eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
67 فایل
سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt خرید مستقیم از ادمین ارزانتر است👇 @ostad_shoo 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
حال مناسب برای جای خالی کدام گزینه است؟ «کأنی أنظر إلی أهل الجنۀ .............. فی الجنۀ» الف) متنعّمین ب) تنعُّمُوا ج) تتنعّمون د) تَنَعمتم 👌۱۰۰۰ تست امتحانی به همراه پاسخ تشریحی جهت خرید به ادمین مراجعه کنید. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
حال مناسب برای جای خالی کدام گزینه است؟ «کأنی أنظر إلی أهل الجنۀ .............. فی الجنۀ» الف) متن
جواب گزینه الف متنعّمین حال از نوع مفرد است و از نظر جنس و تعداد با «اهل الجنۀ» که ذوالحال است مطابقت میکند.
👌عمل افعال ناقصه افعال مناقصه با ورود خود بر مبتدا و خبر آنها را به ترتیب مرفوع و منصوب میکنم. در ادامه نکات خوبی در متن آمده است. تخفیف ویژه به مناسبت میلاد پیامبر فقط تا انتهای شب در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «کل» و «أجمَع» «کلّ» برای دلالت بر هر فرد استفاده می‌شود، ولی «أجمَع» از جماعت و اجتماع گرفته شده و برای دلالت بر مجموع استفاده می‌شود. توضیح اینکه وقتی می‌گوییم «رضُوا بذلکَ أجمَعونَ» یعنی مجموع آنها به این کار راضی شدند، ولی وقتی می‌گوییم «رَضُوا بذلکَ کلُّهم» یعنی فرد فردشان به این کار راضی شدند. البته در نهایت نتیجه یکی است با این تفاوت که «أجمَع» ابتدائاً معنای اجتماع و جمع را می‌رساند ولی «کلّ» به تک تک افراد اشاره دارد تا اینکه همه را در بربگیرد. لذا آن جایی که گفته می‌شود «کلّهم أجمعون» برای دلالت بر هر دو معناست. <فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ> (‏همه فرشتگان، بى استثنا، سجده كردند) در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌معنای «جعل» جعل یکی از افعال مقاربه بوده و جزو افعال شروع است. یعنی اسم و خبر میگیرد. اما جعل به جز فعل مقاربه، فعل قلبی، فعل تحویل، و به معنای خلق هم به کار میرود که در ادامه اشاره میشود در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت افعال ناقصه و تامه فرق بین قام زید و کان زید قائما چیست؟ در اولی مصدر فعل قام به زید نسبت داده شده است اما در دومی مصدر خبر _ قائما _ به زید نسبت داده شده است. به تصویر توجه کنید در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌👌👌ناب ناب برای اساتید تفاوت «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدار» با «لا رجلَ و لا إمرأةً» در درس بیان کردیم که در «لا حولَ و لا قوةَ إلّا باللهِ» و امثال آن ـ «لا رجلَ و لا إمرأةً فی الدارِ» ـ وجوه اعرابی متفاوتی جائز است، وقتی می‌گوییم جائز است، مخاطب خیال می‌کند در هر زمان و مکانی می‌تواند وجوه مختلف را به کار برد و مثلاً بگوید: «لا رجلَ و لا إمرأةَ» و «لا رجلَ و لا إمرأةً» یا «لا رجلَ و لا إمرأةٌ» یا «لا رجلَ و إمرأةً». در حالیکه چنین نیست. کاربرد هر یک از وجوه بالا مقیّد به معنی است، اگر متکلم معنای معیّنی را اراده کند، حقّ ندارد از آن عدول کند. لذا اگر در صدد نفی جنس است باید منصوب ذکر کند: «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدارِ» و اگر در صدد نفی فرد است باید مرفوع ذکر کند: «لا رجلٌ و لا إمرأةٌ فی الدارِ» و اگر در صدد است در اولی نفی جنس کند و در دومی نفی فرد کند باید اولی را منصوب و دومی را مرفوع بیاورد: «لا رجلَ و لا إمرأةٌ فی الدار» (هیچ مردی و یک زن در اتاق نیست) معنای عبارت این است که اصلاً در خانه مرد نیست و یک زن هم نیست ولی احتمال دارد دو زن باشند. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌👌👌ناب ناب برای اساتید تفاوت «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدار» با «لا رجلَ و لا إمرأةً» در درس بیان ک
