eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰ تیر ۱۴۰۲
❣ 🌱هزار بار هم که بهار بیاید کافی نیست! 🌱تویی...ربیع الأنام همان بهار که قرار است تیشه ای باشد برای شکستنِ انجماد دل هایی، که سالهاست یخ زده اند! به گمانم حلول تو،نزدیک است! 🤲
۱۰ تیر ۱۴۰۲
📿مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْیَا حَزِیناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً 🌖«کسى که براى دنیا غمگین باشد (درواقع) از قضاى الهى ناخشنود است»; 📙 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
۱۰ تیر ۱۴۰۲
🍃🌹قَالَ علیه السلام قِلّةُ العِیَالِ أَحَدُ الیَسَارَینِ 🍃🌹کمی عائله یکی از دو آسانی است، و محبت نیمی از خرد، و غم و اندوه نیمی از پیری است.) اما مطلب اول از آن رو که بی نیازی متعارف وابسته به داشتن ثروت است، و ثروت و مال دو جنبه دارد: یکی به دست آوردن مال، و دیگری خرج نکردن. اما به دست آوردن ثروت نوعی آسایش است و خرج نکردن آن به دلیل کمی عائله، آسایش دیگری است، امام (علیه السلام) از باب مجاز کلمه ی یسار را بر کمی عائله تعبیر کرده است. از باب اطلاق مسبب بر سبب. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص145 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
۱۰ تیر ۱۴۰۲
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آداب و سفارشات اهل بیت (علیهم السلام) درباره غدیر 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
۱۰ تیر ۱۴۰۲
💠قَالَ علیه السلام یَنزِلُ الصّبرُ عَلَی قَدرِ المُصِیبَةِ وَ مَن ضَرَبَ یَدَهُ عَلَی فَخِذِهِ عِندَ مُصِیبَتِهِ حَبِطَ عَمَلُهُ 💠(صبر و پایداری به اندازه ی غم و اندوه می رسد، و هر کس در هنگام مصیبت دست بی تابی بر زانو زند اجر و پاداش خود را تباه کند.) خداوند برای شکیبایی انسان در مقابل مصیبت، نیرو و استعدادی در او نهاده است، پس هر کس استعداد کامل داشته باشد این مقدار از شکیبایی از طرف خداوند به او افاضه می گردد، و کسی که استعداد این فضیلت را کمتر داشته باشد بلکه ضد آن یعنی بی تابی را پیشه کند اجر و پاداشی را که در برابر صبر و شکیبایی مقرر شده از دست داده است. امام (علیه السلام) آن چیزی را که به طور معمول لازمه ی بی تابی است یعنی زدن دستها بر روی زانوها، کنایه از بی تابی آورده است. و بعضی گفته اند، بلکه اجر و پاداش قبلی این شخص از بین می رود، زیرا شدت بی تابی باعث قضای ناگواری الهی و غضب او، و بی توجهی به مصیبت سبب اجری است که به بردباران وعده داده شده، و این خود انگیزه برای از بین رفتن حسنات از لوح دل و نابودی آنچه لازمه ی صبر یعنی اجر و پاداش اخروی است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص148 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
۱۰ تیر ۱۴۰۲
🍃قَالَ علیه السلام الهَمّ نِصفُ الهَرَمِ 🍃اندوه خوردن، نیمی از پیری است .چون پیری یا طبیعی است و یا به دلیل خارجی یعنی غم و اندوه و ترس که باعث پیری می گردد. پس این نوع نیز یک قسم سبب پیری در برابر سبب طبیعی پیری می باشد، و یک قسم از عوامل پیری به منزله ی نیمی از آن است کلمه ی نصف را برای پیری استعاره آورده است، و اندوه و غم، نیمی از علت پیری است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص147 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
۱۰ تیر ۱۴۰۲
🍃🌼قَالَ علیه السلام وَ قَد رَجَعَ مِن صِفّینَ فَأَشرَفَ عَلَی القُبُورِ بِظَاهِرِ الکُوفَةِ یَا أَهلَ الدّیَارِ المُوحِشَةِ وَ المَحَالّ المُقفِرَةِ وَ القُبُورِ المُظلِمَةِ یَا أَهلَ التّربَةِ یَا أَهلَ الغُربَةِ یَا أَهلَ الوَحدَةِ یَا أَهلَ الوَحشَةِ أَنتُم لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحنُ لَکُم تَبَعٌ لَاحِقٌ أَمّا الدّورُ فَقَد سُکِنَت وَ أَمّا الأَزوَاجُ فَقَد نُکِحَت وَ أَمّا الأَموَالُ فَقَد قُسِمَت هَذَا خَبَرُ مَا عِندَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِندَکُم ثُمّ التَفَتَ إِلَی أَصحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَو أُذِنَ لَهُم فِی الکَلَامِ لَأَخبَرُوکُم أَنّ خَیرَ الزّادِ التّقوَی 🍃🌼امام (علیه السلام) وقتی که از صفین بازگشت و به گورستانی در بیرون کوفه رسید، فرمود: (ای ساکنان خانه های ترسناک، و جاهای خالی و بی آب و علف، و گورهای ظلمانی، ای خاکنشینان، و ای دور از وطنان، ای بی کسان، ای ترسناکان، شما پیشروان مائید که پیش از ما رفته اید و ما دنباله روان شمائیم که به شما خواهیم رسید، اما خانه ها را دیگران ساکن شدند و اما زنان با دیگران ازدواج کردند، و اما اموال را تقسیم کردند، این خبری بود که نزد ما است، پس خبری که نزد شما هست، چیست؟) و سپس به یارانش نگاهی کرد و فرمود: (بدانید که اگر آنها اجازه ی سخن گفتن داشتند به شما خبر می دادند که بهترین زاد و توشه، تقوا و پرهیزگاری است.) فرط یعنی کسی که جلوتر به آب می رسد و طناب و سطلها را آماده می سازد. امام (علیه السلام) آنان را مخاطب قرار داده همچون مخاطب قرار دادن کسانی که سخن او را می شنوند، از باب جایگزین کردن وضعیت آنها به جای اشخاصی که در این دنیا موجودند. الدیار الموحشه و المحال المقفره: آرامگاهها و قبور. هدف این سخنان امام (علیه السلام) ایجاد رقت در دلهای سخت و آگاه کردن نفوس غفلت زده، نسبت به هدف دنیایی و متاع آن می باشد، بدان منظور که آنان آنچنان که شایسته است، در دنیا عمل کنند. و چون حقیقت آن است که بهترین زاد و توشه تقواست، همانطوری که در قرآن مجید آمده است و این امری است که پرهیزگاران به خاطر تقوایشان پاداش خود را گرفته و بدکاران به دلیل نداشتن تقوا محروم مانده اند، اگر به آنان اجازه ی پاسخ و ابراز سخن گفتن اعطا می شد، حتما آنچه را که از حق و حقیقت اطلاع یافته اند در پاسخ می گفتند. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص134 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
۱۰ تیر ۱۴۰۲
🔹قَالَ علیه السلام التّوَدّدُ نِصفُ العَقلِ 🔹مقصود از، خرد، عقل عملی است. و کلمه ی عقل، در اینجا مجازا در مورد تصرفات عقل اطلاق شده است، از باب اطلاق نام سبب بر مسبب، و از جمله یM تصرفات عقل در تدبیر امور، محبت به دیگر مردم است. و چون انسان در رفع نیاز زندگی محتاج به دیگران است، و رفتارش با مردم در این جهت یا به گونه ای دوستانه و معاشرت نیکو و خوش برخوردی و گذشت و تشویق است، و یا به گونه ی قهر و غلبه و ترس است که ناگزیر دوستی و محبت و آنچه لازمه ی دوستی است، نیمی از خرد، یعنی نیمی از تصرفات عقل در تدبیر امور زندگی او است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص146 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
۱۰ تیر ۱۴۰۲
. اهمیت اطعام در روز عید غدیر... .
۱۰ تیر ۱۴۰۲
▫️وَاللهَ اللهَ فِي بَيْتِ رَبِّکُمْ، لاَ تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ، فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا 🕋خدا را خدا را، که خانه پروردگارتان را به فراموشى نسپاريد و تا زنده هستيد آن را خالى نگذاريد، که اگر زيارت خانه خدا ترک شود به شما مهلت داده نخواهد شد ✍«لَمْ تُنَاظَرُوا» را اشاره به دور ماندن از نگاه لطف الهى به جهت بى اعتنايى به خانه اش يا دور ماندن از نگاه آميخته با عظمت مردم به سبب ترک وحدت صفوف و ضعف مسلمانان دانسته اند در حالى که ظاهر اين است که منظور از تناظر در اينجا مهلت دادن است. اشاره به اينکه مهلت الهى برداشته مى شود و عذاب نازل مى گردد. 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 https://eitaa.com/joinchat/1660682246C56a0eaa819
۱۰ تیر ۱۴۰۲