eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
67 فایل
👇 @ostad_shoo سایت👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون 67 سطح متوسط در رابطه با کاربرد شبه فعل، کدام گزینه اشتباه است: الف.‌جاءَ ضاربُ زیدٍ بکراً
جواب آزمون ۶۷ گزینه الف اضافه اسم فاعل به فاعلش صحیح نیست، بر خلاف مصدر که میتواند به فاعلش اضافه شود .
آزمون ۶۸ سطح آزمون: متوسط در کدام عبارت ضمیر شأن وجود ندارد؟ الف. فإنّها لا تعمی الأبصارُ ب. فإذا هی شاخصةٌ أبصارُ الّذین کفروا ج. کانَ النّاسُ صِنفانِ د. کنتَ أنتَ الرقیبَ جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۶۸ سطح آزمون: متوسط در کدام عبارت ضمیر شأن وجود ندارد؟ الف. فإنّها لا تعمی الأبصارُ ب
جواب آزمون ۶۸ گزینه د انت در اینجا ضمیر فصل است نه ضمیر شأن در الف ها، در ب هی، در ج هو مستتر ضمیر شأن هستند. ضمیر شأن بر سر مبتدا یا هر آنچه که در اصل مبتدا بوده، در می آید. یکى از ضمایر منفصل، ضمیر شأن است که به آن ضمیر قصه، مجهول، امر و حدیث نیز مى گویند. در کلام عرب هرگاه گوینده بخواهد جمله اسمیه یا فعلیه اى را بیاورد که مفهومى مهم یا مقصودى در خور توجه دارد به گونه اى که سزاوار است توجه شنوندگان بدان جلب شود، آن را مستقیماً بیان نمى کند بلکه پیش از آن ضمیرى را به کار مى گیرد تا رغبت شنونده را برانگیزد و وى را مشتاق کند سپس به مفاد آن آگاه اش مى کند. مانند: "قل هوالله احد؛ بگو: او خداوند یگانه است مرجع ضمیر شأن، جمله پس از آن است، به عبارت دیگر همچون سایر صنایع دیگر پیش از خود مرجع ندارد، بلکه توسط جمله پس از خود تفسیر میشود. جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۶۹ سطح: آسان همزه‎ی «ان» در عبارت مقابل چیست؟ «اُقسِمُ بنفسی انّنی لأکُافِئُنَّکَ» الف) فتح آن واجب است ب) کسر آن واجب است ج) فتح آن جایز است د) کسر آن جایز است به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۷۰ سطح: متوسط در کدام عبارت عاید موصول، محذوف است؟ الف) اجتنبْ من ساءت أعمالُه ب) الذین یحاسِبون أنفسَهم فهم المفلحون ج) لا اعبد ما تعبدونَ د) لا تقولوا لمن یُقتَل فی‎سبیل الله اموات به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۰ سطح: متوسط در کدام عبارت عاید موصول، محذوف است؟ الف) اجتنبْ من ساءت أعمالُه ب) الذین
جواب آزمون 70: «ج» «ه» در «أعماله»، «واو» در «یحاسبونَ»، «هُوَ مستتر» در «یُقتَلُ» به ترتیب در «الف» و «ب» و «د» ضمیر عائد هستند. هنگامی که ضمیر عائد منصوب باشد، جایز است حذف شود. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۷۱ متعلق فی در عبارات زیر چیست؟ أنتَ علیٌ فی قضائکَ. (تو در قضاوت علی هستی) زید أسدٌ فی القتال. (زید در جنگ شیر است) لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۱ متعلق فی در عبارات زیر چیست؟ أنتَ علیٌ فی قضائکَ. (تو در قضاوت علی هستی) زید أسدٌ فی القت
جواب آزمون ۷۱ گاهی عامل (متعلق)، لفظ جامدیست که در حکم مشتقّ است، به این دست از کلمات، اسم‌ جامد مؤول به مشتقّ می‌گویند. اسم‌ مؤوّل به مشتق کلمهایست که در ظاهر جامد است ولی با توّجه به جایگاهی که در جمله دارد، جانشین اسم مشتقّی است که منظور گوینده است. به عنوان مثال «أسد» بدون حضور در کلام و همچنین در اسدٌ فی الغابةِ. (شیری در جنگل است) به معنای شیر واقعی است، امّا همین کلمه در زیدٌ أسدٌ فی القتالِ. (زید در جنگ شیر است) از معنای ظاهری خود عدول کرده و به معنای شجاع است. در مثال اول «فی القتال» متعلّق به «اسد» است، چرا که «أسد» کنایه از این است که زید همچون شیر شجاع است. «فی قضائک» متعلّق به «علی» است. منظور از «علی» در اینجا «عادل» است. لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۷۲ سطح: متوسط 🎓🆔 @nahvekarbordi کدام گزینه اشتباه است؟ الف) استشرت کلتی الاستاذین ب) استشرت کلا الأستاذین ج) لی استاذتان کلتاهما عالمة د) لی استاذان کلاهما عالمان لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۲ سطح: متوسط 🎓🆔 @nahvekarbordi کدام گزینه اشتباه است؟ الف) استشرت کلتی الاستاذین ب
جواب آزمون 72 «الف»، «کلا» و «کلتا» در صورتی اعراب تثنیه می‎گیرند، که به ضمیر اضافه شده باشند. ولی اگر مضاف الیه آنها اسم ظاهر باشد، همواره با «الف» بوده و اعرابشان تقدیری می‎شود. نکته: در خبر «کلا» و «کلتا» و هر آنچه نیاز به تبعیت داشته باشد دو وجه جائز است: مراعات لفظ و مراعات معنی. کِلا الرجلَینِ عظیمٌ کِلا الرجلَینِ عظیمانِ بر این اساس عالمة در گزینه ج صحیح است. لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون ۷۳ سطح: متوسط در کدام گزینه مفعول فیه وجود دارد الف) استقرّ الأمن فی‎المدینة أربعة أشهر ب) حان الوقت الدراسة أربعة أشهر ج) زرت تلک المدینة أربع مّرات د) قرأت الکتاب أربع قراءات لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۳ سطح: متوسط در کدام گزینه مفعول فیه وجود دارد الف) استقرّ الأمن فی‎المدینة أربعة أشهر
جواب آزمون 73 «الف»، «اربعة» در «الف» نائب مفعول فیه است و در «ب» حال است و در «ج» و «د» نائب مفعول مطلق است. الف. در چهار ماه امنیت در شهر برقرار شد ب. زمان درس که چهار ماه است، فرا رسید ج. چهار بار شهر را زیارت کردم د. چهار بار کتاب خواندم لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون 73 سطح: متوسط کدام گزینه اشتباه است؟ الف) سعیدٌ ظنَنتُ مجتهدٌ ب) الشمسُ خِلتُ طالعةً ج) المطرُ نازلٌ حَسِبتُ د) ظنَنتُ زیداً قائماً لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون 73 سطح: متوسط کدام گزینه اشتباه است؟ الف) سعیدٌ ظنَنتُ مجتهدٌ ب) الشمسُ خِلتُ طالعة
جواب آزمون 73 «ب»، فعل قلبی «خلتُ» جوازاً از عمل الغاء گشته، لذا «طالعةٌ» بنابر خبر الشمس باید مرفوع باشد.
آزمون 74 سطح: سخت در کدام عبارت مفعول مطلق وجود ندارد؟ الف. انتظرتکَ ذهابَک و إیّابَک ب. ضَرَبَ اللاعبُ الکرةَ رأساً ج. قلتُ ذلک القولَ فَهلّا فَعلتَ د. هذا هو الاخلاصُ الَّذی اخلصتُهُ لِربّی لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون 74 سطح: سخت در کدام عبارت مفعول مطلق وجود ندارد؟ الف. انتظرتکَ ذهابَک و إیّابَک ب. ضَرَبَ
جواب آزمون 74 گزینه الف ذهاب، بدل از ک است منتظرت هستم منتظر رفت و آمدنت در سایر گزینه ها، رأسا، ذلک و ه در اخلصته مفعول مطلق است، یکی از موارد نیابت مفعول مطلق، ضمیر است که به مصدر قبل بر گردد. این همان اخلاصی است که اخلاص ورزیدم برای پروردگارم. ه جانشین مفعول مطلق است و به الاخلاص بر میگردد. لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون ۷۵ درباره‌ی «لیغفر» کدام گزینه غلط است <لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ> ‏ الف. «لیغفر» متعلّق به یکن ب. «لیغفر» جارومجرور متعلّق به کان محذوف ج. «یغفر»: منصوب به أن مقدّر، محلی از اعراب ندارد. د. «أن یغفر»: مجرور به حرف جرّ سطح: سخت در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۵ درباره‌ی «لیغفر» کدام گزینه غلط است <لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ> ‏ الف. «لیغفر»
