💢 پرسیدن برای فهمیدن نه آزردن
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و قَالَ (علیه السلام) لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ: سَلْ تَفَقُّهاً، وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً؛ فَإِنَّ الْجَاهِلَ الْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ، وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْمُتَعَسِّفَ [الْمُتَعَنِّتَ] شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ الْمُتَعَنِّتِ.
🔹همواره براى كسب آگاهى پرسش كن، نه براى ايجاد زحمت. زيرا نادانى كه چيزى مى آموزد، همانند داناست، و دانای بىانصاف شبيه به نادانى است كه براى زحمت ديگرى سؤال مى كند.
📚 حکمت 320 نهج البلاغه
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢قبل از اینکه خدا گوشتون رو بپیچونه گناه رو ترک کنید ❌
#نهج_البلاغه
▫️وَلاَ یَخَافَنَّ إِلاَّ ذَنْبَهُ
🟠هیچ کس جز از گناه خود نترسد
✍دلیل آن روشن است چیزى که دشمن واقعى انسان است گناه اوست که او را در دنیا و آخرت به درد و رنج گرفتار مى کند. در حالى که اسباب هولناک این جهان حتى بمب اتم آخرین کارى که با انسان مى کند این است که حیات او را مى گیرد. اگر این مسئله در راه رضاى خدا باشد به افتخار شهادت مى رسد که بزرگترین افتخار است.
📘#حکمت_82
🎤 آیت الله #فاطمی_نیا
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
#نهج_البلاغه
▫️فَيُوشِکُ أَنْ تَغْشَاکُمْ دَواجِي ظُلَلِهِ وَ احْتِدَامُ عِلَلِهِ، وَ حَنَادِسُ غَمَرَاتِهِ وَ غَوَاشِي سَکَرَاتِهِ، وَ أَلِيمُ إِرْهَاقِهِ، وَ دُجُوُّ أَطْبَاقِهِ، وَ جُشُوبَةُ مَذَاقِهِ
🟠نزديک است سايه هاى تاريک مرگ شما را بپوشاند، و شدّت بيماريش شما را فرا گيرد، و ظلمت شديد آسيبهاى آن بر شما مسلّط شود، و تاريکى سکرات مرگ بر شما چيره گردد، و دردهاى جانکاه خروج روح از بدن بر شما عارض گردد (و به سرعت به سراغ شما آيد) و پرده هاى تاريک آن بر شما فرو افتد، و شربت ناگوار مرگ بر شما چشانده شود»;
✍ امیرالمومنین علیهالسلام در اين هفت جمله با تعبيرات مختلف لحظات وحشتناک آخر عمر را به دقيق ترين وجهى بيان فرموده است; لحظاتى بسيار هول انگيز و وحشتناک; لحظاتى تاريک و ظلمانى که امام از چهار واژه مختلف براى شرح ظلمت آن بهره گرفته (دواجى، حنادس، غواشى و دجوّ) که نشان مى دهد امام تا چه حدّ بر الفاظ عرب احاطه داشته و در کلام فصيح و بليغ خود با استفاده از تنوّع الفاظ بر فصاحت مى افزوده است.
📘#خطبه_230
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
#نهج_البلاغه
💠هرگز كسى را به مبارزه دعوت مكن (و آغازگر جنگ مباش) ولى اگر كسى تو را به مبارزه فراخواند اجابت كن (و سستى در جهاد با دشمن مكن) زيرا دعوت كننده به مبارزه ستمكار و ستمكار در هر حال مغلوب است.
📘#حکمت_233
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️با یاد خدا زندگی کن
#نهج_البلاغه
▫️بِذِكْرِهِ آنِساً،
🌺با ياد خدا انس گير
📘#خطبه_223
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
#نهج_البلاغه
💥فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ، وَ ارْتَبَکَ فِي الْهَلَکَاتِ، وَ مَدَّتْ بِهِ شَيَاطِينُهُ فِي طُغْيَانِهِ، وَ زَيَّنَتْ لَهُ سَيِّىءَ أَعْمَالِهِ
🌎آن کس که به غير خويش پردازد واز خود غافل شود، در تاريکى ها سرگردان مى ماند و در مهلکه ها گرفتار مى شود. شياطين او را در طغيانش به پيش مى رانند و اعمال بدش را در نظرش جلوه مى دهند!
✍هر انسانى مجموعه اى از عيوب و نقصان ها و نقاط ضعف را در خود دارد و تنها راه نجات او پرداختن به اصلاح آن هاست تا به تدريج به صورت انسان کاملى درآيد و شايسته قرب خدا و نام والاى خليفة الله شود; ولى کسى که به بيرون خويش يعنى به انسان هاى ديگر يا مسايلى از قبيل: مال و مقام و ثروت و جاه بپردازد، سرگردانى و گرفتارى او يقينى است و از آن اسفبارتر اين که شياطين، چنين انسان غافلى را در طغيانش تشويق مى کنند و اعمال زشت او را چنان زينت مى دهند که جزو نقاط قوّت خود مى شمرد و به آن افتخار مى کند. بديهى است چنين انسان گرفتارى راه نجاتى نخواهد داشت.
📘#خطبه_157
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
#نهج_البلاغه
🌐كسى كه ساقه درخت وجودش نرم است، شاخه هايش فراوان است.
📘#حکمت_214
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️عواقب وحشتناک تمسخر کردن و نیش زدن !
#نهج_البلاغه
▫️اللسان سَبُع، إن خُلّى عنه عَقر.
🟤زبان، درنده اى است كه اگر رها شود زخم زند.
📘#حکمت_60
🎤#استاد_قرائتی
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
🔹قَالَ علیه السلام لَا تَسأَل عَمّا لَا یَکُونُ ففَیِ ألّذِی قَد کَانَ لَکَ شُغُلٌ
🔹(از آنچه ممکن نیست، مپرس، که در آنچه شدنی است برای تو کاری هست). امام (علیه السلام) دستور داده است آنچه را که برای انسان ممکن نیست- از قبیل زیادی روزی و امثال آن از خواسته های دنیوی- فراموش کند در برابر آن خواسته هایی که به انسان داده شده و ممکن بوده است. و برای از یاد بردن چیزهایی که برای انسان میسور نیست، با این عبارت: ففی الذی … ترغیب کرده است یعنی: پس در اینها سرگرمی به آن مقداری که تو توقع داری وجود دارد تا تو را از موارد دیگر باز دارد. و مقصود امام (علیه السلام) از سرگرمی، حفظ نعمت موجود و سپاسگزاری لازم، و به کار بردن نعمت در راه طاعت خداست، و این عبارت به منزله ی صغرای قیاس مضمری است که کبرای مقدر آن چنین است: و هر چیزی که چنین باشد شایسته است که انسان به جز آن سرگرم نشود و بیش از آن را نطلبد.
📙شرح#حکمت_364
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص368 شرح ابن میثم
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
همذکرفاطمهاستسلامعلیالغریب
همذکرخاتماستسلامُعلیالحسین
بر زخم های پیکر آقای تشنگان
اینذکرمرهماستسلامُعلیالحسین
#صلی_الله_علیک_یا_ابا_عبدالله
صبحتون حسینی💚🌙