نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌼 آزمون «إنّما ناجحة اُختک» درباره اعراب «اُخت» کدام گزینه صحیح است؟ الف) خبر یا فاعل ب) فاعل و
🌺در عبارت مزبور ناجحه مبتدای وصفی است.
ممکن است سوال شود شرط مبتدای وصفی تقدم نفی و استفهام است، در حالی که در اینجا هیچیک نیست.🤔
در جواب میگوییم🙃:
گاهی معنای نفی از مضمون جمله فهمیده میشود، در اینجا هم انّما معنای نفی میدهد و تقدیر جمله چنین است: ما ناجحة الا اختک. (موفقی جز خواهرت نیست)
🤓نکته بعد
همانطور که میدانید مبتدای وصفی چهار حالت ممکن است باشد:
۱. وصف و اسم ظاهر هر دو مفرد باشند:
ما قائم زید
۲. وصف و اسم ظاهر هر دو مثنی یا جمع باشند:
ما قائمان الزیدان
۳. وصف مفرد و اسم ظاهر مثنی یا جمع باشد:
ما قائم الزیدان
۴. وصف جمع و مثنی و اسم ظاهر مفرد باشد:
ما قائمان زید
🌹از این چهار وجه، وجه آخر باطل است، چرا که مبتدای وصفی همچون فعل است، لذا همانطور که فعل نمیتواند دو فاعل ضمیر و اسم ظاهر داشته باشد، شبه فعل هم نمیتواند.
علاوه بر این بین مرجع ضمیر، و ضمیر مطابقت وجود ندارد.
🌹در وجه اول دو اعراب جایز است:
۱- خبر مقدم و مبتدای موخر
۲- مبتدای وصفی و فاعل سد مسد خبر
بر اساس مطلب بالا <انما ناجحه اختک> جزو وجه اول محسوب می شود. لذا اخت می تواند فاعل یا مبتدای موخر باشد.
🌸 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺 ترکیب یک آیه
ما يَنْبَغي لِلرَّحْمنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً
(هرگز براى خداوند رحمان سزاوار نيست كه فرزندى برگزيند!)
🌸 در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺«باء» مصاحبت
یکی از معانی «باء»، مصاحبت و همراهی است:
اشتریت الفرس بسرجه(اسب را همراه زینش خریدم).
ادامه را در تصویر ملاحظه کنید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_مشبه
سفارش👇
@ostad_shoo
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸 لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺«لکن» مخففه از مثقله
در زبان عرب دو «لکن» داریم:
لکن مخففه از مثقله که عمل نمیکند. و «لکن» خفیفه که حرف عطف است.
در ادامه درباره «لکن» مخففه صحبت میکنیم.
#لکن
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼عمر در بیان آیت الله جوادی آملی
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 در «لَعَمْرُکَ» (قسم به جان تو) چرا عین مفتوح است؟!
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی
1398/07/20
🔹 خداوند به عُمر وجود مبارک پیغمبر، به حیات مبارک پیغمبر سوگند میخورد: ﴿لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ﴾ ...این در حقیقت عُمر است؛ یعنی حیات که با «ضمّه» شروع میشود؛ لکن چون قسم فراوان به کار برده میشود و «ضمّه» دشوار است، این عُمر شده «عَمر»؛ ﴿لَعَمْرُکَ﴾؛ یعنی «لعُمرکَ»، قسم به جان شما و حیات شما.
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
💠 غلطگیری از فرهاد میرزا
روزی حاج ملّا محمّد صادق قمی به تهران رفت و در مجلس فرهاد میرزا شرکت کرد. معروف است که فرهاد میرزا اعلام کرده بود که هر کس از گفتار و نوشتار من، خطا و اشتباه بگیرد، من به او یک لیر طلا خواهم داد. در این حال فرهاد میرزا چیزی را نوشت و به خادمش داد و به او گفت: این را نزد حاج ملا علی کَنِی ببر و بگو آن را به خاتم خود ممهور کند. حاج ملا صادق فرمود: حضرت والا، لطفا یک لیره طلا مرحمت بفرمایید، چون "ممهور" غلط است و صحیح آن "مُهر" است. مُهر کلمه فارسی است و بر وزن اسم مفعول عربی درنمیآید.
