گزینه خطا کدام است؟
«یا....اُدعوا الله فیکلّ الأحوال».
الف) مومنتان
ب) مومنین
ج) مومنان
د) مومنات
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌فاعل مجرور
فاعل گاهی لفظا مجرور و محلا مرفوع است
چنانچه مصدر به فاعل اضافه شود یا فاعل مجرور به من زاید شود، لفظا مجرور میشود و محلا مرفوع.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
4_5938545022688299729.m4a
28.98M
✅ارکان جمله 6
نحو کاربردی
استاد شیرافکن (مصحح الهدایه فی النحو)
پ.ن:
یک دوره نحو کاربردی توسط استاد شیر افکن
هر شب یک صوت در کانال بارگزاری میشود.
#نحو_کاربردی
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌👌👌ناب ناب اولین بار
تفاوت «أری محمّداً واقفاً» و «أری أنَّ محمّدا واقفٌ»
در جملهی اوّل «رأی» یک فعل و دیدن حسّی است بر خلاف جملهی دوّم که «رأی» معنای درک و فهمیدن میدهد.
أری زیداً واقفاً. (دیدم زید را در حالیکه ایستاده بود) و أری أنَّ زیداً واقفٌ. (فکر کردم زید ایستاده است)
«واقفا» در جملهی اول حال است. امّا در دومی «واقف» خبر «زیدا» است.
با مراجعه به آیات قرآن این مطلب را بررسی میکنیم:
<أَ لَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضُ> <أَ لَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضُ> <أَ لَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ> <أَ لَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ> در تمام آیات مزبور «رؤیت» معنای تدبّر و تفکّر دارد، حال به آیات زیر توجّه کنید: <أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً> <أَرِنَا الَّذَيْنِ أَضَلاَّنا مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ> <نَرَى رَبَّنا> در این آیات «أری» معنای دیدن و مشاهده کردن میدهد. در هر دو قسم از فعل «أری» استفاده شده است، امّا مواردی که مفعول «أری»، «أنّ» و اسم و خبرش است معنای «أری» تبدیل به تفکّر و تدبّر شده است. بنابراین نقش «أنّ» تبدیل محسوس به معقول است.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
4_5942729514835511024.m4a
23.36M
✅قیود ۱
نحو کاربردی
استاد شیرافکن
(مصحح الهدایه فی النحو)
پ.ن:
یک دوره نحو کاربردی توسط استاد شیر افکن
هر شب یک صوت در کانال بارگزاری میشود.
#نحو_کاربردی
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
تفاوت حال و نعت
👌«جاءَ زیدٌ الضاحکُ» و «جاءَ زیدٌ ضاحکاً»
@nahvekarbordi
پرسشی که در مقایسهی حال و نعت به ذهن خطور میکند این است که این دو چه تفاوتی با هم دارند.
@nahvekarbordi
به عبارت دیگر
«جاءَ زیدٌ الضاحکُ» با «جاءَ زیدٌ ضاحکاً»
چه تفاوتی دارد؟
1. معنای «جاء زیدٌ ضاحکاً» این است که «زید» هنگام آمدن خندان است امّا وقتی گفته میشود: «جاءَ زیدٌ الضاحکُ» معنای جمله این نیست که زید هنگام آمدن خندان است بلکه ممکن است خیلی قبل چنین صفتی را داشته است.
و یا معنای «أقبَلَ الرجلُ الحافظُ» این است که «مردی که دارای صفت حفظ است، آمد» امّا وقتی میگوییم: «أقبَلَ الرجلُ حافظاً» معنایش این است که مرد هنگام آمدنش حافظ بود لذا چه بسا قبل آمدن چنین صفتی را نداشته است.
و یا معنای «هذا الفَرَسُ السابقُ» این نیست که اسب همین الان و در حین اشاره، مشغول مسابقه است. بلکه ممکن است الان در طویلهاش باشد، ولی «هذا الفرَسُ سابقاً» تنها در جایی گفته میشود که اسب در لحظهی اشاره مشغول مسابقه باشد.
@nahvekarbordi
2. گاهی هدف از بیان صفت این است که اسمی که نام چند نفر است و مشترک لفظی است با آمدن صفت مشخّص شود، امّا فائدهی حال این است که فائده و معنای اضافی را در جمله ایجاد میکند، هر چند اسم ذوالحال میان چند نفر مشترک نباشد.
به عنوان نمونه «مررتُ بزیدٍ القائمِ» در جایی گفته میشود که در جمع فرد دیگری هم نام زید هست ولی ایستاده نیست، با قید «القائم»، زیدی که مدّ نظر است، مشخّص میشود. امّا «مررتُ بزیدٍ قائماً» لازم نیست در چایی گفته شود که اسم چند نفر زید باشد. کاری که «قائماً» میکند این است که حکم دیگری ـ «قیام» ـ علاوه بر حکم اصلی ـ «مررتُ» ـ به جمله میافزاید.
3. حال همیشه منصوب است ولی صفت تابع اعراب ما قبل خود است.
4. حال بیان کنندهی هیئت فاعل یا مفعول به است ولی نعت فراتر از این است به عبارت دیگر، ذوالحال همیشه فاعل یا مفعول به است بر خلاف موصوف که چنین نیست.
5. نعت با منعوت در تعریف و تنکیر و اعراب تطابق دارد، ولی حال اینگونه نیست بلکه حال نکره و ذوالحال معرفه میباشد.
6. حال بر ذوالحال میتواند مقدّم شود، ولی نعت نمیتواند بر منعوت مقدّم شود.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌منادای شبه مضاف
همانطور که میدانید منادی پنج قسم است:
مفرد، مضاف، شبه مضاف، نکره مقصوده و غیر مقصوده
شبه مضاف منادایی است که معنایش با کلمه یا کلمات بعدش تکمیل میشود.
مانند: یا فاعلا خیرا. (ای انجام دهنده نیکی)
در ادامه این مطلب را بررسی میکنیم.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آیا میتوانید بگویید اسم معرب در چه صورت مبنی میشود، مثلاً زید معرب است: «جاء زیدٌ، رأیتُ زیدا، مررتُ بزیدٍ» آیا همین زید که معرب است، ممکن است در نقش خاصی که قرار گیرد مبنی شود؟ با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «عیناً یشرب بها» و «عینا یشرب منها»
در بحث معانی حروف جر همه این آیه را شنیده اید: (عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُون) (همان چشمهاى كه مقرّبان از آن مىنوشند)
نحویون یکی از معانی باء را من میدانند. و به آیه بالا اشاره میکنند، اغلب مترجمین هم با را به معنای من میدانند. در حالیکه در زبان عرب بین این دو تفاوت است.
در متن آن را بررسی کرده ایم
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_جر
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌«من» جاره
یکی از معانی «من» ابتداء غایت است، مانند: «ذهبتُ منَ البصرة الی الکوفه» (از بصره به کوفه رفتم) در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که «من» معنای ابتدای غایت دارد.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_جر
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺با تستهای بیشتر و پاسخ تشریحی... در تلگرام همراه شما هستیم.
https://t.me/joinchat/SOolICdTEn49RDSJ
🌺کسانی که دنبال مطالب کانال بدون تبلیغ هستند به آدرس زیر در تلگرام مراجعه کنند.
کانال کتاب نحو کاربردی
در کدام جمله بدل وجود ندارد؟
الف) أکرمته الفقیر فدعا لی
ب) یا أیّها الإنسان ما أضعفک فيالحیاة
ج) الاُستاذ دخل الصفّ تلمیذۀ
د) شاعر الإیرانیّۀ سعدی صاحب هذه القصیدۀ
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#اضافه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9