🍃قَالَ علیه السلام العُمُرُ ألّذِی أَعذَرَ اللّهُ فِیهِ إِلَی ابنِ آدَمَ سِتّونَ سَنَةً
🍃(عمری که خداوند بهانه ی فرزند آدم را در آن می پذیرد، همان شصت سال است.) اعذر الیه: بهانه ی او را پذیرفت، اعذار الله الیه یعنی: او را تا مدت معین که امکان کسب توشه را برای روز قیامت است، مهلت داده است، زیرا پس از شصت سال، قوای نفسانی و جسمانی کاسته می شود، و ناتوان از عمل می شود. پس هر کس به آن حد از عمر برسد و کوتاهی کند جای سرزنش دارد و بهانه ای در پیشگاه خداوند ندارد.
📙شرح#حکمت_326
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص330 شرح ابن میثم
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
🍃🌹قَالَ علیه السلام اتّقُوا معَاَصیِ َ اللّهِ فِی الخَلَوَاتِ فَإِنّ الشّاهِدَ هُوَ الحَاکِمُ
🍃🌹(از نافرمانیهای الهی در خلوتها بپرهیزید که ناظر بر گناه، خود حاکم است). امام (علیه السلام) دستور داده تا از نافرمانیهای الهی بترسند، و به وسیله ی قیاس مضمری برحذر داشته است که صغرای آن جمله ی: فان الشاهد هو الحاکم است و کبرای مقدر آن نیز چنین است: و هر کس که شاهد گناهش، حاکم نیز باشد، باید از او بترسد.
📙شرح#حکمت_324
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص328 شرح ابن میثم
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
💠قَالَ علیه السلام لَمّا بَلَغَهُ قَتلُ مُحَمّدِ بنِ أَبِی بَکرٍ
إِنّ حُزنَنَا عَلَیهِ عَلَی قَدرِ سُرُورِهِم بِهِ إِلّا أَنّهُم نَقَصُوا بَغِیضاً وَ نَقَصنَا حَبِیباً
💠وقتی که خبر کشته شدن محمد بن ابی بکر به امام (علیه السلام) رسید، فرمود: (غم ما بر کشته شدن او به اندازه ی شادی دشمنان اوست، با این تفاوت که ایشان دشمنی را از دست دادند و من دوستی را). قبلا موقعیت محمد بن ابی بکر را در نزد امام به تفصیل گفته ایم: عبارت: فان حزننا علیه علی قدر سرورهم به یعنی: به جهت فقدان او: مقصود امام (علیه السلام) آن است که شدت این دو با هم متناسب است، و به تفاوت بین ارزش آنچه از دشمنانش کاسته شده و آنچه از خود وی کاسته شده، اشاره کرده است، به منظور اظهار غم و درد از فقدان او.
📙شرح#حکمت_325
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص329 شرح ابن میثم
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
🪐قدرت عظيم پروردگار و شدّت مجازات هاى او، در عين رحمتش
#نهج_البلاغه
▫️هُوَ الَّذِي اشْتَدَّتْ نِقْمَتُهُ عَلَى أَعْدَائِهِ فِي سَعَةِ رَحْمَتِهِ وَ اتَّسَعَتْ رَحْمَتُهُ لاَِوْلِيَائِهِ فِي شِدَّةِ نِقْمَتِهِ
🌖او کسى است که کيفرش بر
دشمنانش شديد است، در عين اين که رحمت او نيز گسترده است و گستره رحمتش دوستانش را فراگرفته، در عين اينکه کيفرش (نسبت به دشمنان) شديد است
✍اين دو جمله به يک حقيقت از دو زاويه نگاه مى کند و آن اينکه: رحمت واسعه الهى، مانع شدّت کيفر او نيست، همان گونه که کيفر شديد او مانع رحمت واسعه اش نمى باشد. و در واقع مسأله «خوف» و «رجاء» که عامل اصلى حرکت به سوى کمالات است، به عالى ترين صورتى در اين دو عبارت ترسيم شده است; تا بندگان، يک چشم به رحمتش بدوزند و با چشم ديگر، مراقب مجازاتش باشند; نه غافل شوند و نه مأيوس، بلکه با بال و پر «خوف» و «رجاء» به سوى او به پرواز درآيند.
📘#خطبه_90
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
✨💫قَالَ علیه السلام وَ قَد مَرّ بِقَتلَی الخَوَارِجِ یَومَ النّهرَوَانِ بُؤساً لَکُم لَقَد ضَرّکُم مَن غَرّکُم فَقِیلَ لَهُ مَن غَرّهُم یَا أَمِیرَ المُؤمِنِینَ فَقَالَ الشّیطَانُ المُضِلّ وَ الأَنفُسُ الأَمّارَةُ بِالسّوءِ غَرّتهُم باِلأمَاَنیِ ّ وَ فَسَحَت لَهُم باِلمعَاَصیِ وَ وَعَدَتهُمُ الإِظهَارَ فَاقتَحَمَت بِهِمُ النّارَ
✨💫موقعی که امام (علیه السلام) گذرش به کشته های خوارج جنگ نهروان افتاد، فرمود: بوس: شدت، (بدا به حالتان که به شما زیان رساند آن که شما را فریب داد). پرسیدند یا امیرالمومنین چه کسی آنها را فریب داد؟ فرمود: (شیطان گمراه کننده و نفسهای وادارنده ی به بدی، آنان را به وسیله ی آرزوها گول زدند راه سرکشیها را به روی آنها گشودند، و وعده ی پیروزی به آنها دادند و آنها را در آتش دوزخ افکندند.) از این که امام (علیه السلام) آن عاملی را که باعث زیان و فریبشان شده، به شیطان گمراه کننده و نفسهای وادارنده ی به بدی تفسیر فرموده است، دریافت می شود که گاهی مقصود از نفس اماره، همان شیطان است، و از طرفی اقتضای عطف مغایرت بین معطوف و معطوف علیه است. و منظور از آرزوهایی که بدان وسیله ایشان را فریفته است، همان آرمان غلبه یافتن و چیرگی است و مقصود از کشاندن آنان به میدان عصیان و سرکشی، اجازه نافرمانی دادن و گسترش و جلوه دادن معاصی در نظر آنها است و همچنین، به آنان وعده ی پیروزی بر دشمنی را می دهد که بر آنها غالب شده است. بدیهی است که اینها باعث دخول در آتش جهنم می گردد. و کلمه ی: اقتحام استعاره برای سرعت وارد ساختن آنان به جهنم است.
📙شرح#حکمت_323
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص327 شرح ابن میثم
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
#نهج_البلاغه
🪐غَرَّارَةٌ، غُروْرٌ ما فِيْها، فانِيَةٌ فان مَنْ عَلَيْها، لا خَيْرَ فِي شَيْء مِنْ أزْوادِها إلاّ التَّقْوى. مَنْ أَقَلَّ مِنْها اِسْتَکْثَرَ مِمَّا يُؤْمِنُهُ وَ مَنْ اِسْتَکْثَرَ مِنْها اِسْتَکْثَرَ مِمّا يُوبِقُهُ وَ زالَ عَمّا قَلِيْل عَنْهُ
🌎دنيا بسيار فريبنده است و آنچه در آن است فريب و نيرنگ است، فناپذير است و هر کس در آن است نيز فانى مى شود، و همه زاد و توشه هاى آن، جز زاد و توشه تقوا، بيهوده است، هر کس به مقدار کفايت از مواهب دنيا قانع شود آرامش بيشترى به دست مى آورد، و آن کس که از آن بسيار طلبد وسيله نابودى خودرا بيشتر فراهم ساخته است (اضافه بر اين) آنچه را به دست آورده به زودى از دست او مى رود!»
✍ عاقل کسى است که از آن به مقدار کم (به اندازه کفاف) قناعت کند تا اسباب امنيّت خاطر فراهم سازد چرا که آنها که فزون طلبند براى حفظ اين فزونى خود را در معرض آفات فراوان قرار داده و عوامل بدبختى و نابودى خويش را به دست خويش فراهم مى سازند.
📘#خطبه_111
@nahjolbalaghe5
🌷 امیر المومنین (علیه السلام) در نامهای به امام حسن (علیه السلام) فرمودند :
✍ اگر مستمندی را دیدی که توشهات را تا قیامت میبرد و فردا که به آن نیاز داری به تو باز میگرداند ، کمک او را غنیمت بشمار و زاد و توشه را بر دوش او بگذار و اگر قدرت مالی داری ، بیشتر انفاق کن و همراه او بفرست ،
زیرا ممکن است روزی در رستاخیز در جستجوی چنین فردی باشی و او را نیابی!
📚 نهج البلاغه ، نامه ۳۱
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
حکمت ۲۰۶ تا ۲۰۹ استاد صادقی.mp3
8.62M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر #حکمت_206و #حکمت_209(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
⭐️قَالَ علیه السلام الِاستِغنَاءُ عَنِ العُذرِ أَعَزّ مِنَ الصّدقِ بِهِ
⭐️شخص عاقل سعی می کند کاری که موجب پشیمانی و عذرخواهی شود انجام ندهد تا آبروی خود را حفظ کند و محترم باشد. هر چند انسان در عذرخواهی و دلیل اشتباه راست می گوید اما بیان کردن دلیل برای انجام اشتباه موجب سرافکندگی است و چه بسا انسان را به دروغ، غیبت و انحرافهای دیگر می کشاند. داستان سامری و گوساله ساختنش نمونه زنده ای است برای عوارض و عواقب عذرخواهی.
📙شرح#حکمت_329
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص333 شرح زمانی
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
♦️ #سلام_امام_زمانم
🔹 نزدیکترین مسافر دور، سلام
آیینهی سبز قامت نور، سلام
🔹 بی تو همه خفته اند در این عالم
ای نفخهی دل نواز در صور، سلام
...
🌟وَ قَالَ علیه السلام کَم مِن مُستَدرَجٍ بِالإِحسَانِ إِلَیهِ وَ مَغرُورٍ بِالسّترِ عَلَیهِ وَ مَفتُونٍ بِحُسنِ القَولِ فِیهِ وَ مَا ابتَلَی اللّهُ سُبحَانَهُ أَحَداً بِمِثلِ الإِملَاءِ لَهُ
🌟بسا کس که با نیکویی بدو گرفتار گردیده است و بسا مغرور بدانکه گناهش پوشیده است، و بسا کس که فریب خورد به سخن نیکویی که در باره او بر زبانها رود، و خدا هیچ کس را نیازمود چون کسی که او را در زندگی مهلتی بود. [و این گفتار پیش از این گذشت، لیکن اینجا در آن زیادتی است سودمند.
📙شرح#حکمت_260
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص264
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
🔹قَالَ علیه السلام مَا ظَفِرَ مَن ظَفِرَ الإِثمُ بِهِ وَ الغَالِبُ بِالشّرّ مَغلُوبٌ
🔹(آن که گناه بر او چیره شود، پیروز نیست و آن که به وسیله ی بدی چیرگی یابد، شکست خورده است.) این عبارت برای دور ساختن از ظلم و تجاوز است، توضیح آن که پیروز راستین کسی است که به طریقی عادلانه بر دشمن پیروز شود، و هر کس چنان نباشد همواره ستمگر بوده و در پیشگاه خدا مقهور گناه است و با این که در ظاهر پیروز می نماید اما مغلوب ظلم خویشتن است. امام (ع صفت ظفر: پیروزی را برای گرفتاری شخص در دام گناه و احاطه ی گناه بر وی، استعاره آورده است.
