eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
24.1هزار عکس
12هزار ویدیو
369 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پیش‌بینی مرحوم آیت‌الله مولوی قندهاری از فتنه‌های آینده انقلاب 🔶🔸آیت الله قرهی: شش ماه آخر عمر آیت‌الله مولوی قندهاری بود؛ ما نشسته بودیم و برای ما تعریف می‌کردند و می‌فرمودند: فتنه‌هایی می‌آیند که من در آن زمان نیستم و شما باید سینه‌های‌تان را سپر این سید عظیم‌الشأن (اشاره به آیت‌الله خامنه‌ای) کنید. گفتند: ایشان #سپهسالار امام زمان(عج) هستند. 🔷🔹بارها مشاهده کرده بودم که علی‌رغم این فاصله سنی و کسالت جسمی که آیت‌الله قندهاری داشتند هربار که رهبر انقلاب به مشهد سفر می‌کردند این آیت‌الله قندهاری بودند که به ملاقات ایشان می‌رفتند. می‌گفتند: ایشان که می‌آید سریع به من خبر دهید! و به دیدن ایشان می‌رفتند. خیلی عجیب بود این مرد، همه‌چیز را می‌دانست. بعد فرمود: من نیستم می‌بینید روز به روز به جمال و کمال این سید افزوده می‌شود و طوری می‌شود که مثل آقا سید ابوالحسن اصفهانی یکه‌تاز می‌شود. و همچنین ایشان امام خامنه ای همین فتنه ی ۷۸ و ۸۸ را پیش بینی کرده بودند و فرمودند که بعد از آن فتنه ای می آید که فتنه ی اکبر است و امام خامنه ای با اقتدار بر همه ی این فتنه ها غلبه می کند مرحوم آیت الله مولوی قندهاری در جای دیگری فرمودن که وقتی امام زمان ظهور می کنند اولین نگاهی که می کنند نگاه به لباس های سبز سپاه است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپاه ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهارشنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۸ میلادی: Wednesday - 10 July 2019 قمری: الأربعاء، 7 ذو القعدة 1440 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (1000 مرتبه) - یا متعال (541 مرتبه) برای عزت در دو دنیا 📆 روزشمار: ▪️4 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام ▪️22 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️29 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️31 روز تا روز عرفه ▪️32 روز تا عید سعید قربان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۴۸۰- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ .قال الرضي : يقال حشمه و أحشمه إذا أغضبه و قيل أخجله أو احتشمه طلب ذلك له و هو مظنة مفارقته . و هذا حين انتهاء الغاية بنا إلي قطع المختار من كلام أمير المؤمنين عليه السلام ، حامدين للّه سبحانه علي ما منّ به من توفيقنا لضم ما انتشر من أطرافه ، و تقريب ما بعد من أقطاره . و تقرر العزم كما شرطنا أولا علي تفضيل أوراق من البياض في آخر كل باب من الأبواب ، ليكون لاقتناص الشارد ، و استلحاق الوارد ، و ما عسي أن يظهر لنا بعد الغموض ، و يقع إلينا بعد الشذوذ ، و ما توفيقنا إلا باللّه عليه توكلنا، و هو حسبنا و نعم الوكيل . و ذلك في رجب سنة أربع مائة من الهجرة ، و صلي اللّه علي سيدنا محمد خاتم الرسل ، و الهادي إلي خير السبل ، و آله الطاهرين ، و أصحابه نجوم اليقين .
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: وقتي مومن برادرش را به خشم آورد، به يقين از او جداشده است.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : If a beliver enrages (ihtashama) his brother, it means that he leaves him. as-Sayyid ar-Radi says : It is said "hashamahu" or "ahshamahu" to mean "He enraged him". According to another view it means "He humiliated him". While "ihtashamahu" means "He sought these for him", and that is most likely to cause him to separate. This is the end of our selection of the utterances of Amir al-Mu'minin, peacebe upon him. We are praiseful to Allah, The Glorified, for having enabled us to collect the scattered utterances from various sides and to bring together from different places the material that was lying far away. We intend, as we stopulated in the beginning, to leave some blank pages at the end of every chapter for the insertion of whatever we may get and the addition of whatever comes to us, for it is possible that some material which is not in our view at present or which is not available may become known to us and fall in our hands. We have no ability save thuough Allah. In Him we trust, and He is Sufficient for us. He is the best Supporter. This book was completed in the month of Rajab, in the year 400 A.H May Allah send blessings on our master Muhammad the last of the prophets who guided us towards the best path, and his chaste descendants and his companions who are the stars of conviction.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير اسباب جدايى دوستان امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به يكى از عوامل مهم جدايى از دوست اشاره كرده، مى فرمايد: «هنگامى كه مؤمن، برادر باايمانش را به خشم آورد و شرمگين سازد مقدّمه جدايى از او را فراهم كرده است»; (إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ). مرحوم سيد رضى ذيل اين حكمت، احشام و حشمت را چنين تفسير مى كند، مى گويد: «حشمه و أحشمه» يعنى او را به غضب آورد و بعضى گفته اند: او را شرمنده ساخت يا «احتشم» به معنى طلب شرمندگى است براى ديگرى و چنين كارى مقدمه جدايى از اوست»; (قال الرضيُّ: يقال: حَشَمَهُ وأحْشَمَهُ إذا أغْضَبَه، وقيل: أخْجَلَهُ «أو احْتَشَمَهُ» طَلَبَ ذلِكَ له و هوَ مَظَنَّةُ مُفارَقَتِه). آنچه سيد رضى گفته، يكى از تفسيرهاى كلام حكيمانه امام(عليه السلام)است، بعضى از شارحان نهج البلاغه تفسير ديگرى ذكر كرده اند كه بر اساس مفهوم ديگرى است كه براى حشمت گفته اند و آن اين كه «حشمت» به معنى حفظ خودخواهى و تشخص دربرابر ديگران و برترى جويى در مقابل دوستان است و اين تعبير در مورد حشمت پادشاهان و امرا گفته شده كه در پشت پرده هاى كاخ ها خود را مستور مى دارند و دربان ها بر درهاى آن مى گمارند به گونه اى كه مراجعه كنندگان نه قدرت مراجعه به آن ها را دارند و نه گفتوگوى با آن ها، مگر در موارد نادر آن هم با شرايط سنگين خاص. همين معنى ممكن است در مورد دوستان به صورت ساده ترى انجام گيرد. به هر حال حجابى ميان انسان و سايرين مى شود و يكى از اسباب جدايى از دوستان است. بنابراين براى گفتار حكيمانه مورد بحث سه تفسير به نظر مى رسد و ممكن است همه آن ها در مفهوم كلام امام(عليه السلام)جمع باشد. نخست، خشمگين ساختن دوستان، دوم، شرمنده نمودن آن ها و سوم، برترى جويى و تكبر دربرابر آن ها. هركدام از اين امور سه گانه براى جدا شدن دوستان از انسان كافى است البته ممكن است انجام يك مرتبه و دو مرتبه اين كارها تأثيرگذار نباشد ولى به يقين اگر تكرار شود سبب جدايى از دوستان خواهد شد. در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «مَنِ احْتَشَمَ أَخَاهُ حَرُمَتْ وُصْلَتُهُ وَ مَنِ اغْتَمَّهُ سَقَطَتْ حُرْمَتُه; كسى كه برادر مسلمانش را عصبانى يا شرمنده سازد دوستى با او حرام است و كسى كه برادر مسلمانش را اندوهگين نمايد احترامش از بين مى رود». و در كتاب دعائم الاسلام از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه فرمود: «أكْرَمُ أخلاقِ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهداءِ وَالصّالِحينَ التَّزاوُرُ فِى اللهِ وَحَقٌّ على المَزورِ أن يُقَرِّبَ إلى أخيهِ ما تيسَّرَ عِندَه ولو لم يَكُن إلاّ جُرعَةٌ من ماء، فَمَنِ احْتَشَم أن يُقَرِّب إلى أخيهِ ما تيسَّر عِندَه لَمْ يَزَلْ في مَقْتِ اللهِ يَوْمَهُ وَلَيْلَتَهُ; برجسته ترين اخلاق پيغمبران و صديقين و شهدا و صالحين، زيارت دوستان براى خداست و بر كسى كه به زيارت او مى روند لازم است آنچه را نزد او ميسر است براى پذيرايى از دوستش بياورد هر چند يك جرعه آب باشد، و كسى كه از اين كار خوددارى كند و آنچه را ميسر است براى پذيرايى دوستش نبرد پيوسته در خشم و غضب الهى در آن روز و شب خواهد بود». از اين حديث شريف معنى چهارمى براى احتشام استفاده مى شود و آن خوددارى كردن و بى اعتنايى نمودن است. نكته شرايط دوستى مى دانيم كه اسلام همه مسلمانان را برادر يكديگر شمرده كه اين بالاترين رابطه و پيوند عاطفى در ميان دو انسان است و به همه مسلمين سفارش كرده كه با يكديگر همچون دو برادر صميمى رفتار كنند، و براى آن ها حقوق متقابل فراوانى ذكر شده كه اگر جمع آورى شود خود يك كتاب خواهد شد. به يقين به دست آوردن اين چنين دوستان گرچه زياد مشكل نيست ولى نگهدارى آن ها آسان نمى باشد. دوستان را به هنگام گرفتارى ها و مشكلات و پشت كردن دنيا به انسان مى توان شناخت. در حديثى كه مرحوم كلينى در جلد دوم كافى نقل كرده است مى خوانيم: هنگامى كه امير مؤمنان(عليه السلام)در بصره بود كسى از ميان مجلس برخاست و عرض كرد: «اى اميرمؤمنان! أَخْبِرْنَا عَنِ الاِْخْوَانِ; برادران حقيقى را به ما معرفى كن». امام(عليه السلام) فرمود: «الاِْخْوَانُ صِنْفَانِ إِخْوَانُ الثِّقَةِ وَإِخْوَانُ الْمُكَاشَرَةِ فَأَمَّا إِخْوَانُ الثِّقَةِ فَهُمُ الْكَفُّ وَالْجَنَاحُ وَالاَْهْلُ وَالْمَالُ فَإِذَا كُنْتَ مِنْ أَخِيكَ عَلَى حَدِّ الثِّقَةِ فَابْذُلْ لَهُ مَالَكَ وَبَدَنَكَ وَصَافِ مَنْ صَافَاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ وَاكْتُمْ سِرَّهُ وَعَيْبَهُ وَأَظْهِرْ مِنْهُ الْحَسَنَ وَاعْلَمْ أَيُّهَا السَّائِلُ أَنَّهُمْ أَقَلُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الاَْحْمَرِ وَأَمَّا إِخْوَانُ الْمُكَاشَرَةِ فَإِنَّكَ تُصِيبُ لَذَّتَكَ مِنْهُمْ فَلا تَقْطَعَنَّ ذَلِكَ مِنْهُمْ وَلاَ تَطْلُبَنَّ مَا وَرَاءَ ذَلِكَ مِنْ ضَمِيرِهِمْ وَابْذُلْ لَهُمْ مَا بَذَلُوا لَكَ مِنْ طَلاقَةِ ا
لْوَجْهِ وَحَلاوَةِ اللِّسَانِ; برادران دينى دو دسته اند: برادران مورد اعتماد و برادران ظاهرى. اما برادران واقعى مورد اعتماد: آن ها به منزله دست و بال و اهل و مال انسان اند. بنابراين هرگاه به برادرت اطمينان پيدا كردى از بذل مال و تن خود درباره او دريغ مدار، با دوستانش دوست باش و با دشمنانش دشمن، اسرار و عيب او را پوشيده دار و صفات نيكش را آشكار كن و بدان اى سؤال كننده كه آن ها از گوگرد سرخ كمترند. و اما برادران ظاهرى: مى توانى لذت همنشينى با آن ها را داشته باشى. اين مقدار را از آن ها قطع مكن و بيش از اين از درون آن ها چيزى مخواه. تا زمانى كه با تو خوشرو و خوش زبان اند با آن ها خوشرو و خوش زبان باش». اين كلام را با حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) ادامه مى دهيم; مى فرمايد: «برادران (دوستان دينى) سه دسته اند; گروهى همچون غذايى هستند كه انسان هميشه به آن ها نياز دارد و آن ها گروهى هستند كه داراى عقل و درايت اند. دوم گروهى هستند كه همانند درداند و آن ها گروه احمق و نادان اند و سومى گروهى هستند كه همچون دوا (به هنگام بروز بيمارى) مى باشند و آن ها اشخاص فهميده هوشيارند». شك نيست كه براى حفظ اخوت با دوستان واقعى بايد تلاش و كوشش فراوان كرد. ازجمله دوست را نه شرمنده بسازيم نه خشمگين و نه دربرابر او براى خود جاه و جلالى قائل باشيم كه امام(عليه السلام) در كلام مورد بحث به آن اشاره فرموده است. در روايات اسلامى آسيب هاى متعددى براى صداقت و دوستى ذكر شده است كه بايد براى حفظ دوستى از آن پرهيز كرد ازجمله اميرمؤمنان على(عليه السلام)طبق روايتى كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار آورده است به فرزند دلبندش امام حسن(عليه السلام) مى فرمايد: «لا يَغْلِبَنَّ عَلَيْكَ سُوءُ الظَّنِّ فَإِنَّهُ لاَ يَدَعُ بَيْنَكَ وَبَيْنَ صَدِيق صَفْحا; مبادا سوء ظن بر تو غلبه كند كه هيچ دوستى را براى تو باقى نمى گذارد». و امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يَصْفُوَ لَكَ وُدُّ أَخِيكَ فَلا تُمَازِحَنَّهُ وَلا تُمَارِيَنَّهُ وَلا تُبَاهِيَنَّهُ وَلا تُشَارَّنَّهُ; اگر مى خواهى محبت برادر مسلمانت براى تو صاف شود مزاح (افراطى) با او نداشته باش و ستيزه جويى و جر و بحث با او مكن و به او فخر مفروش و خصومت مورز». در احاديث ديگرى درباره حسد و گوش دادن به سخنان سخن چينان هشدار داده شده كه اين ها نيز دوستان را از انسان جدا مى سازد.
. چرا شکار گاندو بزرگتر از شکار تریتون است؟ ✍️ این هنر جمهوری اسلامی است که اپوزیسیون سانسور چی و نمک گیر ملکه انگلیس را هم وادار کرده، بنشینند و سریال مستند و جذابی مثل گاندو را تماشا و تبلیغ کنند؛ ولو این که بد و بیراه بگویند. 🔹دم کارگردان و بازیگران سریال گاندو که خیلی گرم. اما ای والله دارند پاسداران گمنامی که هیبت سرویس جاسوسی سیا را با انهدام شبکه جاسوسی آن فرو ریختند. ♦️عظمت سرنگون کردن پهپاد پیشرفته تریتون MQ-4C را همه فهمیدند اما بزرگ تر و پیچیده تر از آن، رصد شبکه پیچیده و گران قیمت جاسوسی آمریکاست. و مهم تر از آن، جراحی سخت و دقیق و ظریف این شبکه چسبیده به برخی مدیران و دولتمردان. 🔹جالب است بدانیم همین آقای بهنود که از ضرب شست اطلاعات سپاه به سازمان سیا رو تُرُش کرده، هنگام ضربت ذو الفقار (ضربت موشکی) سپاه پاسداران به مقر داعش در دیر الزور، برای این که از قافله جا نماند و با مردم همرنگی کند، ابراز حمایت و تظاهر به استقبال کرده بود. ♦️حالا ببینید خرج انفجاری و ضریب نفوذ گاندو چه قدر بالا که مستخدم شبکه دولتی انگلیس نتوانسته هضم و همرنگ نمایی کند. باز هم دم پاسداران گمنام اطلاعات سپاه و بازیگران و کارگردان و تهیه کننده مجموعه جذاب و جسورانه گاندو گرم. 🔹باید دید گاندوهای جدید چه کسانی هستند و کی و چگونه شکار می شوند؟ "محمد ایمانی" ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از جهان نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فردو را گاو داری اش کنید لااقل مردم از شیرش استفاده کنند/قائم مقام من به کشاورزی مشغول شده است! 🔺فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی 🔹از سال ۹۲ به بعد بودجه لازم به بخش هسته ای تعلق نگرفته است. 🔹برخی ها را به طور خزنده از صنعت هسته ای بیرون می‌کنند که نگویند ما کسی را بیرون انداختیم‌. 🔹قائم مقام بنده مگر کم کسی بود؟ مگر دشمن نمی‌خواست او را ترور کند؟‌ او اکنون به کشاورزی خود بازگشته است. 🔹اراده لازم برای استفاده از اساتید دانشگاهی در حوزه هسته ای وجود ندارد. 🔹اینستکس یک شوخی است. 🔹۱۰ تن اورانیوم غنی شده و ۱۰۰ تن آب سنگین که از کشور خارج شد، چند سال طول می کشد تا دوباره تولید شود؟ 🔹دولت برخی تحریم های نانوشته را در داخل اعمال کرده است. ▪️آقایان برای اینکه سوخت ایرانی در کشور کار نکند به دروغ در مجلس و صداوسیما گفتند رآکتور اراک چرنوبیل می شود! ▪️برای اینکه بگن ما فردور را تعطیل نکردیم عملیات ساده ایزوتوپ پایدار رو بردن 80 متر زیر زمین! خب گاوداریش کن لااقل مردم از شیرش استفاده کنن @jahaannews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: چه بسيار گفتار و كردار بيهوده اى كه شرّى را در پى آورد رُبَّ لَغوٍ يَجلِبُ شَرّا غررالحكم حدیث 5290 ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
حجاب لازم است، چرا؟ تا بماند مادری ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🔴نتیجه دوستی ظاهری با اهل بیت علیه السلام، بدون عمل ✳️مرحوم عبدالکریم حامد می فرمود: «شخصی در مجالس سیدالشهدا (علیه السلام) خدمت می کرد و زیر لب این شعر را می خواند:« حسین دارم چه غم دارم؟!» 🌼شیخ رجبعلی با دیدن این شخص در دل گفت : سید الشهدا علیه السلام به این شخص تفضل خواهد کرد و او را از هم ها و غم های قیامت نجات خواهد داد. 💠پس از مدتی شیخ رجبعلی شبی در خواب دید که محشر به پا شده و امام حسین (علیه السلام ) به حساب مردم رسیدگی می کند و آن شخص هم در ابتدای صف، نزدیک حضرت قرار دارد. 💥شیخ رجبعلی می گفت: با خود گفتم: امروز روز توست؛ گوارایت باد! 🌸ناگهان دیدم که امام حسین(علیه السلام) به فرشته ای امر می کند که آن مرد را به انتهای صف بیندازد؛در آن هنگام حضرت نگاهی به من کرد و با ناراحتی فرمود: شیخ رجبعلی! ما رئیس دزدها نیستیم! ♻️از سخن حضرت تعجب کردم و پس از بیداری جستجو کردم که شغل آن مرد چیست و فهمیدم که عامل توزیع شکر است و شکر را به جای این که با قیمت دولتی به مردم بدهد، آزاد می فروشد. 📕کرامات اولیا و مردان خدا ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اصلاح‌طلبان همچنان علیه گاندو!! ⭕️ظریف : ما اقدامات خودمان را در قبال پهپاد آمریکایی انجام دادیم و البته پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم!! ‼️آقای ظریف! برای کار کردن به این مردم منت نذارید! سپاه کارش رو انجام داده پهپاد رو سرنگون کرده و وظیفه‌ی شما هم در دستگاه دیپلماسی نشون دادن واقعیت ماجرا به دنیاست! درثانی مگه دولت روحانی و وزارت امورخارجه کار مثبتی هم داشته که صدا و سیما براش فیلم تبلیغاتی بسازه! از دلار ۱۳۰۰۰ تومانی فیلم بسازه یا پراید ۵۰ میلیونی! یا از شکست برجام و خسارت چند میلیون دلاری به کشور!😐 فقط یه وعده غذای هیئت همراه جهانگیری سال ۹۵ بیست میلیون هزینه داشته! بعد میگن پول نداریم😐😂 @afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شمسی: پنجشنبه - ۲۰ تیر ۱۳۹۸ میلادی: Thursday - 11 July 2019 قمری: الخميس، 8 ذو القعدة 1440 🌹 امروز متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه) - یا غفور یا رحیم (1000 مرتبه) - یا رزاق (308 مرتبه) برای وسعت رزق 📆 روزشمار: ▪️3 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام ▪️21 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️28 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️30 روز تا روز عرفه ▪️31 روز تا عید سعید قربان
نهج البلاغه ۱- و من كتاب له ( عليه السلام ) >إلي أهل الكوفة عند مسيره من المدينة إلي البصرة< مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَي أَهْلِ الْكُوفَةِ جَبْهَةِ الْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ الْعَرَبِ أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّي يَكُونَ سَمْعُهُ كَعِيَانِهِ إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ فَكُنْتُ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُكْثِرُ اسْتِعْتَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ وَ كَانَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ فَقَتَلُوهُ وَ بَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَ لَا مُجْبَرِينَ بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ دَارَ الْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا وَ جَاشَتْ جَيْشَ الْمِرْجَلِ وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَي الْقُطْبِ فَأَسْرِعُوا إِلَي أَمِيرِكُمْ وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِّكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ .
نهج البلاغه نامه ۱- به مردم كوفه افشاي سران ناكثين از بنده خدا، علي امير مومنان، به مردم كوفه، كه در ميان انصار پايه اي ارزشمند، و در عرب مقامي والا دارند. پس از ستايش پروردگار! همانا شما را از كار عثمان چنان آگاهي دهم كه شنيدن آن چونان ديدن باشد، مردم برعثمان عيب گرفتند، و من تنها كسي از مهاجران بودم كه او را براي جلب رضايت مردم واداشته، و كمتر به سرزنش او زبان گشودم، اما طلحه و زبير، آسان ترين كارشان آن بود كه بر او بتازند، و او را برنجانند، و ناتوانش سازند، عايشه نيز ناگهان بر او خشم گرفت، عده اي به تنگ آمده او را كشتند، آنگاه مردم بدون اكراه و اجبار، بلكه به اطاعت و اختيار، با من بيعت كردند. آگاه باشيد! مدينه مردم را يكپارچه بيرون رانده، و مردم نيز او را براي سركوبي آشوب فاصله گرفتند، ديگ آشوب به جوش آمده، و فتنه ها بر پايه هاي خود ايستاد، پس به سوي فرمانده خود بشتابيد، و در جهاد با دشمن بر يكديگر پيشي گيريد، به خواست خداي عزيز و بزرگ
نهج البلاغه From the servant of Allah, the Commander of the faithful, to the people of Kufah who are Fore most Among the Supporters and Chiefs of the Arabs.Now, I am apprising you of what befell Uthman so (correctly) that its hearing may be like its seeing. People critised him, and I was the only man from among the muhajirun (immigrants) who asked him to seek to satisfy (the Muslims) most and to offend them the least. As for Talhah and az-Zubayr, their lightest step about him was hard and their softest voice was strong. Aishah too was in a rage with him. Consequently, a group overpowered him and killed him. Then, people swore allegiance to me, not by force or compulsion, but obediently and out of free will. You should know that Medina has been vacated by its residents and they have abandoned it. It is boiling like a huge cooking pot and rebellion is fixed on its axis moving with full force. So, hasten towards your amir and proceed forward to fight your enemy, if so wills Allah to Whom belongs Might and Majesty.
از نامه هاى امام(علیه السلام) است که براى اهل کوفه به هنگام حرکت از مدینه به سوى بصره نگاشته است. در واقع هدف از نوشتن این نامه سه چیز بوده است: نخست اینکه امام(علیه السلام)روشن کند که طلحه و زبیر و عایشه که قتل عثمان را بهانه اى براى شورش بر ضد امام(علیه السلام) و به راه انداختن مقدمات جنگ جمل به همدستى عایشه به راه انداختند، خودشان در قتل او شریک بودند در حالى که امام(علیه السلام) تا آنجا که ممکن بود از وى دفاع کرد. دیگر اینکه همه مردم از روى میل و اراده خود و بدون هیچ گونه جبر و فشار با امام(علیه السلام) بیعت کردند و خلافت او را بر جامعه اسلامى پذیرا شدند. سوم اینکه با توجّه به فتنه اى که طلحه و زبیر و عایشه به راه انداختند، بر همه اهل کوفه لازم است براى یارى امام(علیه السلام) و خاموش کردن آتش فتنه به لشکر آن حضرت ملحق شوند.