eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
24.1هزار عکس
12هزار ویدیو
369 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ شنبه👈10 فروردین 1398 👈30 مارس2019 👈23 رجب المرجب 1440 🕌 مناسبت های اسلامی. ❇️حادثه ترور امام مجتبی علیه السلام توسط جراح بن سنان اسدی ملعون. ❇️مسموم شدن امام موسی بن جعفر علیهما السلام(183.ه.ق) ❇️تولد حضرت یوسف علیه السلام. ✅امور اسلامی و سفارشات دینی برای امروز: ✅امور ازدواجی خواستگاری عقد عروسی و مسائلی از این دست نیک است. ✅تجارت و داد و ستد . ✅ در پی همه حوائج و خواسته ها رفتن. 👶 فرزند امروز مبارک شایسته و خوب تربیت شود و زندگی خوب و پاکی خواهد داشت.ان شاءالله. 🚖 مسافرت بسیار بسیار خوب و فوائد بسیار دارد. 🔭 🌗احکام نجومی. 🔘تغییر و تحول دادن. 🔘جابجایی منزل و مغازه. 🔘بردن جهیزیه عروس و حجله ارایی. 🔘شروع به ساخت و ساز و بنایی. 🔘معامله و داد و ستد 🔘انجام امور کشاورزی کاشت و برداشت و اماده سازی زمین.خوب است. 💑 مباشرت و انعقاد نطفه برای مباشرت دستوری وارد نشده و تاثیری بر فرزند ندارد ولی مجامعت برای صحت و سلامتی جسم نیک است. 💇💇‍♂ اصلاح سر و صورت طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ،خوب است و باعث روبراه.شدن امور باشد. 💉💉 حجامت خون دادن فصد زالو انداختن خون_دادن یا در این روز از ماه قمری، خوب است .و موجب فرح و نشاط و شادمانی دل باشد. 😴😴 تعبیر خواب امشب. خوابی که شب یکشنبه دیده شود تعبیرش از ایه24سوره مبارکه نور . یوم تشهد علیهم السنتهم و ایدیهم و ارجلهم بما کانوا یعملون... و از معنی ان چنین برداشت میشود که خواب بیننده را با فردی خصومت و دشمنی پیش اید و خواب بیننده علیه او شواهدی بیاورد و بر او غلبه پیدا کند ان شاءالله. و شما مطلب خود را بر ان قیاس کنید . 💅 ناخن گرفتن شنبه برای ، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد. 👚👕دوخت و دوز. شنبه برای بریدن و دوختن، روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست. 🙏🏻 وقت در روز شنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر. 📿ذکر روز شنبه : یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه 📿 ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد . 💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به (ص). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۳۷۸- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِئِ الْعُيُوبِ وَ هُوَ زِمَامٌ يُقَادُ بِهِ إِلَي كُلِّ سُوءٍ .
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: بخل ورزيدن كانون تمام عيبها، و مهاري است كه انسان را به سوي هر بدي مي كشاند.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peae be upon him, said : Miserliness contains all other evil vices and is the rein with which ibe cab be led to every evil.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير سرچشمه تمام عيوب امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه بخل را به عنوان يك صفت رذيله كه سرچشمه رذايل ديگر است معرفى كرده، مى فرمايد: «بخل، جامع تمام عيب ها و وسيله اى است كه انسان را به سوى هر بدى اى مى كشاند»; (الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِي الْعُيُوبِ، وَهُوَ زِمَامٌ يُقَادُ بِهِ إِلَى كُلِّ سُوء). «مساوى» ظاهراً جمع «مسائة» به معناى بدى است و بعضى گفته اند كه «مساوى» جمع «مسوى» مى باشد. انسان بخيل از يك سو از پرداخت حقوق شرعى امتناع كرده و سعى مى كند تا آن جا كه ممكن است از آن بكاهد. از سويى ديگر در مواردى كه صله رحمى ايجاب مى كند به احرام كمك نمايد خوددارى مى كند و به اين ترتيب جزء قاطعان رحم مى شود. از سويى ديگر به سبب علاقه فوق العاده به اندوختن مال ممكن است آلوده احتكار، رباخوارى، غش در معامله و انواع كسب هاى حرام شود. نيز براى پوشانيدن چهره واقعى خود به سراغ رياكارى مى رود و براى اين كه در برابر درخواست كنندگان كمك جواب رد بدهد متوسل به انواع دروغ ها مى شود و به اين ترتيب بخل، سرچشمه گناهان فراوان و عيوب بسيار خواهد بود. از طرف ديگر شخص بخيل در اعتقادات خود نيز مشكل دارد چراكه اگر سوءظن به خدا نداشت انفاق مى كرد و به وعده هاى الهى دل خوش بود. البته بخل درجاتى دارد و تمام صفاتى كه گفته شد مربوط به تمام درجات نيست هرچه شديدتر باشد آثار سوئش بيشتر است. حقيقت بخل آن است كه انسان نخواهد ديگرى از اموال يا موقعيت او و يا علم او برخوردار شود. دانشمندان براى بخل انواع و اقسامى شمرده اند. كمترين آن اين است كه انسان نخواهد ديگران از امكانات او استفاده كنند و بالاترين آن اين است كه نخواهد ديگران از اموال يكديگر، يا از اموال خودشان بهره مند گردند و گاه بخل به قدرى شديد مى شود كه انسان دربرابر خويشتن هم بخيل مى گردد و حاضر نيست خودش از امكاناتش بهره مند شود. قرآن مجيد بخيلان را به عذاب خواركننده تهديد كرده است، مى فرمايد: «(الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَاباً مُّهِيناً); آن ها كسانى هستند كه بخل مىورزند، و مردم را به بخل دعوت مى كنند، و آنچه را كه خداوند از فضل (و رحمت) خود به آن ها داده، كتمان مى نمايند. (اين عمل، در حقيقت از كفرشان سرچشمه گرفته;) و ما براى كافران، عذاب خواركننده اى آماده كرده ايم». قابل توجه اين كه خداوند اينگونه افراد را جزء كافران شمرده است. در احاديث اسلامى نكوهش هاى زيادى درباره بخل و بخيل آمده است ازجمله در حديثى كه در غررالحكم از امام اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل شده است مى خوانيم: «البُخلُ يُذِلّ مُصاحِبَه وَيُعِزّ مُجانِبَهُ; بخل، صاحبش را ذليل و بيگانه از او را عزيز مى كند». در حديث ديگرى از همان منبع و از همان حضرت مى خوانيم: «البَخيلُ يَبخَلُ عَلى نَفسِه باليَسيرِ مِن دُنياه ويَسمَحُ لِوراثهِ بِكُلِّها; بخيل حتى مقدار كمى از دنيا را بر خود حرام مى كند ولى همه آن را در اختيار وارث مى گذارد». نيز در حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله)مى خوانيم: «الْبَخِيلُ بَعِيدٌ مِنَ اللَّهِ بَعِيدٌ مِنَ الْجَنَّةِ قَرِيبٌ مِنَ النَّار; بخيل از خدا و مردم دور است و به آتش دوزخ نزديك». سرچشمه اصلى بخل همان سوءظن به وعده هاى الهى است آن جا كه در برابر انفاق وعده جبران بى شمار فرموده و بخيل به اين وعده هاى صريح الهى اعتنا نمى كند. اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى فرمايد: «البُخلُ بالمَوجودِ سُوءُ الظّنِّ بالمَعبودِ; بخل ورزيدن درباره آنچه انسان در اختيار دارد نشانه سوءظن به معبود است». نقطه مقابل بخل سخاوت است كه صفت بارز اولياءالله و مؤمنان راستين مى باشد. آن ها آنقدر سخاوت به خرج مى دادند كه گاه تمام يا بخش عمده زندگى خود را در اختيار ديگران مى گذاشتند. يكى از شاخه هاى بخل، بخل در علم است كه متأسفانه مصاديق زيادى دارد: مطلبى را كشف كرده و حاضر نيست به ديگران بياموزد و گاه بخيلانى در علوم پيدا مى شوند كه علم و دانش خود را با خود به گور مى برند. در دنياى امروز بخل در علم از ناحيه سردمداران جهان يك كار رايج و بسيار زشت است كه حاضر نيستند حتى فرمول هاى داروهاى نجات بخش را در اختيار ديگران بگذارند هرچند اين كار سبب مرگ افراد زيادى شود. البته