📙شرح#حکمت_328
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص332شرح ابن میثم
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
🔹قَالَ علیه السلام مَرَارَةُ الدّنیَا حَلَاوَةُ الآخِرَةِ وَ حَلَاوَةُ الدّنیَا مَرَارَةُ الآخِرَةِ
🔹تلخی دنیا باعث شیرینی آخرت، و شیرینی دنیا باعث تلخی آخرت است). یعنی اینها لازم و ملزوم یکدیگرند. کلمه (حلاوت: شیرینی) و (مرارت: تلخی) را استعاره برای لذت و رنج آورده است، بدیهی است که رنجهای دنیا پیامد ترک لذتهای دنیا- و به منظور آخرت خواهی و میل به اجر اخروی است که خود باعث شیرینی و لذت اخروی می باشد- و استفاده نبردن از لذتهای دنیاست. و همچنین برخورداری از لذتهای دنیا باعث غفلت از آخرت و ترک عمل اخروی است، و این خود باعث عذاب در آخرت می شود و شقاوت اخروی را در پی دارد.
📙شرح#حکمت_251
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص255
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
🌟 قَالَ علیه السلام عَرَفتُ اللّهَ سُبحَانَهُ بِفَسخِ العَزَائِمِ وَ حَلّ العُقُودِ وَ نَقضِ الهِمَمِ
🌟خدا را از به هم خوردن تصمیمها و باز شدن گره ها و حل مشکلات شناختم). مقصود امام (علیه السلام) شناخت وجود حق تعالی است. توضیح برهان این است که انسان گاهی بر کاری عزم راسخ دارد، و بر اساس تصوری که نسبت به سود و انگیزه ی عملی دارد، تصمیم قلبی می گیرد، و پس از اندکی تصمیم به هم می خورد، و به دلیل از بین رفتن آن انگیزه و یا به خاطر مانعی که پیش می آید از عزم خود برمی گردد. حال با توجه به مقدمه بالا، می گوییم: این دگرگونیها و تصوراتی که در پی هم از خاطر انسان می گذرند که باعث رجحان انجام کار مورد تصمیم می گردند، اموری ممکن اند و در دو جهت بود و نبود، نیاز به رجحان دهنده و تاثیرگذرانده ای دارد، دلیل رجحان اگر از ناحیه ی خود بنده باشد، باز خود نیاز به مرجح دارد، که در این صورت، باعث دور یا تسلسل می گردد، و چون دور و تسلسل باطل است، پس ناگزیر باید مرجح به خداوندی که- او دگرگون کننده ی دلها و بینشهاست- منتهی گردد، و هدف همین است.
📙شرح#حکمت_250
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص254
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
💢 ویژگیهای الگوی شایسته
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃كانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّه، وَ كَانَ [يُعَظِّمُهُ] يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ.
🔹 مرا در گذشته برادرى خدايى بود، كوچكى دنيا در نظرش او را در نظرم بزرگ مى نمود.
📚 #حکمت_289 نهج البلاغه
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
🪐تقوا عامل سعادت دنیا و آخرت
#نهج_البلاغه
📿أُوصِيکُمْ، عِبَادَ اللّهِ، بِتَقْوَى اللّهِ، فَإِنَّها الزِّمامُ وَ الْقِوَامُ
🔮اى بندگان خدا، شما را به تقوا سفارش مى کنم که زمام و مهار انسان و قوام زندگى اوست.
✍تعبير به «زمام» که در اصل به معناى افسار است، اشاره به نيروى بازدارندگى تقواست که انسان را در برابر گناهان مهار مى کند و از سقوط در پرتگاه هاى فساد و گناه و گرفتار شدن در دام شيطان و هواى نفس باز مى دارد. «قوام» اشاره به اين است که پايه هاى زندگى پاک و آميخته با سعادت، بر آن استوار است و به تعبير ديگر : تقوا از يک سو جنبه بازدارندگى دارد و از سوى ديگر جنبه سازندگى و هر گاه اين دو، دست به دست هم بدهد سعادت و نجات انسان کامل مى شود و در يک کلام با وجود تقوا، سعادت انسان از نظر مادى و معنوى کامل است.
📘#خطبه_195
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
هدایت شده از مجموعه یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو حلالم کن آقا...😭🖤
#یا_حسین_مظلوم
#اباعبدالله
.
💠زنگِ بیدارباش
🔷 اهانت به قرآن خیلی بزرگ است، خیلی زشت است، خیلی ننگین است؛ اما برای ما باید زنگ بیدارباش باشد، باید حواسمان را جمع كنیم، بفهمیم كه: «مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ»[1] اگر ما اینجا خواب برویم، جبهه دشمن، پشت سنگر خودش معلوم نیست خواب رفته باشد؛ او بیدار است، علیه ما توطئه خواهد كرد.[2]
📚 پینوشت:
[1]. نهج البلاغه، نامه62.
[2]. امام خامنهای مدظلهالعالی؛ ۱۳۸۹/۰۶/۲۵.
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
🍃🌹قَالَ علیه السلام فَرَضَ اللّهُ الإِیمَانَ تَطهِیراً مِنَ الشّرکِ وَ الصّلَاةَ تَنزِیهاً عَنِ الکِبرِ وَ الزّکَاةَ تَسبِیباً لِلرّزقِ وَ الصّیَامَ ابتِلَاءً لِإِخلَاصِ الخَلقِ وَ الحَجّ تَقرِبَةً لِلدّینِ وَ الجِهَادَ عِزّاً لِلإِسلَامِ وَ الأَمرَ بِالمَعرُوفِ مَصلَحَةً لِلعَوَامّ وَ النهّی َ عَنِ المُنکَرِ رَدعاً لِلسّفَهَاءِ وَ صِلَةَ الرّحِمِ مَنمَاةً لِلعَدَدِ وَ القِصَاصَ حَقناً لِلدّمَاءِ وَ إِقَامَةَ الحُدُودِ إِعظَاماً لِلمَحَارِمِ وَ تَرکَ شُربِ الخَمرِ تَحصِیناً لِلعَقلِ وَ مُجَانَبَةَ السّرِقَةِ إِیجَاباً لِلعِفّةِ وَ تَرکَ الزّنَی تَحصِیناً لِلنّسَبِ وَ تَرکَ اللّوَاطِ تَکثِیراً لِلنّسلِ وَ الشّهَادَاتِ استِظهَاراً عَلَی المُجَاحَدَاتِ وَ تَرکَ الکَذِبِ تَشرِیفاً لِلصّدقِ وَ السّلَامَ أَمَاناً مِنَ المَخَاوِفِ وَ الأَمَانَةَ نِظَاماً لِلأُمّةِ وَ الطّاعَةَ تَعظِیماً لِلإِمَامَةِ
🍃🌹و درود خدا بر او، فرمود: خدا «ایمان» را برای پاکسازی دل از شرک ، و «نماز» را برای پاک بودن از کبر و خودپسندی ، و «زکات» را عامل فزونی روزی ، و «روزه» را برای آزمودن اخلاص بندگان ، و «حج» را برای نزدیکی و همبستگی مسلمانان ، و «جهاد» را برای عزّت اسلام ، و «امر به معروف» را برای اصلاح توده های ناآگاه ، و «نهی از منکر» را برای بازداشتن بی خردان از زشتی ها، «صله رحم» را برای فراوانی خویشاوندان ، و «قصاص» را برای پاسداری از خون ها ، و اجرای «حدود» را برای بزرگداشت محرّمات الهی ، و ترک «می گساری» را برای سلامت عقل ، و دوری از «دزدی» را برای تحقّق عفّت ، و ترک «زنا» را برای سلامت نسل آدمی ، و ترک «لواط» را برای فزونی فرزندان ، و «گواهی دادن» را برای به دست آوردن حقوق انکار شده ، و ترک «دروغ» را برای حرمت نگهداشتن راستی ، و «سلام» کردن را برای امنیّت از ترس ها ، و «امامت» را برای سازمان یافتن امور امّت ، و «فرمانبرداری از امام» را برای بزرگداشت مقام رهبری، واجب کرد .
📙شرح#حکمت_252
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص256
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
💎امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
وَ جَبَلَ جَلَامِيدَهَا وَ نُشُوزَ مُتُونِهَا وَ أَطْوَادِهَا فَأَرْسَاهَا فِي مَرَاسِيهَا وَ أَلْزَمَهَا قَرَارَاتِهَا فَمَضَتْ رُءُوسُهَا فِي الْهَوَاءِ وَ رَسَتْ أُصُولُهَا فِي الْمَاءِ فَأَنْهَدَ جِبَالَهَا عَنْ سُهُولِهَا وَ أَسَاخَ قَوَاعِدَهَا فِي مُتُونِ أَقْطَارِهَا
و سپس صخره ها، تپه ها، و كوه های بزرگ را آفرید، آنها را در جایگاه خود ثابت نگاه داشت، و در قرارگاه شان استقرار بخشید، پس كوه ها در هوا و ریشه های آن در آب رسوخ كرد، كوه ها از جاهای پست و هموار سر بیرون كشیده و كم كم ارتفاع یافتند، و ریشه آن در دل زمین ریشه دوانید.
📗نهج البلاغه ،#خطبه_211
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
#نهج_البلاغه
📿فَاللهَ اللهَ أَنْ تَشْکُوا إِلَى مَنْ لاَ يُشْکِي شَجْوَکُمْ، وَ لاَ يَنْقُضُ بِرَأْيِهِ مَا قَدْ أَبْرَمَ لَکُمْ
🟤از (نافرمانى) خدا بپرهيزيد و شکايت خويش را نزد کسى که نمى تواند مشکل شما را حل کند توان ندارد که با فکر خود گره از کار شما بگشايد، مَبَريد!»
✍اين جمله ممکن است اشاره به يکى از سرچشمه هاى جهالت و گرفتارى در چنگال پندارهاى باطل باشد و آن، مشورت نزد نااهلان بردن است! کسانى که از فکر سليم و رأى قاطع و آگاهى کافى براى حل مشکلات بى بهره اند و مشورت کنندگان را همراه خود به وادى ضلالت مى کشانند.
📘#خطبه_105
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
#نهج_البلاغه
▫️فَلِکُلِّ أَجَل کِتَابٌ، وَ لِکُلِّ غَيْبَة إِيَابٌ
🟠براى هر اجل و سرآمدى، نوشته اى مقرر شده، و براى هر غيبتى، بازگشتى (عمر شما پايان مى پذيرد، و اعمالتان در برابر شما ظاهر مى شود)
✍اشاره به اينکه: تصوّر نکنيد عمر شما بى پايان است و هميشه فرصت براى جبران خطاها وجود دارد و تصوّر نکنيد که اعمال شما غائب و پنهان مى شود و هرگز به سوى شما باز نمى گردد; مرگ حق است و پيمانه هاى عمر، محدود و اعمال انسانها نزد خداوند محفوظ است.
بنابراين، منظور از «غائبى که باز مى گردد»، يا اعمال انسانهاست و يا مرگ است;
📘#خطبه_108
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
🪐قدرت عظيم پروردگار و شدّت مجازات هاى او، در عين رحمتش
#نهج_البلاغه
▫️هُوَ الَّذِي اشْتَدَّتْ نِقْمَتُهُ عَلَى أَعْدَائِهِ فِي سَعَةِ رَحْمَتِهِ وَ اتَّسَعَتْ رَحْمَتُهُ لاَِوْلِيَائِهِ فِي شِدَّةِ نِقْمَتِهِ
🌖او کسى است که کيفرش بر
دشمنانش شديد است، در عين اين که رحمت او نيز گسترده است و گستره رحمتش دوستانش را فراگرفته، در عين اينکه کيفرش (نسبت به دشمنان) شديد است
✍اين دو جمله به يک حقيقت از دو زاويه نگاه مى کند و آن اينکه: رحمت واسعه الهى، مانع شدّت کيفر او نيست، همان گونه که کيفر شديد او مانع رحمت واسعه اش نمى باشد. و در واقع مسأله «خوف» و «رجاء» که عامل اصلى حرکت به سوى کمالات است، به عالى ترين صورتى در اين دو عبارت ترسيم شده است; تا بندگان، يک چشم به رحمتش بدوزند و با چشم ديگر، مراقب مجازاتش باشند; نه غافل شوند و نه مأيوس، بلکه با بال و پر «خوف» و «رجاء» به سوى او به پرواز درآيند.
📘#خطبه_90
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
☠گناه مانع اجابت دعا
✍️امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
🔸دیر اجابت نمودن خداوند، تو را ناامید نکند که همانا بخشش، بسته به مقدار درخواست است. و چه بسا در اجابت دعای تو تأخیر رخ دهد تا درخواست تو طولانیتر گردد و بخشش او کاملتر شود.
چه بسا چیزی را خواستهای و تو را نداده و بهتر از آن را در این دنیا یا آن دنیا داده و یا بهتر آن بوده که آن را از تو باز دارد. چه بسا چیزی را طلب نمودی که اگر به تو میداد، تباهی دین و دنیای خود را در آن میدیدی.
🔹و فرمودند: گناه مانع اجابت دعا است.
📚قسمتی از #نامه_31نهج البلاغه
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
❄️پيامبر صلى الله عليه وآله همه چيز را به من خبر داد
#نهج_البلاغه
وَاللهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ کُلَّ رَجُل مِنْکُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْتُ، وَ لکِنْ أَخَافُ أَنْ تَکْفُرُوا فِيَّ بِرَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
«به خدا سوگند! اگر بخواهم مى توانم هر يک از شما را از آغاز و پايان کارش و از تمام شئون زندگانى اش آگاه سازم ; ولى از آن مى ترسم که اين کار، سبب کافر شدن شما به رسول خدا صلى الله عليه وآله شود
✍در حديثى مى خوانيم: روزى پيامبراکرم صلى الله عليه وآله نشسته بود، على عليه السلام وارد شد، پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: إِنَّ فِيکَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ وَ لَوْ لاَ أَنْ تَقُولَ فِيکَ طَوَائِفٌ مِنْ أُمَّتِي ما قَالَتِ النَّصارى فِي عَيسَى بْنَ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيکَ قَوْلا لاَ تَمُرُّ بِمَلاَ مِنَ النَّاسِ إِلاَّ اَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْکَ يَلْتَمِسُونَ بِذلِکَ الْبَرَکَةَ ; تو به عيسى بن مريم عليه السلام شباهتى دارى (از نظر زهد و عبادت) و اگر از اين بيم نداشتم که گروه هايى از امتم درباره تو (غلوّ کنند و) همان بگويند که درباره عيسى بن مريم گفتند، سخنى درباره تو مى گفتم که از کنار هيچ جمعيّتى از مردم عبور نمى کردى، مگر آن که خاک زير قدم هاى تو را براى تبرّک بر مى گرفتند!»
📘#خطبه_175
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
#نهج_البلاغه
💠و آنکس که از مصیبتى که به او رسیده شکایت کند از پروردگارش شکایت کرده است
📘#حکمت ۲۲۸
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5