eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر میایید با فکر اتحاد و اسلام بیایید با اخلاص بیایید خطوط قرمز رهبری را رعایت کنید. تا به ایران کمک کنید # رأی_میدهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 ٥_ جلسه ١_ بخش سوّم 🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: 🌸 هَيْهاتَ، بَعْدَ اللَّتَيّا وَالَّتى! وَاللّهِ لاَبْنُ اَبى طالِب آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْىِ اُمِّهِ. بَلِ انْدَمَجْتُ عَلى مَكْنُونِ عِلْم لَوْ بُحْتُ بِهِ لاَضْطَرَبْتُمُ اضْطِرابَ الاَْرْشِيَةِ فِى الطَّوِىِّ الْبَعيدَةِ. هرگز ! آن هم پس از آن همه گرفتارى‌هاى كوچك و بزرگ. به خدا سوگند؟ پسر ابى‌طالب مأنوس‌تر است به مرگ از كودك شيرخوار به پستان مادرش. بلكه بر علم نهفته‌اى در پيچيدم كه اگر آشكارش كنم، چون ريسمانهاى بسته به دلو در چاههاى عميق به لرزه درافتيد. ٥ @nahjol_balagheheh
📿اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا وَأَيْتُ مِنْ نَفْسِي وَ لَمْ تَجِدْ لَهُ وَفَاءً عِنْدِي، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَيْكَ بِلِسَانِي ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِي، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي رَمَزَاتِ الْأَلْحَاظِ وَ سَقَطَاتِ الْأَلْفَاظِ وَ شَهَوَاتِ الْجَنَانِ وَ هَفَوَاتِ اللِّسَانِ‏. 🔮خدايا، آنچه از اعمال نيكو كه تصميم گرفتم و انجام ندادم ببخشاى.خدايا، ببخشاى آنچه را كه با زبان به تو نزديك شدم ولى با قلب آن را ترك كردم. خدايا، ببخشاى نگاه هاى اشارت آميز، و سخنان بى فايده، و خواسته هاى بى مورد دل، و لغزش هاى زبان. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 سلام و عرض ادب حضرت علی علیه‌السّلام در خُطبه ششم نهج‌البلاغه، درسى به همه زمامداران بيدار و با ايمان داده‌است که براى مقابله با خطرات دشمن، نبايد فرصت را به سادگى از دست بدهند و تسليم پيشنهادهاى سُست عافيت طلبان گردند. وقتى‌که به آن حضرت پیشنهاد شد که طلحه و زبیر را تعقیب نکند و در صدد جنگ با آنان نباشد فرمود: «به خدا سوگند مانند کفتار خفته نیستم که صیّاد مدتى در کمین آن نشسته و براى فریبش به دست با چوب آهسته بر زمین مى‏‌زند تا بر اثر صدا بیرون آید و دستگیرش کند، بلکه به همراهى کسى‌که به حق روى آورد و شنوا و فرمانبردار است شمشیر مى‌ زنم و با گنه‌کارى که از حق روگردانده و در آن شک و تردید دارد مى‏‌جنگم. به خدا قسم از زمانى که پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه وآله از دنیا رفته‌است تاکنون‏ همیشه از حق خود محروم شده‏‌ام» اميرمؤمنان على علیه‌السّلام با سرعت، ابتکار عمل را در دست گرفت و نخستين توطئه و تلاش جدايى طلبان را در نطفه خاموش ساخت و به آسانى «بصره» و «کوفه» و تمام عراق را نجات داد و اگر برنامه امام در مورد ظالمان «شام» با مخالفت بعضى از ياران ناآگاه روبه رو نمى‌شد به خوبى «شام» نيز از شرّ ظالمان نجات مى‌يافت و پاک‌سازى مى‌شد و جهان اسلام يک‌پارچه در اختيار آن حضرت قرار مى‌گرفت. اولین غائله‌ای که پس از بیعت عمومی با امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در جامعه پیش آمد، ماجرای جمل بود. آتش افروزان این جنگ، دو صحابی نام دار پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله، طلحه و زبیر بودند. این دو توانستند عایشه، همسر پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله را راضی کنند که همراهشان شود؛ پس از مکه به سوی بصره حرکت کردند و رسماً در مقابل خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام عَلَم جنگ برافراشتند. آنچه امام علیه‌السّلام در این خطبه بازگو می‌کند، حاکی از مظلومیت و دل‌شکستگی حضرت از پیمان شکنان و همچنین مقابله با فتنه‌ها و توطئه‌ها و درایت آن بزرگوار برای از بین بردن بلوای فتته‌گران است. شارح نهج‌البلاغه دكتر محمدعلى انصارى خطبه‌ی۶ را در یک جلسه شرح دادند که تقديم حضورتان مى‌گردد.‌ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
khotbeh 6.mp3
3.43M
🔷 🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى: 🌸 وَ اللَّهِ لَا أَكُونُ كَالضَّبُعِ تَنَامُ عَلَى طُولِ اللَّدْمِ حَتَّى يَصِلَ إِلَيْهَا طَالِبُهَا وَ يَخْتِلَهَا رَاصِدُهَا، وَ لَكِنِّي أَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَى الْحَقِّ الْمُدْبِرَ عَنْهُ وَ بِالسَّامِعِ الْمُطِيعِ الْعَاصِيَ الْمُرِيبَ أَبَداً حَتَّى يَأْتِيَ عَلَيَّ يَوْمِي. فَوَاللَّهِ مَا زِلْتُ مَدْفُوعاً عَنْ حَقِّي مُسْتَأْثَراً عَلَيَّ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ نَبِيَّهُ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ) حَتَّى يَوْمِ النَّاسِ هَذَا. به خدا سوگند هم‌چون کفتار نیستم که با ضرب آهنگ ملایم می‌خوابد تا آنکه جوینده‌اش به او دست یابد و کمین‌گرش او را غافل‌گیرانه بفریبد؛ بلکه من همواره به‌کمک روی‌آورنده به‌حق، روی‌گردان از آن را و به‌مدد شنوای فرمانبر، نافرمان شبهه‌افکن را فرو می‌کوبم؛ تا آنگاه که روزگار من به سر آید. پس به خدا سوگند، همواره از حقم دور داشته بوده‌ام (و دیگران) برگزیده بر من بوده‌اند، از وقتی‌که خداوند (جان) پیامبرش را ستاند تا همین امروزِ مردم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13960423-13-2-Nahj-Thaqalain_ir.mp3
10.55M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_سیزدهم تاریخ :مرداد 1396 استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 طریق طیّب

🔸 مطلب مهمی كه سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی ‌بن ‌ابی ‌طالب به ما فرمود این است كه هرگز _كند؛ یعنی نمی ‌توان گفت ما چون می‌ خواهیم به فلان مقصد برسیم، از هر راهی می ‌توانیم كمك بگیریم! اگر کسی از هر راهی شروع كرد، به آن مقصد حق نمی ‌رسد، بلکه هر راهی، مقصد و هدف خاصی را تعقیب می ‌كند که فرد به آن می ‌رسد نه به آن . 🔸 این بیان نورانی را وجود مبارك سالار شهیدان فرمود: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَرُ»؛ اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، زودتر از دیگران به چاه می ‌افتد، چون ، راه نیست! وقتی راه نبود چگونه به هدف می ‌رسد؟! 👈 فرمود هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی ‌كند، هرگز هدف خوب به انسان اجازه نمی ‌دهد كه از هر وسیله‌ ای استفاده كند، هر راهی انسان را به آن مقصد نمی ‌رساند، است كه انسان را به آن مقصد والا می‌رساند و لاغیر! 🔸 این معنا را قرآن كریم به این صورت تبیین كرد فرمود: ﴿فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ﴾؛ كجا می‌ روید؟! همین معنا را وجود مبارك امیرمؤمنان علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) تبیین كرد فرمود: «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ»؛ شما را به كجا می ‌برند؟ مگر نمی‌ خواهید به سلامت برسید چرا راه عیبناك را طی می ‌كنید؟ مگر نمی ‌خواهید به برسید چرا در مسیر ناقص قدم می ‌نهید؟! «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ». آن ﴿فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ﴾ در قرآن به صورت «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ» در نهج ‌البلاغه در آمد و این دو تعبیر قرآن و نهج ‌البلاغه به صورت «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَرُ» در بیان سالار شهیدان در آمده است. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/14 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7