444 ـ حجاب
قرآن:
(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللّه ُ غَفُورا رَحِيما) . (1)
«اى پيامبر! به زنان و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو كه جلباب ها [روسرى هاى بلند] خود را بر خويش فرو افكنند. اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [ به احتياط ] نزديكتر است و خدا آمرزنده و مهربان است». الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لابنهِ الحسنِ عليه السلام ـ : واكْفُفْ علَيهِنَّ مِن أبْصارِهِنَّ بحَجْبِكَ إيّاهُنَّ ، فإنَّ شِدَّةَ الحِجابِ خَيرٌ لكَ ولَهُنَّ .
وفي نقل: ... فإنَّ شِدّةَ الحِجابِ أبْقى علَيهِنَّ . (2)
امام على عليه السلام ـ به فرزندش حسن عليه السلام ـ فرمود : براى اينكه ديده شان به نامحرمان نيفتد آنها (زنان) را در پرده نگه دار؛ زيرا هر چه بيشتر در پرده باشند براى تو و آنها بهتر است .
در نقلى ديگر آمده است : ... زيرا هر چه بيشتر در پرده باشند محفوظ ترند .
عنه عليه السلام : كنتُ قاعدا في البَقيعِ مَع رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فييَومِ دَجْنٍ ومَطَرٍ ، إذ مَرَّتِ امْرَأةٌ على حِمارٍ ، فَهَوتْ يدُ الحِمارِ في وَهْدَةٍ فسَقَطَتِ المَرأةُ ، فأعْرَضَ النّبيُّ صلى الله عليه و آله بوجهِهِ، قالوا : يا رسولَ اللّه ِ ، إنّها مُتَسَرْوِلَةٌ . قالَ : اللّهُمَّ اغْفِرْ للمُتَسرْوِلاتِ ـ ثلاثا ـ يا أَيُّها النّاسُ ، اتَّخِذوا السَّراويلاتِ فإنَّها مِن أسْتَرِ ثِيابِكُم ، وحَصِّنوا بِها نِساءَكُم إذا خَرَجْنَ . (3)
امام على عليه السلام : من و پيامبر در يك روز ابرى و بارانى در بقيع نشسته بوديم كه زنى سوار بر الاغ از آن جا گذشت و دست الاغش در گودالى فرو رفت و زن به زمين افتاد. پيامبر صلى الله عليه و آله رويش را برگرداند. حاضران عرض كردند: اى رسول خدا! آن زن شلوار به پا دارد. پيامبر سه بار فرمود: خدايا! زنان شلوار پوش را بيامرز. اى مردم! شلوار بپوشيد كه شلوار پوشاترين جامه هاى شماست و زنان خود را در موقعى كه بيرون مى آيند با شلوار حفظ كنيد.
عنه عليه السلام : صِيانَةُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَأدوَمُ لِجَمالها. (4)
امام على عليه السلام : صيانت زن او را شادابتر و زيبايى اش را پايدارتر مى كند .
(1) الأحزاب : 59 .
(2) نهج البلاغة : الكتاب 31 .
(3) تنبيه الخواطر : 2/78 .
(4) غرر الحكم : 5820 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جلسه هفتگی شرح نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
📌 سخنران: استاد حجتالاسلام والمسلمین استاد عطا الله اسدزاده
📌 قسمت دوم/ مسئله مهدویت
لینک جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه تصویری قرآن کریم صفحه ۱۹۳
جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جلسه هفتگی شرح نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
📌 سخنران: استاد حجتالاسلام والمسلمین استاد عطا الله اسدزاده
📌 قسمت سوم / مسئله مهدویت
لینک جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
🌸🍃🌸🍃
🍃
💠داستانی از نهج البلاغه👇
💠رئیس منافقان و طعنه به امام علی علیه السلام
🔹🔹ابن ابی الحدید می نویسد:
کل فساد کان فی خلافه علی علیه السلام و کلّ اضطراب حدث، فاصله الاشعث: «تمام پیش آمدهای ناگوار، و تباهی ها که در خلافت علی ـ علیه السلام ـ پیش می آمد، و هر اضطرابی که روی می داد، باعث و بانی آن، اشعث بود».[1]
اشعث در زمان خلافت ابوبکر، به دودمان کافر بنی ولیعه پیوست و مرتد شد، و سپس توسط مسلمانان اسیر گردید، و این اسارت او در اسلام بود، و اسارت او در کفر نیز آن وقت بود که هنوز مسلمان نشده بود و برای خونخواهی در مورد قتل پدرش خروج کرده و اسیر گردید.
روزی امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ در مسجد کوفه بالای منبر در حضور جمعیت سخن می گفت، ناگهان در وسط خطبه، اشعث بن قیس به امام اعتراض کرد، سخن علی ـ علیه السلام ـ پیرامون مسأله سیاسی «حکمین» بود که در خطبه 121 نهج البلاغه آمده است، حتّی علی ـ علیه السلام ـ طبق این خطبه به قدری نسبت به سپاهش در آن وقت ناراضی بود که خطاب به آن ها فرمود: «ارید ان اداوی بکم و انتم دائی، کناقش الشّوکه بالشّوکه و هو یعلم انّ ضلعها معها؛ می خواهم بوسیله شما به درمان بیماری ها بپردازم، ولی شما خود درد و بیماری من هستید، و من بسان کسی هستم که بخواهد خار را بوسیله خار بیرون آورد، با این که می داند خار همانند خار است.»[2]
به هر حال موضوع اعتراض از این قرار بود: حضرت علی ـ علیه السلام ـ بالای منبر مسجد کوفه در مورد ماجرای «حکمیت» سخن می گفت، مردی برخاست و به عنوان اعتراض گفت: ما را از قبول حکمیت نهی کردی و سپس به آن امر نمودی، ما نمی دانیم کدام یک از این امر و نهی، صلاح تر بود.
کل فساد کان فی خلافه علی علیه السلام و کلّ اضطراب حدث، فاصله الاشعث: «تمام پیش آمدهای ناگوار، و تباهی ها که در خلافت علی ـ علیه السلام ـ پیش می آمد، و هر اضطرابی که روی می داد، باعث و بانی آن، اشعث بود»
در این هنگام علی ـ علیه السلام ـ یکی از دست هایش را به روی دست دیگرش زد و فرمود: «هذا جزاء من ترک العقده؛ این کیفر کسی است که فرمان رهبرش را رد کند و (بیعتش را بشکند) و از مخالفان پیروی کند و رهبر خود را مجبور کند که از مخالفان پیروی کند».
اشعث که در مجلس حضور داشت، خیال کرد که منظور امام از این سخن، این است که: «این جزای من است که احتیاط را از دست دادم و حکم حکمین را پذیرفتم»، از این رو به امام اعتراض کرد: «این مطلب به زیان تو است نه به سود تو»، (در صورتی که منظور علی ـ علیه السلام ـ اصحابش بودند).[3]از آن جا که اشعث، این اعتراض را از روی عناد کرد، نه از روی حقیقت، امام پاسخ کوبنده ای به او داد و فرمود: «ما یدریک ما علی ممّا لی...؛ تو چه می دانی، چه کاری به سود من است و یا برایم ضرر دارد، نفرین خدا و نفرین نفرین کنندگان بر تو باد ای ابله پسر ابله!».
و ای منافق پسر کافر، به خدا سوگند تو یک بار در حال کفر، و بار دیگر در حال اسلام، اسیر شدی و ثروت و قبیله ات نتوانست تو را از یکی از این دو اسارت آزاد سازد...[4]
هدف علی ـ علیه السلام ـ از این سخنان کوبنده این بود که مردم را از سابقه سوء و طینت ناپاک اشعث آگاه سازد، و آن ها بدانند که اعتراض اشعث از روی خیرخواهی نیست، بلکه بر اساس ریاست طلبی و خود نمائی است، چنان که گفته اند از کوزه همان برون تراود که در او است، آری این است روش و برخورد حضرت علی ـ علیه السلام ـ با منافقان و انسان نماهای دروغین و تبهکار.
پی نوشت ها :
[1] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 297 ـ اسد الغابه، ج 1، ص 97؛ منهاج البرائه فی شرح نهج البلاغه علاّمه خوئی، ج 2، ص 288.
[2] . نهج البلاغه، خطبه 121.
[3] . منهاج البراعه، ج 3، ص 283 ـ شرح نهج حدیدی، ج 1، ص 296.
[4] . نگاه کنید به خطبه 19نهج البلاغه.
@nahjolbalagetb
28.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر صفحه ۱۹۴ قرآن کریم
هدایت شده از بدیهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه تصویری قرآن کریم صفحه ۱۹۴
جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
445 ـ تشريع حجّ و فضيلت آن
قرآن:
(وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً). (1)
(وَأذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ) . (2)
(وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ) . (3)
«خداوند زيارت اين خانه را بر كسانى كه توانايى رفتن به آن را دارند واجب كرده است». «و مردم را به حجّ فراخوان تا پياده يا سوار بر اشتران تكيده از راههاى دور نزد تو بيايند». «حجّ و عمره را براى خدا تمام گردانيد». الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ فيما أوصى عِند وفاتهِ ـ : اللّه َ اللّه َفي بَيتِ ربِّكمُ ، لا تُخْلوهُ ما بَقِيتُم ، فإنَّهُ إنْ تُرِكَ لَم تُناظَروا . (4)
امام على عليه السلام ـ در وصيّت خود به هنگام وفات ـ فرمود : خدا را! خدا را! در حقّ خانه پروردگارتان . تا زنده ايد آن را وا مگذاريد كه اگر رها شود، [از عذاب الهى ]مهلت داده نخواهيد شد. (5)
عنه عليه السلام : الحَجُّ جِهادُ كلِّ ضَعيفٍ . (6)
امام على عليه السلام : حجّ، جهاد هر ناتوانى است.
عنه عليه السلام : نَفَقةُ دِرْهَمٍ في الحجِّ تَعْدِلُ ألفَ دِرْهَمٍ . (7)
امام على عليه السلام : [ثواب] يك درهم هزينه كردن در حجّ با هزار درهم برابرى مى كند.
عنه عليه السلام : الحاجُّ والمُعْتَمِرُ وفْدُ اللّه ِ ، ويَحْبوهُ بالمَغفِرَةِ . (8)
امام على عليه السلام : زائر حجّ و عمره ميهمان خداست و خداوند به او آمرزش هديه مى كند.
(1) آل عمران : 97 .
(2) الحجّ : 27 .
(3) البقرة : 196 .
(4) نهج البلاغة : الكتاب 47 .
(5) در متن حديث تعبير «لم تناظروا» آمده است كه شارحان نهج البلاغه آن را چند گونه معنا كرده اند. ابن ابى الحديد مى گويد: يعنى بزودى از شما انتقام گرفته خواهد شد. در شرح خويى آمده است: وحدت اسلامى از هم شكافته مى شود. ابن ميثم مى نويسد: خداوند از آن محافظت و مراقبت نخواهد كرد. او همچنين احتمال مى دهد كه مقصود اين باشد كه دشمنان به شما اهميتى نمى دهند و شما را حرمت نمى نهند ـ م .
(6) الخصال : 620/10
(7) الخصال : 628/10
(8) الخصال : 635/10 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جلسه هفتگی شرح نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
📌 استاد دکتر رضا جبارزاده
📌 قسمت اول / شبهای قدر
لینک جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
هدایت شده از بدیهی
🦋مقام معظم رهبری: نهجالبلاغه عامل اصلی حل همهی مشکلات است
سلام خدمت بزرگواران نهج البلاغه پژوهان امروز سهشنبه ۱۲اردیبهشت ماه۱۴۰۲ با عرض تسلیت سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری ۰ طبق هفته های قبل با توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ان شاءالله جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی از ساعت پنج بعداز ظهر الی نیم ساعت قبل از اذان مغرب دائر میباشد
📖خطبهها
📜نامهها
💌کلمات قصار نهجالبلاغه
🎙با توضیحات
🦋استادان نهجالبلاغه حجت الاسلام بهجت نیا حجت الاسلام دکتر داداش زاده دکتر جبارزاده
📖نهج البلاغه کتاب زندگی عصر مدرن👌
🌹منتظر حضور شما عزیزان هستیم🙏 آدرس محل دائمی جلسه تبریز قطران جنوبی نرسیده به کمر بند ی کوچه اسلام پلاک دو طبقه اول جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
هدایت شده از بدیهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان ارزشمند استاد شهید مرتضی مطهری جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
هدایت شده از بدیهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه تصویری قرآن کریم صفحه ۱۹۵ جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز