✨ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام:
🌾 از سخن گفتن با کسی که گفتارت را نمیفهمد بپرهیز، که تو را به ستوه میآورد.
📚شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید، ج۲۰، ص۲۸۳
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
❣#سلام_امام_زمانم ❣
السَّلامُ عَلَيْكَ
يا داعِيَ اللهِ وَرَبّانِيَ آياتِهِ..✋
🍃سلام بر تو اي دعوت كننده به سوي خدا، و آگاه به آياتش
📚فرازی از زیارت آل یاسین
🍃سلام بر تو ای مولایی که دل های گمکرده راه را به سوی خدا می خوانی!
و راهیافتگان را در مسیر خدایی شدن، می پرورانی...
#امام_زمان (عج)
💠قَالَ علیه السلام إِضَاعَةُ الفُرصَةِ غُصّةٌ
💠برای بهره برداری از هر کاری رعایت شرائط مناسب لازم است و آنگاه که شرایط مساعد شد در اثر کم حالی فرصت از دست می رود که چه بسا باز نمی گردد و چه فرصتی بالاتر از زندگی برای بهره برداری جهت روز قیامت. روزی که می نالیم و خواهش می کنیم که بدنیا برگردیم برای کار خوب اما جواب منفی است، زیرا فرصت به کلی از دست رفته است.
📙شرح#حکمت_118
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص122
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🔆قَالَ علیه السلام هَلَکَ فِیّ رَجُلَانِ مُحِبّ غَالٍ وَ مُبغِضٌ قَالٍ
🔆(دو کس در ارتباط با من به هلاکت رسند: یکی آن دوستی که تندرو است و دیگری آن دشمنی که در دشمنی اش زیاده روی کند.) چون دوستی اولیای خدا یکی از فضایل نفسانی است که جنبه ی تفریط و کوتاهی نسبت به آن تا سرحد دشمنی و ستیز با آنان و طرف زیاده روی و افراط نسبت به آنان تا سرحد غلو درباره ی ایشان، دو صفت پستی هستند که در قیامت باعث هلاکت صاحب خود می گردند. اما صفت ناپسند تفریط، از آن رو که کینه نسبت به اولیای خدا باعث دشمنی با آنان می شود، هر که با یکی از اولیای خدای دشمنی ورزد، در حقیقت با خدا دشمنی کرده و از جمله ی هلاک شوندگان است و اما صفت ناپسند تندروی و افراط، از آن جهت که تندروان (غلاه) حضرت علی (علیه السلام) را از مقام بشری به مقام خدایی رسانده اند که کفر صریح است، به هلاکت افتاده اند.
📙شرح#حکمت_117
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص121
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سیدرضی در هدف گردآوری نهج البلاغه:
🔹من که نهج البلاغه را گرد آوردم،
تنها به این قصد بودم که مقام امیرالمؤمنین علی علیه السلام را در سخن و بلاغت نشان دهم ، با اینکه او را نیکوییها و برتریهاى بیشمارى است که در آنها به آخرین درجه کمال رسیده و از همه انسانهاى بزرگ پیشین که از آنان سخنان حکمت آمیز به یادگار مانده پیشى گرفته است.
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠رحمت بى پايان خدا
🔹الْحَمْدُللهِِ غَيْرَ مَقْنُوط مِنْ رَحْمَتِهِ
💠«ستايش ويژه خداوندى است که کسى از رحمتش مأيوس نمى شود».
🔹چگونه ممکن است از رحمت بى پايان او مأيوس شد در حالى که خودش مى فرمايد: وَ رَحْمَتِى وَسِعَتْ کُلَّ شئ«رحمت من همه موجودات را فراگرفته است».
بنابراين انسان در هر شرايطى باشد و هر قدر آلوده به گناه گردد باز بايد به سوى خدا برگردد، و از رحمتش مأيوس نباشد که اين يأس کفر و ضلالت و بزرگترين گناهان است
📙#خطبه_45
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🌟قَالَ علیه السلام مَن قَصّرَ فِی العَمَلِ ابتلُیِ َ بِالهَمّ وَ لَا حَاجَةَ لِلّهِ فِیمَن لَیسَ لِلّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفسِهِ نَصِیبٌ
🌟(هر کس در انجام کار (خدا) کوتاهی کند، دچار غم و اندوه شود. و خدا به کسی که در مال و جانش بهره ای برای او نباشد نیاز ندارد). کسی که در عمل برای خدا کوتاهی می کند، بیشتر اوقات در عمل دنیا سرگرم است و بیشتر در پی دنیا و گردآوری مال دنیاست، در صورتی که هر چه از ثروت دنیا برخوردار باشد، اولا به همان اندازه گرفتار غم و اندوه گردآوری دنیاست، و ثانیا در نگهداری و بیم از دست رفتن آنها مضطرب است. عبارت مشهوری است: از دنیا هر چه می خواهی به دست آر، و از غم و اندوه آن دو برابر نصیب ببر. پس امام (علیه السلام) انسان را از کوتاهی در اعمال چه بدنی و چه مالی برحذر داشته است با این عبارت: و لا حاجه لله … و نیاز نداشتن خدا به فرد کوتاهی کننده، کنایه از بی توجهی و به چشم زحمت به او نگاه نکردن است چون او قابلیت آن را ندارد.
📙شرح#حکمت_127
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص131
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠🔹قَالَ علیه السلام عَجِبتُ لِلبَخِیلِ یَستَعجِلُ الفَقرَ ألّذِی مِنهُ هَرَبَ وَ یَفُوتُهُ الغِنَی ألّذِی إِیّاهُ طَلَبَ فَیَعِیشُ فِی الدّنیَا عَیشَ الفُقَرَاءِ وَ یُحَاسَبُ فِی الآخِرَةِ حِسَابَ الأَغنِیَاءِ وَ عَجِبتُ لِلمُتَکَبّرِ ألّذِی کَانَ بِالأَمسِ نُطفَةً وَ یَکُونُ غَداً جِیفَةً وَ عَجِبتُ لِمَن شَکّ فِی اللّهِ وَ هُوَ یَرَی خَلقَ اللّهِ وَ عَجِبتُ لِمَن نسَیِ َ المَوتَ وَ هُوَ یَرَی المَوتَی وَ عَجِبتُ لِمَن أَنکَرَ النّشأَةَ الأُخرَی وَ هُوَ یَرَی النّشأَةَ الأُولَی وَ عَجِبتُ لِعَامِرٍ دَارَ الفَنَاءِ وَ تَارِکٍ دَارَ البَقَاءِ
💠🔹فرمود (علیه السلام): در شگفتم از بخیل که فقری را، که همواره از آن می گریزد، بشتاب می طلبد و آن توانگری را، که در طلب اوست، از دست می دهد. پس در دنیا، زندگیش به زندگی بینوایان ماند و در آخرت چون توانگران از او حساب می کشند.
و در شگفتم از متکبر که دیروز نطفه بود و فردا مرداری بیش نخواهد بود.
و در شگفتم از کسی که در خدا شک می کند و آفریدگان خدا را می بیند.
و در شگفتم از کسی که مرگ را فراموش می کند و مردگان را می بیند.
و در شگفتم از کسی که منکر روز رستاخیز است و حال آنکه، پدید آمدن نخستین را می بیند.
و در شگفتم از کسی که دنیای فانی را آباد می سازد و جهان باقی را وا می گذارد.
📙شرح#حکمت_126
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص13O
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🍃ادامه شرح حکمت ۱۲۵
🍃🌼قَالَ علیه السلام لَأَنسُبَنّ الإِسلَامَ نِسبَةً لَم یَنسُبهَا أَحَدٌ قبَلیِ الإِسلَامُ هُوَ التّسلِیمُ وَ التّسلِیمُ هُوَ الیَقِینُ وَ الیَقِینُ هُوَ التّصدِیقُ وَ التّصدِیقُ هُوَ الإِقرَارُ وَ الإِقرَارُ هُوَ الأَدَاءُ وَ الأَدَاءُ هُوَ العَمَلُ
🍃🌼بنابراین پذیرش از روی یقین همان تصدیق به اوست. اما مقدمه ی چهارم- زیرا تصدیق خداوند در جهت وجوب اطاعت همان اقرار به وجود خداست. اما مقدمه پنجم: چون اقرار و اعتراف به وجوب و ضرورت امری، مستلزم آن است که شخص اعتراف کننده آنچه را که بدان اعتراف دارد، انجام دهد، بنابراین اقرار سبب الزام به انجام عمل خواهد بود. اما مقدمه ی ششم: عبارت از این است که انجام عمل، خود عملی است، زیرا انجام اطاعت واجب و لازمی را که برای خدا اقرار و اعتراف داشته چیزی جز عمل نمی باشد. نیتجه ای که از رده بندی این قیاسات به دست می آید، این است که اسلام همان عمل بر طبق فرمان خدا و برای اوست، و این معنی، تفسیر و تعریف اسلام به خاصه ای از خواص آن است همانطوری که قبلا گذشت.
