👈صورتهای اعرابی تابع و متبوع
اگر حالات اعرابی تابع و متبوع را بررسی کنیم، شانزده صورت به دست می آید، که به برخی در تصویر اشاره میکنیم
گوشه ای از کتب نحو کاربردی
✅از دوره های تخفیف تدریس جا نمونید
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
اعراب «ان تبدل» در این آیه چیست؟
لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواج
(بعد از اين ديگر زنى بر تو حلال نيست، و نمىتوانى همسرانت را به همسران ديگرى مبدّل كنى)
الف) معطوف و مرفوع
ب) مجرور و معطوف
ج) فعل مضارع منصوب به ان
د) منصوب به نزع خافض
✅امتحانات ترم نزدیک، از همین الان با شرکت در دوره ها، تضمینی قبول شو
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
اقسام ذوالحال در قرآن
ذوالحال میتواند فاعل، مفعول یا نایب فاعل باشد.
مانند: جاء زید راکبا یا ضربت زیدا مشدودا
(زید سواره آمد) (زید را دست بسته زدم)
در ادامه آیات آن را بررسی می کنیم.
#ذوالحال
✅امتحانات ترم نزدیک، از همین الان با شرکت در دوره ها، تضمینی قبول شو
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
با توجه به شرائط «کلا» کدام عبارت درست نیست؟
الف) جاءنی الزیدانِ کلاهما
ب) رأیتُ کلا الزیدَینِ
ج) أنا رأیتُ کلَی الزیدینِ
د) الهندانِ رأیتُ کِلتَیهما 🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
در کدام مورد عمل «مصدر» صحیح است؟
الف) إنَّ ضَرَبَتَکَ بَکراً لَشَدیدٌ
ب) اعجَبتنی رحمتُک الغلامَ
ج)أعجَبَنِِی أکلُکَ الکَثِیرُ کُمَّثری
د) اعجبنی بکراً ضربُ زیدٍ
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
عمل مشتقات افعال ناقصه
مشتقات افعال ناقصه همچون خود فعل ناقصه، اسم و خبر می گیرند.
در تصویر ملاحظه کنید
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
سطح متوسط
در رابطه با کاربرد شبه فعل، کدام گزینه اشتباه است:
الف.جاءَ ضاربُ زیدٍ بکراً
ب. زیدٌ ضاربُ بکرٍ أمسِ
ج. جاءَ زیدٌ المکرمُ الأخَ
د. أعجبَنی ضربُکَ زیداً
#آزمون
🌟👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سطح متوسط در رابطه با کاربرد شبه فعل، کدام گزینه اشتباه است: الف.جاءَ ضاربُ زیدٍ بکراً ب. ز
156.4K
🙈گزینه الف، اضافه اسم فاعل به فاعل صحیح نیست
😊سؤال چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً> مصدر «بتّلَ»، «تبتّل» است، چرا از مصدر باب تفعیل استفاده شده است؟ به عبارت دیگر آیه در صدد افاده چه معنایی است که به جای مصدر اصلی از جانشین مفعول مطلق استفاده کرده است؟
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
😊سؤال چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً> م
جواب
ناب ناب
گاهی برای دستیابی به توسّع از مصدر فعل دیگری استفاده میشود تا دو معنا به صورت هم زمان به دست آید: <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> در این آیه به جای «تبتّلاً» از «تبتیلاً» استفاده شده که مصدر باب «تفعیل» است. خب استفاده از «تبتیلا» بی هدف نبوده و حتماً غرضی در پی دارد. «تفعُّل» مفید تدریج و تکلّف است. مانند: تجرّعَ الدّواءَ. (دارو را جرعه جرعه نوشید) یا تمشّی (آهسته آهسته پپیاده رفت)
امّا «فعَّل» مفید تکثیر و مبالغه است: «کسرتُ القلمَ و کسَّرتُهُ» (قلم را تکه تکه کردم).
در این آیه هم چه بسا استفاده از دو مصدر متفاوت به خاطر جمع بین دو معنی باشد: تدریج و تکثیر. صیغه و ساختار آیه هم به این اشاره دارد: «تبتّلْ» که فعل اول آیه است یعنی انقطاع و بریدن به طرف خدا در عبادت. عبادت هم تدریجی است. یعنی کم کم باید نفس را به آن عادت دارد. امّا در مفعول مطلق از «تبتیلا» استفاده شده که بر تکثیر دلالت دارد. چینش فعل و مصدر به این ترتیب نشان دهندهی این است که عبادت ابتدائاً باید تدریجی باشد و در نهایت به کثرت بینجامد. این ترتیب یک توجیه تربیتی هم دارد. حال اگر جای مصدر و فعل عوض میشد و چنین گفته میشد: «بتِّلْ تبتُّلاً» این فائده را نداشت. یا اگر چنین گفته میشد: «تبتَّلْ تبتّلاً» دلالت بر تدریج نداشت و یا چنین: «بتِّلْ نفسَکَ إلیه تبتیلاً» تنها بر کثرت دلالت داشت و از تدریج خبری نبود. امّا چون دو معنی را اراده کرده از دو مصدر جدا استفاده شده است.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
🙏🙏 واقعا از لطف و اعتماد همراهان کانال سپاسگزاریم.
اصلا فکرش را هم نمیکردیم که در عرض نصف روز تقریبا بیشتر کتابها فروش برود و تنها تعداد محدودی باقی بماند، دوستان پس از اتمام کتاب گله نکنند.
تنها سی نسخه دیگر باقی مانده است. سفارش👇
@ostad_shoo
در کدام آیه خبر جمله است
الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها>
ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ>
ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ>
د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ>
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام آیه خبر جمله است الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها> ب. <مَا الْحَياةُ
449.9K
👩🎓👨🎓گزینه ج
👨🎓👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
🌼در کدام آیه نعت مجرور وجود دارد؟
الف) <أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ>
ب) <وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودانِ>
ج) <لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُم>
د) <فيهِما عَيْنانِ تَجْرِيانِ>
👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
38.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجراء و پیاده سازی مفعول به در قرآن
حتما نگاه کنید
بخشی از کتاب نحو کاربردی عالی
پیاده سازی توسط استاد ایرانی
👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
👌جمله استثنائیه
موارد زیادی پیش می آید که پس از «الا» جمله به کار میرود. در این صورت جمله مزبور بر اساس موقعیتش در جمله نقش می پذیرد.
یعنی باید ملاحظه کرد عامل به چه چیزی نیاز دارد و همان نقش را به جمله استثناییه داد.
ما نصرت زیدا الا و هو مظلوم
دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
هدایت شده از استاد شو / سید حسین ایرانی
250.2K
نظر یکی از دانشجویان خواهر علوم و قرآن و حدیث، پیام نور
ایشون دوره نحو مقدماتی و متوسطه شرکت کردن
👌وجوه اعرابی مختلف «زید قائم ابوه»
📚 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نقش وصف در جملات «إنما داع أنتما» و «کیف معذورون الزيدون» به ترتیب کدام است؟
الف) خبر مقدم - خبر مقدم
ب) خبر مقدم - مبتدا
ج) مبتدا - خبر مقدم
د) مبتدا - مبتدا
تست ارشد
دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نوع «أن» را در جملات: «أيقَنتُ أَن لا نَبيع مالکَ» و «يَسَّرني أَن تَعلَّم النحوَ» معین کنید.
الف) مخففه، مخففه
ب) مخففه، ناصبه
ج) ناصبه، مخففه
د) ناصبه، ناصبه
دوره های تدریسمون از مبتدی تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
نوع «أن» را در جملات: «أيقَنتُ أَن لا نَبيع مالکَ» و «يَسَّرني أَن تَعلَّم النحوَ» معین کنید. الف)
239.3K
گزینه ب
دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816
تشخیص متعلق و متعلق در جمله
شاید بتوان گفت مهمترین بحث در معنا شناسی و ترکیب عبارت، تشخیص متعلق و متعلق در یک عبارت است، مثلا در «رایت زیدا جالسا فی الدار» فی الدار متعلق به چیست ؟ متعلق به جالسا یا رایت؟
هر کدام که باشد معنای جمله تغییر میکند، به تصویر توجه کنید
دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی
https://ketabresan.net/search?tag=3816
تست ارشد سخت
در کدام گزینه اعراب مستثنی بنا بر بدل آوردن از لفظ مستثنی منه غلط است؟
الف) مَا قَامَ الْقَوْمُ الَّا زيدا
ب) ما جائنی مِنْ وَاحِدِ الَّا زَيْدٍ
ج) لَا يُعَاقِبُ اللَّهُ النَّاسَ الَّا الاشرارَ
د) ما ضَربتُ أَحَداً الَّا زَيْداً
دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی
https://ketabresan.net/search?tag=3816
اعراب «غیر» در عبارت «هَلْ يَتَعَلَّمُ مِنَ النَّاسِ غَيْر الْأُدَبَاءِ» چیست؟
الف) فقط رفع
ب) فقط نصب
ج) نصب و جر
د) رفع و نصب
👩🎓دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید هر سه کتاب
https://ketabresan.net/search?tag=3816