نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌تست در سطح متوسط در کدام گزینه نقش کلمهای که توسّط جمله، توصیف شده، صحیح است؟ الف) سنسافرُ إلی
1.07M
گزینهی «ب»
«تثمر» صفت برای «أشجار» است: «در آن درختانی است که میوههای تازه میدهد».
صوت رو گوش بدید حتما
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌 «واو» تحذیر
در اینکه واو تحذیر چه نوع واوی است، اختلاف و نظرات متفاوتی است.به مثال توجه کنید:
🔸️الکذبَ و الخیانةَ (از دروغ و خیانت بپرهیز)
در این مثال «واو» میتواند عاطفه یا معیّت باشد، البته عاطفه بودن بهتر است چرا که اگر معیّت باشد، معنی چنین میشود: از دروغ همراه خیانت بپرهیز، معنای دیگرش این است که اگر هر کدام تنها صورت بپذیرد، عیبی ندارد، پس معنای معیّت جالب نیست، ولی در صورت عاطفه بودن، معنی چنین است: «از دروغ و خیانت بپرهیز» چه تنهایی و چه با هم.
🔸️الأکلَ و الضحکَ از خنده و خوردن بپرهیز
در این مثال «واو» حتماً معیّت است نه عاطفه، چون منظور جمع بین خنده و خوردن است و گرنه هر یک به تنهایی مورد ملامت نیست.
↩جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید.
🌸 در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌سد مسد خبر در مبتدای وصفی
#مبتدای وصفی
نکته ناب مخصوص اساتید.
👌در حقیقت تعبیر «سدّ مسدّ خبر» در مبتدای وصفی تعبیر اشتباهی است چرا که مبتدای وصفی اصلاً خبری ندارد که فاعل یا نایب فاعل بخواهد جانشینش شود. مبتدای وصفی همچون فعل است، آیا فعل خبری دارد که برای مبتدای وصفی خبر در نظر میگیریم.
«ا قائم زید» همچون «ا قام زید» هست.
آیا در «قام زید» درباره «زید» میگوییم: فاعل سد مسد خبر؟!!
همانطور که در «ا قام زید» زید. سد مسد خبر نیست، در «اقائم زید»، نیز زید سد مسد خبر نیست.
مبتدای وصفی مسند است بر خلاف مبتدای اسمی که مسندالیه است.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎁 لینک خرید کتب نحو کاربردی با تخفیف ده درصد
https://ketabresan.net/book/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D9%86%D8%AD%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C
ستبقی یتیما فی غیاب من تحب، حتی و لو عانقك العالم باسره.
در نبود آنکه دوستش داری، یتیمی! حتی اگر همهی عالم تو را در آغوش بگیرند.
در کانال احلام عضو شید👇
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا🌱
✅گوشه ای از نظرات افرادی که کتاب رو تهیه کردن
سر در دانشگاه هرات افغانستان در عکس مشاهده میشود.
اگر کسی دنبال کتاب نحو با مباحث معناشناسی و تطبیقات زیاد قرآنی است به هیچ وجه این کتاب از دست ندهد.
📌نمایشگاه تهران غرفه دارالعلم منتظرتون هستیم.
با خواندن کتابهای نحو کاربردی، نحو را به صورتی مفهومی یاد بگیرید.
اعراب جمله «ولا تقربون» در
«فَإِنْ لَمْ تَأْتُونِي بِهِ فَلَا كَيْلَ لَكُمْ عِنْدِي وَ لَا تَقْرَبُونِ» چیست؟
الف. محلا مرفوع
ب. محلا مجزوم
ج. محلا مجرور
د. محلا منصوب
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
اعراب جمله «ولا تقربون» در «فَإِنْ لَمْ تَأْتُونِي بِهِ فَلَا كَيْلَ لَكُمْ عِنْدِي وَ لَا تَقْرَب
1.18M
☘گزینه ب
عطف به جمله جواب شرط «فَلَا كَيْلَ لَكُمْ عِنْدِي» که محلا مجزوم است.
عبارت «أکسِ بالغنیّ لثیابٍ الفقیرَ»
را ترجمه کرده نقش غنی و فقیر را بیان کنید
لا تحتاج الى لغة لتفهم ما في العيون !
