eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
218 ویدیو
71 فایل
خرید مستقیم از ادمین بهتر است👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
ارکان جمله ۳.m4a
34.55M
ابو زهرا: ✅ارکان جمله ۳ استاد شیرافکن (مصحح الهدایه فی النحو) پ.ن: یک دوره نحو کاربردی توسط استاد شیر افکن هر شب یک صوت در کانال بارگزاری میشود. چگونه استاد درجه یک شویم👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺تفاوت فعل ناقص و تام 🤔چه تفاوتی بین «کان زید قائما» و «قام زید» است؟ 😊دغدغه درس نحو را با خواندن کتب نحو کاربردی برطرف کنید. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. چگونه استاد درجه یک شویم👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ارکان جمله ۴.m4a
35.2M
✅ارکان جمله ۴ استاد شیرافکن (مصحح الهدایه فی النحو) پ.ن: یک دوره نحو کاربردی توسط استاد شیر افکن هر شب یک صوت در کانال بارگزاری میشود. چگونه استاد درجه یک شویم👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. ✅مقدماتی ✅متوسطه ✅پیشرفته مقدماتی 🌸🌸🌸🌸متوسطه 🌸🌸🌸🌸🌸پیشرفته
😳جمله وصفیه استفهامیه همانطور که میدانید یکی از شرائط جملات وصفیه، خبری بودن آن است، معنای این شرط این است که جملات انشائی همچون طلب و استفهام نمیتواند وصف قرار گیرد، یعنی در: »رأیت رجلاً هل ضربتهُ» (مردی را دیدم آیا او را زدی؟) «هل ضربته» نعت نیست، بلکه یک جمله مستأنفه است، با این حال در یک جا جملات استفهامی میتوانند نعت واقع شوند که با هم بررسی میکنیم. چگونه استاد درجه یک شویم👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
🤔آیا جملات زیر با هم تفاوت دارند؟ 1 . ضربتُ زيداً 2 . زیداً ضربتُ 3 . زیداً ضربتُه 4 . زیدٌ ضربتُه 🔴کاوش معنايى: 1⃣مثال نخست یک جمله فعلیه عادی است و دلالت بر تجدّد دارد یعنی پدیده‌ای در خارج اتفاق افتاد(زدن زید) و زننده، خود گزارش داده است. 2⃣ مثال دوم نیز یک جمله فعلیه است اما عادی نیست بلکه ویژه است و حاوی حصر (که از راه تقدیم مفعول، حاصل شده است. قاعده: تقدیمُ ما هُوَ حقُّهُ التّأخيرُ يُفيدُ الْحصرَ و الاختصاص (تقدیم آنچه حقش تاخیر در جمله است، افاده حصر و اختصاص دارد) در این مثال هم جایگاه مفعول تاخیر است و اغلب پس از فعل و فاعل می آید، حال در اینجا که مقدم شده، معنای حصر می رساند. "بنابراين،"زیداً ضربتُ"-فقط زید را زدم- مساوی است با"ما ضربتُ الّا زیداً". 3⃣ مثال سوم"زیداً ضربتُه" هم جمله فعليه است والبته باز ويژه است. (ویژگی اش از جهت تاکید است؛ زیرا در اصل چنین بوده است"ضربتُ زیداً ضربتُه"؛ طبق قاعده‌ی اشتغال). 4⃣ و اما چهارمین و آخرین مثال یعنی"زیدٌ ضربتُه"یک جمله‌ی اسمیه‌ی عادی است که افاده‌ی ثبوت می دهد یعنی گوینده، زننده‌ی زید است واین زنندگی به نام او ثبت و تثبیت شده است. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺تفاوت «أقبلَ الأمیرُ بنفسهِ» و «أقبلَ الأمیرُ نفسهُ» 🔸️همانطور که میدانید گاه باء تاکید به نفس متصل میشود، در اینصورت تاکید، لفظا مجرور اما محلا تابع اعراب متبوع خود است. 🔸️اما از نظر معنایی بین «أقبلَ الأمیرُ بنفسهِ» با «أقبلَ الأمیرُ نفسُهُ» تفاوت است، به عبارت دیگر چنین نیست که بود و نبود «باء» در معنی بی تأثیر باشد. معنای «باء» در عبارت بالا این است که امیر خودش آمد با اینکه به خاطر مقام بالایش از وی توقّع نبود که شخصاً حاضر شود. پس وجود «باء» اهتمام زیاد مؤکَّد را می‌رساند، عبارات زیر از این قبیل هستند: ذهبتُ إلیه بنفسی فلم یفعلْ (خودم رفتم ولی انجام نداد) یعنی نهایت تلاشم را برای این انجام کار کردم ولی نشد. کلمتُه أنا بنفسی فردَّ کلامی. (شخص خودم با وی صحبت کردم ولی حرفم را رد کرد) ذهبتُ إلیه برجلی (با پای خودم پیشش رفتم). چگونه استاد درجه یک شویم👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید
🌼تأکید معنوی «نفس» و «عین»: تأکید توسّط «نفس» یا «عین» تنها در یک آیه آمده است که آن هم احتمالی است. <الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ‏> 🔸️اگر «باء» را زائده محسوب کنیم «انفس» تأکید است: «يَتَرَبَّصْنَ أَنْفُسُهُنَّ» 🔸️ امّا اگر سببیت باشد، «انفس» تأکید نیست. معنوی تخفیف فوق العاده نحو کاربردی فقط تا پایان امشب 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ارکان جمله ۵.m4a
40.38M
ابو زهرا: ✅ارکان جمله ۵ استاد شیرافکن (مصحح الهدایه فی النحو) پ.ن: یک دوره نحو کاربردی توسط استاد شیر افکن هر شب یک صوت در کانال بارگزاری میشود. تخفیف فوق العاده نحو کاربردی فقط تا پایان امشب 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 چگونه استاد درجه یک شویم👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌼تفاوت معنایی «أقبلَ الرجالُ ثلاثتُهم» و «أقبلَ الرجالُ ثلاثتَهم» در عبارت بالا اگر «ثلاثةُ» خواند شود، تأکید است و اگر «ثلاثةَ» خوانده شود، حال است. 🔸️معنای حالیت هم با تأکید، تفاوت دارد، تأکید مفید احاطه و شمول است، «أقبلَ الرجالُ ثلاثتُهم» یعنی «همه‌ی مردان آمدند». 🔸️ امّا در صورتی‌که حال باشد، یعنی: «مردان آمدند در حالی‌که سه تا بودند» یعنی در حال آمدن، با هم بودند. 🔸️البته معنای تأکید در صورتی است که تعداد افراد برای مخاطب مشخّص باشد: (هر سه مرد آمدند) یعنی همان سه مرد که تو هم می‌شناسی آمدند. 🔸️امّا اگر تعداد افراد برای مخاطب مشخّص نباشد، «ثلاثة» نعت است: «مردانی که سه تا هستند، آمدند». چگونه استاد درجه یک شویم👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼ترکیب یک آیه (وَٱسۡتَكۡبَرُواْ ٱسۡتِكۡبَارٗا ثُمَّ إِنِّي دَعَوۡتُهُمۡ جِهَارٗا ثُمَّ إِنِّيٓ أَعۡلَنتُ لَهُمۡ وَأَسۡرَرۡتُ لَهُمۡ إِسۡرَارٗا) بررسی مفعول مطلق در قرآن مطلق محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🤔چه زمان فعل مضارع صراحتاً بر زمان آینده دلالت دارد؟ 🌼در این موارد صراحتاً بر آینده دلالت دارد: ۱. چنانچه درون جمله ظروفی همچون «غداً، بعد یومَینِ، یوم القیامة» باشد که بر آینده دلالت دارند. مانند: زیدٌ یذهبُ غداً. (زید فردا می‌رود) ۲. چنانچه بر سر فعل ادات نصب در آید، معنای فعل مختصّ آینده می‌شود. مانند: أرغَبُ فی أن تزورَنی. (مایلم به دیدارم بیایی) ۳. ورود «سین» و «سوف». مانند: سأذهَبُ(خواهم رفت) ۴. اتّصال «نون» تأکید. مانند: <لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرام‏> (وارد مسجد الحرام خواهید شد). ۵. ورود ادات شرط به جز «لو». مانند: إن تزُرنی اُکرمکَ. (اگر به دیدارم بیایی اکرامت می‌کنم). ۶. پس از «لو» مصدری. مانند: <وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُون>‏ (دوست دارند کافر شوید). ۷. اغلب پس از «هل». مانند: هل تسافرُ. (آیا به سفر خواهی رفت). ۸. چنانچه معنای وعده یا وعید بدهد. مانند: <یُعَذِّبُ مَن یشاءُ و یَغفِرُ من یشاءُ> (هر که را بخواهد عذاب می‌کند و می‌بخشد). ۹. چنانچه بر معنای طلبی دلالت کند، مانند: امر، نهی، دعاء، تحضیض، تمنّی، ترجّی. <لولا تستغفرونَ اللهَ> (چرا از خدا طلب آمرزش نمی‌خواهید). نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ارکان جمله ۶.m4a
28.98M
✅ارکان جمله ۶ استاد شیرافکن (مصحح الهدایه فی النحو) پ.ن: یک دوره نحو کاربردی توسط استاد شیر افکن هر شب یک صوت در کانال بارگزاری میشود. 🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 چگونه استاد درجه یک شویم👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296