eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
220 ویدیو
71 فایل
سید حسین ایرانی ✍🏻نویسنده کتب نحو کاربردی 🧑🏻‍🏫 استاد ادبیات عرب 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 @ostad_sho با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt پشتیبان و تبلیغات👇 @ostad_shoo تماس👇 09151566432
مشاهده در ایتا
دانلود
تفاوت «زید قائم» و «زید القائم» خبر نکره و معرفه چه تاثیری در معنی دارد. با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام جمله بدل وجود ندارد؟ الف) أکرمته الفقیر فدعا لی ب) یا أیّها الإنسان ما أضعفک في‎ا
جواب آزمون «ب»، بدل در نیت تکرار عامل است و اگر از جهت معنا و قاعده صحیح بود می‎توان آن را بدل بشمار آورد، مانند «الف، ج، د»، لذا در «الف»، «الفقیر» بدل کلّ از کّل و در «ج»، «تلمیذ» بدل غلط و در «د»، «سعدی» بدل کلّ از کل است. اما در «ب»، «الانسان» عطف‎بیان بوده و نمی توان آن‎را بدل به شمار آورد، چرا که اگر مبدل‎منه «أیّها» را حذف بنمایم و «یا» را بر «الانسان» بیاوریم، نادرست خواهد بود، زیرا نداء بر اسم «أل» دار وارد نمی‎شود. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌آیا شبه جمله مبتدا واقع میشود شما گفتید شبه جمله نمیتواند مبتدا واقع شود پس در «بحسبَکَ درهمٌ» و «ما من أحدٍ فی الدار» چرا جارومجرور مبتدا واقع شده است؟ 🌺تخفیف ویژه به مناسبت میلاد پیامبر فقط امروز در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
حال مناسب برای جای خالی کدام گزینه است؟ «کأنی أنظر إلی أهل الجنۀ .............. فی الجنۀ» الف) متنعّمین ب) تنعُّمُوا ج) تتنعّمون د) تَنَعمتم 👌۱۰۰۰ تست امتحانی به همراه پاسخ تشریحی جهت خرید به ادمین مراجعه کنید. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
حال مناسب برای جای خالی کدام گزینه است؟ «کأنی أنظر إلی أهل الجنۀ .............. فی الجنۀ» الف) متن
جواب گزینه الف متنعّمین حال از نوع مفرد است و از نظر جنس و تعداد با «اهل الجنۀ» که ذوالحال است مطابقت میکند.
👌عمل افعال ناقصه افعال مناقصه با ورود خود بر مبتدا و خبر آنها را به ترتیب مرفوع و منصوب میکنم. در ادامه نکات خوبی در متن آمده است. تخفیف ویژه به مناسبت میلاد پیامبر فقط تا انتهای شب در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «کل» و «أجمَع» «کلّ» برای دلالت بر هر فرد استفاده می‌شود، ولی «أجمَع» از جماعت و اجتماع گرفته شده و برای دلالت بر مجموع استفاده می‌شود. توضیح اینکه وقتی می‌گوییم «رضُوا بذلکَ أجمَعونَ» یعنی مجموع آنها به این کار راضی شدند، ولی وقتی می‌گوییم «رَضُوا بذلکَ کلُّهم» یعنی فرد فردشان به این کار راضی شدند. البته در نهایت نتیجه یکی است با این تفاوت که «أجمَع» ابتدائاً معنای اجتماع و جمع را می‌رساند ولی «کلّ» به تک تک افراد اشاره دارد تا اینکه همه را در بربگیرد. لذا آن جایی که گفته می‌شود «کلّهم أجمعون» برای دلالت بر هر دو معناست. <فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ> (‏همه فرشتگان، بى استثنا، سجده كردند) در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌معنای «جعل» جعل یکی از افعال مقاربه بوده و جزو افعال شروع است. یعنی اسم و خبر میگیرد. اما جعل به جز فعل مقاربه، فعل قلبی، فعل تحویل، و به معنای خلق هم به کار میرود که در ادامه اشاره میشود در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت افعال ناقصه و تامه فرق بین قام زید و کان زید قائما چیست؟ در اولی مصدر فعل قام به زید نسبت داده شده است اما در دومی مصدر خبر _ قائما _ به زید نسبت داده شده است. به تصویر توجه کنید در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌👌👌ناب ناب برای اساتید تفاوت «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدار» با «لا رجلَ و لا إمرأةً» در درس بیان کردیم که در «لا حولَ و لا قوةَ إلّا باللهِ» و امثال آن ـ «لا رجلَ و لا إمرأةً فی الدارِ» ـ وجوه اعرابی متفاوتی جائز است، وقتی می‌گوییم جائز است، مخاطب خیال می‌کند در هر زمان و مکانی می‌تواند وجوه مختلف را به کار برد و مثلاً بگوید: «لا رجلَ و لا إمرأةَ» و «لا رجلَ و لا إمرأةً» یا «لا رجلَ و لا إمرأةٌ» یا «لا رجلَ و إمرأةً». در حالیکه چنین نیست. کاربرد هر یک از وجوه بالا مقیّد به معنی است، اگر متکلم معنای معیّنی را اراده کند، حقّ ندارد از آن عدول کند. لذا اگر در صدد نفی جنس است باید منصوب ذکر کند: «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدارِ» و اگر در صدد نفی فرد است باید مرفوع ذکر کند: «لا رجلٌ و لا إمرأةٌ فی الدارِ» و اگر در صدد است در اولی نفی جنس کند و در دومی نفی فرد کند باید اولی را منصوب و دومی را مرفوع بیاورد: «لا رجلَ و لا إمرأةٌ فی الدار» (هیچ مردی و یک زن در اتاق نیست) معنای عبارت این است که اصلاً در خانه مرد نیست و یک زن هم نیست ولی احتمال دارد دو زن باشند. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌👌👌ناب ناب برای اساتید تفاوت «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدار» با «لا رجلَ و لا إمرأةً» در درس بیان ک
👌تفاوت «لا»ی نفی جنس و «ما» شبیه «لیس» تفاوت «لا رجلَ فی الدارِ» و «ما مِنْ رجلٍ فی الدارِ» (هیچ مردی در خانه نیست) چیست؟ هر دو تعبیر، نصّ در نفی جنس دارند چه فرقی بین این دو است. جواب به زودی در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نقش «أجمعین» در جملاتی مانند: <فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ> در چنین جملاتی «أجمعین» می‌تواند حال باشد یا تأکید. بر اساس هر یک معنای عبارت تفاوت دارد. اگر حال از «هم» بگیریم معنی چنین است: «اگر خدا بخواهد شما را یکباره و بدون اینکه متفرّق شوید هدایت می‌کند» «هداکم مجتمعین» و اگر تأکید «هم» بگیریم معنایش اینچنین می‌شود: «اگر خدا بخواهد همه‌ی شما را هدایت می‌کند» در این صورت ممکن است هدایت یکی یکی باشد یا همگی با هم. لذا موقع ترکیب جملاتی از این قبیل باید به معنایی که مدّ نظر متکلّم است توجّه کرد، نمی‌توان بدون لحاظ منظور متکلّم، یک جمله را ترکیب و ترجمه کرد.مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9