👌تفاوت «لا»ی نفی جنس و «ما» شبیه «لیس» تفاوت «لا رجلَ فی الدارِ» و «ما مِنْ رجلٍ فی الدارِ» (هیچ مردی در خانه نیست) چیست؟ هر دو تعبیر، نصّ در نفی جنس دارند چه فرقی بین این دو است. جواب به زودی در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نقش «أجمعین» در جملاتی مانند: <فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ> در چنین جملاتی «أجمعین» می‌تواند حال باشد یا تأکید. بر اساس هر یک معنای عبارت تفاوت دارد. اگر حال از «هم» بگیریم معنی چنین است: «اگر خدا بخواهد شما را یکباره و بدون اینکه متفرّق شوید هدایت می‌کند» «هداکم مجتمعین» و اگر تأکید «هم» بگیریم معنایش اینچنین می‌شود: «اگر خدا بخواهد همه‌ی شما را هدایت می‌کند» در این صورت ممکن است هدایت یکی یکی باشد یا همگی با هم. لذا موقع ترکیب جملاتی از این قبیل باید به معنایی که مدّ نظر متکلّم است توجّه کرد، نمی‌توان بدون لحاظ منظور متکلّم، یک جمله را ترکیب و ترجمه کرد.مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌چنانچه «عسی» که از افعال مقاربه است به یک مصدر مؤول نسبت داده شود، و پیش از «عسی» مبتدا نباشد، در ترکیب مصدر مؤول ۴ وجه جائز است: با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
نقش «أجمعین» در جملاتی مانند: <فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ>
تفاوت «أکَلْنا مَعاً» و «أکَلنا جمیعاً» 🎓🆔 @nahvekarbordi تفاوت این دو جمله در این است که «معاً» مفید اجتماع در حالت و زمان فعل است. یعنی: «ما با هم در یک زمان غذا خوردیم» ولی «جمیعاً» به معنای «کلّنا» است، یعنی: «همگی غذا خوردیم» لذا تفاوتی ندارد در یک زمان خورده باشند یا در دو زمان متفاوت. نقش هر دو حال است. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام گزینه استتار ضمیر جائز است؟ ألف) زیدٌ یقوم هو ب) إفعَل أنت ج) نغتبط نحن د) تشکُرُ أنت در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
همانطور که میدانیم یکی از معانی «باء» جاره الصاق است. مانند «مررت بزید» در قرآن آیاتی را که «با» معنای الصاق میدهد، بررسی میکنیم. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌👌اقتران خبر با «فاء» جهت تقویت و تاکید نسبت گاهی بر خبر فاء داخل میشود. ورود فاء شرایطی دارد... ۱. مبتدا و خبر متضمن معنای شرط و جواب باشند. ۲. مبتدا بر عمومیت دلالت کند. ۳. زمان خبر آینده باشد. من یاتینی فانی اکرمه ورود فاء در برخی موارد لازم و برخی موارد جائز است. در ادامه بررسی میکنیم. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اعراب تقدیری خبر در قرآن خبر همچون مبتدا، سه نوع اعراب لفظی، تقدیری و محلی دارد. لفظی: زید قائم. (زید ایستاده است) تقدیری: هذا موسی. (این موسی است) محلی: زید هذا. (زید این است) در ادامه اعراب تقدیری خبر در قرآن را بررسی میکنیم در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺علاوه بر فعل شبه فعل هم می‌تواند عامل باشد. منظور از شبه فعل هر کلمه ای است که بویی از فعل داشته باشد، لذا اسم جامد مؤول به مشتق را هم شامل است. با هم یک نگاهی به این بحث جالب داشته باشیم. به نظر شما در «زید امامک ابوه» فاعل چیست؟ در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺اقسام مبتدا مبتدا همچون فاعل یا ظاهر است یا ضمیر اسم ظاهر یا صریح است یا موول به صریح. در ادامه مبتدای صریح و غیر صریح را بررسی میکنیم. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
