آزمون ۵۲
سطح: متوسط
در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟
آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ
(آخرين سخنشان اين است كه: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان است!»)
الف. ان: مخخفه
ب. الحمد لله: خبر
ج. ضمیر شأن مستتر: اسم ان
د. ان: زائده، الحمدلله: خبر آخر
@nahvekarbordi
تلگرام با تستهای بیشتر
https://t.me/nahvekarbordi
4_5821453128888748410.ogg
218.5K
توضیح آزمون ۵۲
آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ
(آخرين سخنشان اين است كه: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان است!)
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۵۳
در کدام عبارت مضاف الیه جمله است؟
#سطح: آسان
الف) یومٌ تجد فیه کلُّ نفسٍ ما عَمِلَتْ مِنخیر مُحضَراً
ب) جئتُک وقتاً کان علیّ والیاً
ج) هذا یومٌ ینفعُ الصادقین فیه صِدقُهُم
د) جئتُک زَمَنَ سعیدٌ نائمٌ
#آزمون
@nahvekarbordi
تلگرام با تستهای بیشتر
https://t.me/nahvekarbordi
4_5823232718523075548.ogg
413.9K
جواب آزمون ۵۳
@nahvekarbordi
تلگرام با تستهای بیشتر
https://t.me/nahvekarbordi
آزمون ۵۴
اعراب «ثم لا یکونوا امثالکم» چیست؟
<إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُم> (و هر گاه سرپيچى كنيد، خداوند گروه ديگرى را جاى شما مىآورد پس آنها مانند شما نخواهند بود)
الف. محلا مرفوع
ب. مجزوم به حذف نون
ج. محلی از اعراب ندارد.
د. منصوب به حذف نون
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
4_5825484518336760139.ogg
359.9K
جواب آزمون: اعراب «ثم لا یکونوا امثالکم» چیست؟ <إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُم> (و هر گاه سرپيچى كنيد، خداوند گروه ديگرى را جاى شما مىآورد پس آنها مانند شما نخواهند بود)
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۵۵
سطح: متوسط
در این آیه چند فاعل وجود دارد؟
لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ (قطعاً، براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بيفتيد)
الف. ۱
ب. ۲
ج. ۳
د. ۴
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
4_5825484518336760189.ogg
556.4K
جواب آزمون ۵۵
گزینه : ج
در این آیه چند فاعل وجود دارد؟
لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ(قطعاً، براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بيفتيد)
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۵۶
سطح: متوسط
درباره این آیه کدام گزینه اشتباه است؟
جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فيهِ وَ الْبادِ
(آن را براى مردم، اعم از مقيم در آنجا و باديهنشين، يكسان قرار دادهايم)
الف. سواء: حال و منصوب
ب. العاکف: فاعل و مرفوع
ج. الباد: معطوف و مجرور
د. فیه: متعلق به العاکف
تستهای بیشتر در تلگرام
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
إِذَا سَمِعْتُمُ الْعِلْمَ فَأَلِطُّوا عَلَيْهِ فَلَا تَشُوبُوهُ بِهَزْلٍ فَتَمُجَّهُ الْقُلُوبُ
(در زمان حضور در جلسات و شنیدن مباحث علمی، جدی باشید و شوخی و خنده را قاطی چنین جلسات مهمی نکنید، در غیر اینصورت ذهن آنرا نپذیرفته مطالب پس زده شوند.)
امیر المومنین علی (ع)
#حدیث
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۵۷
عیّن ما لیس فیه البدل؟
سطح: متوسط
الف) أکرمته الفقیر فدعا لی
ب) یا أیّها الإنسان ما أضعفک في الحیاة
ج) الاُستاذ دخل الصفّ التلمیذ
د) شاعر الإیرانیّۀ سعدی صاحب هذه القصیدۀ
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۵۷ عیّن ما لیس فیه البدل؟ سطح: متوسط الف) أکرمته الفقیر فدعا لی ب) یا أی
جواب آزمون ۵۷
«ب»، بدل در نیت تکرار عامل است و اگر از جهت معنا و قاعده صحیح بود میتوان آن را بدل بشمار آورد، مانند «الف، ج، د»، لذا در «الف»، «الفقیر» بدل کلّ از کّل از «ه» و در «ج»، «تلمیذ» بدل غلط از «الاستاذ» و در «د»، «سعدی» بدل کلّ از کل است. اما در «ب»، «الانسان» عطف بیان بوده و نمی توان آن را بدل به شمار آورد، چرا که اگر مبدل منه «أیّها» را حذف بنمایم و «یا» را بر «الانسان» بیاوریم، نادرست خواهد بود، زیرا نداء بر اسم «أل» دار وارد نمیشود. «ثمّ إنّ ما يراد نداؤه إن كان معرّفا باللّام قيل: يا أيّها الرّجل»
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi