eitaa logo
نهج البلاغه 🇮🇷
98.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.9هزار ویدیو
4 فایل
#کپی‌_حلال✨- دعا کنین برامون :) تبلیغات ارزان 👇 https://eitaa.com/joinchat/3100114981Ceea74e9f66
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️وَاعْتَبِرُوا بِمَا قَدْ رَأَيْتُمْ مِنْ مَصاَرِعِ الْقُرُونِ قَبْلَکُمْ: قَدْ تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ، وَ زَالَتْ أَبْصَارُهُمْ وَ أَسْمَاعُهُمْ، وَ ذَهَبَ شَرَفُهُمْ وَ عِزُّهُمْ، وَانْقَطَعَ سُرُورُهُمْ وَ نَعِيمُهُمْ 🟤از آن چه در قربان گاه هاى قرون پيشين ديده ايد عبرت گيريد و از آن کسانى که پيوندهاى اعضايشان (در زير خاک ها) از هم گسسته، چشم ها و گوش هايشان از ميان رفته، شرف و عزتشان نابود شده و شادى و نعمت هايشان قطع گرديده است. (آرى از آنها، درس عبرت بياموزيد)» ✍جمله «تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ» اشاره به متلاشى شدن پيوندهاى بدن در زير خاک است. اين تعبير مى تواند اشاره اى به پيوندهاى اجتماعى در زندگى انسان نيز باشد که بعد از وفات انسان متلاشى مى شود; همان گونه که ابصار و اسماع، اشاره به همين چشم و گوش ظاهرى و قدرت ديدن و شنيدن حسّى است; ولى مى تواند کارگردانان انسان را نيز که از گوشه و کنار جهان، اخبارى را مى شنوند و مى بينند و منتقل مى کنند در برگيرد.نه تنها حواسّ ظاهرى انسان و پيوندهاى جسمانى او از ميان مى رود، بلکه جهات اجتماعى همچون شرف و عزّت مادّى نيز با دفن او مدفون مى گردد و تمام لذّت ها و نعمت ها بر باد مى رود. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ای زلیخا دست از دامان یوسف بازکش مرحوم کانال نهج‌البلاغه @nahjol_balagheh
💠هنگامى كه جواب‌ها زياد (و دَرهم) شوند حق مخفى مى‌گرد 📘 @nahjol_balagheh
۲۴۳ ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ▫️إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ 💠هنگامى كه جواب‌ها زياد (و دَرهم) شوند حق مخفى مى‌گرد ✍بسيار ديده‌ايم كه سؤالى در مجلسى مطرح مى‌شود و هركس هرچيزى كه به ذهنش آمد به عنوان جواب ذكر مى‌كند و حتى احتمالات ضعيف و پاسخ‌هاى بى‌ پايه نيز عنوان مى‌شود، در چنين مجلس و چنان شرايطى روشن است كه حق براى بسيارى مخفى مى‌ماند، زيرا جدا كردن پاسخ حقيقى از آن همه احتمالات گوناگون كار آسانى نيست. اين سخن درسى براى محققان هم هست كه اصرار نداشته باشند مثلاً در تفسير يك آيه يا يك حديث يا پاسخ يك شبهه، احتمالات زياد و جواب‌هاى متعددى ذكر كنند. چه بهتر كه فشرده‌تر و سنجيده‌تر سخن گويند. به خصوص اين‌ كه بسيار ديده‌ايم هنگامى كه جواب‌هاى يك مسئله متعدد مى‌شود و يكى از آن‌ها آسيب‌پذير است، مخالفان، همان يكى را مورد نقد قرار داده و بعد مى‌ گويند: مشت، نمونه خروار است و پاسخ‌هاى متين را نيز از اين طريق زير سؤال مى‌برند. ✔️درواقع ازدحام در جواب، شاخه‌اى از شاخه‌هاى افراط‌گرى است كه در همه چيز مذموم است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh ═══✙❆♡❆✙═══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿وَأَکْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ 🟠برترین حسب و نسب اخلاق نیک است ✍حسب در لغت هم به شرافت هاى ذاتى و صفات برجسته اطلاق شده و هم به شرافت پدران و اجداد، بنابراین منظور امام این است که بالاترین شرافت ذاتى و اکتسابى از پدران و اجداد دارا بودن حسن خلق است، زیرا بیش از هر چیز جاذبه دارد و قلوب را متوجه انسان مى کند و شرافت هاى دیگر تا این حد توان ندارند. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐 کار برای خدا ▫️وَ اعْمَلُوا في غَيْرِ رياء وَ لاسُمْعَة، فإنَّهُ مَنْ يَعْمَلْ لِغَيْرِ اللهِ يَکِلْهُ اللهُ لِمَنْ عَمِلَ لَهُ 🟠اعمال خود را از ريا و سُمعه، پاک کنيد! چرا که هر کس، کارى براى غير خدا انجام دهد، خداوند، او را به همان کس واگذارد ✍آرى، تنها، ترس از خدا و ترس گناه، کافى نيست; بلکه اَعمال صالحى بايد داشت که خالى از هر گونه ريا و سُمعه باشد. ريا، به معناى خودنمايى کردن و اَعمال نيک خويش را به رخ ديگران کشيدن و براى جلب توجه اين و آن کار کردن، است. و سُمعه، آن است که عملى را به خاطر خدا انجام داده، ولى سعى مى کند که آن را به گوش ديگران برساند و از اين طريق، جلب توجه آنها کند و اگر خودش، اين کار را نکند باز خوشحال مى شود که ديگران بشنوند و از او تعريف و تمجيد کنند. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه‌ى موجودات، شعور دارند و نماز و تسبيح آنها، آگاهانه است. «كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ 📿فَتَبَارَکَ اللهُ الَّذِي يَسْجُدُ لَهُ (مَنْ فِى السَّماوَاتِ وَالاَْرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً)، وَ يُعَفِّرُلَهُ خَدّاً وَ وَجْهاً، وَ يُلْقِي إِلَيْهِ بِالطَّاعَةِ سِلْماً وَ ضَعْفاً، وَ يُعْطِي لَهُ الْقِيَادَ رَهْبَةً وَ خَوْفاً! 🌖بزرگ و جاويدان است خداوندى که همه کسانى که در آسمانها و زمين اند از روى اختيار يا اجبار در برابرش سجده مى کنند و صورت و جبين را براى او بر خاک مى سايند و طوق عبادت او را در سلامت و ضعف به گردن مى نهند و زمام اختيار خويش را از روى ترس و بيم به او مى سپارند 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [يَدُهُ بِيَدِ اللَّهِ‏] يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ‏. 🟤 از لغزشهاى جوانمردان درگذريد، كه هيچيك از آنان نلغزد، مگر آنكه دست او در دست خدا باشد و برداردش. ✍روشن است که هر انسانى به جز معصومان عليهم السلام در زندگى خود گرفتار لغزش يا لغزش هايى مى شوند. اگر آنها افراد با شخصيت و نيکوکارى باشند بايد به موجب حسن اعمال و رفتارشان از اين لغزش ها چشم پوشى کرد; هر گونه نقل آن براى ديگران يا سرزنش يا بزرگ نمايى کارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، زيرا خدا هم مدافع اين گونه افراد است. امام مى فرمايد: هرگاه يکى از اين افراد نيکوکار و با شخصيت به زمين بخورند خداوند فورا وى را از زمين بلند مى کند و اجازه نمى دهد آبروى او برود. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5863959707252689041.mp3
5.43M
🌺شرح خطبه ۸۳ 🔴خطبه٨٣_جلسه۲_ بخش‌‌دوّم ⏱زمان 10:51 حجم 5,1 MB 🎤 @nahjol_balagheh
🌺شرح خطبه ۸۳ نهج‌البلاغه توسط محمدعلی انصاری 🔅 شرح خطبه٨٣_جلسه۲_ بخش‌‌دوّم 🔹 چیستی؛ چگونگی و چرایی تقوا در کلام امیرالمومنین علیه‌السلام @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿سَوْفَ يَأْتِيکَ مَا قُدِّرَ لَکَ 🟤آنچه برايت مقدر شده به زودى به تو خواهد رسيد ✍مقصود اينکه نبايد بيهوده حرص زد; نه بدين معنا که انسان تلاش براى معاش را رها سازد و کوشش براى بهبود زندگى را فراموش کند، بلکه هدف اين است که از تلاش هاى بيهوده و حريصانه بپرهيزد 📘 @nhjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا حضرت فاطمه زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ (از اندک فیلم‌های باقی‌مانده از شهید مطهری) ◾️سالروز شهادت پاره تن رسول‌الله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد! 🌴کانال نهج‌البلاغه🌴 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📩امیر المومنین علیه السلام در اين بخش از نامه داستان غم انگيز فدک را به عنوان يک استثنا بيان مى کند که هم تأکيدى باشد بر بى اعتنايى او بر دنيا و هم اشاره اى بر مظالم و ستم هاى مخالفانش. مى فرمايد: •┈••✾◆✦◾️✦◆✾••┈• ▫️کَانَتْ فِي أَيْدِينَا فَدَکٌ مِنْ کُلِّ مَا أَظَلَّتْهُ السَّمَاءُ، فَشَحَّتْ عَلَيْهَا نُفُوسُ قَوْم، وَسَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ قَوْم آخَرِينَ، وَنِعْمَ الْحَکَمُ اللهُ 🟠آرى از ميان آنچه آسمان بر آن سايه افکنده تنها «فدک» در دست ما بود که آن هم گروهى بر آن بخل و حسد ورزيدند و گروه ديگرى سخاوتمندانه آن را رها کردند و بهترين حاکم و داور (در اين داستان اندوهبار) خداست»; بَلَى! ✍مى دانيم فدک که در نزديکى قلعه هاى خيبر قرار داشت پس از فتح خيبر اهالى آن نزد پيامبر صلى الله عليه وآله آمدند و با آن حضرت صلح کردند و نصف قريه فدک را بدون جنگ و درگيرى به آن حضرت واگذار کردند و آن حضرت نيز در حيات خود آن را به دختر گراميش فاطمه زهراعليها السلام بخشيد و چون ممکن بود درآمد فدک وسيله اى براى پيشرفت اميرمؤمنان على عليه السلام در امر خلافت شود، رقيبان بعد از رحلت پيغمبر اکرم صلى الله عليه وآله به سرعت آن را از دست فاطمه عليها السلام در آوردند و کارکنان آن حضرت را از آن بخش از آبادى خارج ساختند و به هيچ قيمت حاضر به باز پس گردانيدن آن نشدند 📘 •┈••✾◆✦◾️✦◆✾••┈• @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️مَنْ لَانَ عُودُهُ، كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ. 🟤كسى كه درخت شخصيّت او نرم و بى عيب باشد، شاخ و برگش فراوان است. ✍امام عليه السلام در اين كلام نغز و پرمعنى انسان را به درخت تشبيه فرموده و دوستان انسان را مانند شاخه هاى درخت دانسته است. در ميان درختان آن درختى كه جنس چوبش نرم تر باشد، شاخه هاى بيشترى از آن سر مي زند. و درختى كه پرشاخه تر است، اولا سايه گسترده ترى دارد كه عده بيشترى مي توانند در آن بياسايند، ثانيا ميوه هاى بيشترى مي دهد كه باز ديگران فايده بيشترى از آن مى برند. در نتيجه چنين درختى از توجه و مراقبت بيشترى هم برخوردار خواهد شد و بيشتر به آن رسيدگى خواهند كرد.انسان نيز اگر درخت وجودش نرم باشد، يعنى اگر نرمخوى و خوش اخلاق و مهربان و گشاده رو باشد، شاخه هاى بيشترى خواهد داشت، يعنى دوستان بيشترى گرد او جمع خواهند شد. در نتيجه هم دوستانش از او محبت خواهند ديد و هم خود او از توجه و محبت عده بيشترى برخوردار خواهد شد. 📘 @nahjol_balagheh