با توجّه به موصولات گزینه‎ی خطا کدام است؟ ألف) أستمع إلی الصوت الجمیل الّذی یقرأ الآیات القرآنیة. ب) ساعدنی الطالبان اللّذان ساعیان فی دروسها. ج) العاقلات من یسعین فی تربیة أولادهنّ دائماً. د) طالب العلم و الدّاعی إلی ‎الخیر هما الّذین یرضی الله عنهما. با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اقسام «لو» «لو» بر چند وجه است: ✅الف. مصدریه، مانند: <وَدُّوا لَو تُدْهِنُ> (آنها دوست دارند نرمش نشان دهى تا آنها هم نرمش نشان دهند) ✅ب. تمنّی، مانند: <لَوْ أنّ لنا کرّةً فنکونَ مِن المؤمنینَ> (ای کاش بازگشتی داشتیم تا جزء مؤمنین محسوب می‌شدیم) ✅ج. شرطیه، مانند: لَوْ إجتَهَدْتَ لنَجَحتَ. (اگر تلاش کنی موفّق می‌شوی) ✅د. حرف عَرْض، مانند: لَوْ تَحَدَّثنا قلیلاً فتصیبَ خیراً (چه می‌شد که کمی با ما صحبت می‌کردی، تا خیر ببینیم) ✅ح. «لو» تقلیل، حرفی است که عمل نمی‌کند و احتیاج به جواب ندارد. أکثِرْ مِنْ ضروبِ البرِّ الإحسانَ و لو بالکلمةِ الطیبّةِ. (تا جایی که ممکن است که هر نوع کار خیر را زیاد انجام بده حتّی شده به کلمه‌ای نیکو) برخی از نحویون قائلند: هر شاهد مثالی که برای تقلیل اورده می‌شود صلاحیّت شرط واقع شدن را دارد و همچون «إن» شرطیه ای است که جوابش حذف شده است. تقدیر: و إنْ کانَ الإکثارُ بالکلمةِ. (هر چند آن کار زیاد کلمه‌ی نیکو باشد) ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
لطیفه ادبی و لا تحزنوا لا ته + زنوا
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌👌اقتران خبر با «فاء» جهت تقویت و تاکید نسبت گاهی بر خبر فاء داخل میشود. ورود فاء شرایطی دارد... ۱
🌺موارد جوازی اقتران خبر با «فاء» جهت تقویت و تاکید نسبت گاهی بر خبر فاء داخل میشود. ورود فاء شرایطی دارد... ۱. مبتدا و خبر متضمن معنای شرط و جواب باشند. ۲. مبتدا بر عمومیت دلالت کند. ۳. زمان خبر آینده باشد. من یاتینی فانی اکرمه ورود فاء در برخی موارد لازم و برخی موارد جائز است. در ادامه موارد جواز را بررسی میکنیم. پیش از این موارد وجوب را بررسی کرده بودیم. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌🏻خبر مشتق همانطور که میدانید چنانچه خبر مشتق باشد، رفع به ضمیر یا اسم ظاهر میدهد، مانند: «زیدٌ قائم» و «زیدٌ قائمٌ أبوه» که فاعل «قائم» به ترتیب «هو» مستتر و «أب» است، حال اگر کلمه مشتق تبدیل به اسم علم شد، در حکم یک کلمه جامد است و دیگر همچون فعل عمل نمیکند. به تصویر نگاه کنید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌🏻تفاوت «جلَستُ جِلسةً» و «جلستُ جلوساً» و «جَلَستُ جَلسَةً» «جِلسةً» در جمله‌ی اوّل مفعول مطلق نوعی است چون مصدر نوعی است. و «جلوساً» در جمله‌ی دوّم مصدر اصلی است، لذا مفعول مطلق تأکیدی است، و در جمله‌ی سوّم «جَلسَةً» مصدر مرّه است، لذا مفعول مطلق عددی است. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
✅ ناب ناب برای اهلش تفاوت هذا زیدٌ مُکلّمُنا أمسِ هذا زيدٌ مكلِّمَنا غداً (این دیروز با ما صحبت کرد)(این فردا با ما صحبت خواهد کرد) در جمله‌ی اول «مکلمّنا» نعت زید است، توضیح اینکه اضافه‌ی «مکلّم» به «نا» معنوی است و «مکلم» از «نا» کسب تعریف کرده است، لذا «مکلمنا» معرفه است و می‌‌تواند نعت معرفه قرار گیرد. علّت اینکه اضافه معنوی است اینکه زمان جمله‌ گذشته است، لذا اسم فاعل شرط عمل خود را که زمان حال یا استقبال است، از دست داده است، و «نا» نمی‌تواند معمول «مکلِّم» قرار بگیرد، لذا اضافه معنوی است. امّا در جمله‌ی دوّم، «مکلّمنا» اضافه‌ی لفظی است. لذا «مکلّم» از «نا» کسب تعریف نکرده و نکره باقی مانده است. بنابراین نمی‌تواند نعت معرفه قرار گیرد. توضیح اینکه در دوّمی زمان جمله آینده است، لذا شرط زمان رعایت شده و «نا» معمول «مکلّم» است، لذا اضافه لفظی است. جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مراحل تبدیل جاء قاضی به جاء قاض در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9