فرهاد میرزا گفت: شما صحیح میفرمایید. من چند روزی است ناخوشم و متوجه گفتار خود نبودم. الان هم که میآمدم خاکشیر خوردم. حاج ملا صادق فرمود: لطفا یک لیره دیگر مرحمت بفرمایید؛ چون "خاکشیر" غلط و "خاکشی" -یعنی آمیخته با خاک- صحیح است.
فرهاد میرزا گفت: شما درست میفرمایید. آقا من از اینکه تاکنون شما را ندیده و از علم و فضل شما آگاه نبودهام، احساس غَبْن میکنم. حاج ملا صادق فرمود: آقا! لطفا یک لیرهی دیگر مرحمت بفرمایید؛ چون "غَبْن" به سکون باء مختص به معاملات است، اما در ضرر علمی، باید "غَبَن" گفته شود.(رجوع کنید: لسان العرب ؛ ج ۱۳ ص ۳۰۹)
فرهاد میرزا گفت: آقا! مثل اینکه شما تا لیرههای ما را تمام نکنید، دست از سر ما برنمیدارید.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۴۲۴
#حاجملامحمدصادققمی
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺تمییز منقول از فاعل
مفعول و مبتدا در قرآن
همانطور که گفتیم تمییز بر دو قسم است:
تمییز منقول
تمییز غیر منقول
در تصویر با هم بررسی می کنیم.
#تمییز
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺نایب مفعول فیه
یکی از کلماتی که از ظرف نیابت میکند، عدد ظرف است:
استرحت ثلاثة ایام (سه روز استراحت کردم).
به تصویر توجه کنید.
#مفعول فیه
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼هر روز ترکیب یک حدیث
💬 أحمَقُ النّاس مَن أنکَر علیٰ غَیرِهِ رَذیلَةً و هُوَ مُقیمٌ علَیها!
احمق ترین مردم کسی است که عیبِ دیگران را زشت میشمارد، در حالی که خود آن عیب را داراست !
احمق: مبتدا
الناس: مضاف الیه
من: خبر، محلا مرفوع (موصوله)
انکر: فعل و فاعل
علی غیره: جارومجرور، متعلق به انکر
رذیله: مفعول به
«انکر علی غیره رذیله» صله محلی از اعراب ندارد
و: حالیه
هو: مبتدا
مقیم: خبر
علیها: جارومجرور، متعلق به مقیم
هو مقیم علیها: جمله حالیه، محلات منصوب
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺«أن» مخففه در قرآن
اسم «أن» مخففه همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن بوده، که محلاً مرفوع است، مانند: «أن زیدٌ قائمٌ» که «زیدٌ»: مبتدا و «قائم»: خبر و کل «زیدٌ قائمٌ» خبر «أن» است، اسم «أن» هم «ه» مقدر است. در ادامه آیاتی را که «أن» مخففه در ان به کار رفته بررسی می کنیم.
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺منصوب به نزع خافض
اسم منصوبی است که عاملش لازم با متعدی است و به دلیل حذف حرف جر، منصوب شده است.
محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کدام گزینه «أصبح» با جمله «نحنُ اُختانِ حقّاً» به صورت صحیح به کار رفته است؟
الف) أصبَحنا اُختَینِ حقّاً
ب) أصبحنا اختان حقاً
ج) أصبحتُما اختَینِ حقاً
د) أصبَحا اختانِ حقاً
در اولین کانال تخصصی تحلیل تست و تجزیه و ترکیب همراه ما باشید👇
https://eitaa.com/joinchat/1120403513C45f1a6df36
ادبیات عرب را در این کانال به ساده ترین شکل یاد بگیرید.
👆نظرات همراهان درباره کتاب نحو کاربردی
کتابی که هر زمان تهیه کنید، با خود خواهید گفت: کاش زودتر با آن آشنا میشدم.
✅کاملا کاربردی
✅تطبیق فراوان با آیات و روایات
✅الگوی مناسب در هر درس جهت تدریس
با خواندن آن دیگر نگران تجزیه و ترکیب جملات و آیات و روایات نخواهید بود.
در عرض یک هفته استقبال از نحو عالی بیش از انتظار بود و خیلی از کتب به فروش رفت.
😊مطالب کانال یک دهم مطالب کتاب هم نیست
محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼آزمون
سطح: سخت😎
نقش غیره در آیه زیر چیست؟
<ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه> (معبودى جز او براى شما نيست)
الف. نعت
ب. بدل
ج. مبتدای موخر
د. مستثنای مفرغ
#آزمون
محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌼آزمون سطح: سخت😎 نقش غیره در آیه زیر چیست؟ <ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه> (معبودى جز او براى شما
نقش غیره در آیه زیر چیست؟
<ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه> (معبودى جز او براى شما نيست)
<ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه> «غیره»: نعت «اله» که از محل «اله» تبعیت کرده است، «اله» مبتداست که با من زایده لفظاً مجرور امّا محلاً مرفوع شده است.
محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺«کم» در قرآن
«کم» استفهامی و خبری در قرآن به کار رفتهاست، امّا «کم»ی که بتوان به صورت صد در صد گفت استفهامی است، تنها در سه آیه آمده است و در 5 آیه احتمال استفهامی یا خبری بودن است.
استفهامی:
<قالَ كَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ يَوْماً>
<قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا يَوْماً>
<قَالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فىِ الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ قَالُواْ لَبِثْنَا يَوْمًا>
احتمال استفهامی یا خبری:
<سَلْ بَني إِسْرائيلَ كَمْ آتَيْناهُمْ مِنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ>
أَ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ>
أَ فَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ في مَساكِنِهِم>
<كمَ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ>
رضی مدّعی است تمییز «کم» استفهامی و خبری، همواره نکره است، با اینکه شاهدیم در قرآن در سه آیه تمییز «کم» معرفه است:
<كَمْ أَهْلَكْنا مِنَ الْقُرُونِ مِنْ بَعْدِ نُوحٍ>
در این آیه القرون تمییز و معرفه است.
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺حال موطئه چیست؟
#حال موطئه
جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید.
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
معنای «اخت» در «کان و اخواتها» در کلام آیت الله جوادی
✳️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی
1394/10/26
✔️ «وَ مَا نُرِیهِم مِنْ آیَةٍ إِلاّ هِیَ أَکْبَرُ مِنْ أُخْتِهَا وَ أَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» (سوره زخرف آیه ۴۸)
🔹 هیچ آیتی نیامده، مگر اینکه از «اُخت» آن بزرگتر است. «اُخت» یعنی مثل. اینکه در کتابهای ادبی مثل سیوطی و... دارد که «باب کان و أخواتها»، «اُخت» به معنای خواهر نیست، بلکه «اُخت» به معنای مثل است؛ یعنی «کان و أمثالها» و اینجا هم «اُخت» یعنی مثل؛ یعنی هیچ معجزهای نمیآمد، مگر اینکه بزرگتر از «اُخت» آن بود.
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺«علیٌ إبن ابی طالب» یا «علیُ بنُ أبی طالب» کدام صحیح است؟
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼فضله در اصطلاح علم نحو دو معنا دارد:
۱.فضله یعنی زائد در مقابل عمده.
۲.فضله به معنای مستغنی عنه.
تفاوت این دو معنا در آن است که:
🔸️ فضله در مقابل عمده یعنی رکن کلام(مسند و مسند الیه)نیست ،اما گاهی وجود آن ضروری است، به گونه ای که اگر نباشد معنای کلام فاسد می شود،مثلا حال فضله است یعنی نه مسند است نه مسند الیه اما گاهی حذف آن ممتنع می باشد. مانند:
لا تقربوا الصلاة و انتم سکری.
در حالت مستی نزدیک نماز نشوید.
در اینجا انتم سکاری با اینکه فضله است ولی حذفش ممتنع است.
🔸️اما فضله به معنای مستغنی عنه یعنی نه رکن است و نه حذف آن ضرری به کلام می زند مثل حذف مفعول به در (ضرب زید).
مهدی الاریب،ج۶ ،ص۶۷
#فضله
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺 اعراب مبتدا
مبتدا همواره مرفوع است، نکته ای که هست اینکه وقتی گفته می شود مرفوع، شخص ذهنش معطوف به «زیدُُ قائم» می شود در حالیکه اعراب رفع، انواعی دارد که به آن اشاره می کنیم.
توضیحات بیشتر را در تصویر مشاهده کنید.
#مبتدا
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9