آیا میتوانید بگویید اسم معرب در چه صورت مبنی میشود، مثلاً زید معرب است: «جاء زیدٌ، رأیتُ زیدا، مررتُ بزیدٍ» آیا همین زید که معرب است، ممکن است در نقش خاصی که قرار گیرد مبنی شود؟ با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «عیناً یشرب بها» و «عینا یشرب منها»
در بحث معانی حروف جر همه این آیه را شنیده اید: (عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُون) (همان چشمهاى كه مقرّبان از آن مىنوشند)
نحویون یکی از معانی باء را من میدانند. و به آیه بالا اشاره میکنند، اغلب مترجمین هم با را به معنای من میدانند. در حالیکه در زبان عرب بین این دو تفاوت است.
در متن آن را بررسی کرده ایم
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_جر
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌«من» جاره
یکی از معانی «من» ابتداء غایت است، مانند: «ذهبتُ منَ البصرة الی الکوفه» (از بصره به کوفه رفتم) در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که «من» معنای ابتدای غایت دارد.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_جر
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺با تستهای بیشتر و پاسخ تشریحی... در تلگرام همراه شما هستیم.
https://t.me/joinchat/SOolICdTEn49RDSJ
🌺کسانی که دنبال مطالب کانال بدون تبلیغ هستند به آدرس زیر در تلگرام مراجعه کنند.
کانال کتاب نحو کاربردی
در کدام جمله بدل وجود ندارد؟
الف) أکرمته الفقیر فدعا لی
ب) یا أیّها الإنسان ما أضعفک فيالحیاة
ج) الاُستاذ دخل الصفّ تلمیذۀ
د) شاعر الإیرانیّۀ سعدی صاحب هذه القصیدۀ
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#اضافه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تفاوت «زید قائم» و «زید القائم»
خبر نکره و معرفه چه تاثیری در معنی دارد.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مبتدا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام جمله بدل وجود ندارد؟ الف) أکرمته الفقیر فدعا لی ب) یا أیّها الإنسان ما أضعفک فيا
جواب آزمون
«ب»، بدل در نیت تکرار عامل است و اگر از جهت معنا و قاعده صحیح بود میتوان آن را بدل بشمار آورد، مانند «الف، ج، د»، لذا در «الف»، «الفقیر» بدل کلّ از کّل و در «ج»، «تلمیذ» بدل غلط و در «د»، «سعدی» بدل کلّ از کل است. اما در «ب»، «الانسان» عطفبیان بوده و نمی توان آنرا بدل به شمار آورد، چرا که اگر مبدلمنه «أیّها» را حذف بنمایم و «یا» را بر «الانسان» بیاوریم، نادرست خواهد بود، زیرا نداء بر اسم «أل» دار وارد نمیشود.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#اضافه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌آیا شبه جمله مبتدا واقع میشود
شما گفتید شبه جمله نمیتواند مبتدا واقع شود پس در «بحسبَکَ درهمٌ» و «ما من أحدٍ فی الدار» چرا جارومجرور مبتدا واقع شده است؟
🌺تخفیف ویژه به مناسبت میلاد پیامبر
فقط امروز
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مبتدا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
حال مناسب برای جای خالی کدام گزینه است؟
«کأنی أنظر إلی أهل الجنۀ .............. فی الجنۀ»
الف) متنعّمین
ب) تنعُّمُوا
ج) تتنعّمون
د) تَنَعمتم
👌۱۰۰۰ تست امتحانی به همراه پاسخ تشریحی جهت خرید به ادمین مراجعه کنید.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حال
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
حال مناسب برای جای خالی کدام گزینه است؟ «کأنی أنظر إلی أهل الجنۀ .............. فی الجنۀ» الف) متن
جواب
گزینه الف
متنعّمین حال از نوع مفرد است و از نظر جنس و تعداد با «اهل الجنۀ» که ذوالحال است مطابقت میکند.
👌عمل افعال ناقصه
افعال مناقصه با ورود خود بر مبتدا و خبر آنها را به ترتیب مرفوع و منصوب میکنم.
در ادامه نکات خوبی در متن آمده است.
تخفیف ویژه به مناسبت میلاد پیامبر
فقط تا انتهای شب
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «کل» و «أجمَع»
«کلّ» برای دلالت بر هر فرد استفاده میشود، ولی «أجمَع» از جماعت و اجتماع گرفته شده و برای دلالت بر مجموع استفاده میشود. توضیح اینکه وقتی میگوییم «رضُوا بذلکَ أجمَعونَ» یعنی مجموع آنها به این کار راضی شدند، ولی وقتی میگوییم «رَضُوا بذلکَ کلُّهم» یعنی فرد فردشان به این کار راضی شدند. البته در نهایت نتیجه یکی است با این تفاوت که «أجمَع» ابتدائاً معنای اجتماع و جمع را میرساند ولی «کلّ» به تک تک افراد اشاره دارد تا اینکه همه را در بربگیرد. لذا آن جایی که گفته میشود «کلّهم أجمعون» برای دلالت بر هر دو معناست.
<فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ> (همه فرشتگان، بى استثنا، سجده كردند)
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌معنای «جعل»
جعل یکی از افعال مقاربه بوده و جزو افعال شروع است. یعنی اسم و خبر میگیرد.
اما جعل به جز فعل مقاربه، فعل قلبی، فعل تحویل، و به معنای خلق هم به کار میرود که در ادامه اشاره میشود
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت افعال ناقصه و تامه
فرق بین قام زید و کان زید قائما چیست؟
در اولی مصدر فعل قام به زید نسبت داده شده است اما در دومی مصدر خبر _ قائما _ به زید نسبت داده شده است.
به تصویر توجه کنید
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌👌👌ناب ناب برای اساتید
تفاوت «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدار» با «لا رجلَ و لا إمرأةً»
در درس بیان کردیم که در «لا حولَ و لا قوةَ إلّا باللهِ» و امثال آن ـ «لا رجلَ و لا إمرأةً فی الدارِ» ـ وجوه اعرابی متفاوتی جائز است، وقتی میگوییم جائز است، مخاطب خیال میکند در هر زمان و مکانی میتواند وجوه مختلف را به کار برد و مثلاً بگوید: «لا رجلَ و لا إمرأةَ» و «لا رجلَ و لا إمرأةً» یا «لا رجلَ و لا إمرأةٌ» یا «لا رجلَ و إمرأةً».
در حالیکه چنین نیست. کاربرد هر یک از وجوه بالا مقیّد به معنی است، اگر متکلم معنای معیّنی را اراده کند، حقّ ندارد از آن عدول کند. لذا اگر در صدد نفی جنس است باید منصوب ذکر کند: «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدارِ» و اگر در صدد نفی فرد است باید مرفوع ذکر کند: «لا رجلٌ و لا إمرأةٌ فی الدارِ» و اگر در صدد است در اولی نفی جنس کند و در دومی نفی فرد کند باید اولی را منصوب و دومی را مرفوع بیاورد: «لا رجلَ و لا إمرأةٌ فی الدار» (هیچ مردی و یک زن در اتاق نیست) معنای عبارت این است که اصلاً در خانه مرد نیست و یک زن هم نیست ولی احتمال دارد دو زن باشند.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌👌👌ناب ناب برای اساتید تفاوت «لا رجلَ و لا إمرأةَ فی الدار» با «لا رجلَ و لا إمرأةً» در درس بیان ک
👌تفاوت «لا»ی نفی جنس و «ما» شبیه «لیس»
تفاوت «لا رجلَ فی الدارِ» و «ما مِنْ رجلٍ فی الدارِ» (هیچ مردی در خانه نیست) چیست؟ هر دو تعبیر، نصّ در نفی جنس دارند چه فرقی بین این دو است.
جواب به زودی
در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نقش «أجمعین» در جملاتی مانند: <فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ>
در چنین جملاتی «أجمعین» میتواند حال باشد یا تأکید. بر اساس هر یک معنای عبارت تفاوت دارد.
اگر حال از «هم» بگیریم معنی چنین است: «اگر خدا بخواهد شما را یکباره و بدون اینکه متفرّق شوید هدایت میکند» «هداکم مجتمعین» و اگر تأکید «هم» بگیریم معنایش اینچنین میشود: «اگر خدا بخواهد همهی شما را هدایت میکند» در این صورت ممکن است هدایت یکی یکی باشد یا همگی با هم.
لذا موقع ترکیب جملاتی از این قبیل باید به معنایی که مدّ نظر متکلّم است توجّه کرد، نمیتوان بدون لحاظ منظور متکلّم، یک جمله را ترکیب و ترجمه کرد.مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌چنانچه «عسی» که از افعال مقاربه است به یک مصدر مؤول نسبت داده شود، و پیش از «عسی» مبتدا نباشد، در ترکیب مصدر مؤول ۴ وجه جائز است:
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#استتثنا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
نقش «أجمعین» در جملاتی مانند: <فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ>
تفاوت «أکَلْنا مَعاً» و «أکَلنا جمیعاً»
🎓🆔 @nahvekarbordi
تفاوت این دو جمله در این است که «معاً» مفید اجتماع در حالت و زمان فعل است. یعنی: «ما با هم در یک زمان غذا خوردیم» ولی «جمیعاً» به معنای «کلّنا» است، یعنی: «همگی غذا خوردیم» لذا تفاوتی ندارد در یک زمان خورده باشند یا در دو زمان متفاوت.
نقش هر دو حال است.
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#استتثنا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام گزینه استتار ضمیر جائز است؟
ألف) زیدٌ یقوم هو
ب) إفعَل أنت
ج) نغتبط نحن
د) تشکُرُ أنت
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#استتثنا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
همانطور که میدانیم یکی از معانی «باء» جاره الصاق است. مانند «مررت بزید»
در قرآن آیاتی را که «با» معنای الصاق میدهد، بررسی میکنیم.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌👌اقتران خبر با «فاء»
جهت تقویت و تاکید نسبت گاهی بر خبر فاء داخل میشود. ورود فاء شرایطی دارد...
۱. مبتدا و خبر متضمن معنای شرط و جواب باشند.
۲. مبتدا بر عمومیت دلالت کند.
۳. زمان خبر آینده باشد.
من یاتینی فانی اکرمه
ورود فاء در برخی موارد لازم و برخی موارد جائز است.
در ادامه بررسی میکنیم.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مبتدا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اعراب تقدیری خبر در قرآن
خبر همچون مبتدا، سه نوع اعراب لفظی، تقدیری و محلی دارد.
لفظی: زید قائم. (زید ایستاده است)
تقدیری: هذا موسی. (این موسی است)
محلی: زید هذا. (زید این است)
در ادامه اعراب تقدیری خبر در قرآن را بررسی میکنیم
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#خبر
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺علاوه بر فعل شبه فعل هم میتواند عامل باشد.
منظور از شبه فعل هر کلمه ای است که بویی از فعل داشته باشد، لذا اسم جامد مؤول به مشتق را هم شامل است.
با هم یک نگاهی به این بحث جالب داشته باشیم.
به نظر شما در «زید امامک ابوه» فاعل چیست؟
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فاعل
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺اقسام مبتدا
مبتدا همچون فاعل یا ظاهر است یا ضمیر
اسم ظاهر یا صریح است یا موول به صریح.
در ادامه مبتدای صریح و غیر صریح را بررسی میکنیم.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
#مبتدا
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9