🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃
گاهی میان راه عقب را نگاه کن
خیر کثیرِ حضرت رب را نگاه کن
بی خود نبوده که شب و روزت علی شده
از لطف فاطمه است سبب را نگاه کن
هرگز پیِ فلان و فلان زاده ها نرو
در راه عشق، اصل و نسب را نگاه کن
از برکت زراعت حیدر چنین شده
شیرینی میان رطب را نگاه کن
هرجا که رد شده است بهشتی بپا شده
خاک نجف وجب به وجب را نگاه کن
سوگند میخورم که به چشمش طلا کند
در زیر پاش ظرف حلب را نگاه کن
از من نپرس این همه سائل برای چیست؟!
کیسه به دوشِ نیمه ی شب را نگاه کن
تا که طبیب شد، همه بیمار او شدند
خیل گدای پشت مطب را نگاه کن
عمربن عبدود سر خود را به باد داد
بنشین و رزم شیر عرب را نگاه کن
در جنگ تن به تن که همه خوف کرده اند
تنها امیرِ داوطلب را نگاه کن
نَفسُ الرَّسول بودن او جای خود سپس...
"زوج البتول" گشت... "لقب" را نگاه کن
نذر نگاه او صدقه، سر عطا نما
یعنی طریق ام وهب را نگاه کن
زهرا اجازه داد... محب علی شدیم
خیر کثیرِ حضرت رب را نگاه کن..
"کانال مولا امیرالمؤمنین علیه السلام"
🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃
عاشقان حضرت حیدر کرار وارد شوند.
👇👇👇👇👇
@nahjolbalaghekhani
پندهای مولا علی علیه السّلام
نكته ها: 1. يك اشتباه بزرگ: بعضى از نويسندگان بى خبر و بى بند و بار مى گويند: حيا نوعى ضعف نفس است و
📘(1). بحارالانوار، ج 3، ص 81.
📘(2). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 19، ص 47.
📘(3). غررالحکم، ح 5465.
📘(4). کافى، ج 2، ص 428، ح 1.
📘(5). میزان الحکمة، ج 1، ص 720 .
📘(6). ارشاد القلوب، ج 1، ص 193.
📘(7). مجموعه آثار شهید مطهرى، ج 19، ص 53.
📘(8). سند گفتار حکیمانه: در مصادر نهج البلاغه آمده است که این کلام حکیمانه قبل از نهج البلاغه در کتاب هاى تحف العقول و روضه کافى به این صورت آمده است: «مَنْ کَساهُ الْحَیاءُ ثَوْبَهُ خَفِىَ عَلَى النّاسِ عَیْبُهُ». (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 178). اضافه بر این، نیز در من لا یحضره الفقیه به این صورت نقل شده است: «مَنْ کَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ اخْتَفَى عَنِ الْعُیُونِ عَیْبُه» (ج 4، ص 388) و در غررالحکم نیز به صورتى متفاوت نقل شده است.
#تفسیر_حڪمت_۲۲۳
#نــــهـــج_الــبـلاغــہ
♨️ @nahjolbalaghekhani♨️