إِذَا سَمِعْتُمُ الْعِلْمَ فَأَلِطُّوا عَلَيْهِ فَلَا تَشُوبُوهُ بِهَزْلٍ فَتَمُجَّهُ الْقُلُوبُ
(در زمان حضور در جلسات و شنیدن مباحث علمی، جدی باشید و شوخی و خنده را قاطی چنین جلسات مهمی نکنید، در غیر اینصورت ذهن آنرا نپذیرفته مطالب پس زده شوند.)
امیر المومنین علی (ع)
#حدیث
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۵۷
عیّن ما لیس فیه البدل؟
سطح: متوسط
الف) أکرمته الفقیر فدعا لی
ب) یا أیّها الإنسان ما أضعفک في الحیاة
ج) الاُستاذ دخل الصفّ التلمیذ
د) شاعر الإیرانیّۀ سعدی صاحب هذه القصیدۀ
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۵۷ عیّن ما لیس فیه البدل؟ سطح: متوسط الف) أکرمته الفقیر فدعا لی ب) یا أی
جواب آزمون ۵۷
«ب»، بدل در نیت تکرار عامل است و اگر از جهت معنا و قاعده صحیح بود میتوان آن را بدل بشمار آورد، مانند «الف، ج، د»، لذا در «الف»، «الفقیر» بدل کلّ از کّل از «ه» و در «ج»، «تلمیذ» بدل غلط از «الاستاذ» و در «د»، «سعدی» بدل کلّ از کل است. اما در «ب»، «الانسان» عطف بیان بوده و نمی توان آن را بدل به شمار آورد، چرا که اگر مبدل منه «أیّها» را حذف بنمایم و «یا» را بر «الانسان» بیاوریم، نادرست خواهد بود، زیرا نداء بر اسم «أل» دار وارد نمیشود. «ثمّ إنّ ما يراد نداؤه إن كان معرّفا باللّام قيل: يا أيّها الرّجل»
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۵۶ سطح: متوسط درباره این آیه کدام گزینه اشتباه است؟ جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ في
جواب آزمون ۵۶
گزینه ج
درباره این آیه کدام گزینه اشتباه است؟
جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فيهِ وَ الْبادِ
(آن را براى مردم، اعم از مقيم در آنجا و باديهنشين، يكسان قرار دادهايم)
الباد در واقع بادی بوده و اسم منقوص است که الفش حسب رسم الخط قرآن حذف شده و کسره بر یا دلالت دارد، لذا بادی معطوف به عاکف و تقدیرا مرفوع است.
سواء مصدر و نقش حال دارد و نیاز به فاعل دارد که فاعلش عاکف است.
@nahvekarbordi
تلگرام با تستهای بیشتر
https://t.me/nahvekarbordi
آزمون ۵۸
«سلَمت علی الطلبة....». گزینه مناسب جای خالی کدام است؟
الف) أخاها و أخی و أخاک
ب) أخی و أخوک و أخوها
ج) أخیک و أخیها و أخی
د) أخیها و أخوک و أخای
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۵۸ «سلَمت علی الطلبة....». گزینه مناسب جای خالی کدام است؟ الف) أخاها و أخی و أخاک
جواب آزمون ۵۸
«ج»
«ألطَّلبةِ»، مجرور به حرف جر و کلمهی بعد از آن، در حکم بدل است و در اعراب باید از آن تبعیّت کند (ردّ الف)، با توجه به قاعدهی عطف نسق کلمات دیگر معطوف هستند و معطوف جزء توابع است. (رد ب، د)
@nahvekarbordi
تلگرام با تستهای بیشتر
https://t.me/nahvekarbordi
آزمون ۵۹
در کدام گزینه بدل وجود ندارد؟
الف. <أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها مِنْ غَمٍ>
ب. <تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا>
ج. <رزقوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً>
د. «ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى ثَلاثَةٍ إِلاَّ هُوَ رابِعُهُمْ>
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۵۹ در کدام گزینه بدل وجود ندارد؟ الف. <أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها مِنْ غَمٍ> ب. <تَكُ
جواب آزمون ۵۹
«د»
بیان این تست جهت اشاره به این نکته است که اسم ظاهر بدل از ضمیر واقع میشود
«من غم» بدل از «منها»، «لاولنا»...بدل از «لنا»، «من ثمرة» بدل از «منها» است.
#نحو_کاربردی
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۶۰
در کدام آیه بدل وجود ندارد؟
الف. <ما كانَ لَنا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ>
ب. <أَ فَلَا يَنظُرُونَ إِلىَ الجْبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ وَ إِلىَ الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ>
ج. <يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها>
د. <ما يُقالُ لَكَ إِلاَّ ما قَدْ قيلَ لِلرُّسُلِ مِنْ قَبْلِكَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ وَ ذُو عِقابٍ أَليمٍ>
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۶۰ در کدام آیه بدل وجود ندارد؟ الف. <ما كانَ لَنا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْ
جواب آزمون ۶۰: گزینه الف
هدف از این تست بیان این نکته است که جمله میتواند بدل از مفرد قرار گیرد
«کیف نصبت»....بدل از «جبال»
آیا به کوه ها به کیفیت نصبشان نگاه نمی کنید
«ایان مرساها» بدل از «ساعة»
از تو از قیامت از ساعت فرارسیدنش می پرسند
«ان ربک...» بدل از «ما»
همان چیزی که به پیامبران پیش از تو گفته شد به تو گفته میشود که آن چیز این است که خدا صاحب مغفرت....است
برای فهم تست حتما به معنای آیات باید توجه کنید
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۶۱
سطح: آسان
تأکید لفظی «اِنَّ» در عبارت «اِنَّ زیداً قائِمٌ» و تأکید معنوی ضمیر «واو» در عبارت «قُومُوا» به ترتیب کدام است؟
الف) اِنَّ اِنَّ زیداً قائمٌ، قومُوا انتم اَنفسُکم
ب) اِنَّ زیداً اِنَّ زیداً قائمٌ، قُومُوا کُلّکُم
ج) اِنَّ زیداً اِنَّ قائمٌ، قوموا اَنفسُکُم
د) اِنَّ زیداً قائمٌ اِنَّ زیداً قائمٌ، قومُوا انتم اَنفسُکم
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۶۱ سطح: آسان تأکید لفظی «اِنَّ» در عبارت «اِنَّ زیداً قائِمٌ» و تأکید معنوی ضمیر «واو» در عب
جواب آزمون ۶۱
گزینه «الف»
در تأکید معنوی ضمیر متّصل مرفوعی توسّط «نفس»، لازم است ابتدائاً ضمیر متصّل، توسّط ضمیر منفصل مرفوعی تأکید شود. «إذا أردت تأكيد الضمير المرفوع المتّصل أو المستتر بـالنفس و العين يجب تأكيده بضمير مرفوع منفصل، نحو: ضربت أنت نفسك»