کانال تخصصی تجزیه و ترکیب و حل تست زیر نظر نحو کاربردی، حتما عضو شید👇
https://eitaa.com/joinchat/1120403513C45f1a6df36
تعدد حال در قرآن
همانطور که تعدد خبر و صفت جایز است، تعدد حال هم جایز است:
جاء زیدٌ راکباً ضاحکاً (زید سواره و خندان آمد)
در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که حال متعدد دارند.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
اعراب کلا و کلتا
👌«کلا و کلتا» که از ملحقات مثنی هستند، تنها در صورتی اعراب نیابی میگیرند که به ضمیر اضافه شوند.
اما در صورت اضافه به ظاهر اعراب تقدیری دارد.
با هم بررسی میکنیم.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
شرط عطف به ضمیر مجروری
«مررت به و بزیدٍ» یا «مررت به و زیداً»،🤔
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
اقسام حال
حال دو قسم است
الف. مفرد: جاء زیدٌ ضاحکاً
ب. جمله: جاء زیدٌ و هو یضحکُ
در تصویر اقسام حال را ملاحظه میکنید
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «با» استعانت و سببیت
استعانت: کتبت بالقلم.
(با قلم نوشتم)
سببیت: مات زید بالجوع.
(زید به خاطر گرسنگی مرد)
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌متعلق جارومجرور
گاهی عامل (متعلق)، لفظ جامدیست که در حکم مشتقّ است، به این دست از کلمات، اسم جامد مؤول به مشتقّ میگویند.
اسم مؤوّل به مشتق کلمهایست که در ظاهر جامد است ولی با توّجه به جایگاهی که در جمله دارد، جانشین اسم مشتقّی است که منظور گوینده است.
به عنوان مثال «أسد» بدون حضور در کلام و همچنین در اسدٌ فی الغابةِ. (شیری در جنگل است) به معنای شیر واقعی است، امّا همین کلمه در زیدٌ أسدٌ فی القتالِ. (زید در جنگ شیر است) از معنای ظاهری خود عدول کرده و به معنای شجاع است.
در مثال اول «فی القتال» متعلّق به «اسد» است، چرا که «أسد» کنایه از این است که زید همچون شیر شجاع است.
«فی قضائک» متعلّق به «علی» است. منظور از «علی» در اینجا «عادل» است.
در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌اشتغال چیست؟ این دو جمله را با هم مقایسه کنید: «زیدا نصرت» و «زیدا نصرته» ادامه در متن
👌اعراب مشغول عنه
مشغول عنه میتواند در نقش مبتدا مرفوع شود و یا در نقش مفعول به فعل واجب الحذف، منصوب شود.
به تصویر نگاه کنید
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
اقسام حال حال دو قسم است الف. مفرد: جاء زیدٌ ضاحکاً ب. جمله: جاء زیدٌ و هو یضحکُ در تصویر اقسام حا
👌شبه جمله حالیه
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نایب مفعول فیه
یکی از کلماتی که از ظرف نیابت میکند، عدد ظرف است
استرحت ثلاثة ایام (سه روز استراحت کردم)
به تصویر توجه کنید
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر شب ترکیب یک آیه
(لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ)
هرگز به (حقيقت) نيكوكارى نمىرسيد مگر اينكه از آنچه دوست مىداريد، (در راه خدا) انفاق كنيد؛ و آنچه انفاق مىكنيد، خداوند از آن آگاه است.
ادامه در تصویر
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9