💠 فکر جهانی
🔹 در همان سوره مبارکه «مدّثر» بعد از اشاره به قرآن کریم دو بار کلمه بشر ذکر شده است که ﴿ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾، ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ یعنی این #حقوق_بشر است، این مربوط به عرب و عجم نیست، مربوط به مسلمان و مسیحی و اینها نیست.
🔹 ما که ـ إن شاء الله ـ همیشه #منتظر و آماده ایم و به این امر موظفیم، اما وقتی حضرت ظهور کرد هم بخش ملی و محلی را زنده می کند هم بخش منطقه ای را زنده می کند هم بخش بین المللی را؛ حوزه های علمیه که شاگردان مستقیم حضرت اند حضرت به اینها دستور می دهد که شما به فلان کشور بروید فلان شهر بروید. این ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾ را در آیات دیگر به این صورت بیان فرمود که فرمود: ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾، ﴿وَ كَفی بِاللَّهِ شَهیداً﴾. این ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾ همان بیان نورانی پیغمبراست که «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه». این جمله خبریه ای است که به داعی انشاء القا شده است؛ اینکه فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو» خود این آیات قرآن خود به خود که بالا نمی آید، این باید به دست شما بالا بیاید.
🔹 فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» یعنی «یجب علیکم» که #حرف_جهانی بزنید؛ کسی که #منتظر_ظهور حضرت است اگر حداکثر فکرش حرم تا جمکران باشد، این دیگر جهانی نیست! کسی که نمیداند دکارت چه گفته هایدگر چه گفته کانت چه گفته این چگونه میتواند شاگرد حضرت باشد؟! این کجا می خواهد برود، می خواهد بین حرم و جمکران برود یا میخواهد جهان را اصلاح کند؟ می خواهد حرف حضرت را به جهان برساند یا نمی خواهد؟ اینکه فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» به دست چه کسی باید احیا بشود؟
🔹 کسی نداند در غرب چه خبر است کسی نداند در مکتب های غرب چه خبر است کسی نداند در ادیان غرب چه خبر است، او چگونه میتواند #شاگرد_حضرت باشد؟! این فقط جمکرانی فکر میکند نه جهانی!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نبأ جلسه 1
تاریخ: 1398/08/18
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#فرشتگان_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید حجت الله عراقی
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘وصف فرشتگان
💢وَ لَمْ یَتَوَلَّهُمْ الإِعْجَابُ فَیَسْتَکْثِرُوا مَا سَلَفَ مِنْهُمْ وَ لاَ تَرَکَتْ لَهُمُ اسْتِکَانَةُ الاِْجْلاَلِ نَصِیباً فِی تَعْظِیمِ حَسَنَاتِهمْ، وَ لَمْ تَجْرِ الْفَتَرَاتُ فِیهِمْ عَلَى طُولِ دُؤُبِهِمْ، وَ لَمْ تَغِضْ رَغَبَاتُهُمْ فَیُخَالِفُوا عَنْ رَجَاءِ رَبِّهِمْ، وَ لَمْ تَجِفَّ لِطُولِ الْمُناجَاةِ أَسَلاَتُ أَلْسِنَتِهمْ، وَ لاَ مَلَکَتْهُمُ الأَشْغَالُ فَتَنْقَطِعَ بِهَمْسِ الْجُؤَارِ، إِلَیْهِ أَصْوَاتُهُمْ، وَ لَمْ تَخْتَلِفْ فِی مَقَاوِمِ الطَّاعَةِ مَنَاکِبُهُمْ، وَ لَمْ یَثْنُوا إلَى رَاحَةِ التَّقْصِیرِ فِی أَمْرِهِ رَقَابَهُمْ، وَ لاَ تَعْدُو عَلَى عَزِیمَةِ جِدِّهِم بَلاَدَةُ الْغَفَلاَتِ، وَ لاَ تَنْتَضِلُ فِی هِمَمِهِمْ خَدَائِعُ الشَّهَوَاتِ.
💢خودبينى و عُجب آنها را فرا نگرفته، تا اعمال گذشته خود را بسيار بشمرند، خضوع و کوچکى در برابر ذات با عظمتش، جايى براى بزرگ شمردن حسنات براى آنان باقى نگذارده است و با اينکه پيوسته مشغول عبادتند فتور و سستى به آنها دست نمى دهد و ادامه اين کار از رغبتشان نمى کاهد، تا از اميد به پروردگار خود روى برتابند. مناجاتهاى طولانى زبان آنان را خشک و ناتوان نساخته و اشتغال به غير خداوند، آنها را تحت سلطه خود نياورده، تا نداى بلند آنان را (در مقام تضرّع و تسبيح) کوتاه سازد، در مقام اطاعت و بندگى همچنان دوش به دوش ايستاده اند; و راحت طلبى، آنان را به کوتاهى در انجام فرمانش وانداشته و کودنى غفلت ها بر تلاش و عزم راسخ آنها چيره نگرديده، و تيرهاى فريبِ شهوات، همّت هاى آنها را هدف قرار نداده است!.
#خطبه91
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5868357985692028532.mp3
11.64M
#انسان_شناسی ۸۶
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
- من از کجا بفهمم میزان محبت من به خدا چقدر هست؟
- من از کجا بفهمم اصلاً به دنیای عشق به الله وارد شدهام یا نه؟
• اگر به این " تنها دنیای حقیقی و ارزشمند" ، وارد نشدهام... چرا وارد نشدهام؟
• و اگر به جادهی عشق رسیدهام، الآن کجایِ مسیرِ عاشقی هستم؟
※ من از کجا بفهمم قلبم به سلامت رسیده یا هنوز بیمار است؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1⃣2⃣روز تا عید همعهدی (#غدیر)
▫️پیامبر صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ
لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلًا لَا تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ النَّاسِ إِلَّا أَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذَلِكَ الْبَرَكَة
🔸اگر ترس از این نبود که گروههایى از امّتم درباره تو
همان چیزی را بگویند که مسیحیان درباره عیسى گفتند (تو را خدا بپندارند)،
سخنانی درباره تو مىگفتم که هروقت از میان مردم عبور کنی خاک پایت را براى تبرّک بردارند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۸، ص۵۷.
#به_عشق_علی
#به_نیت_فرج ...
#غدیر_عهدی_با_مهدی
#امیرالمومنین_علیه_السلام
💠 علم نجات بخش
هیچ عاقلی به جهنم نمی رود
🔹 بعضی از مطالب را قرآن كریم به صورت مَثل بیان می كند كه همان مطلب پیچیده اساسی كه بزرگانی باید درباره آن بحث كنند، #در_دسترس_فهم همه باشد، بنابراین همه قرآن به استثنای آن اوجش كه علیّ حكیم است در دسترس همه است. این «امثال» برای دو هدف است: یكی اینكه دست كوته دستان را می گیرد و بالا می برد؛ یكی اینكه آن مطالب بلند را پایین می آورد تا دامن آن مطالب اوجگرفته، هم سطح دستِ بالا آمده اوساط مردم بشود تا اینها بفهمند؛ خاصیت مَثل زدن همین است.
🔹 فرمود ما این مَثلها را می زنیم اما این مَثل ها نردبان است. كسی می تواند از این نردبان بالا برود و به جایی برسد که از آن به بعد می تواند به مقصد برسد كه عالِم باشد. معلوم می شود #علم_نردبان_است، وقتی انسان عالِم شد كم كم این نردبان را می گیرد و بالا می رود، وقتی بالا رفت می شود عاقل اما هنوز به مقصد نرسید، وقتی عاقل شد ایمان می آورد و به مقصد رسیده است. فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾ ما برای همه مثل می زنیم اما ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾؛ این نردبانی است كه ما ایجاد می كنیم و كسی نمی تواند بالای نردبان برود مگر اینکه دست و پا داشته باشد؛ #علم_حوزه_و_دانشگاه به منزله این نردبان است.
🔹 علم، زمینه است (یك)؛ عقل، به مقصد رسیدن را نزدیك می كند (دو)؛ وقتی انسان عاقل شد، عقل «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ» (سه)، آن گاه عاقل، ایمان می آورد، برای اینكه این چراغ است این نور است هیچ مانعی هم ندارد. كار #عقل_نظری همان علم است یعنی انسان میخواهد بفهمد، البته ممكن است انسان بفهمد بعد ایمان نیاورد ولی این فهمیدن, بالا رفتن از نردبان است تا انسان عاقل بشود؛ نه عقل نظری, بلکه #عقل_عملی كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»، آن وقت دیگر راحت است. هیچ عاقلی به جهنم نمی رود؛ #عالِم به جهنم می رود ولی #عاقل به جهنم نمی رود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 11
تاریخ: 1391/09/26
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🛑 یک روز بخصوص
🔹۶ تیرماه، سالروز سوء قصد به رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر تهران در سال ۱۳۶۰
در سال 60، 17هزار ایرانی شهید ترور منافین کوردل شدند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#7تیر سالگرد شهادت 72 انقلاب برا دوستداران ولایت تسلیت باد
شادی روح شهید مظلوم آیه الله بهشتی و همراهان شهیدش صلوات
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
13.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 #هشدار :
گاهی یک گناه علنی و آشکار شما،
علّت نکبتِ دنیا و شقاوتِ ابدیِ یک انسان دیگر و حتی نسل او میشود ...
💥 امــان از این اتفاق ....
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#کمی_تفکر🧐
🍃اولین اتفاقی که شیطان برای انسان رقم زد آشکار کردن #مسایل_جنسی و دامن زدن به آن بود!
🍏شیطان درخت ممنوعه را با عنوان درخت #جاودانگی(طبق قرآن) و درخت #دانش(طبق تورات) برای انسان معرفی کرده و در نظرش زیبا نشان داد.
اما اولین اتفاق برای انسان، نه دانش و جاودانگی، که آشکار شدن مسایل جنسی و گرفتار سختی ها شدن بود!
🏆نشانه عجیبیست!
💠 آیات تمدن ساز
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
✅ @tafsire_tasnim1
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7