eitaa logo
مطالعه مجازی نهج‌البلاغه
341 دنبال‌کننده
572 عکس
285 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ادمین @rezaeeiiiii این کانال را حذف نکنید و مثل کتاب نهج‌البلاغه آرش نگهداری کنید لینک کانال روسریم ❤️ https://eitaa.com/ayeescarf
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🎇🎇 💢شَرُّ الْإِخْوَانِ، مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ. قال الرضي: لأن التكليف مستلزم للمشقة و هو شر لازم عن الأخ المتكلف له فهو شر الإخوان.   💠بدترين دوست آن كه براى او به رنج و زحمت افتى. سید رضى گويد: (تكلّف و تكليف با مشكلات و به زحمت افتادن است، پس دوستى كه انسان را دچار مشكلات مى كند مايه شر است پس او از بدترين دوستان بشمار مى آيد).   🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ حکمت 479 اصولاً زندگى پرتكلف و پردردسر، هميشه مايه بدبختى و اضطراب و ناراحتى است بنابراين اگر دوستانى پيدا شوند كه توقع زيادى در پذيرايى يا كمك رسانى دارندوانسان مجبور شود به خاطر آن ها خود را به زحمت بيفكند، دوستان بدى هستند. دوست باصفا كسى است كه پذيرايى ساده را به جان و دل مى پذيرد و سعى مى كند دوست خود را در آرامش و آسايش قرار دهد اما اگر توقعات زيادى داشت كه به سبب آن، دوستش مجبور بود براى كمك به او يا پذيرايى از او خود را به زحمت بيفكند و گاه حتى وسايل منزل خود را براى اين كار بفروشد چنين دوست خودخواهى لايق دوستى نيست. اولياء الله و پيروان آن ها هميشه اين دستور را در نظر داشتند و دربرابر دوستان خود بى تكلف بودند، به سادگى از آن ها پذيرايى مى كردند و با آن ها انس مى گرفتند. به عكس، كسانى در گذشته و به خصوص امروز بوده و هستند كه اگر دوستشان پذيرايى سنگين و پرخرجى از آن ها نكند آن را دليل بر اهانت مى دانند و از او فاصله مى گيرند، در پشت سر گله مى كنند و در پيش او گاه اظهار مى دارند. در مجموع، تكلف در پذيرايى از دوستان، عيوب زيادى دارد كه به چهار عيب آن به خصوص مى توان اشاره كرد: نخست اين كه سبب مى شود دوستان، كمتر يكديگر را ملاقات كنند زيرا تشريفات پردردسر به آسانى قابل تكرار نيست. دوم اين كه طرف مقابل ممكن است توانايى پذيرايى به آن شكل را نداشته باشد و سبب شرمندگى او در آينده شود. سوم اين كه از ساده زيستى كه مورد تأكيد اسلام است دور مى شوند. چهارم اين كه اينگونه پذيرايى ها غالباً توأم با خودنمايى و رياكارى است كه با روح تعليمات اسلامى سازگار نيست. البته تكلف گرچه غالباً در نحوه پذيرايى هاست ولى ممكن است آداب ديگر را نيز شامل شود مانند چگونگى تعارف ها و جلوس در مقابل يكديگر و ساير امورى كه در ديدار دوستان انجام مى شود. * * * ابن ابى الحديد در اين جا به داستانى تاريخى اشاره مى كند كه از جهاتى قابل توجه است. مى گويد: از حسن بن سهل (وزير مأمون) نقل شده كه گفت: روزى نزد مأمون رفتم و با سؤالى كه قابل پيش بينى نبود مواجه شدم. به من گفت: مروّت (شخصيت) يعنى چه؟ در پاسخ گفتم: منظور خليفه را نمى فهمم تا جواب مناسبى عرض كنم. گفت: نزد عمرو بن مسعده برو و از وى سؤال كن. مى گويد: من به سراغ عمرو رفتم، اوضاع خانه او به هم ريخته و مشغول بنايى بود. روى آجرى نشسته و مراقب كارگران بود. به او گفتم: مأمون دستور داده تا درباره معناى مروت از تو سؤال كنم. صدا زد آجرى آوردند و به من گفت: روى آن بنشين. در همان حال، سخنانى گفت كه مقصود من در ميان آن ها وجود نداشت. من از اين كه مورد احترام واقع نشدم و مقدار زيادى حرف هاى نامناسب شنيدم عصبانى شدم و به خود مى پيچيدم. هنگام غذا خوردن كه شد خدمتكارى آمد و دو قرص نان و مقدارى خورش ساده و يك ظرف آب با خود آورد. كمى از آن تناول كردم و در حالى كه از چنين برخورد اهانت آميزى ناراحت بودم با وى خداحافظى كردم، ولى به من گفت: هر روز دوست داشتى مى توانى نزد من بيايى. من چيزى دراين باره به مأمون نگفتم. فكر كردم اكنون كه رسماً از طرف او دعوت شدم يك روز پيش او بروم و رفتار او را ببينم و بعد با مأمون ملاقات كنم. آن روز كه نزد او رفتم برخلاف انتظار با استقبال بسيار خوب او روبرو شدم. مرا در آغوش كشيد و پيشانى مرا بوسيد و پشت سر من به راه افتاد و در محل پذيرايى مرا در جاى خوبى نشاند و دربرابر من نشست و با سخنان سنجيده اى با من گفت وگو كرد. هنگام پذيرايى، ظرف هاى پر از ميوه و غذاهاى گوناگون آوردند و در سفره چيدند و پذيرايى اش از من بسيار جالب بود. هنگامى كه مى خواستم خداحافظى كنم دستور داد هداياى فراوانى به من دادند و مركبى را با هداياى فراوان آماده ساخت و غلامانى را همراه من فرستاد. بسيار تعجب كردم هنگامى كه شنيدم همه آن ها را به من بخشيده است. در موقع خداحافظى گفت: اگر برادرت به ديدنت آمد به خاطر او خود را به زحمت نينداز و به آنچه در خانه وجود دارد كفايت كن اما اگر كسى را دعوت كردى از چيزى در خدمت به او فروگذار مكن همان گونه كه من در اين دو جلسه با تو رفتار كردم. سپس اين جمله را افزود: معناى مروت همين است. البته عمرو بن مسعده در جلسه دوم مرتكب تكلف شده و مصداق كلام امام(ع) نيست ولى شايد هدف او اين بوده است كه كمبودها و اهانت هاى ظاهرى جلسه اول را بدين وسيله جبران كند و از دل ميهمان خود بيرون سازد.
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🎇🎇   💠وقتى مؤمن برادرش را به خشم آورد، به يقين از او جدا شده است. سید رضى مى گويد: (حشمه و احشمه، يعنى او را به خشم آورد، برخى گفته اند، يعنى او را شرمنده ساخت و «احتشم» به معناى فراهم آوردن چنين حالتى است كه زمينه جدائى را پديد مى آورد). (اين آخرين قسمت از سخنان برگزيده امام، امير المؤمنين عليه السّلام است كه خداى را سپاس مى گويم تا مرا به اين گرد آورى سخنان پراكنده، و نزديك ساختن آنها به يكديگر در يك مجموعه، توفيق عنايت فرمود، در آغاز كار، برگ هاى سفيد در هر فصل قرار داديم تا به كلام تازه، يا تفسير جالبى كه رسيديم بر آن بيفزاييم، تا سخن پوشيده آشكار شود، و آنچه دست نايافتنى مى نمود به دست آيد. توفيق ما از خداست، و بر او توكّل مى كنيم، كه او ما را كفايت كننده و بهترين سرپرست است، و جمع آورى سخنان امام عليه السّلام در ماه رجب سال 400 هجرى انجام پذيرفت. درود ما بر سيّد و مولاى ما حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم خاتم پيامبران، و هدايت كننده انسانها به بهترين راه ها، و بر اهل بيت پاك و ياران او باد كه ستارگان يقين اند).  🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ حکمت 480 اسباب جدايى دوستان: امام(ع) در اين گفتار حكيمانه به يكى از عوامل مهم جدايى از دوست اشاره كرده، مى فرمايد: «هنگامى كه مؤمن، برادر باايمانش را به خشم آورد و شرمگين سازد مقدّمه جدايى از او را فراهم كرده است»; مرحوم سيد رضى ذيل اين حكمت، «احشام و حشمت» را چنين تفسير مى كند، مى گويد: «حشمه و أحشمه» يعنى او را به غضب آورد و بعضى گفته اند: او را شرمنده ساخت يا «احتشم» به معنى طلب شرمندگى است براى ديگرى و چنين كارى مقدمه جدايى از اوست». آنچه سيد رضى گفته، يكى از تفسيرهاى كلام حكيمانه امام(ع) است، بعضى از شارحان نهج البلاغه تفسير ديگرى ذكر كرده اند كه بر اساس مفهوم ديگرى است كه براى حشمت گفته اند و آن اين كه «حشمت» به معنى حفظ خودخواهى و تشخص دربرابر ديگران و برترى جويى در مقابل دوستان است و اين تعبير در مورد حشمت پادشاهان و امرا گفته شده كه در پشت پرده هاى كاخ ها خود را مستور مى دارند و دربان ها بر درهاى آن مى گمارند به گونه اى كه مراجعه كنندگان نه قدرت مراجعه به آن ها را دارند و نه گفت وگوى با آن ها، مگر در موارد نادر آن هم با شرايط سنگين خاص. همين معنى ممكن است در مورد دوستان به صورت ساده ترى انجام گيرد. به هر حال حجابى ميان انسان و سايرين مى شود و يكى از اسباب جدايى از دوستان است. بنابراين براى گفتار حكيمانه مورد بحث سه تفسير به نظر مى رسد و ممكن است همه آن ها در مفهوم كلام امام(ع) جمع باشد. نخست، خشمگين ساختن دوستان، دوم، شرمنده نمودن آن ها و سوم، برترى جويى و تكبر دربرابر آن ها. هركدام از اين امور سه گانه براى جدا شدن دوستان از انسان كافى است البته ممكن است انجام يك مرتبه و دو مرتبه اين كارها تأثيرگذار نباشد ولى به يقين اگر تكرار شود سبب جدايى از دوستان خواهد شد. در حديثى از امام صادق(ع) مى خوانيم: « كسى كه برادر مسلمانش را عصبانى يا شرمنده سازد دوستى با او حرام است و كسى كه برادر مسلمانش را اندوهگين نمايد احترامش از بين مى رود». و در كتاب دعائم الاسلام از پيغمبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمود: « برجسته ترين اخلاق پيغمبران و صديقين و شهدا و صالحين، زيارت دوستان براى خداست و بر كسى كه به زيارت او مى روند لازم است آنچه را نزد او ميسر است براى پذيرايى از دوستش بياورد هر چند يك جرعه آب باشد، و كسى كه از اين كار خوددارى كند و آنچه را ميسر است براى پذيرايى دوستش نبرد پيوسته در خشم و غضب الهى در آن روز و شب خواهد بود». از اين حديث شريف معنى چهارمى براى احتشام استفاده مى شود و آن خوددارى كردن و بى اعتنايى نمودن است.
📜📜📜📜 سلام دوستان عزیز نهج‌البلاغه ای امشب آخرین حکمت را بارگذاری کردم براتون . هدیه دوستانی که مرتب حکمتها را مطالعه کردن را هم اول ربیع تقدیم میکنم . امیدوارم بنده را حلال کنید اگر کوتاهی از طرف بنده اتفاق افتاده . این کانال میمونه برای شما تا ابد مثل یک کتاب نهج‌البلاغه این کانال را نگهدارید و حذف نکنید و هرقت که وقت پیدا کردید حکمتها را مطالعه کنید و از سخنان امیرالمؤمنین درس بگیرید و آنها را در زندگی خود بکار ببرید 📜📜📜📜
📜📜📜📜 فعلا که توفیق ندارم اگر بعدا توفیق حاصل شد ادامه نهج‌البلاغه(نامه ها ، خطبه ها و... را براتون بارگذاری میکنم از همه شما عزیزان خوش قلب التماس دعا دارم خیلی هم التماس دعا دارم🙏🙏 📜📜📜📜
و در آخر از شما دوستان عزیزم خواهش میکنم اگر براتون مقدوره عضو کانال روسری بنده شوید و باز اگر براتون مقدوره لینک کانال روسریم که براتون میفرستم را برای مخاطبین خودتون بفرستین بازهم از شما ها نهایت تشکر را دارم که کنارم موندید و صبوری به خرج دادید
گالری شال و روسری آیه در ایتا با کمترین سود در خدمت شما بانوان گرامی 🌸🌹 لینک عضویت 👇 https://eitaa.com/ayeescarf
🏴🏴🏴 شادی روح مؤمنین و مومنات مسلمين و مسلمات ، اموات خودتون و اموات بنده همین الان فاتحه ای قرائت بفرمایید 🙏🙏
. سلام شبتون بخیر شهادت امام حسن عسکری را خدمت شما نهج‌البلاغه ای های عزیز تسلیت ع ض میکنم .
با اجازتون تصمیم گرفتم هدیه آخر حکمتها تقدیم کنم به خانم محترمی با نام کاربری بانو صفری چون تنها کسی که همه حکمتها را تا آخر وبا نظم مطالعه کردن ایشون بودن مبارکشون باشه
اینجا معدن شیکترین و به روز ترین شال و روسری‌های ایتاست🔥 هر مدل که فکرشو بکنید موجوده ⚡️ ارسال به سراسر ایران رایگان 🚴 آخر هفته ها حراجی داریم که فقط باید زرنگ🏇 باشی چون خوشگلاش زود تمام میشه 🎗🎗🎗 لینک عضویت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3677159719Ce5ea1be152