرتى که به او داده شده، سبب تغيير حال او درباره رعيّت نگردد،
✅بلکه بايد نعمت هايى که خدا به او ارزانى داشته سبب نزديکى بيشتر به بندگان خدا و مهربانى به برادرانش گردد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه50
#غرور_سرداران
⭕️حق شما برمن
✍أَلاَ وَإِنَّ لَکُمْ عِنْدِی أَلاَّ أَحْتَجِزَ دُونَکُمْ سِرّاً إِلاَّ فِی حَرْب، وَلاَ أَطْوِیَ دُونَکُمْ أَمْراً إِلاَّ فِی حُکْم، وَلاَ أُؤَخِّرَ لَکُمْ حَقّاً عَنْ مَحَلِّهِ، وَلاَ أَقِفَ بِهِ دُونَ مَقْطَعِهِ، وَأَنْ تَکُونُوا عِنْدِی فِی الْحَقِّ سَوَاءً فَإِذَا فَعَلْتُ ذَلِکَ وَجَبَتْ لِلَّهِ عَلَیْکُمُ النِّعْمَةُ،
✍آگاه باشيد حق شما بر من اين است که
✅جز اسرار جنگى چيزى را بر شما پنهان ندارم
✅و هيچ کارى را بدون مشورت با شما ـ جز در مقام قضاوت و بيان حکم الهى ـ انجام ندهم.
✅من موظّفم هيچ حقى را از شما به تأخير نيندازم
✅ و پيش از رسيدن به مقطع نهايى آن را قطع نکنم
✅و (نيز از حقوق شما بر من اين است که) همه شما در حق، نزد من يکسان باشيد (و تفاوتى ميان شريف و وضيع قائل نشوم).
👈هنگامى که من اين وظايف را انجام دادم، نعمت خدا (الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ) بر شما مسلّم (و کامل) خواهد شد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_50
#حق امام بر فرماندهان
⭕️حق من بر شما
✍ وَلِی عَلَیْکُمُ الطَّاعَةُ; وَأَلاَّ تَنْکُصُوا عَنْ دَعْوَة، وَلاَ تُفَرِّطُوا فِی صَلاَح، وَأَنْ تَخُوضُوا الْغَمَرَاتِ إِلَى الْحَقِّ، فَإِنْ أَنْتُمْ لَمْ تَسْتَقِیمُوا لِی عَلَى ذَلِکَ لَمْ یَکُنْ أَحَدٌ أَهْوَنَ عَلَیَّ مِمَّنِ اعْوَجَّ مِنْکُمْ، ثُمَّ أُعْظِمُ لَهُ الْعُقُوبَةَ، وَلاَ یَجِدُ عِنْدِی فِیهَا رُخْصَةً، فَخُذُوا هَذَا مِنْ أُمَرَائِکُمْ، وَأَعْطُوهُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ مَا یُصْلِحُ اللهُ بِهِ أَمْرَکُمْ. وَالسَّلاَمُ.
✍و من بر شما (نخستين) حقى که دارم #اطاعت است
✅و اينکه از دعوت من (براى جهاد و غير آن) سرپيچى نکنيد
✅و در آنچه من دستور مى دهم و به صلاح و مصلحت همگى است سستى و تفريط روا مداريد
✅و بايد در ميان امواج مشکل ها براى حق و به سوى حق فرو رويد.
👈اگر اين وظايف را نسبت به من انجام ندهيد
🔰آن کس که راه کج مى رود از همه نزد من خوارتر است.
🔰سپس او را به سختى کيفر مى دهم
🔰و راه فرارى نزد من نخواهد داشت،
👈بنابراين بايد حقوق خود را از امراى خود بگيريد و حقوق آنها را که با آن خداوند کار شما را اصلاح مى کند به آنها بپردازيد.
والسّلام.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_50
#حق_ولی_برکارگزاران
✍مِنْ عَبْدِ اللهِ عَلِیّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ إِلَى أَصْحَابِ الْخَرَاجِ:
أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ مَنْ لَمْ یَحْذَرْ مَا هُوَ صَائِرٌ إِلَیْهِ لَمْ یُقَدِّمْ لِنَفْسِهِ مَا یُحْرِزُهَا. وَاعْلَمُوا أَنَّ مَا کُلِّفْتُمْ بِهِ یَسِیرٌ، وَأَنَّ ثَوَابَهُ کَثِیرٌ، وَلَوْ لَمْ یَکُنْ فِیمَا نَهَى اللهُ عَنْهُ مِنَ الْبَغْیِ وَالْعُدْوَانِ عِقَابٌ یُخَافُ لَکَانَ فِی ثَوَابِ اجْتِنَابِهِ مَا لاَ عُذْرَ فِی تَرْکِ طَلَبِهِ.
✍اما بعد (از حمد و ثناى الهى)
✅کسى که از آنچه سرانجام به سوى آن مى رود (مرگ و قيامت) بر حذر نباشد چيزى از پيش براى خود که او را (از بلاى آن روز) مصون دارد نمى فرستد.
✅بدانيد آنچه به آن مکلّف شده ايد کم است امّا ثوابش بسيار.
✅اگر ظلم و تعدّى، که خدا از آن نهى کرده عقاب و کيفر ترس آورى نداشت، باز هم براى درک ثوابِ اجتناب و پرهیز از ظلم و تجاوز ، عذرى براى ترکش باقى نمى ماند.(در گرفتن زکات ظلم نکنید)
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_51
#اخلاق_اجتماعی_کارگزاران
شرح و تفسیر نامه 51
🅾امام(علیه السلام) در این بخش از نامه خود به چند امر تأکید مى کند.
1⃣اول: هشدار مى دهد که زندگى خود را در جهان دیگر فراموش نکنید وگرنه براى آن آمادگى پیدا نخواهید کرد.
🅾اینکه در روایات مى خوانیم هوشیارترین مردم کسى است که بیشتر از همه به فکر مرگ باشد، براى این است که تا انسان در فکر سفر آخرت نباشد وسایل این سفر پرخطر را فراهم نخواهد کرد و دست خالى با دنیا وداع مى کند.
2⃣ در دومین نکته خطاب به کارگزاران خراج مى فرماید: «بدانید آنچه به آن مکلّف شده اید کم است امّا ثوابش بسیار»;
🅾 منظور امام(علیه السلام) از این عبارت کوشش هاى مربوط به جمع آورى خراج است و یا تمام تکالیفى که همه انسان ها دارند؟ هر دو معنا محتمل است. و احتمال دوم بیشتر است. یعنی خطاب به همه انسانها هستند.
🅾و در واقع اشاره به آیات شریفه (وَما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِى الدِّینِ مِنْ حَرَج) و (یُریدُ اللهُ بِکُمُ الْیُسْر وَلا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْر)است.
🅾 خداوند جواد و کریم در مقابل اعمال کوچک ما ثواب هاى بزرگى قرار داده است.
3⃣ در سومین نکته به ترک ظلم اشاره مى کند. اشاره به اینکه ظلم و ستم بى شک کیفر شدیدى دارد; ولى در ترک آن ثوابِ فوق العاده اى است،
🅾بنابراین نه به جهت کیفرش، بلکه به موجب ثواب ترکش، اگر انسان آن را ترک گوید بسیار بجاست و عاقلانه.
🅾امام(علیه السلام) در کلمات قصار خود نیز شبیه همین معنا را بیان کرده مى فرماید: « اگر خداوند تهدید به عذاب در برابر عصیانش نکرده بود باز هم واجب بود به پاس نعمت هایش نافرمانى نشود».
👈 نکته
🅾خراج چیست؟ واژه «خراج» و «خرج» در اصل از خروج گرفته شده و به معناى چیزى است که از مال انسان یا از زمین زراعتى به دست مى آید.
🅾 راغب در کتاب مفردات خود مى گوید: خراج غالباً به مالیاتى که بر زمینِ باغ و زراعت وضع مى شود، اطلاق مى گردد و به هر حال در اصطلاح فقها به معناى مالیاتى است که بر زمین هاى خراجیه; یعنى زمین هایى که با جنگ از کفّار گرفته شده بود قرار مى دادند و گاه به مالیات زمین هاى آبادى اطلاق مى شد که جزو انفال بود.
👈بخش اوّل تعلّق به همه مسلمانان داشت
👈 و بخش دوم به حاکم اسلامى.
🅾در مورد مصرف خراج فقهاى ما گفته اند که باید صرف مصالح عامه مسلمین گردد; مانند ساخت پل ها، حفظ امنیّت جاده ها، کمک به نیازمندان، حقوق سربازان، جنگ جویان، قضات و فرمانداران و سایر نیازهاى حکومتى.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نماهنگ «تشرف» با شعر و اجرای سیدحمیدرضا برقعی
🔹 تقدیم به آستان مقدس امالمومنین حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها)
در محضر نهج البلاغه
✍مِنْ عَبْدِ اللهِ عَلِیّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ إِلَى أَصْحَابِ الْخَرَاجِ: أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ
💠فَأَنْصِفُوا النَّاسَ مِنْ أَنْفُسِکُمْ، وَاصْبِرُوا لِحَوَائِجِهِمْ، فَإِنَّکُمْ خُزَّانُ الرَّعِیَّةِ...
💠(امام فرمود:) ای کارگزاران انصاف را از سوى خود نسبت به مردم رعايت کنيد
✅ در برابر نيازمندى هايشان (که پاسخ گفتن به آن مشکلاتى دارد) صبر و شکيبايى به خرج دهيد،
💠شما خزانه داران رعيّت و وکلاى امّت و سفيران ائمه و پيشوايان هستيد.
💠هيچ کس را به سبب عرض حاجتش شرمنده نسازيد
💠 و کسى را از خواسته (مشروعش) باز مداريد
💠هرگز براى گرفتن خراج از بدهکار، لباس تابستانى يا زمستانى و يا مرکبى که با آن به کارهايشان مى رسند و يا برده اى را (که از کمک او براى زندگى بهره مى گيرند) به فروش نرسانيد.
💠کسى را براى گرفتن درهمى تازيانه نزنيد.
💠هرگز به مال احدى از مردم، چه مسلمان باشد و چه غير مسلمانى که در پناه اسلام است، دست نزنيد (و آن را به تملک بيت المال در نياوريد)
👈مگر اينکه اسب يا سلاحى باشد که براى تجاوز به مسلمانان به کار گرفته مى شود (در اين صورت مى توانيد آن وسايل را مصادره کنيد)
💠 زيرا براى مسلمان سزاوار نيست که چنين وسايلى را در دست دشمنان اسلام باقى بگذارد تا سبب نيرومندى آنها بر ضد مسلمانان گردد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_51
#اخلاق_اجتماعی_کارگزاران