إِذَا سَمِعْتُمُ الْعِلْمَ فَأَلِطُّوا عَلَيْهِ فَلَا تَشُوبُوهُ بِهَزْلٍ فَتَمُجَّهُ الْقُلُوبُ
(در زمان حضور در جلسات و شنیدن مباحث علمی، جدی باشید و شوخی و خنده را قاطی چنین جلسات مهمی نکنید، در غیر اینصورت ذهن آنرا نپذیرفته مطالب پس زده شوند.)
امیر المومنین علی (ع)
#حدیث
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۵۷
عیّن ما لیس فیه البدل؟
سطح: متوسط
الف) أکرمته الفقیر فدعا لی
ب) یا أیّها الإنسان ما أضعفک في الحیاة
ج) الاُستاذ دخل الصفّ التلمیذ
د) شاعر الإیرانیّۀ سعدی صاحب هذه القصیدۀ
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۵۷ عیّن ما لیس فیه البدل؟ سطح: متوسط الف) أکرمته الفقیر فدعا لی ب) یا أی
جواب آزمون ۵۷
«ب»، بدل در نیت تکرار عامل است و اگر از جهت معنا و قاعده صحیح بود میتوان آن را بدل بشمار آورد، مانند «الف، ج، د»، لذا در «الف»، «الفقیر» بدل کلّ از کّل از «ه» و در «ج»، «تلمیذ» بدل غلط از «الاستاذ» و در «د»، «سعدی» بدل کلّ از کل است. اما در «ب»، «الانسان» عطف بیان بوده و نمی توان آن را بدل به شمار آورد، چرا که اگر مبدل منه «أیّها» را حذف بنمایم و «یا» را بر «الانسان» بیاوریم، نادرست خواهد بود، زیرا نداء بر اسم «أل» دار وارد نمیشود. «ثمّ إنّ ما يراد نداؤه إن كان معرّفا باللّام قيل: يا أيّها الرّجل»
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۵۶ سطح: متوسط درباره این آیه کدام گزینه اشتباه است؟ جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ في
جواب آزمون ۵۶
گزینه ج
درباره این آیه کدام گزینه اشتباه است؟
جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فيهِ وَ الْبادِ
(آن را براى مردم، اعم از مقيم در آنجا و باديهنشين، يكسان قرار دادهايم)
الباد در واقع بادی بوده و اسم منقوص است که الفش حسب رسم الخط قرآن حذف شده و کسره بر یا دلالت دارد، لذا بادی معطوف به عاکف و تقدیرا مرفوع است.
سواء مصدر و نقش حال دارد و نیاز به فاعل دارد که فاعلش عاکف است.
@nahvekarbordi
تلگرام با تستهای بیشتر
https://t.me/nahvekarbordi
آزمون ۵۸
«سلَمت علی الطلبة....». گزینه مناسب جای خالی کدام است؟
الف) أخاها و أخی و أخاک
ب) أخی و أخوک و أخوها
ج) أخیک و أخیها و أخی
د) أخیها و أخوک و أخای
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۵۸ «سلَمت علی الطلبة....». گزینه مناسب جای خالی کدام است؟ الف) أخاها و أخی و أخاک
جواب آزمون ۵۸
«ج»
«ألطَّلبةِ»، مجرور به حرف جر و کلمهی بعد از آن، در حکم بدل است و در اعراب باید از آن تبعیّت کند (ردّ الف)، با توجه به قاعدهی عطف نسق کلمات دیگر معطوف هستند و معطوف جزء توابع است. (رد ب، د)
@nahvekarbordi
تلگرام با تستهای بیشتر
https://t.me/nahvekarbordi
آزمون ۵۹
در کدام گزینه بدل وجود ندارد؟
الف. <أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها مِنْ غَمٍ>
ب. <تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا>
ج. <رزقوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً>
د. «ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى ثَلاثَةٍ إِلاَّ هُوَ رابِعُهُمْ>
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۵۹ در کدام گزینه بدل وجود ندارد؟ الف. <أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها مِنْ غَمٍ> ب. <تَكُ
جواب آزمون ۵۹
«د»
بیان این تست جهت اشاره به این نکته است که اسم ظاهر بدل از ضمیر واقع میشود
«من غم» بدل از «منها»، «لاولنا»...بدل از «لنا»، «من ثمرة» بدل از «منها» است.
#نحو_کاربردی
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۶۰
در کدام آیه بدل وجود ندارد؟
الف. <ما كانَ لَنا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ>
ب. <أَ فَلَا يَنظُرُونَ إِلىَ الجْبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ وَ إِلىَ الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ>
ج. <يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها>
د. <ما يُقالُ لَكَ إِلاَّ ما قَدْ قيلَ لِلرُّسُلِ مِنْ قَبْلِكَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ وَ ذُو عِقابٍ أَليمٍ>
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۶۰ در کدام آیه بدل وجود ندارد؟ الف. <ما كانَ لَنا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْ
جواب آزمون ۶۰: گزینه الف
هدف از این تست بیان این نکته است که جمله میتواند بدل از مفرد قرار گیرد
«کیف نصبت»....بدل از «جبال»
آیا به کوه ها به کیفیت نصبشان نگاه نمی کنید
«ایان مرساها» بدل از «ساعة»
از تو از قیامت از ساعت فرارسیدنش می پرسند
«ان ربک...» بدل از «ما»
همان چیزی که به پیامبران پیش از تو گفته شد به تو گفته میشود که آن چیز این است که خدا صاحب مغفرت....است
برای فهم تست حتما به معنای آیات باید توجه کنید
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۶۱
سطح: آسان
تأکید لفظی «اِنَّ» در عبارت «اِنَّ زیداً قائِمٌ» و تأکید معنوی ضمیر «واو» در عبارت «قُومُوا» به ترتیب کدام است؟
الف) اِنَّ اِنَّ زیداً قائمٌ، قومُوا انتم اَنفسُکم
ب) اِنَّ زیداً اِنَّ زیداً قائمٌ، قُومُوا کُلّکُم
ج) اِنَّ زیداً اِنَّ قائمٌ، قوموا اَنفسُکُم
د) اِنَّ زیداً قائمٌ اِنَّ زیداً قائمٌ، قومُوا انتم اَنفسُکم
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۶۱ سطح: آسان تأکید لفظی «اِنَّ» در عبارت «اِنَّ زیداً قائِمٌ» و تأکید معنوی ضمیر «واو» در عب
جواب آزمون ۶۱
گزینه «الف»
در تأکید معنوی ضمیر متّصل مرفوعی توسّط «نفس»، لازم است ابتدائاً ضمیر متصّل، توسّط ضمیر منفصل مرفوعی تأکید شود. «إذا أردت تأكيد الضمير المرفوع المتّصل أو المستتر بـالنفس و العين يجب تأكيده بضمير مرفوع منفصل، نحو: ضربت أنت نفسك»
آزمون ۶۲
مضارع منصوب را مشخص کنید
الف) ظننت أن لا أعود مرّة اُخری
ب) حسبت أن أتخرّج بعد هذا الفصل
ج) علم الله أنسیکون الفوز حتماً
د) فهمت أن قد ینجح أخوک
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۶۲ مضارع منصوب را مشخص کنید الف) ظننت أن لا أعود مرّة اُخری ب) حسبت أن أتخرّج بعد ه
جواب آزمون ۶۲: گزینه «ب»
وقتی «أن» بعد از افعال یقین بیاید، مخففه از مثقله است نه ناصبه، و بین آن و فعل مضارع یکی از حروف «سین، لا، قد» فاصله میاندازد، اما در «ب»، «حسبت» فعل شک است و «أن» بعد از آن، ناصبه است و چیزی بین ان و فعل فاصله نینداخته است.
بر این اساس در گزینه های الف، ج، د، ان مخففه است و ضمیر شأن مستتر را به عنوان اسمش منصوب کرده و جمله مضارع را به عنوان خبر رفع داده است.
بر خلاف گزینه ب که ان ناصبه است. و فعل مضارع پس از آن منصوب است.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۶۳
سطح: متوسط
نقش جمله لا اله....چیست؟
«ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ لا إِلهَ إِلاَّ هُو»
الف. خبر
ب. حال
ج. تعلیلیه
د. مستانفه
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۶۳ سطح: متوسط نقش جمله لا اله....چیست؟ «ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ لا إِ
جواب آزمون ۶۳
نقش جمله لا اله....چیست؟
«ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ لا إِلهَ إِلاَّ هُو»
گزینه الف
لا اله....خبر چهارم ذلکم بوده و محلا مرفوع است.
خبرهای دیگر ذلک، الله، رب و خالق است
هدف از ذکر این تست بیان این نکته است که یک مبتدا میتواند چندین خبر متنوع مفرد، جمله داشته باشد.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌«کان» به معنای «صار» در قران:
🎓🆔 @nahvekarbordi
<اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرين>
<بُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا فَكاَنَتْ هَبَاءً مُّنبَثًّا>
<فَكانَ مِنَ الْمُغْرَقين>
<كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ>
<كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا>
<إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ>
<فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوين>
<فَكانُوا كَهَشيمِ الْمُحْتَظِر>
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
✅تفاوت «زیدٌ کانَ کریمٌ» و «زید کانَ کریماً» و «زیدٌ کانَ کریمٍ» در چیست؟
جوابها را به پیوی بنده بفرستید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۶۴
کدام گزینه صحیح است
سطح: سخت
الف. أَ هؤُلاءِ إِيَّاكُمْ كانُوا يَعْبُدُونَ: ایاکم: بدل هولاء
ب. سِرْ مُسرِعاً إنْ راکباً و إنْ ماشیاً: راکبا خبر کان محذوف
ج. <يَوْمَ يَأْتيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُم: یوم متعلق به لیس
د. أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحاكِمينَ: با متعلق به لیس
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۶۵
سطح: سخت
نقش غیره در آیه زیر چیست؟
<ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه> (معبودى جز او براى شما نيست)
الف. نعت
ب. بدل
ج. مبتدای موخر
د. مستثنای مفرغ
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۶۵ سطح: سخت نقش غیره در آیه زیر چیست؟ <ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه> (معبودى جز او براى شما
جواب آزمون 65
نقش غیره در آیه زیر چیست؟
<ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه> (معبودى جز او براى شما نيست)
<ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه> «غیره»: نعت «اله» که از محل «اله» تبعیت کرده است، «اله» مبتداست و لفظاً مجرور امّا محلاً مرفوع است.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
موارد «کان» زائده
«کان» زائده همواره بین دو امر متلازم قرار میگیرد و اغلب با صیغهی ماضی است.
منظور از دو امر متلازم هر ترکیبی است که از دو قسمت تشکیل میشود که نمیتوان یک طرف آن را گرفت و دیگری را رها کرد، در ادامه به برخی از این موارد اشاره میشود:
✅بین «ما»ی تعجّب و فعلش
ما کانَ أعدلَ زیداً. (زید چه عادل است)
بیشترین جایی که «کان» زائد داخل میشود.
✅بین مبتدا و خبر
القطارُ کانَ قادمٌ. (قطار آمد)
✅بین فعل و فاعل
لم یتکلَّم کانَ غیرُکَ. (غیر تو سخن نگفت)
✅بین موصوف و صفت
قَصَدتُ لزیارة صدیقٍ کانَ مریضٍ.
(قصد دیدار دوست بیمار کردم)
✅بین موصول و صله
أقبَلَ الّذی کانَ عَرَفتُهُ.
(کسی که میشناختم آمد)
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۶۶
سطح: آسان
در «ماأکثر ما نتحدث عن الدرس» کلمهی «ما» در اول جمله جیست؟
الف) شبیه به «لیس»
ب) نفی
ج) مصدریه
د) تعجبیه
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۶۶ سطح: آسان در «ماأکثر ما نتحدث عن الدرس» کلمهی «ما» در اول جمله جیست؟ الف) شبیه به «لیس
جواب آزمون ۶۶: گزینه د
در «ماأکثر ما نتحدث عن الدرس» کلمهی «ما» در اول جمله جیست؟
ترجمه:
چه زیاد درباره درس گفتگو میکنیم
مای اول تعجبیه و مای دوم موصوله است و نتحدث....صله است
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون 67
سطح متوسط
در رابطه با کاربرد شبه فعل، کدام گزینه اشتباه است:
الف.جاءَ ضاربُ زیدٍ بکراً
ب. زیدٌ ضاربُ بکرٍ أمسِ
ج. جاءَ زیدٌ المکرمُ الأخَ
د. أعجبَنی ضربُکَ زیداً
#آزمون
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi