eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
218 ویدیو
71 فایل
خرید مستقیم از ادمین بهتر است👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺إِذَا سَمِعْتُمُ الْعِلْمَ فَأَلِطُّوا عَلَيْهِ فَلَا تَشُوبُوهُ بِهَزْلٍ فَتَمُجَّهُ الْقُلُوبُ (در زمان حضور در جلسات و شنیدن مباحث علمی، جدی باشید و شوخی و خنده را قاطی چنین جلسات مهمی نکنید، در غیر اینصورت ذهن آن‏را نپذیرفته، مطالب پس زده شوند.) امیر المومنین (ع) غرر الحکم و دررالکلم جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
👌مضاف همواره اسم است، امّا مضاف الیه علاوه بر اسم میتواند جمله هم باشد، در این صورت اعراب مضاف الیه، محلی است. در ادامه این نکته را بررسی میکنیم. در کتاب نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون در کدام آیه خبر جمله است؟ الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها> ب. <مَا
جواب ازمون جواب گزینه ج در تمام آیات استثنا مفرغ به کار رفته است استثنا مفرغ استثنایی است که در کلام منفیست و مستثنی منه در آن ذکر نشده است. تمام آیات بالا با ادات نفی شروع شده است. در استثنا مفرغ کلمه پس از الا بر اساس نیاز جمله نقش میپذیرد. در تمام آیات از ادات شبیه به لیس استفاده شده که عملش به واسطه الا از بین رفته لذا در جملات به جای اسم و خبر، مبتدا و خبر وجود دارد. بر این اساس در آیه اول هی مبتدا و اسماء خبر و سمیتم نعت اسما است. در دومین آیه نیز لعب خبر مفرد است. در آیه سوم، منا نعت مبتدای محذوف است اصل عبارت چنین است: ما احد منا الا له مقام معلوم منا متعلق به محذوف و نعت احد محذوف است خبر احد محذوف، جمله اسمیه له مقام است. له خبر مقدم و مقام مبتدای موخر است. پس در آیه سوم خبر جمله اسمیه است. در آیه آخر نیز واحده خبر امرنا است و کلمح البصر نعت واحده است در کدام آیه خبر جمله است الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها> ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ> ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ> د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ> در کتاب نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اعراب اسماء سته همه میدانیم اعراب اسماء سته _ اب، اخ، حم، هن، ذو، حم _ به حرف است یعنی در حالت رفعی واو، نصبی الف و جری یآء است اما این اعراب شرائطی دارد که در ادامه می آید. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌سؤال ناب تفاوت «لا ریبَ فیه» و «لا فیهِ ریبٌ» چیست یا تفاوت «لا عیبَ فی الدارِ» با «لا «فی الدارِ عیبٌ» چیست؟ چه زمان جارومجرور مقدم میشود، چه تاثیر معنایی در جمله دارد؟ در این آیه چرا «فیها» بر مبتدا مقدم شده است و چه تأثیر معنایی دارد: <لا فيها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها يُنْزَفُونَ> (شرابى كه نه در آن مايه‌ی تباهى عقل است و نه از آن مست مى‏شوند!) در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً> الف. ۱ ب. ۲ ج. ۳ د. ۴ در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ
جواب آزمون در این عبارت چند صله وجود دارد؟ <هُوَ الَّذي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً> گزینه ج در این آیه دو موصول اسمی «الذی و من» و یک موصول حرفی «ان» است که در هر سه موصول جمله بعد آن، صله است و محلی از اعراب ندارد «جعل، اراد، یذکر» صله موصولات مزبور هستند. موصولات اسمی یا حرفی هستند و هر دو نیاز به صله دارند. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺شما گفتید خبر مفرد همیشه مرفوع است: «زیدٌ صدیقُ بکرٍ» پس چرا در «زیدٌ عندَ بکرٍ»، «عندَ» منصوب است؟ در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌺شما گفتید خبر مفرد همیشه مرفوع است: «زیدٌ صدیقُ بکرٍ» پس چرا در «زیدٌ عندَ بکرٍ»، «عندَ» منصوب است
جواب: «عند»، «أمام» ظرف و مفعول فیه هستند و علّت نصبشان به خاطر ظرفیّت است، خبر واقعی در این نوع عبارات متعلَّق محذوف ـ «مستقرٌّ» و «یستقَرُّ» ـ است که ظرف به آن تعلّق دارد. پس در زید صدیق بکر خبر مفرد و در زید عند بکر خبر شبه جمله است، اعراب یکی لفظاً مرفوع و دیگری محلاً مرفوع است. خبر اول صدیق و در دومی فعل یا شبه فعل محذوف است در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
سؤال مهم چه نیازی به مصدر مؤول است چرا از مصدر صریح استفاده نمیشود، چرا به جای «یُعجِبُنی صیامُکَ» میگوییم: «یُعجِبنی أن تصومَ» در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون در این آیه خبر چیست؟ <وَ الَّذينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُم‏ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم‏> الف. مفرد ب. جمله فعلیه ج. جمله اسمیه د. شبه جمله سوال کاربردی کاربردی کاربردی در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون در این آیه خبر چیست؟ <وَ الَّذينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُم‏ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم‏> الف.
جواب گزینه ب اما چرا فعلیه است، فکر نکنید خبر «الذین»، «کفروا» است، خیر «کفروا» صله «الذین» است و محلی از اعراب ندارد. پس خبر چیست؟ خبر «تعسا» است. توضیح اینکه «تعساً» مفعول مطلق فعل محذوف است، تقدیر: «وَ الَّذينَ كَفَرُوا فتعسهم اللهُ تعساً لهم» بنابراین «تعسا» در واقع یک جمله‌ی فعلیه است، به همین خاطر می‌بینیم در ادامه «اضلّ» به آن عطف شده است. تستهای بیشتر تلگرام https://t.me/nahvekarbordi در این آیه خبر چیست؟ <وَ الَّذينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُم‏ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم‏> الف. مفرد ب. جمله فعلیه ج. جمله اسمیه د. شبه جمله در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9