📙شرح#حکمت_125
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص129
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
بر پیکر عالم وجود جان آمد
صد شکر که امتحان به پایان آمد
از لطف خداوند خلیل الرحمن
یک عید بزرگ به نام قربان آمد
#عید_سعیدقربان مبارک🎊
💠وَ قَالَ علیه السلام عِظَمُ الخَالِقِ عِندَکَ یُصَغّرُ المَخلُوقَ فِی عَینِکَ
💠(بزرگی آفریدگار در نظر تو، باعث کوچکی مخلوق در چشم توست). این مطلبی است که عارفان بالله آن را دریافته اند، براستی کسی که خدا و عظمت او را بشناسد و تمام آفریدگان او را نسبت به ذات مقدس او بسنجد بطوری که حقیقت مخلوقات و امکان وجودی و نیازمندی، و در ذات خود استحقاق وجود نداشتن جز از جانب او، آگاه شود، خواهد دانست که تمام اینها در برابر عظمت خدا هیچند و چیزی ناچیزتر از هیچ وجود ندارد. و زیادی حقارت مخلوق در نظر عارف برحسب درجه ی عرفان اوست. به یکی از عارفان گفته شد: فلانی پارسا است. پرسید؟ در چه چیز؟ گفتند: در دنیا گفت: دنیا که در پیشگاه خدا به قدر پر مگسی ارزش ندارد، زهد و پارسایی در آن چه معنی دارد؟ پارسایی در مورد چیزی معنی دارد و دنیا پیش من، چیزی نیست.
📙شرح#حکمت_129
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص133
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🔮لِلّهِ آبَاؤُکُمْ! فَقَدِّمُوا بَعْضاً يَکُنْ لَکُمْ قَرْضاً، وَ لاَ تُخْلِفُوا کُلاًّ فَيَکُونَ فَرْضاً عَلَيْکُمْ
🟡خدا پدرتان را رحمت کند بخشى از ثروت خود را از پيش بفرستيد تا به عنوان قرض (نزد خدا) براى شما باقى بماند و همه را براى بعد از خود نگذاريد که مسئوليت سنگينى بر دوش شما خواهد گذارد»;
✍ منظور از جمله «فَقَدِّمُوا بَعْضاً...» اين است که انسان تا زنده است با دست خود بخشى از اموال خويش را در راه خدا به محرومين يا براى کارهاى خير بپردازد که به مقتضاى «(وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق); آنچه نزد خداست باقى مى ماند»
تعبير به «بعض» براى اين است که انسان نبايد وارثان خود را که غالباً نيازمند هستند محروم کند، زيرا اين کار دور از انصاف است و در روايات اسلامى از کسانى که همه اموال خود را در حيات خود انفاق مى کنند و براى ورثه چيزى نمى گذارند، نکوهش شده است.
📙#خطبه_203
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🔹وَ قَالَ علیه السلام إِنّ لِلّهِ مَلَکاً ینُاَدیِ فِی کُلّ یَومٍ لِدُوا لِلمَوتِ وَ اجمَعُوا لِلفَنَاءِ وَ ابنُوا لِلخَرَابِ
🔹«خدا را فرشته ای است که هر روز ندا می دهد، بزایید برای مردن و فراهم آورید برای نابودی و بسازید برای ویرانی.»
ابن ابی الحدید می گوید: این حرف لام که در کلمات موت و فنا و خراب آمده است در اصطلاح لام عاقبت نام دارد و نظیر این گفتار خداوند متعال است که می فرماید: «فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَ حَزَناً»، «پس خاندان فرعون او -موسی- را برگرفتند تا برای آنان دشمن و مایه اندوه باشد.»، که خاندان فرعون به این منظور او را بر نداشتند بلکه فرجام آن چنان شد که مایه دشمنی و اندوه گردید. نظیر دیگرش این کلام است: «فللموت ما تلد الوالدة»، «آنچه مادر می زاید سر انجام برای مرگ است.». نظیر دیگرش این گفتار خداوند است که می فرماید: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ» که منظور این نیست برای جهنم آنان را آفریده باشد بلکه آنان را آفریده است ولی انجام دادن کار ایشان چنان شده است که به جهنم در افتاده اند، و بدین گونه پاسخ بسیاری از آیات متشابه که مورد استناد جریان است، داده می شود. خلاصه مقصد و فحوای این سخن هشدار به این معناست که دنیا خانه ناپایدار و محل رنج است نه خانه پایدار و سلامت، و اینکه فرزند می میرد و خانه ها ویران می شود و اموالی که اندوخته می گردد، نابود خواهد شد.
📙شرح#حکمت_132
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص136
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔸"وَ احْذَرِ الْغَضَبَ[۱] از عصبانی شدن در منزل و غير منزل بپرهيز! اين غدّه بدخيمِ طلاق، در اثر غرور و خودخواهی و غضب است. اين عصبانی ميشود و او عصبانی ميشود و زود تصميم ميگيرند، اين حادثه تلخ پيش می آید...
چه کسی بهتر از علی و اولاد علی(عليهم السلام) خيرخواه ما هستند؟ آنها سخنگوی خدا هستند. اين خلقت، اين فطرت، نظامش اين است که فرمود: از #عصبانی_شدن بپرهيزيد"
[۱]نهج البلاغه نامه ۶۹
🔰درس اخلاق ۹۶/۹/۹
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌زیباترین و آرامش بخش ترین جملات...
🌹اگر همین یک حکمت توی نهج البلاغه باشه کافیه. از دستش ندین.
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
🍃🌼قَالَ علیه السلام غَیرَةُ المَرأَةِ کُفرٌ وَ غَیرَةُ الرّجُلِ إِیمَانٌ
🍃🌼غیرت مرد، ایمان و غیرت زن، کفر است). اما قسمت اول: از آن جهت که غیرت مرد، باعث خشم او به خاطر خشم خداست به دلیل شرکت دو مرد، در یک زن. و خشمی که در حقیقت خشم خداست، با خوشنودی خدا ناسازگار و پشتوانه ی الهی اوست، و ایمان هم، همان است. اما بخش دوم: از آن رو که زن در حرام داشتن چیزی که خداوند حلال فرموده یعنی شریک بودن دو زن و یا بیشتر در یک مرد، اظهار غیرت می کند، رو در روی مرد می ایستد و بر او اعتراض می کند، و حرام داشتن چیزی که خدا حلال نموده است و خشم نسبت به چیزی که خدا بدان راضی است، اعتراض بر خدا و ناگزیر نوعی کفر است.
📙شرح#حکمت_124
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص128
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
💠وَ قَالَ علیه السلام طُوبَی لِمَن ذَلّ فِی نَفسِهِ وَ طَابَ کَسبُهُ وَ صَلَحَت سَرِیرَتُهُ وَ حَسُنَت خَلِیقَتُهُ وَ أَنفَقَ الفَضلَ مِن مَالِهِ وَ أَمسَکَ الفَضلَ مِن لِسَانِهِ وَ عَزَلَ عَنِ النّاسِ شَرّهُ وَ وَسِعَتهُ السّنّةُ وَ لَم یُنسَب إلَی البِدعَةِ
💠خوشا به حال کسی که نفس را به فروتنی وادارد، و کسبش پاک و شایسته و نیتش پسندیده و خلق و خویش نیکو باشد. زیادی مالش را انفاق کند و سرکشی زبانش را مهار نماید و شرّ خود را از مردم دور دارد. و سنت بر او دشوار نیاید و به بدعت نسبتش ندهند.
سید رضی می گوید: بعضی از این سخن و سخن پیش از آن را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) نسبت داده اند.
📙شرح#حکمت_123
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص127
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
▫️أَيُّهَا النَّاسُ، مَنْ سَلَکَ الطَّرِيقَ الْوَاضِحَ وَرَدَ الْمَاءَ، وَ مَنْ خَالفَ وَقَعَ فِي التِّيهِ
🟤اى مردم! آن کس که راه واضح و آشکار را بپويد به آب مى رسد; امّا کسى که مخالفت کند در بيابان سرگردان خواهد شد (و تشنه کام جان مى دهد)
✍منظور از «طريق واضح» راهى است که قرآن و سنّت و دليل عقل ارائه داده، که انسانها را به آب حيات معنوى رهنمون مى شود و آنها که به بيراهه روند از آن محروم شده در کفر و بى ايمانى جان مى دهند.بى شک راه و روش امیر المومنین عليه السلام يکى از مصاديق روشن «اَلطَّريقُ الْواضِحُ» است، زيرا او به منزله نفس نبىّ و آگاه ترين امّت به راه و روش آن حضرت بودبديهى است کسى که از جادّه اصلى برود در اثناى راه به منزلگاههايى مى رسد، داراى آب کافى و آن کس که از بيراهه مى رود غالباً گرفتار بيابانهاى خشک و بى آب مى شود و از تشنگى هلاک مى گردد.
📙#خطبه_201
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819