همه بخيلان در تمام شاخه هاى بخل مشترك نيستند بعضى بخل به مال دارند بعضى بخل به مقام و گروهى بخل به علم و دانش و گاه بعضى همه اين بخل ها را در خود جمع مى كنند. در عصر و زمان ما كسانى پيدا مى شوند كه چندين شغل را در اختيار گرفته اند (گاه بيش از ده شغل) در حالى كه جوانانى پيدا مى شوند كه از عهده آن ها برمى آيند ولى آن بخيلان حاضر نيستند يكى از آن ها را در اختيار آنان بگذارند و اين نهايت بخل وپستى است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢به رکوع و سجود طولانی نگاه نکنید ✅در روايت آمده است: لاتَنْظُروا الى طولِ رُكوعِ الرَّجُلِ وَ سُجودِهِ هيچ وقت به طول دادن ركوع و سجود شخص نگاه نكنيد؛ يعنى ركوع‌هاى طولانى و سجودهاى طولانى شما را گول نزند، ممكن است اين از روى عادت باشد و اگر ترک كند وحشت كند. اگر مى‌خواهيد بفهميد اين شخص چگونه آدمى است، در راستی ها و امانت‌ها امتحانش كنيد چون امين بودن عادت بردار نيست، راست گفتن عادت بردار نيست برخلاف نماز خواندن. 📚اسلام و نیازهای زمان، ج1، ص211 ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
از تخم شربتی غافل نشید 👌 ۵ برابر کلسیم بیش از شیر ۷ برابر ویتامین c بیشتر از پرتقال ۳ برابر آهن بیشتر از اسفناج ۲ برابر پتاسیم بیش از موز ۸ برابر امگا ۳ بیشتر از ماهی دارد ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اعتراف امروز آدمیرال مایک مالن رییس سابق ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا در مصاحبه با CNN: 🔸 من #افول_آمریکا را دارم می بینم، شبیه شرکتی که دارد ورشکسته می شود و سوال این است که آیا رهبرانی پیدا می شوند که آمریکا را از این سقوط آزاد نجات دهند، قبل از اینکه کشور با فروپاشی مواجه شود؟ 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 @OstadRaefipoor1
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻پیش‌بینی جدید هواشناسی رئیس سازمان هواشناسی کشور: 🔹پیش بینی های بلندمدت هواشناسی نشان می دهد بارش ها در بهار ادامه دارد و در اردیبهشت بارش ها بیشتر از نرمال خواهد بود. 🔹الگوهای هواشناسی نشان می دهد تا اواخر فروردین کاهش دما را شاهد خواهیم بود. 🔹در ۵ روز آینده موجی که وارد کشور می شود در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیشترین تاثیر را در نیمه غربی و شمالی کشور خواهد داشت اما نسبت به سامانه فعلی شدت کمتری خواهد داشت. 🔹امکان ایجاد سیل نیز وجود دارد. ✅ @Rajanews_com
بعضی فقط تند تند دعا و زیارت می خونن... ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🔻حتی فردوسی هم هزار سال پیش بهتر از مدیران فارس می‌دونست که نباید مسیل‌ها رو تبدیل به جاده و پارک کرد 😁 به جویی که یک روز بگذشت آب نسازد خردمند ازو جایِ خواب ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💠 حدیث روز 💠 ✳️ ذکری برای دفع بلا 🔹عن أَبی عَبْدِ اللَّهِ (ع): ادْفَعُوا نَوَائِبَ الْبَلَايَا بِالاسْتِغْفَارِ، الصَّاعِقَةُ لَا تُصِيبُ ذَاكِراً. 🔻امام صادق(ع) فرمود: بلاهای بزرگ را با استغفار از خود برانید که صاعقه به کسی که در حال ذکر [خدا] باشد نمی‌خورد. 📚 محاسن، احمد بن محمد بن خالد برقی، ج1، ص294 ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از سیاسی نیوز
#پست_ویژه 🌀چرا آخوندهای تلویزیون کودن اند؟ 🖋عطا یاوری 🔻حماقت ویژگی مشترک اکثر آخوندهایی ست که در سینما و تلویزیون نمایش داده می شوند. این شب ها تلویزیون جمهوری اسلامی، حکومتی که مخالفانش آن را #حکومت_آخوندی می دانند، آخوندی را به نمایش گذاشته که رفتارهایی به دور از رفتارهای مردم عادی دارد. حاج آقای افشار که بارها مورد تمسخر دیگران در فیلم قرار میگیرد هم وکیل دادگستری ست و هم داور فوتبال. تا دلتان بخواهد رفتارهای احمقانه دارد؛ از داد و هوار وسط صحبت دیگران تا تعارف بیسکویت افتاده در چایی اش به مهمان. 🔻مردم ایران این روزها چه آخوندهایی در تلویزیون می بینند؟ آنهایی که تا کمر در گل فرو رفته اند تا بلکه قدری از دردهای #سیل_زده_گان بکاهند یا آنی که وکیل یک صادرکننده است و به شدت کودن؟ 🔻نگارنده از صداوسیما به عنوان سرباز خط مقدم جنگ رسانه ای همواره دفاع کرده و بسیاری از نقدها را در پازل جنگ رسانه ای می داند اما با این گل به خودی ها چه میتوان کرد؟ این همه #تصویرسازی_غلط و مغرضانه از روحانیت را چطور میتوان توجیه کرد؟😔 ✅ آن هم در روزهایی که تعداد زیادی از روحانیون در میان مردم سیل زده بیل به دست گرفته اند و مشغول خدمت رسانی اند. #تبلیغ_علیه_روحانیت #روحانیت_در_رسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ یکشنبه 👈11 فروردین 98 👈31 مارس2019👈24رجب ۱۴۴۰ 🏛 مناسبت های اسلامی و دینی. 🎆فتح قلعه خیبر به دست امیر المؤمنین علیه السلام (7.ه.ق) 🎇بازگشت جعفر بن ابیطالب از هجرت حبشه.(7ه.ق) 🌙🌟 احکام اسلامی. 📛صدقه اول صبح نحوست را برطرف می سازد. 👶روز خوبی برای نوبت زایمان نیست. ✈️ مسافرت مکروه است حتما با صدقه باشد. 🔭احکام نجوم. امروز برای امور زیر خوب است. 🔘جابجایی منزل و مغازه. 🔘امور کشاورزی 🔘نقل و انتقالات. 🔘معامله و تجارت و داد و ستد. 🔘انتقال جهیزیه. 🔘شروع به ساخت و ساز و بنایی. 💑مباشرت و مجامعت. امشب (شب دوشنبه) مباشرت مستحب و فرزند حاصل از ان حافظ قران گردد و به قسمت و سرنوشت خود راضی باشد. ان شاءالله.و مباشرت برای سلامتی هم نیک است ⚫️ طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری،خوب است و باعث اصلاح امور است. ان شاءالله. 💉🌡حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن یا #فصد انداختن در این روز، از ماه قمری خوب است و باعث دفع زردی و صفرا است. 😴😴تعبیر خواب خوابی که شب دوشنبه دیده شود طبق ایه 25سوره مبارکه فرقان است. یوم تشقق السماء بالغمام و نزل الملائکه تنزیلا. و چنین استفاده میشود که خواب بیننده را امری ناخوش پیش اید.خواب را بازگو نکنید و اول صبح صدقه بدهید و به این صورت مطلب خود رو قیاس کنید...... 💅 ناخن گرفتن یکشنبه برای ، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد. 👕👚 دوخت و دوز یکشنبه برای بریدن و دوختن روز مناسبی نیست . طبق روایات موجب غم واندوه و حزن شده و برای شخص، مبارک نخواهد بود‌. ✴️️ وقت در روز یکشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا مغرب. ❇️️ ذکر روز یکشنبه : یا ذالجلال والاکرام ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۴۸۹ مرتبه که موجب فتح و نصرت یافتن میگردد . 💠 ️روز یکشنبه طبق روایات متعلق است به و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۳۷۹- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاكَ فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَي هَمِّ يَوْمِكَ كَفَاكَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَي مَا فِيهِ فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَي سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ وَ لَنْ يَسْبِقَكَ إِلَي رِزْقِكَ طَالِبٌ وَ لَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ وَ لَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ . قال الرضي : و قد مضي هذا الكلام فيما تقدم من هذا الباب إلا أنه هاهنا أوضح و أشرح فلذلك كررناه علي القاعدة المقررة في أول الكتاب .
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: اي فرزند آدم! روزي دو گونه است، روزيي كه تو آن را جويي، و روزيي كه تو را مي جويد، كه اگر به سراغش نروي به سوي تو آيد، پس اندوه سال خود را بر اندوه امروزت منه، كه برطرف كردن اندوه هر روز از عمر تو را كافي است، پس اگر سال آينده، در شمار عمر تو باشد همانا خداي بزرگ در هر روز سهم تو را خواهد داد، و اگر از شمار عمرت نباشد تو را با اندوه آنچه كار است؟ كه هرگز جوينده اي در گرفتن سهم روزي تو بر تو پيشي نگيرد، و چيره شونده اي بر تو چيره نگردد، و آن چه براي تو مقدر گشته بي كم و كاست به تو خواهد رسيد.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him. said : O Son of Adam! Livelihood is of two kinds : the livelihood which you seek and the livelihood which seeks you ; if you do not reach it, it will come to you. Therefore, do not turn your one day's worry into a year's worry. Whatever you get every day should be enoughfor you for the day. If you have a whole year of life even then Allah, the Sublime, will give you every next day what He has destined as your share. If you do not have a year in your life then why should you worry for what is not for you. No seeker will reach your livellihood before you nor will anyone overpower you in the matter of livelihood. Similarly, whatever has been destined as your share will not be delayed for you. Al-Sayyid al-Radi says : This saying has already appeared elsewhere in this chapter except that here it is clearer and more detailed. This is why we have repeated it according to the principle laid down in the beginning of the book.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير روزى دو گونه است همان گونه كه مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام نورانى آورده (بخشى از) اين كلام قبلا در كلمات قصار (حكمت 267) آمده است و همان گونه كه ديگران گفته اند (بخشى از آن) در نامه 31 كه وصاياى اميرمؤمنان على(عليه السلام) را به امام حسن(عليه السلام) منعكس مى كند ذكر شده است. بخش ديگرى نيز تنها در اين جا آمده است. به هر حال هدف اصلى امام(عليه السلام) اين است كه انسان ها را از حرص به دنيا بازدارد و به گونه اى نباشند كه تمام تلاش و كوشش آن ها براى به دست آوردن رزق و روزى باشد و از وظايف ديگر دور بمانند و لزوم تحصيل روزى را بهانه خود براى حرص به دنيا قرار دهند. مى فرمايد: «اى فرزند آدم! روزى دوگونه است يكى آن كه تو به دنبالش مى روى و ديگرى آن كه به دنبال تو مى آيد كه اگر به دنبالش نروى باز هم به سراغ تو خواهد آمد»; (يَابْنَ آدَمَ، الرِّزْقُ رِزْقَانِ: رِزْقٌ تَطْلُبُهُ، وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ، فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاكَ). به يقين همه روزى ها مقدر است ولى بعضى مشروط است به تلاش و كوشش و سعى و كار كه اگر اين شرط حاصل نشود فراهم نخواهد شد. مانند روزى هايى كه از طريق كشاورزى و دامدارى و صنايع و تجارت و امثال آن حاصل مى شود. قسم دوم روزى هايى است كه مشروط به اين شرط نيست بلكه ناخواسته به سراغ انسان مى آيد. مانند ارث غير منتظره اى كه به انسان مى رسد و يا سود كلانى كه بدون تلاش و كوشش از طريق ترقى قيمت ها و يا هداياى غير منتظره عايد انسان مى