eitaa logo
نهج البلاغه خوانی
45 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
35 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
رهبری او را پذیرا باش برای رستگاری راهنمایی او را بپذیر (نهج البلاغه نامه۳۱) 🆔@nahjolbalagheiha
حضرت آیت الله خامنه ای: ✍درخشانترین - دوره‌های حکومت در طول تاریخ بشر(دوره حاکمیت پیامبردر مدینه) است. تقریباً ده سال دوران مدینه پیغمبر است که دوران شالوده‌ریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیّت اسلام برای همه زمانها و دورانهای تاریخ انسان و همه مکانهاست. البته این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛ لیکن با نگاه به این الگوی کامل، میشود شاخصها را شناخت. این شاخصها برای افراد بشر و مسلمانها علامتهایی است که باید به وسیله آنها نسبت به نظامها و انسانها قضاوت کنند. 🔺 هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ای که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفّار مکه نبود؛ مسأله، مسأله جهانی بود. ⬅️ پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد. این جز با ایجاد یک و الگو امکانپذیر نبود؛ لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد. این‌که چقدر بتوانند آن را ادامه دهند و بعدیها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به آنهاست. پیغمبر نمونه را میسازد و به همه بشریت و تاریخ ارائه میکند. پ. ن: رشد انسان‌ها تنها در بستر حاکمیت اسلام تحقق پیدا میکند. با بعثت پیامبر این اتفاق رقم خورد 🆔@nahjolbalagheiha
حضرت آیت الله خامنه ای: ✍حقیقت قضیّه این است که ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای زمان پیغمبر است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ ⭕️ کم‌ و بیش [همه]، مخصوصاً آن کسانی که با کتاب سر و کار داشته‌اند یا با مجالس و منابر و پای منبرها انس داشته‌اند، از زندگی پیغمبر یک گوشه‌هایی، یک نمونه‌هایی میدانند لکن باید عرض بکنم که هر حادثه‌ای در زندگی پیغمبر آن‌ وقتی معنای حقیقی خودش را پیدا میکند که در مجموعه‌ی این تاریخ بیست‌وسه‌ساله و دوران حیات پیغمبر، مورد ملاحظه قرار بگیرد و معنای آن حادثه در جهاد مستمرّ رسول‌ خدا درج بشود؛ وَالّا بسیاری از این حوادثی که شما شنیده‌اید از زندگی پیغمبر، به ‌طور مجرّد و تنها، آن معنای حقیقی خودش را نمیدهد. ⬅️ برای همین هم هست که در ذهن مسلمانان و بخصوص در جامعه‌ی خود ما سیمای رسول‌ خدا به ‌عنوان یک ، به ‌عنوان یک ، به‌ عنوان یک ، به عنوان یک و میدان جنگ، به ‌عنوان یک مهربان و دلسوز، یک و آینده‌نگر شناخته نشده. 🔐درست است که در ذهن مردم ما اعتقاد به همه‌ی این خصوصیّات و بالاتر از این خصوصیّات نسبت به پیغمبر هست، امّا معتقد بودن به اینکه پیغمبر فوق‌العاده است و با وحی الهی سر و کار دارد و معجزه میکند یک حرف است، و *ترسیم_شخصیّت_والای_انسانی پیغمبر که میتواند برای ما باشد و باشد و از آن استفاده کنیم، یک مطلب دیگر است؛ ⬅️ دوّمی در جامعه‌ی ما انجام نشده و جا نیفتاده. 💯 لذا ما احتیاج داریم که تاریخ زندگی پیغمبر را یک‌ قدری بیشتر، دقیق‌تر بدانیم و بفهمیم.۱۳۶۵ زندگی پیغمبر را میلی متری باید مطالعه کرد. هر لحظه‌ی این زندگی یک حادثه، درس و جلوه‌ی عظیم انسانی است.(بیانات در تاریخ۱۳۸۷/۰۵/۰۹) 🆔@nahjolbalagheiha
آیت الله خامنه ای: ✍من یک خلاصه‌ای را از یک گوشه‌ای از زندگی پیغمبر عرض میکنم. در زندگی رسول‌ خدا یک چیز وجود دارد که آن مستمر است؛ بقیّه‌ی چیزهایی که در حیات اجتماعی پیغمبر هست، غیر از خصلتها و صفات معنوی و خود پیغمبری و مانند اینها مقطعی و مربوط به زمانها است؛ 🔺آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به ‌عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، است. همان‌ طور که میدانید، پیغمبر اسلام از اوّل بعثت، مردم را به یک ⬅️ دعوت میکرد. ⭕️ اصلاً نباید دعوت پیغمبر را با دعوتی که فلاسفه و حکما و معلّمین و مصلحین جوامع انجام میدادند، اشتباه کرد و یکی گرفت؛ 🔅نوع دعوت پیغمبر و هدف پیغمبر با آنها تفاوت داشت. از اوّلی که رسول ‌خدا مبعوث شد، خطّ‌مشی آن حضرت عبارت از این بود که یک جامعه‌ای به‌ وجود بیاورد و در آن جامعه امکان انسانها را برایشان فراهم کند. 🆔@nahjolbalagheiha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبعث؛ سرآغاز تحول بنیادین در جهان پیامبر(ص) ۲۳ سال سختی دعوت به حق را به جان خرید و بر رسالت خویش بدون هیچ تردیدی پای فشرد و در راه آرمان‌های الهی لحظه‌ای آرام ننشست؛ به‌آن افق که می‌نگری در می‌یابی که مبعث آغاز یک تحول است، تحولی عظیم برای پیمودن مسیری پرخطر و خستگی‌ناپذیر! پیامبر(ص) مبعوث شد، تا شرک و بت‌پرستی رخت بربندد، جهل و جور بمیرد، جاهلیت از صحنه زندگی‌ محو شود و جهان با فروغ وحی پر نور شود؛ از این رو مبعث، بزرگترین موهبت الهی برای بشریت و عظیم‌ترین رویداد تاریخ است و بواسطه آن، از جانب خداوند متعال، مهمترین ماموریت به پیامبر اکرم(ص) واگذارشد! هدایت مردم به سوی نور و آماده سازی دنیایی متناسب با انسانِ حقیقی! بعثت متعلق به انسان و برای انسان است؛ انسانی که لایتناهی است و همه ابعاد عظیم وجود او نیازمند رشد است. بعثت حکایتی نیست که پایان یافته باشد! بلکه بعثت، حقیقتی است که مورد نیاز امروز و فردای بشر است؛ بعثت رسول خدا(ص)، از نظر تاریخی، فقط یک بار رخ داده است اما این حادثه فرایندی است که همواره در جریان است. لذا همه انسان‌های دیروز و امروز و فردا مخاطب اصلی «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» هستند که از رهگذر آن به رستگاری خواهند رسید. توحید، سرآغاز بعثت است، و ره‌آوردش نفی هرگونه سرسپردگی در برابر طواغیت است! بیان رهبر عظیم شأن انقلاب مؤید این مطلب است: «امروز ما به این شعار از همیشه بیشتر احتیاج داریم، برگشت به کلمه توحید و به توحید کلمه هر چه امروز از سختی‌ها و بلاها بر سر مسلمانان و ملت‌های مسلمان می‌آید بر اثر کم کردن سر رشته زندگی در زیر سایه‌ی توحید است. توحید یک امر واقعی و یک نظام و دستور العمل زندگیست. توحید به ما میگوید که با دوستانمان چگونه باشیم، با دشمنانمان چگونه باشیم... امروز ما به این احتیاج داریم؛ ملت‌های اسلامی به این احتیاج دارند. هر چه ما به سمت توحید و عبودیت للله پیش برویم، شرّ طواغیت و اندادالله از سر ما بیشتر کم خواهد شد!»(بیانات رهبرانقلاب ۱۳۷۷/٠۴/۲۱) اما اکنون آثار جاهلیت مدرن بر گُرده‌ی جامعه و کل جهان را شاهدیم، زیرا ما در عصری زندگی میکنیم که علی رغم اینکه بشر به سرعت پله‌های دانش را طی میکند، با همان سرعت از اخلاق و ارزشهای معنوی فاصله می‌گیرد؛ طبق فرمایش مقام معظم رهبری «جبهه‌ی مقابل بعثت، جبهه‌ی جاهلیّت است. جاهلیّت را یک امر مربوط به یک مقطع تاریخیِ مشخّص و معیّنی نباید دانست؛ جاهلیّت ادامه دارد، همچنان‌که بعثت ادامه دارد.»(بیانات رهبر انقلاب۱۳۹۵/٠۲/۱۵) همچنین ایشان در تبیین جاهلیت مدرن می فرمایند: «این جهالت بشر، آن چیزی نیست که نقطه‌ی مقابلش اختراعات و اکتشافات است؛ بلکه اگر بشر به دانشهای مختلفی دست پیدا کند، اما روابط صحیح انسانی را نشناسد، دچار جهالت است. اگر بشر به اوج علم هم برسد، اما از لحاظ حقوق و احکام، قائل به دو گونه انسان و دو طبقه‌ی بشر باشد، این بشر جاهل است. اگر بشریت به پیشرفتهای مادّی هم برسد، اما بنای زندگی، بنای ظالمانه‌یی باشد؛ زورگویی بر زندگی مردم حاکم باشد؛ قدرتهای قوی، ضعفا را پایمال کنند؛ در دنیا نور معرفت و انسانیت نباشد؛ در دنیا فریب رایج باشد، باز هم همان جاهلیت است؛ اینهاست آن بلاهایی که بشر را دچار بدبختی و تیره‌روزی میکند»(بیانات رهبر انقلاب۱۳۷٠/۱۱/۱۲) اکنون جهان گرفتار جاهلیت مدرن، نیازمند بعثتی دیگری است که مقام معظم رهبری آن را تحت عنوان "تحول" مطرح میکنند و می فرمایند:« مردم ما صادقانه حرکت کردند و امام ما خوب رهبری کرد و خوب پیش برد؛ اما آنچه را که در اثنای این جاهلیت مظلم؟ طی کردیم، نسبت به آنچه که بعدا ًباید طی کنیم، مطمئنا خیلی کم است. اولین و مهمترین کاری که پیش روی ما قرار دارد، تحول معنوی و روحی انسانهاست. ما متأثر از تربیتهای طولانی غیر اسلامی هستیم. آنچه که هیجان عظیم انقلاب و دوران جنگ انجام داد، البته معجزه‌آسا بود؛ اما تا این پدیده عمق پیدا بکند، و تا وقتی که اعماق ضمایر را متحول نماید، کار زیادی لازم است»(همان) سند راهبردی ما برای تحقق این تحول بنیادین به فرموده رهبر عظیم‌الشأن انقلاب نهج‌البلاغه است ایشان در این باره می فرمایند: «امروز می شود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین علیه السلام به واقعیت های جهان و جامعه نگاه کرد و بسیاری از حقایق را دید و شناخت وعلاج دردها را پیدا کرد. همین است که به نظر ما، امروز بیش از همیشه به نهج‌البلاغه محتاج تریم». 🆔@nahjolbalagheiha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سهم : از نامه ۵۰ تا نامه ۴۸ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به اميران سپاه خود 1⃣ پرهيز از غرورزدگی در نعمتها 🔻از بنده خدا علی بن ابيطالب ، اميرمؤمنان ، به نيروهای مسلح و مرزداران كشور، پس از ياد خدا و درود، همانا بر زمامدار واجب است كه اگر اموالی به دست آورد يا نعمتی مخصوص او شد، دچار دگرگونی نشود و با آن اموال و نعمتها بيشتر به بندگان خدا نزديك و به برادرانش مهربانی بیشتری روا دارد. 2⃣ مسؤوليتهای رهبری و نظاميان 🔻آگاه باشيد حق شما بر من آن است كه جز اَسرار جنگی هيچ رازی را از شما پنهان ندارم و كاری را جز حكم شرع بدون مشورت، با شما انجام ندهم و در پرداخت حق شما كوتاهی نكرده و در وقت تعيين شده آن بپردازم و با همه شما به گونه ای مساوی رفتار كنم. پس وقتی من مسؤوليتهای يادشده را انجام دهم، بر خداست كه نعمتهای خود را بر شما ارزانی دارد و اطاعت من بر شما لازم است و نبايد از فرمان من سرپيچی كنيد و در انجام آنچه صلاح است سستی ورزيد و برای رسيدن به حق تلاش كنيد، حال اگر شما پايداری نكنيد، خوارترين افراد نزد من انسان كج رفتار است كه او را به سختی كيفر خواهم داد و هيچ راه فراری نخواهد داشت، پس دستورالعملهای ضروری را از فرماندهانتان دريافت داشته و از فرماندهان خود در آنچه كه خدا امور شما را اصلاح می كند اطاعت كنيد، با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به معاويه 🔹هشدار به معاويه از دنيا پرستی 🔻پس از ياد خدا و درود، همانا دنيا انسان را به خود سرگرم و از ديگر چيزها باز می دارد، دنياپرستان چيزی از دنيا به دست نمی آورند جز آن كه دری از حرص به رويشان گشوده و آتش عشق آنان تندتر می گردد، كسی كه به دنيای حرام برسد از آنچه به دست آورده راضی و بی نیاز نيست و در فكر آن است كه به دست نياورده اما سرانجام آن، جدا شدن از فراهم آورده ها و به هم ريختن بافته شده هاست، اگر از آنچه گذشته عبرت گيری، آنچه را كه باقی مانده توانی حفظ كرد. با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به معاويه 🔹 اندرز دادن دشمن 🔻همانا ستمگری و دروغ پردازی انسان را در دين و دنيا رسوا می كند و عيب او را نزد عيب جويان آشكار می سازد و تو می دانی آنچه كه از دست رفت باز نمی گردد گروهی باطل طلبيدند و خواستند با تفسير دروغين حكم خدا را دگرگون سازند و خدا آنان را دروغگو خواند، معاويه! از روزی بترس كه صاحبان كارهای پسنديده خوشحالند و تأسف می خورند كه چرا عملشان اندك است، آن روز كسانی كه مهار خويش در دست شيطان دادند سخت پشيمانند. تو ما را به داوری قرآن خواندی، در حالیكه خود اهل قرآن نيستی و ما هم پاسخ مثبت به تو نداديم، بلكه داوری قرآن را گردن نهاديم. با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