eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
70 فایل
خرید مستقیم از ادمین تخفیف دارد👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 تفاوت «لا»، «بل» و «لکن» وجه مشترک سه حرف مزبور در اثبات حکم به صورت مشخّص برای یک چیز است با این تفاوت که «لا»، حکم را برای معطوف علیه ثابت می‌کند نه معطوف. امّا «لکن» عاطفه برای مخالفت ما بعدش با قبلش وضع شده و ما بعدش همواره مثبت و قبلش همواره منفی است. و «بل» برای اضراب است تفاوتی ندارد قبلش مثبت باشد یا منفّی. به مثال‌ها توجه کنید: جاءَ زیدٌ لا بکرٌ (زید آمد نه بکر) ما جاءَ زیدٌ لکن بکرٌ (زید نیامد لکن بکر آمد) جاءَ زیدٌ بل بکرٌ (زید آمد بلکه بکر آمد) ما جاءَ زیدٌ بل بکرٌ (زید نیامد بلکه بکر آمد) مطالب کانال یک صدم کتابم نیست.🙃 قبل خرید حتما نظرات را بخوانید👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 ترکیب «زید عسی ان یقوم» چنانچه پیش از فعل مقاربه، مبتدا یا اسم یکی از نواسخ باشد، در ترکیب عبارت مزبور دو‌ وجه جایز است: در تصویر مشاهده کنید.😊 🌟در متن بالا بررسی کردیم. ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 اَن مخففه اَنّ در صورت تخفیف از عمل باز نمانده و همواره در ضمیر شأن مقدر عمل کرده و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن است. ادامه در تصویر.🙃 در متن بالا بررسی کردیم.😊 ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 عبارت ما أدرى أ شاعرٌ خطيبنا أم ناثرٌ؟ (نمی‌دانم که سخنران ما شاعر است ادیب) چیست؟ الف) انشایی ب) خبری ج) هر دو د) هیچ‌کدام در متن بالا بررسی کردیم.😊 ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
زیر بغل مرا می‌گرفتند و سرِ سفره می‌بردند ❗️ ✴️ خستگی‌ناپذیری در تحقیق و پژوهش و علاقه وافر به علم و دانش از ویژگی‌های برجسته مرحوم علامه حسن زاده آملی بود. 👈🏻 ایشان در اواخر عمر هم می‌فرمودند: قدر جوانی خود را بدانید چون به سن من برسید روزی ۱۲ تا ۱۳ ساعت بیشتر نمی‌توانید مطالعه کنید. گاهی می‌فرمودند: من حین مطالعه سر و صداهایِ اطراف را نمی‌شنوم و کراراً اهل منزل برای غذا، زیر بدن مرا می‌گرفتند و سر سفره می‌بردند! چون آن قدر غرق مطالعه بودم که متوجه چیزی نمی‌شدم.، گاهی از چکیدنِ قطره خون روی کتاب، متوجه می‌شدم ساعت‌ها مشغول مطالعه بوده‌ام. سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد احمد حسین شریفی، ۱۴۰۰/۷/۲۵. قبل از خرید حتما نظرات کاربران را بخوانید. https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 در آیه 🌟<وَ أَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُ جَزاءً الْحُسْنى‏> (اما كسى كه ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشى نيكوتر خواهد داشت)🌟 نقش «جزاءً» و «الحسنی» چیست؟ 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 در آیه 🌟<لَهُمْ فيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِم‏>🌟 نقش مغفرة چیست؟ علت رفع مغفره را تبیین کنید. 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺«حتی» جاره حتی جاره گاه بر سر فعل مضارع در آمده ، در این صورت برای ورود حتی بر فعل، بین آن دو اَن در تقدیر گرفته می شود. اَن باعث تبدیل فعل به اسم می شود و ورود حتی بر فعل جایز می شود: 🌼 لن تنالوا البر حتی انفاقکم 🌟(لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ) هرگز به (حقيقت) نيكوكارى نمى‏رسيد مگر اينكه از آنچه دوست مى‏داريد، (در راه خدا) انفاق كنيد؛ و آنچه انفاق مى‏كنيد، خداوند از آن آگاه است.🌟 🌸 ادامه مبحث در تصویر 👌محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺اقسام «فاء» در زبان عربی چندین «فاء» داریم: الف) «فاء» عاطفه جاءَ زیدٌ فبکرٌ ب) «فاء» فصیحه نوعی «فاء» عاطفه است که نشان میدهد معطوف علیه، محذوف است. <فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْه> تقدیر چنین است: فَضَربَ فانفجرَت(گفتيم: «با عصايت بر آن تخته‏سنگ بزن.» پس دوازده چشمه از آن جوشيدن گرفت‏). ج) «فاء» سببیّت حرف عطفی است که مفید ترتیب و تعقیب است و دلالت بر این دارد که ما قبل «فاء» سبب ما بعد است، پس از این «فاء» مضارعی قرار می‌گیرد که توسط «أن» مقدّر منصوب شده است. در این صورت مصدر مؤول به دست آمده از فعل مضارع قبل به مصدر به دست آمده از فعل قبل، عطف می‌شود. اِجتهدْ فتَنجَحَ (تلاش کن تا موفق شوی). د) «فاء» جواب شرط (جزاء) حرفی است که در جواب شرط قرار گرفته و در صورتی که ادات شرطش جازم باشد، جمله‌ی پس از آن به عنوان جواب شرط، محلاً مجزوم می‌شود. منْ يجتهدْ فالجائزةُ تنتظرُهُ (کسی که تلاش کند، جائز در انتظارش است). ه) «فاء» استیناف حرفی که نشان میدهد، جمله¬ی پس از آن با ما قبلش مرتبط نیست. <جَعَلا لَهُ شُرَكاءَ فيما آتاهُما فَتَعالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُون‏> (در آنچه خدا به ايشان داده بود، براى او شريكانى قرار دادند، و خدا از آنچه با او شريك مى‏گردانند برتر است). «تعالی» با جمله قبل مرتبط نیست. و) ‏«فاء» زائد مانند: «فقط». ی) «فاء» فعلی فعل امر صیغه‌‌ی 7 از «وَفی، یَفی». 👌محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟<الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاء> 🌟 🌼 در عبارت بالا بدل و مبدل منه را مشخص کنید. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 شرایط عمل «لا»ی نفی جنس ۱. حرف جر بر آن داخل نشود. ۲. اسم و خبرش نکره باشد. ۳. فاصله ای بین لا و اسمش نباشد. 🌸در تصویر بقیه نکات را بررسی میکنیم. نفی جنس محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼سؤال ناب همانطور که میدانید تعدد نعت جائز است، در تعدد نعت گاهی صفات بدون فاصله پشت سر هم آمده و گاهی با واو عطف میشود، مانند: «مررتُ بزیدٍ الکریم الرؤف الضاحک» و «مررتُ بزید الکریم و الرئوف و الضاحک» 🤔سؤال این است که در آیه شریفه چرا تمام صفات پشت سر هم قرار گرفته اند ولی دو صفت «الناهون» و «الحافظون» با واو به ما قبل خود عطف شده است: <التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ> (توبه‏ كنندگان، عبادت كاران، سپاس گويان، سياحت كنندگان، ركوع كنندگان، سجده‏ آوران، آمران به معروف، نهى كنندگان از منكر، و حافظان حدود و مرزهاى الهى، مؤمنان حقيقى‏اند؛ و بشارت ده به مؤمنان!) 🌸جواب این پرسشها در نحو کاربردی عالی 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺تفاوت نائب فاعل مجرور به حرف اصلی و زاید همانطور که میدانید یکی از موارد نیابت از فاعل، جارومجرور است. در ادامه بررسی میکنیم نیابت مجرور به حرف جر زاید و اصلی چه فرقی با هم دارند. پ.ن در تابع مجرور به حرف جر اصلی، تنها اعراب جر جائز است. 🌹جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟لا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّساءَ ما لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَريضَة (اگر زنان را، مادامى كه با آنان نزديكى نكرده يا برايشان مَهرى معين نكرده‏ايد، طلاق گوييد، بر شما گناهى نيست) 🌟 🌼 در آیه بالا نقش «ما لم تمسوهنَّ» چیست؟ الف) مفعول به ب) مفعول فیه ج) موصول و صله،محلی از اعراب ندارد د) مصدر موول، بدل از نساء 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 «إمّا» شرطیه یا عاطفه؟🤔 گاهی «إن» شرطیه و «ما» با هم ادغام شده تبدیل به «إمّا» می‌شود، حواستون باشد با «إمّا»ی عاطفه اشتباه نشود. «إمّا»ی عاطفه بسیط است. ولی اِمّای شرطیه مرکّب از «إن + ما» است. 🌟اِمّای شرطیه: <إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ> إنْ + ما + ینزغنّکَ 🌟 «إما»ی عاطفه: <يَا مُوسىَ إِمَّا أَن تُلْقِىَ وَ إِمَّا أَن نَّكُونَ نحنُ الْمُلْقِينَ> 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺منصوب به نزع خافض اسم منصوبی است که عاملش لازم یا متعدی است و به دلیل حذف حرف جر، منصوب شده است. محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟<قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ أَمْ هَلْ‏ تَسْتَوِي‏ الظُّلُماتُ وَ النُّورُ> (بگو آيا نابينا و بينا يكسانند؟! يا ظلمتها و نور برابرند؟!)🌟 اعراب جمله هل تستوی الظلمات و النور چیست ؟🤔 الف) رفع، عطف به جمله مستأنفه قل. ب) رفع، عطف به یستوی. ج) بدون محل اعرابی، مستانفه. د) نصب، عطف به هل یستوی که مفعول قل است. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 اضافه لفظی همانطور که میدانید اضافه بر دو قسم است: اضافه لفظی و معنوی. 🔸️ اضافه لفظی اضافه اسم مشتق به معمول خود است، مانند: زیدٌ ضاربُ بکر». 🔸️ اضافه معنوی، مانند: غلام زیدٍ. در ادامه با هم بررسی میکنیم. 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺 تفاوت «أم» و «أو» برخی فکر می‌کنند «أم» و «أو» به یک معنا و به جای هم به کار می‌روند، لذا «أ حضرَ زیدٌ أو بکرٌ؟» را به معنای «أ حضرَ زیدٌ أم بکرٌ» تصوّر می‌کنند، و در هر دو چنین جواب می‌دهند: «حضر زیدٌ» در حالی‌که چنین نیست. 🔸️هدف از سؤال با «أم» تعیین یکی از زید یا بکر است. 🔸️امّا «أو» چنین نیست، معنای «أ زیدٌ عندکَ أم بکرٌ؟» چنین است: «أیّهما عندک؟» که جواب با «زید» یا «بکر» است. چرا که متکلم در این سؤال می‌داند که یکی از این دو هست ولی نامش را نمی‌داند، لذا با سؤال در صدد تعیین است. امّا معنای «أ زیدٌ عندکَ أو بکرٌ» چنین است: «أ عندکَ واحدٌ منهما؟» که جواب با «نعم» یا «لا» است. لذا هر جا در «أو» و «أم» متّصله، امر مشتبه شد در «أو»، «أحدهما» و در «أم»، «أیهما» در تقدیر گرفته می‌شود. بنابراین معنای «أ زیداً رأیتَ أو عمراً؟» یعنی: «أ أحدَها رأیتَ؟» (یکی از آن دو را دیدی؟) که جوابش با «لا» یا «نعم» است. امّا اگر گفته شود: «أ زیداً رأیتَ أم عمراً؟» یعنی «أیهما رأیتَ؟» (کدام یک از آن دو را دیدی؟) که جوابش با تعیین است و باید بگوییم: «زید» یا «عمر». نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 کلتا در «کلتا الجنتین اتت اکلها» چه نقشی دارد؟ الف) تاکیدی برای کل جمله است. ب) معرب به حرکت تقدیری و مبتدا. ج) مبتدا و معرب به حرف. د) معرب به حرکت نیابی و مبتدا. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌼 کلتا در «کلتا الجنتین اتت اکلها» چه نقشی دارد؟ الف) تاکیدی برای کل جمله است. ب) معرب به حرکت تقد
🌼 پاسخ: گزینه ب 🌺 اعراب کلا و کلتا «کلا و کلتا» که از ملحقات مثنی هستند 🔸️ تنها در صورتی اعراب نیابی میگیرند که به ضمیر اضافه شوند. 🔸️اما در صورت اضافه به ظاهر اعراب تقدیری دارد. با هم بررسی میکنیم. 🌸با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید. 👌محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 [أجلسُ هنٰا وأفكّر بِلَحْن ضِحْكَتِكَ] می‌شینم‌ اینجا و به‌ لحنِ‌ خنده‌هات‌ فکر‌ می‌کنم. اجلس: فعل و فاعل هنا: مفعول فیه و: حالیه یا مستانفه افکر: فعل و فاعل بلحن: جارومجرور ضحکة: م. الیه ک: م. الیه افکر...: جمله حالیه و محلا منصوب 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 وجه تسمیه‌ی ضمیر «ضمیر» از «ضَمْر» گرفته شده است، «ضَمْر» در لغت چند معنی دارد: لاغر، باطن، پنهان. «أضمَرتُ الشیءَ» یعنی: «أخفیتُهُ» بر این اساس درباره‌ی وجه تسمیه ضمیر می‌توان چنین گفت: الف) ضمیر از معنای لاغر بودن گرفته شده است، چرا که اکثر ضمائر دو یا سه حرفی هستند، لذا همچون افراد لاغر هستند. ب) ضمیر از معنای پنهان بودن گرفته شده است، چرا که برخی از ضمائر پنهان و مستتر هستند. 👈 جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 مضاف الیه: مصدر مؤول همانطور که اسم ظاهر می تواند مضاف الیه واقع شود، اسم مؤول هم مضاف الیه واقع می شود. مانند: ضربتکَ قبلَ أن تضربنی (قبل از این که بزنی زدمت) در این مثال «أن تضربنی» مضاف الیه «قبلَ» است که تقدیرش چنین است: «قبل ضربک». 🌸 با هم آیات قرآنی آن را بررسی میکنیم. ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc