eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
807 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹🌹 ماه مبارک رمضان🌙 و ياد درگذشتگان😔 🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرُ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ ✨🙏 🙏 التماس دعا 🙏 پنج‌شنبه ماه مبارک رمضان است 🌙 یادی کنیم از اونایی که سال‌های قبل سر سفره‌های افطاری و سحری کنار ما بودن...😔 با ذکر و 🙏 روحشون شاد و یادشون گرامی 😔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌آنقدر تو قبر بخوابیم که کسی بیدارمون نکنه... 🎤 بیان زیبای استاد عالی 💠➣┅─────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌داستان اصغر آواره و ادب نسبت به سادات‼️ 💠➣┅───────────
روضه خانگی - حضرت رقیه(س) - 1013.mp3
11.87M
🎙گریه بین روضه بر هر درد بی درمان دواست... 🔻روضه (س) 👤حاج منصور
🌹 با سلام خدمت اعضای محترم کانال ضمن قبولی نماز و روزه شما بزرگواران امسال هم به حول و قوه ی الهی قصد داریم مثل رمضان سال های گذشته ، خانواده هایی که از نظر مالی خیلی ضعیف هستند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتند، آنها را شناسایی کردیم و با تهیه که شامل: گوشت، مرغ، برنج، خرما، روغن، رب، تخم مرغ، چای و... می باشد ، کمک رسانی کنیم، لذا شما خیّر عزیز و دوست محترم که توان مالی دارید خواهشمندیم که برای تهیه این مواد غذایی همکاری کرده و در این کار خِیر شرکت کنید. ✅ شماره کارت جهت کمک مالی: 💳 6219861904333191 بنام علی نورزاده زارمی التماس دعا 🙏🌺
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علت گریه ی اموات در شب های جمعه ماه رمضان 🔊به کلام مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی ره
🌸 منبر مکتوب با الهام از ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان 🌸 ✅ سخن سیزدهم: بنده نوازی و گذشت پروردگار 💠 شمول بنده نوازی ۱. «‌وَرَحمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شّیءٍ» (۸۰) ؛ «‌رحمت من همه چیز را در برگرفته است.» ‌ ۲. «کَتَبَ رَبُّکُم عَلَی نَفسِهِ الرَّحمَهَ»؛ (۸۱) «‌پروردگارتان [مهرورزی و] رحمت را برخود واجب نموده است.» ‌ ۳. قالَ اَعرابی: یا رَسُولَ اللهِ! مَن یحاسِبُ الخَلقَ یومَ القِیامَهِ؟ قالَ: اَللهُ عَزَّوَجَلَّ قالَ: نَجَوْنا وَرَبِّ الکَعْبَهِ. قالَ وَکَیفَ ذاکَ یا اعرابِی؟ قالَ: لأنَّ الکَریمَ إذا قَدَرَ عَفا؛ مردی اعرابی گفت:‌ای رسول خدا! در روز رستاخیز چه کسی حساب خلق را محاسبه می‌کند؟ فرمود: خدای بلند مرتبه. اعرابی گفت: به پروردگار کعبه سوگند که نجات یافتیم. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:‌ای اعرابی! چگونه چنین است؟ عرض کرد: کریم هر گاه قدرت [بر انتقام] یابد گذشت می‌نماید.» (۸۲) ای خداوند کریم و دلنواز ای رحیم و خالق بنده نواز نیستم ناخوانده‌ای صاحب عطا آشنایم خود مرا گفتی بیا گفته بودی شب تو با من راز کن بی‌نیازا، آمدم در باز کن 💠 بنده نوازترین مولا در قوم بنی اسرائیل خشکسالی آمد و حضرت موسی علیه السلام مردم را برای دعا و طلب باران به کوه طور فرا خواند. جمع زیادی از مردم، عرفا و حق شناسان درگاه الهی همراه شدند و مشغول دعا گردیدند. اما پس از مدتی طولانی دعا و انابه، قطره آبی از آسمان نبارید. موسی علیه السلام از خداوند سؤال کرد: دلیل عدم استجابت دعای آنان چیست؟ خطاب آمد: در جمع شما، جوان گنهکاری هست که حضور او مانع بالا رفتن دعای شما می‌شود. موسی علیه السلام رو به مردم کرد و فرمود: آن جوان گنهکار که خود هم می‌داند، جمع ما را ترک گوید تا دعاهایمان مستجاب شود. اما کسی بلند نشد. در همین حین، باران شروع به باریدن کرد. موسی علیه السلام عرضه داشت: پروردگارا! آن جوان که هنوز از بین ما بیرون نرفته است؟ خطاب رسید:‌ای موسی! وقتی تو سخنت را با این جماعت گفتی، آن جوان شرمنده شد و ترسید که در میان جمع سرافکنده شود. ما نمی‌توانیم شرمندگی بنده خود را ببینیم، بنابراین گناهانش را تبدیل به حسنات کردیم و باران را بر شما نازل نمودیم. (۸۳).» ای کریمی که از خزانه غیب گبر و ترسا وظیفه خور داری دوستان را کجا کنی محروم تو که با دشمنان نظر داری 💠 سنت الهی بنده نوازی ۱. چشم پوشی از گناهان: عن ابی جعفر علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌ما مِنْ عَبْدٍ یخْطی خُطُواتٍ فی طاعَهِ اللهِ إِلاّ رَفَعَ اللهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ دَرَجَهً وَحَطَّ عَنْهُ بِها سَیئَهً؛ (۸۴) بنده‌ای نیست که در راه فرمان‌برداری از خدا گامهایی بردارد مگر اینکه خداوند در مقابل هر گامی که برمی‌دارد او را درجه‌ای بالا برد و با آن گناهی از او ببخشد.» ‌ ۲. بنده نوازی برای عبرت پذیری: عن ابی عبد الله علیه السلام أنَّهُ قالَ: إنَّ اللهَ وَسَّعَ أرْزاقَ الحُمْقی لِیعْتَبِرَ العُقَلاءُ أنَّ الدُّنیا لَیسَ ینالُ مَا فیها بِعَمَلٍ وَلا حِیلَهٍ؛ (۸۵) خداوند روزی مردمان نادان را گسترش می‌بخشد تا خردمندان پند گیرند «‌که روزی در دست خداست] و بدانند که در دنیا چیزی با تلاش و چاره‌اندیشی [بدون خواست پروردگار] به دست نمی‌آید.» ۳. گذشت هنگام انتقام: عن الصادق علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌العَفْوُ عِندَ القُدرَهِ مِن سُنَنِ المَرسَلینَ وَاَسْرارِ المُتَّقینَ وَتَفسیرُ العَفوِ أنْ لاتَلزَمَ صاحِبَکَ فیما أجْرَمَ ظاهِراً وَتَنْسی مِنَ الاصلِ ما اُصِبْتَ مِنْهُ باطِناً وتَزید عَلَی الاحسانِ إحساناً وَلَن تَجِدَ إلی ذلکَ سبیلاً إلاّ مَن قَد عَفا الله ُ وغَفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وَزینَهُ بِکِرامَتِهِ وألبَسَهُ مِن نُورِ بَهائِهِ لانَّ العَفوَ وَالغُفرانَ صِفّهٌ مِن صِفاتِ اللهِ تَعَالَی فی أسرارِ أصفیائِهِ؛ (۸۶) گذشت هنگام قدرت از شیوه‌های پیامبران و از رازهای پرهیزگاران است و معنای واقعی گذشت آن است که در ظاهر، کاری را که طرف مقابلت مرتکب شده است به رویش نیاوری [و واکنشی از خود نشان ندهی] و در باطن هر کار خلافی را که از او به تو رسیده فراموش کنی و بر احسان خویش [نسبت به وی] بیافزایی و کسی بر این کار موفق نمی‌شود مگر آن کس که خدا او را مورد عفو خویش قرار می‌دهد و گناهان گذشته‌اش را بر او می‌بخشاید و او را به بزرگی و کرامت خویش مزین می‌سازد و از نور خویش بر تنش می‌پوشد؛ زیرا گذشت و بخشش صفتی است از صفات خدای بزرگ که در درون برگزیدگان خود قرار داده است.» ‌ ای پرده پوش معصیت عاصیان تمام بر درگه تو دیده امید خاص و عام کار تو عفو و بخشش و انعام روز و شب شغل تو فضل و رحمت و اکرام صبح و شام جز معصیت نکرده و خواهم ز تو بهشت ای خاک بر سر من و این آرزوی خام
👩🏻 کفاره روزه زن باردار 👩🏻 ⁉️سوال: کفاره روزه ای که زن باردار بخاطر اینکه بچه دار است (‌چون روزه برای بچه ضرر دارد ) به عهده زن است یا به عهده شوهرش؟ و آیا جز نفقه او حساب میشود ؟ پاسخ: 📕آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد. 📗آیت الله مکارم شیرازی : در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. 📘آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد. 📒آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. 📔آیت الله وحید خراسانی: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات ، کفّارة بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّارة بریئ نمیشود. 📙آیت الله فاضل لنکرانی: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد. ----------- 💻 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام