eitaa logo
پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
516 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
نهج البلاغه خوانی سیری در نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام خدا بر امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: «پاکدامنی و هر شخص به اندازه او می باشد.» ( ) 🔥با حربه دشمن و غفلت ما ، اول «غیرت» به تاراج می رود أنگاه «عفت» زیر پای دشمن له می شود. پس👇 🌴📚
 رَحِمَ اللّه ُ رجُلاً رَأى حقّا فَأعانَ علَيهِ ، أو رَأى جَورا فَرَدَّهُ ، و كانَ عَونا بالحقِّ على صاحِبِهِ . سلام خدا بر امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمود:  بر كسى كه : ✳️ را ديد و اش كرد ، ❌يا را ديد و از آن كرد 😰و را در داد . () 🌴📚
هشدار! هشدار!! امام به مردم! حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به مردم عراق فرمود: "شنیده‌ام که شما در راه‌ها و بازارها با مردان نامحرم به گفتگو می‌پردازند و شانه به شانه یکدیگر راه می‌روند! آیا !". [ملا احمد نراقی، معراج السعاده، ص 163] 🌴📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"معبرشهادت چیه" 🎙روایتگری حاج حسین یکتا درباره شهدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠۳ راز خواندن سوره واقعه در شب جمعه 🎤حجت الاسلام کانال امام جواد علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃سرباز روح الله از حیدر می‌گوید 🍃رستم ما یاری از حیدر می‌جوید 🎙 🥀کانال مداحی @madahii11
(عج)/بخش اول بدانيد آن كس از ما (حضرت مهدى «عج») كه فتنه هاى آينده را دريابد با چراغى روشنگر در آن گام مى نهد 👌و بر همان سيره و روش پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و  امامان عليهم السّلام رفتار مى كند تا گره ها را بگشايد بردگان و ملّت هاى اسير را آزاد سازد جمعيّت هاى گمراه و ستمگر را پراكنده و حق جويان پراكنده را جمع آورى مى كند.   @nahjolbalaghekhani110arvane
(عج)/بخش دوم (عج) سال هاى طولانى در پنهانى از مردم به سر مى برد آن چنان كه اثر شناسان، اثر قدمش را نمى شناسند گر چه در يافتن اثر و نشانه ها تلاش فراوان كنند. ✔️ سپس گروهى براى درهم كوبيدن فتنه ها آماده مى گردند و چونان شمشيرها ⚔صيقل مى خورند ديده هاشان با روشنايى گيرد و در گوش هاشان تفسير قرآن طنين افكند و در صبحگاهان و شامگاهان جامهاى حكمت سر مى كشند.   @nahjolbalaghekhani110arvane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️شعرخوانی فوق العاده در خصوص سردار دلها سرباز وطن حاج قاسم عزیز ، فرمانده دلتنگ ها و جامانده های قافله ی بزرگ شهادت را یکبار که ببینی دوباره و سه باره برمیگردی و نگاهش میکنی شادی روحش و علو درجات او و همه شهدا الفاتحه مع الصلوات @jahadetabeen8
/ بخش اول روزگار آنان به طول انجاميد تا رسوايى آنها به نهايت رسيد و خود را سزاوار بلاى زمانه گرداندند و چون پايان مدّت آنها نزديك شد گروهى در ها آسودند ✅و گروهى دست به و پيكار با زدند و با كه داشتند بر خدا منّت ننهادند، 🍂 و جان دادن در راه خدا را بزرگ نشمردند. تا آنجا كه اراده الهى به پايان دوران جاهليّت موافق شد، شمشيرها⚔ در راه خدا كشيدند 💠 و بينش هاى خود را بر نشاندند و طاعت پروردگار خود را پذيرفتند و فرمان پند دهنده خود را شنيدند و در پيروزى و سربلندى زيستند.   @nahjolbalaghekhani110arvane
/ بخش دوم تا آن كه خدا پيامبرش را نزد خود برد، (افسوس) كه گروهى به گذشته جاهلى خود بازگشتند و با پيمودن راه هاى گوناگون به ❌گمراهى رسيدند❌ و به دوستان منحرف خود پيوستند و از دوستى با بريدند كه به آن امر شده بودند و بنيان اسلامى را تغيير داده در جاى ديگرى بنا نهادند. ⬅️⬅️آنان كانون هر خطا و گناه و پناهگاه هر فتنه جو شدند كه سرانجام در سرگردانى فرو رفته، و در غفلت و مستى به روش و آيين فرعونيان در آمدند يا از همه بريده و دل به دنيا بستند و يا پيوند خود را با دين گسستند.   @nahjolbalaghekhani110arvane
سلام خدا بر امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود ,،؛ به خدا سوگند! 🌴داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ظالم را می کشم تا وی را به آبشخور حق وارد سازم، هرچند کراهت داشته باشد. نهج البلاغه، خطبه 136 امام خامنه ای: مسئله‌ی غزه مسئله‌ی یک تکه سرزمین نیست؛ مسئله‌ی فلسطین فقط مسئله‌ی جغرافیا نیست؛ مسئله‌ی بشریت و انسانیت است
شرح حکمت 295 ☘امام عليه السلام فرمود: دوستانت سه گروهند و دشمنانت نيز سه گروه؛ اما 🥰دوستانت: دوست تو و دوست دوستت و دشمن دشمنت و اما 😈 دشمنانت: 1- دشمن تو 2- و دشمن دوستت 3-و دوست دشمنت هستند. 👌درست است كه هميشه دوستِ دوست انسان ممكن است دوست انسان نباشد؛ با كسى دوستى كند و با دوستش دشمنى؛ ولى غالبآ چنين نيست. دوستى ها و دشمنى ها معمولاً براثر اهداف مشترك است، هنگامى كه اهداف مشترك بود، هم دوست انسان هم دوستِ دوست او از در دوستى درمى آيند، 🔺بنابراين وجود بعضى استثناها هرگز مانع از يك حكم كلى نيست… دشمنى ها با شخص يا چيزى نيز براثر اهداف مشترك است؛ كسى كه با كسى دشمن مى شود، با دوست او هم كه اهداف مشابهى دارد دشمنى خواهد كرد وبه عكس با دشمنانش دوستى خواهد نمود. 💎 اين كلام حكيمانه امام عليه السلام در بسيارى از مسائل اجتماعى زندگى و درباره ملتها راهگشاست؛ هرگاه ببينيم كسى با دشمن مسلمانان دوستى مى كند بايد بدانيم او هم دشمن مسلمانان است، هر چند به ظاهر ادعاى دوستى مى كند. همچنين اگر با دوستان ما دشمنى مى كند بدانيم او دشمن ما نيز هست، هرچند ظاهرآ خود را در لباس دوستان ما درآورده است. 🔸و به اين ترتيب بسيارى از روابط سياسى و اجتماعى را مى توان حل كرد و پيش بينى هاى لازم را درباره موضع گيرى در مقابل اشخاص و گروهها و كشورها داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| رهبر انقلاب در دیدار اخیر: ملّت ایران ایستاده و محکم است. و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم، در کار باید نشان بدهیم، در تحصیل علم باید نشان بدهیم، در تحقیقات باید نشان بدهیم، در اتّحاد ملّی‌مان باید نشان بدهیم. اگر این شد، آن‌وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود، گشایش به ما ارائه خواهند داد. 💻 Farsi.Khamenei.ir
شرح حکمت 14 امام(عليه السلام) در اين جمله به کسانى که بستگان نزديکش نسبت به او بى مهرى مى کنند و رهايش مى سازند دلدارى و اميدوارى مى دهد که نبايد از اين جريان مايوس گردند; خداوند راه ديگرى به روى او مى گشايد. در واقع اين حکمت و رحمت الهى است که انسان ها به وسيله بستگان و دوستان نزديک حمايت شوند; ولى اگر آنها به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت هاى دوستى پشت پا زدند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند. مثلا پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) طائفه قريش که نزديک ترين نزديکان او بودند نه تنها حمايتش نکردند بلکه به دشمنى او برخاستند; اما خداوند دورافتاده ترين قبائل را از قبيله قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت که از جان و دل او را حمايت کردند و آئين او را پيش بردند. سوال: کدام یک از قبایل زیر از پیامبر اکرم (ص) در امر رسالت ایشان حمایت نمودند. الف: قریش ب: اوس و خزرج منبع: کتاب پیام امیرالمومنین (ع) آیت الله مکارم شیرازی
شرح حکمت 24 🔸امام(علیه السلام) در این سخن نورانى اش اشاره به بعضى از کفارات گناهان بزرگ مى کند;⚡️ 🔸 کفاره اى که مى تواند آن گناه را جبران نماید…✨ 🔸در یک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق العاده اى دارد; هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است.🌷 💡سوال: نتیجه کمک به دیگران چیست؟ الف: کفاره گناهان ب: افرایش جایگاه انسان
شرح حکمت 25 🔹گروهى هستند که طغیان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج مى کند.🕸 🔹منظور از عذاب استدراجى این است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد.☄ 🔹ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد…🌪 🔹در اینجا این سؤال پیش مى آید که کار خداوند هدایت و بیدار ساختن است نه غافل کردن و گرفتار نمودن.❔🔅 🔹در پاسخ به این سؤال باید به این نکته توجه داشت که توفیقات الهى بر اثر لیاقت هاست; گاه افرادى چنان مست و مغرور و سرکش مى شوند که هر گونه شایستگى هدایت را از دست مى دهند و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آن قدر از خدا دور کرده که حتى لیاقت هشدار ندارند، بلکه به عکس مستحق مجازات هاى سنگین اند.🔥 💡سوال: عذابی که در این حکمت به آن اشاره شده است از چه نوعی است. الف: عذاب استدراجی ب: عذاب دفعی
شرح حکمت 36: 🔸شک نیست که آرزوها انگیزه حرکت انسان براى هرگونه فعالیت است; 🚶‍♂ 🔸جوانى که آرزو دارد به مقامات عالیه علمى برسد تلاش و کوشش را در فراگیرى علم افزایش مى دهد، کشاورزى که آرزو دارد مزارع پربار و باغ هاى سرشار از برکات مادى داشته باشد در امر کشاورزى فعالیت مى کند.🌳 🔸ولى هرگاه آرزو از حد اعتدال خارج شود و انسان به سراغ امور دست نیافتنى و یا غیر ضرروى و خارج از حد نیاز برود، طبیعى است که باید تمام تلاش و کوشش خود را براى رسیدن به آن بگذارد و همه چیز جز آن را فراموش کند و شب و روز به دنبال آن بدود.🌗 🔸 چنین کسى از یک سو آخرت را به کلى به دست فراموشى مى سپارد و از سوى دیگر براى رسیدن به هدف خود هر وسیله اى را مباح مى شمرد و از سوى در مقابل هر کس خضوع ذلیلانه مى کند و سرانجام گرفتار «سوء العمل» مى شود🍂 💡سوال: نتیجه آرزوهای زیاد و خارج از اعتدال چیست؟ الف: سوءالعمل ب: تلاش و کوشش
شرح حکمت 40: 🔸آنچه امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه بیان فرموده کنایه زیبایى است درباره کسانى که سنجیده یا نسنجیده سخن مى گویند.👌 🔸اشاره به این که انسان عاقل نخست اندیشه مى کند سپس سخن مى گوید در حالى که احمق نخست سخن مى گوید و بعد در اندیشه فرو مى رود🧐 🔸به همین دلیل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفید و سنجیده است; ولى سخنان احمق ناموزون و گاه خطرناک و بر زیان خود او.🌾 💡سوال: چرا سخنان انسان عاقل مفید است؟ الف: چون انسان عاقل پس از اندیشه سخن می گوید. ب: چون پس از سخن در گفتار خود اندیشه می کند.
شرح حکمت 41: 💠به یقین هر دو بیان تعبیرى کنایى زیبا و صحیحى است و هر دو اشاره به یک حقیقت دارد و آن این که افراد عاقل، بى مطالعه، فکر و دقت سخن نمى گویند; حسن و قبح، سود و زیان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسی کرده و سپس آن را بر زبان جارى مى کنند📚 💠 در حالى که افراد نادان به عکس آن هستند; سخنى را بى مطالعه مى گویند و بعد که به آثار زیانبارش برخورد کردند در فکر فرو مى روند که آیا صلاح بود ما چنین سخنى را بگوییم؟ 🗣 💡سوال: کدام گروه بدون مطالعه و بررسی صحبت می کنند؟ الف: افراد عاقل ب: افراد نادان