برای فهمیدن آنچه در چشمهایش می گذرد، به شناخت هیچ زبانی نیاز نداری
🧐کانال احلام را حتما دنبال کنید👇
🗨 @ahlamona | احلامُنـــا🌱
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
عبارت «أکسِ بالغنیّ لثیابٍ الفقیرَ» را ترجمه کرده نقش غنی و فقیر را بیان کنید
1.25M
🤔 (چه تعجب برانگیز است لباس پوشاندن ثروتمند فقیر را) أکْسِ بالغنیّ لثیابٍ الفقیرَ یا ما أکسَی الغنیَّ للفقیر ثیاباً
اکس فعل تعجب و غنی فاعل و فقیر مفعول است
📌شروط ساخت فعل تعجّب
فعل تعجّب، تنها از مصدری ساخته میشود که بتوان «أفعَل» تفضیل را از آن ساخت. به عبارت دیگر فعل تعجّب از موارد زیر ساخته میشود:
1. از فعل ساخته میشود نه اسم. لذا از «حِمار» نمیتوان فعل تعجب ساخت و گفت: ما أحمرَهُ (چقدر خر است!)
2. باید فعل ثلاثی باشد. لذا از افعال رباعی چون «إستفهَمَ، بَعثَرَ، دَحرَج» ساخته نمیشود. بله در صورتیکه فعل چهار حرفی باشد و پیش از قرار گرفتن در صیغهی تعجّب، بر وزن «أفعَلَ» باشد، میتوان از آن صیغهی تعجّب را ساخت، البته به شرط اینکه اشتباهی پیش نیاید. بنابراین از افعالی همچون «أعطی، أقفَرَ، أظلَم، أولی» میتوان فعل تعجّب ساخت و گفت:
ما أعطَی التقیَّ ما أقفَرَ الصحراءَ ما أظلمَ عقولَ الجهلاء
به ندرت از «إختصرَ» فعل تعجب به کار رفته است، مانند: «ما أخصَرَهُ».
3. باید فعلی که از آن فعل تعجب ساخته میشود، متصرّف کامل باشد، لذا از افعال غیر متصرّفی چون «لیس»، «عسی»، «نِعْمَ» و متصّرف ناقصی چون «کاد»، «کربَ»، «أوشکَ» ساخته نمیشود.
همچنین از افعالی چون «یذر» و «یدع» ساخته نمیشود چرا که ماضیاش به خاطر مرادفی چون «ترکَ» به کار نمیرود.
4. قابلیّت تفضیل و برتری داشته باشد، تا تعجّب در آن قابل اجراء باشد، لذا از «مات»، «هلَک»، «غرِقَ»، «فنا»، «حیاة» ساخته نمیشود، چرا که مرگ یا غرق شدن قابلیّت نَوسان و کم و زیاد شدن ندارند.
5. فعل تامّ باشد، لذا از افعال ناسخی چون «کانَ» و «کادَ» و اخواتش ساخته نمیشود.
6. فعل مثبت باشد، لذا از افعال منفی چون «ما ضربَ» ساخته نمیشود.
7. فعل معلوم باشد، لذا از «ضُرِبَ»، «عرِفَ»، «علِمَ» که هم معلوم دارند و هم مجهول، ساخته نمیشود.
بله افعالی هستند که همواره به صورت مجهول به کار میروند، از چنین افعالی میتوان فعل تعجب ساخت، مانند: «زُهیَ، هُزِلَ، عُنی» که گفته میشود: «ما أزهی الطاووسَ» و «ما أهزلَ المریضَ»، «ما أعناه بنا».
8. صفت مشبهه ساخته شده از فعل آن بر وزن «أفعَل»ی که مؤنّثش «فَعْلاء» است، نباشد، همچنین از هر صفت مشبههای که بر رنگ و عیب و زینت دلالت دارد، نباشد. بنابراین از کلمات زیر ساخته نمیشود: حور
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
👌بررسی کنید علت وجود «باء» زائد در «کفی بالله حسیبا» چیست؟ چه نکته ای از «باء» فهمیده میشود؟ تفاوت «کفی الله» با «کفی بالله» چیست؟
.
💥 عمل اسم فاعل فاقد شروط در مفعول دوم و سوم
✅چنانچه اسم فاعل دو یا سه مفعولی باشد و شروط عمل کردن را هم نداشته باشد، در این صورت به مفعول اوّل اضافه شده و مفعول دوم و سوّم منصوب باقی میمانند. سوالی که مطرح است اینکه علّت نصب مفعول دوم و سوّم چیست؟
به عبارت دیگر اسم فاعل که فاقد شروط است پس چرا مفعول دوّم و سوّم را نصب داده است؟
زیدٌ مُعطِی مُحتاجٍ أمسِ درهماً
(زید دیروز به فقیر یک درهم داد)
حسَنٌ مُعلِمُ زیدٍ أمسِ بکراً قائداً
(حسن دیروز به زید اطلاع داد که بکر ایستاده است)
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
. 💥 عمل اسم فاعل فاقد شروط در مفعول دوم و سوم ✅چنانچه اسم فاعل دو یا سه مفعولی باشد و شروط عمل کرد
در جواب دو نظر است:
الف. علّت نصب مفعول دوم و سوم، فعل محذوفی است که به جای اسم فاعل فاقد شرط عمل کرده است.
ب. ناصب دو مفعول همان اسم فاعل مزبور است. اسم فاعل مذکور با اضافه به مفعولش شبیه اسم فاعلی شده که مقرون به «ال» موصول است. لذا همانطور که اسم فاعل مقرون به «ال» بدون شرط عمل نمیکند، اسم فاعل دو یا سه مفعولی فاقد شرط هم بدون شرط عمل میکند
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
راستی این پک استثنایی هم با مساعدت خیرین کانال با همون قیمت قبل عید برای ۱۴ نفر باز شده.
هر کی برده دست دوستاشم گرفته و برگشته.😊
اولین نفر شما باش، چون زود این ظرفیت پر میشه.
نَصَرَكُمُ اللَّهُ في مَواطِنَ كَثيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُم (خداوند شما را در جاهاى زيادى يارى كرد (و بر دشمن پيروز شديد)؛ و در روز حنين (نيز يارى نمود)؛ در آن هنگام كه فزونى جمعيّتتان شما را مغرور ساخت)
نقش «إذ» در این آیه چیست؟
الف) ظرف متعلّق به نصر
ب) مفعول به اذکر محذوف
ج) بدل
د) إذ فجائیه محلی از اعراب ندارد
🌸لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید.
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
128.3K
گزینه ج
اذ بدل از حنین است
✅جواب تست آخر
به متن زیر توجه کنید👇
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
☘«إذْ» دو قسم است:
🔸️اسم زمان گذشته
🔸️حرف فجائیه
«اذ» اسمیه خودش چند قسم است، با هم بررسی میکنیم:
🍃الف) اسم زمان گذشته
«إذ» ظرفیه از ظروف مبنی است که همواره به جمله ـ اسمیه و فعلیه ـ اضافه شده و بر زمان گذشته دلالت دارد.
چنانچه «إذ» اسم زمان باشد، چهار کاربرد دارد:
۱. ظرف زمان ماضی ـ مفعول فیه ـ قرار می گیرد. مانند:
<لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ>
(خداوند از مؤمنان - هنگامى كه با تو بيعت كردند - راضى و خشنود شد.)
۲. مفعول به قرار می گیرد.در خیلی از موارد «إذ» مفعول به «أذکُر» است.مانند:
<وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَليلاً فَكَثَّرَكُم> (به خاطر بياوريد زمانى را كه اندك بوديد، و او شما را فزونى داد.)
۳. بدل قرار می گیرد.
<َ وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا> در آیهی مزبور میفرماید: «و در اين كتاب (آسمانى)، مريم را ياد كن، آن هنگام كه از خانوادهاش جدا شد، و در ناحيه شرقى (بيت المقدس) قرار گرفت».
در اینجا «إذ» بدل از «مریم» است، چرا که هدف یاد کردن مریم نیست، بلکه یاد کردن حالت و ساعت خاصی از مریم است.
۴. مضاف الیهِ اسم زمان قرار می گیرد.
<رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا>
در اینجا «إذ» مضاف الیه «بعد» است.
🍃ب) «إذ» فجائیه
«إذ» فجائیه حرفی است که پس از «بینا» و «بینما»ی ظرفیه، قرار میگیرد. مانند:
إنّ أهلَ الدنيا كَرَكْبٍ بَيْنا هُم حَلُّوا إذ صاحَ سائقُهُم فارتَحَلُوا (اهل دنيا مانند كاروانى هستند كه در منزلى فرود آمده باشند و ناگاه قافلهسالار بانگ رحيل زند و آنان كوچ كنند.)
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
گزینهی اشتباه را مشخّص کنید؟
الف) ذهبَتْ المعلِمات إلی صفوفها و هُنَّ مسرعاتٍ
ب) یذهبُ المعلّمون إلی صفوفهم و هم مسرعونَ
ج) قد ذهبَ المعلمونَ إلی صفوفهم مُسرعینَ
د) قد تذهبُ المعلماتُ إلی صفوفهنَّ مُسرعاتٍ
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
با توجه به مباحث خشک صرف و نحو، به توصیه استاد برای طراوت روح در کانال احلام عضو شید👇
https://eitaa.com/joinchat/1294664025C29d4220a99