📜 دین؛ مُزاحِم یا مُراحِم؟!
✏️ برخوردها خيلى تفاوت دارد. كسى كه به تو مىگويد: اگر اين كار را بكنى مىسوزانمت، با كسى كه مىگويد: اين كار را نكن، كه مىسوزى و تو مىبينى كه دارد دامنت را خاموش مىكند، دارد بارش رحمتش را بر تو و وجود تو مىريزد، آيا حالت تو در رابطه با او فرق نخواهد كرد؟!
✏️ در رابطه با مذهب هم، نيز همين تلقّى را داريم. خيال مىكنيم كه اسلام، دينى است كه مدام به هر چيزى كه مىخواهيم دست بزنيم، مىگويد: بكن نكن. مدام مزاحم ماست؛ مىخواهيم غذا بخوريم، مىخواهيم بنشينيم، مىخواهيم بخوابيم و...، مدام مىگويد: بكن نكن!
✏️ گاهى اوقات با بعضى از رفقا كه در جمعى هستيم من خودم خجالت مىكشم كه به ايشان بگويم، گوشت نخوريد، برنج نخوريد، كه چاق يا لاغر مىشويد! من خودم شرمنده مىشوم. اين بكن و نكنهاى ما يواش يواش خستگى و نفرت مىآورد؛ تا چه رسد به مذهبى كه از روز اولىّ كه تو مىخواهى حركت کنی... مىخواهى دوست شوى، دشمن شوى، غضب كنى، شهوتى اجرا كنى، هر قدمى و هر گامى كه مىخواهى بردارى، با امر و نهى همراه است. همينهاست كه بغض و نفرت مىآورد و رضا را مىگيرد.. بار تكليف، بار سنگينى است. مگر اين كه پاى محبّتى در ميان باشد تا اين بار را سبك كند!
📄 برشی از کتاب
📚 فوز سالک
▫️ #عین_صاد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📜 پُر از اِدعا
✏️ من همانى هستم كه بر من اثر مىگذارد. اين يك معيار است؛ ما درست، مساوى با چيزى هستيم كه خوشحالمان مىكند و رنجمان مىدهد. اين شناسنامهمان است. خودمان را بشناسيم. خيال نكنيم اين نگاه، سواد مىخواهد.
✏️ ابوذرهاى عالم سواد نداشتند. ابوذر حتى اسم خودش را هم بلد نبود بنويسد. ابوذرها اين مدارك تحصيلى را هم نداشتند... ابوذرها كه جريان فكرى پيدا كردند و به شناختى رسيدند، فهميدهاند كه اين انسان از در و ديوار عالم، بزرگتر است.
✏️ آدم زود مىفهمد اندازهاش چقدر است و چهكسى است! اگر اين فرش را به ما بدهند و خوشحال شويم، ما بهاندازه آن فرش هستيم. اگر صندلى اول را به ما دادند و خوشحال شديم، ما به اندازه يك صندلى هستيم. ما همانچيزى هستيم كه بر ما اثر مىگذارد. بهسادگى مىتوانيم بفهميم يكدانه كاغذيم، يكدانه عكسيم، يكدانه باركالله هستيم!
✏️ الان خيلى مدعى هستيم و خودمان را از ملائكه، از كروبيان، جلوتر مىدانيم؛ ولى يك لحظه مىبينيم عجب، ته صف هستيم!...
بعد از اين شناخت، آنچه مطرح مىشود، اين است كه حالا چه مىتوانيم بشويم؟
✏️ ما مىتوانيم نور چشم رسول بشويم. وجودى شويم كه ولىِّ خدا بهخاطر ما از سرور و بهجت، سرشار شود. مىتوانيم بشويم افتخار خدا!
#ما
📄 برشی از کتاب
📚 جمعها و حاصلجمعها
#تربیت
▫️ #عین_صاد | عضو شوید👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
📜 آیا مذهب، ضرورت دارد؟
✏️ در برابر اين سؤال، كه آيا مذهب ضرورت دارد و لزومى دارد، بايد پرسيد براى چه و در كجا و در چه زمينهاى؟ براى اين زندگى مرفه و منظم و حيوانى، نه فقط مذهب ضرورت ندارد كه عقل و فكر هم لازم نيست... اما براى زندگى انسانى و شكوفا شدن استعدادها هم به مذهب نياز هست و هم به انديشه و فکر.
✏️ درست مثل اين كه بپرسى آيا جنين به دست و پا و چشم و گوش و زبان احتياج دارد؟ آيا اينها براى او ضرورت دارد؟ جواب اين است كه براى چه و در كجا؟ در محدودهى رَحِم، نه دست و پا و زبان مىخواهد و نه شش و شكم و معده. او در رحم به بيشتر از جفتش نياز ندارد، اما براى زندگى بيرون از اين محدوده، نه تنها به اينهمه كه به ابزار و وسايل ديگرى هم نيازمند است و به نيروهاى عظيمى احتياج دارد.
✏️ همانطور كه از سرمايههاى عظيم جنين مىتوانيم بفهميم كه زمينهى ديگرى در پيش است، همانطور از سرمايههاى عظيم انسان از عقل و فكر و وجدان و آزادى او كشف مىكنيم كه زندگى انسان، محدود به اين محدودهها نيست.
✏️ از آن جا كه انسان بىنهايت استعداد دارد ناچار بىنهايت ادامه دارد و براى اين زندگى گسترده است كه به مذهب و به رهبرى و قانون گذارى نياز مىافتد.
📄 برشی از کتاب
📚 اندیشه من
#عین_صاد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠
تاوان اضلال🔹 فرمود هر گنهكاری، تمام گناه خود را و بار خود را در قیامت باید به دوش بكشد (این یك)، گناه #اضلال_دیگران را هم باید به دوش بكشد (این دو)، نه گناه دیگران را. 🔹 خود ضلالت و گناه دیگران را خود دیگران باید حمل كنند و هرگز گناه كسی را دیگری حمل نمی كند؛ منتها این تبهكاران، چون دو گناه كردند، دو بار دارند: ـ یكی اینكه خودشان گمراه شدند و معصیت كردند ـ دوم اینكه دیگران را اضلال كردند. 🔹 اینجا سه گناه مطرح است که دو گناه را طبقه مستكبر دارند و یك گناه را آنها: دو گناهی كه این كفار و مشركان دارند، یكی این است كه خودشان كفر ورزیدند و دیگر اینكه دیگران را به كفر تشویق كردند تبلیغ كردند و مانند آن؛ لذا هم بار ضلالت خود را به دوش می کشند هم بار اضلال دیگران را. 👈 اما گناه سوم، ضلالت دیگران است که ضلالت دیگران، به عهده خود دیگران است؛ لذا فرمود: ﴿وَمَا هُم بِحَامِلِینَ مِنْ خَطَایاهُم مِن شَیءٍ﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 4 تاریخ: 1391/09/14 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
رنگ رخساره.mp3
9.21M
✘ با این فرمول از الآن میتوانید تشخیص دهید که ؛
میزان و جنس تقدیراتی که در شبهای قدر جذب خواهید کرد، چقدر و چگونه است!
#رهبری #استاد_شجاعی #استاد_فرحزاد
مناجات شعبانیه فرصت عاشقی با خدا
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📜 پُر از اِدعا
✏️ من همانى هستم كه بر من اثر مىگذارد. اين يك معيار است؛ ما درست، مساوى با چيزى هستيم كه خوشحالمان مىكند و رنجمان مىدهد. اين شناسنامهمان است. خودمان را بشناسيم. خيال نكنيم اين نگاه، سواد مىخواهد.
✏️ ابوذرهاى عالم سواد نداشتند. ابوذر حتى اسم خودش را هم بلد نبود بنويسد. ابوذرها اين مدارك تحصيلى را هم نداشتند... ابوذرها كه جريان فكرى پيدا كردند و به شناختى رسيدند، فهميدهاند كه اين انسان از در و ديوار عالم، بزرگتر است.
✏️ آدم زود مىفهمد اندازهاش چقدر است و چهكسى است! اگر اين فرش را به ما بدهند و خوشحال شويم، ما بهاندازه آن فرش هستيم. اگر صندلى اول را به ما دادند و خوشحال شديم، ما به اندازه يك صندلى هستيم. ما همانچيزى هستيم كه بر ما اثر مىگذارد. بهسادگى مىتوانيم بفهميم يكدانه كاغذيم، يكدانه عكسيم، يكدانه باركالله هستيم!
✏️ الان خيلى مدعى هستيم و خودمان را از ملائكه، از كروبيان، جلوتر مىدانيم؛ ولى يك لحظه مىبينيم عجب، ته صف هستيم!...
بعد از اين شناخت، آنچه مطرح مىشود، اين است كه حالا چه مىتوانيم بشويم؟
✏️ ما مىتوانيم نور چشم رسول بشويم. وجودى شويم كه ولىِّ خدا بهخاطر ما از سرور و بهجت، سرشار شود. مىتوانيم بشويم افتخار خدا!
📄 برشی از کتاب
📚 جمعها و حاصلجمعها
▫️ #عین_صاد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
دوستانتون رو به کانال دعوت کنید
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
" #شهید_رئیسی و همراهان "
👈 #نامه31
#نهج_البلاغه #فرازیازدهم
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💟وصيتم را دریاب
فَتَفَهَّمْ یَا بُنَیَّ وَصِیَّتِی، وَاعْلَمْ أَنَّ مَالِکَ الْمَوْتِ هُوَ مَالِکُ الْحَیَاةِ، وَأَنَّ الْخَالِقَ هُوَ الْمُمِیتُ، وَأَنَّ الْمُفْنِیَ هُوَ الْمُعِیدُ، وَأَنَّ الْمُبْتَلِیَ هُوَ الْمُعَافِی، وَأَنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ لِتَسْتَقِرَّ إِلاَّ عَلَى مَا جَعَلَهَا اللهُ عَلَیْهِ مِنَ النَّعْمَاءِ، وَالاِْبْتِلاَءِ، وَالْجَزَاءِ فِی الْمَعَادِ، أَوْ مَا شَاءَ مِمَّا لاَ تَعْلَمُ،
💟پسرم! در فهم وصيتم دقت نما.
💠بدان مالک مرگ همان مالک حيات است
💠 و آفريننده، همان کسى است که مى ميراند
💠و فانى کننده هم اوست که جهان را از نو نظام مى بخشد
💠و بيمارى دهنده همان شفابخش است
💠و دنيا پابرجا نمى ماند مگر به همان گونه که خداوند آن را قرار داده است;
💠گاهى نعمت، گاهى گرفتارى و سرانجام پاداش در روز رستاخير يا آنچه او خواسته و تو نمى دانى (از کيفرهاى دنيوى)
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_31
#نهج_البلاغه، #فرازیازدهم
🌸به خدا شک نکن
♻️فَإِنْ أَشْکَلَ عَلَیْکَ شَیْءٌ مِنْ ذَلِکَ فَاحْمِلْهُ عَلَى جَهَالَتِکَ، فَإِنَّکَ أَوَّلُ مَا خُلِقْتَ بِهِ جَاهِلاً ثُمَّ عُلِّمْتَ، وَمَا أَکْثَرَ مَا تَجْهَلُ مِنَ الاَْمْرِ، یَتَحَیَّرُ فِیهِ رَأْیُکَ، وَیَضِلُّ فِیهِ بَصَرُکَ ثُمَّ تُبْصِرُهُ بَعْدَ ذَلِکَ!
💟و اگر درباره فهم اين امور (و حوادث جهان) امرى بر تو مشکل شد، آن را بر نادانى خود حمل کن (و زبان به اعتراض مگشاى)
♻️زيرا تو در آغاز خلقت جاهل و نادان بودى و سپس عالِم و آگاه شدى
♻️ و چه بسيار است امورى که هنوز نمى دانى و فکرت در آن متحير و چشمت در آن خطا مى کند;
♻️ اما پس از مدتى آن را مى بينى (و از حکمت آن آگاه مى شوى).
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_31
#نهج_البلاغه، #فرازیازدهم