گردد. آنگاه امام(عليه السلام) چنين نتيجه مى گيرد: «بنابراين غم و اندوه تمام سال را بر همّ و غمّ امروزت اضافه مكن. غم هر روز براى آن روز كافى است»; (فَلاَ تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ! كَفَاكَ كُلُّ يَوْم عَلَى مَا فِيهِ). درست است كه انسان بايد آينده نگر باشد و تنها به فكر امروز نباشد و به همين دليل در دنيايى كه ما زندگى مى كنيم دولت ها برنامه هاى پنج ساله و ده ساله و پنجاه ساله دارند. منظور امام(عليه السلام) اين است كه حريصان را از حرص زياد بازدارد تا به بهانه تأمين آينده، شب و روز در فكر دنيا نباشند. آنگاه امام(عليه السلام) به استدلال روشنى پرداخته، مى فرمايد: «اگر در تمام سال زنده بمانى و جزء عمر تو باشد خداوند هر روز آنچه از روزى براى تو معين كرده است به تو مى دهد و اگر تمام آن سال جزء عمر تو نباشد چرا غم و اندوه چيزى را بخورى كه مربوط به تو نيست؟»; (فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللّهَ تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَد جَدِيد مَا قَسَمَ لَكَ; وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيَما لَيْسَ لَكَ). بسيارند كسانى كه براى به دست آوردن درآمدهاى هنگفت دست و پا مى زنند در حالى كه تنها بخش كوچكى را از آن مصرف كرده و بقيه را براى وارثان خود مى گذارند و در واقع تلاشگران خسته و بى مزدند. هدف امام(عليه السلام) اين است كه اين گروه از افراد را از تلاش هاى بى حد و حساب كه آرامش دنيا و نجات آخرت را بر باد مى دهد بازدارد. و به گفته شاعر: آن كه مكنت بيش از آن خواهد كه قسمت كرده اند *** گو طمع كم كن كه زحمت بيش باشد بيش را در آخرين جمله به نكته ديگرى در همين باره اشاره كرده، مى فرمايد: «(بدان) هيچ كس پيش از تو نمى تواند روزى تو را دريافت كند و يا آن را از دست تو بيرون ببرد و آنچه براى تو مقدر شده است بدون تأخير به تو مى رسد»; (وَلَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ وَلَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ، وَ لَنْ يُبْطِىءَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ). همان گونه كه در بالا اشاره كرديم هرگز هدف امام(عليه السلام) اين نيست كه افراد را از تلاش و كوشش براى حل مشكلات اقتصادى بازدارد چراكه آن حضرت و ساير معصومين(عليهم السلام) در كلمات ديگر خود به اين نوع تلاش سفارش كرده اند بلكه هدف اين است كه با بيان اين واقعيت ها كه روزى بر دوگونه است و خداوند آنچه مقدر باشد به انسان مى رساند، سدى در برابر حرص و طمع و دنياپرستى و افزون طلبى ايجاد كنند. مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام حكيمانه مى گويد: «مضمون اين سخن در همين باب (حكمت 267) گذشت ولى چون كلام امام(عليه السلام)در اين جا واضح تر و مشروح تر بود آن را بر اساس روشى كه در آغاز كتاب تذكر داده ايم تكرار كرديم»; (قال الرضيُّ: و قد مضى هذا الكلام فيما تقدّم من هذا الباب، إلا أنّه هاهنا أوْضَحُ و أشْرَحُ، فلذلِك كرّرناه على القاعدةِ المقرّرة في أوّل الكتاب). اين سخن سيد رضى اشاره به نكته اى است كه در مقدمه نهج البلاغه آورده و آن اين كه كلمات امام(عليه السلام) گاهى با روايات مختلف نقل شده است. سيد رضى آن را مطابق يكى از روايات نقل مى كند سپس به روايتى كه از طريق ديگر نقل شده و مشروح تر و گسترده تر است دست مى يابد و لذا آن را تكرار مى كند تا فايده بيشترى نصيب خوانندگان گردد. در اين زمينه توضيحات ديگرى