جواب آزمون ۷۵ گزینه الف لیغفر متعلق به کان محذوف است عبارت فوق یک جمله اسمیه بوده که بر سرش کان ناقصه داخل شده است. به عبارت زیر توجه کنید: زید فی الدار فی الدار متعلق به کان محذوف است حال اگر عبارت چنین شود: کان زید فی الدار باز هم فی الدار متعلق به کان محذوف است. چرا که کان در عبارت، ناقصه است اما کان محذوف تامه بوده و بر حدث دلالت دارد. آنچه تعلق پذیر است فعل یا شبه فعلی است که بر حدث دلالت کند. کان تامه دلالت بر حدث دلالت دارد بر خلاف ناقصه که وجود رابطی دارد. ل در لیغفر حرف جر است، از آنجا که ورود که حرف جر بر فعل صحیح نیست، پیش از یغفر، آن ناصب در تقدیر است، ان ناصبه زمینه را برای ورود لام جر بر فعل مهیا کرده و فعل را تاویل به مصدر می‌برد. نکته دیگر اینکه آن از ادات موصول حرفی است که صله دارد، صله آن یغفر است که محلی از اعراب ندارد. در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون ۷۶ در ساختن صیغه تعجب از عبارت (صبر المسلمین) کدام گزینه اشتباه است؟ الف) ما اکثر صبر المسلمین ب) ما اصبر المسلمین ج) اکثر صبر المسلمین د) اصبر بالمسلمین سطح: متوسط در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
جواب آزمون ۷۶ گزینه ج اوزان فعل تعجب: ما افعله و افعل به است
در توضیح تست ۷۶ ✅جواب تست:گزینه ج نکته اگر فعلی واجد شرایط ساخت افعل تعجب یا افعل تفضیل باشد، باز می توان_برای بیان تفضیل یا تعجب_به جهت تاکید یا فصاحت و شیوایی و زیباییِ کلام از کلماتی مثل"اکثر" و "اَشَدّ" بهره جست؛ کما فی قوله تعالی: "و الذین آمنوا اَشَدُّ حُبّاً للّه"(بقره/١۶۵) که در این آیه کریمه با این که از فعل "حَبَّ" می توان افعل تفضیل ساخت و گفت: "و الذین آمنوا اَحَبُّ لِلّه"(اهل ایمان، خدا را بیش تر دوست دارند)_ چنان که در آیه ٢۴ سوره توبه کلمه اَحَبّ به کار رفته: "قُلْ اِنْ کان آبائُکم و اَبنائُکم... اَحَبَّ الیکم مِنَ اللهِ و رسوله..."_در عین حال، در آیه ١۶۵ بقره، از کلمه" اَشَدّ" استفاده شده است. لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تست ۷۷ نقش «انه شجاع» چیست؟ یُعجبُنی زیدٌ انهُ شجاعٌ الف. بدل ب. جمله مستانفه ج. جمله تعلیلیه د. عطف بیان لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون ۷۸ کدام گزینه صحیح است؟ الف) بِئس العبدُ یکونَ ذی وجهین و ذی لسانین. ب) بئس العبدُ عبداً یکونُ ذو وَجهین و ذو لسانین. ج) بِئس الًعبدُ عبداً یکونُ ذاوَجهین و ذا لسانین. د) بِئس العبدُ عبدٌ یکونُ ذاوجهین و ذالسانَین. سطح: متوسط در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۸ کدام گزینه صحیح است؟ الف) بِئس العبدُ یکونَ ذی وجهین و ذی لسانین. ب) بئس العبدُ عبداً ی
جواب آزمون ۷۸ گزینه: دال گزینه «د»، فعل «بئس» از افعال ذم به حساب می‌آید بعد از افعال مدح و ذم غالباً دو لفظ مرفوع که لفظ اول معرفه و فاعل فعل مدح و یا ذم است و لفظ دوم، کسی است که مدح و ذم به وی تعلق یافته است (مخصوص به مدح یا ذم)، مشاهده می‌شود. مخصوص در واقع یا مبتدای موخر است یا خبر مبتدای محذوف. در عبارت مورد سوال جمله «تکون ذاوجهین...» نعت «عبد» است و چون عاملی بر سر فعل «یکون» در نیامده است، باید مرفوع باشد، در این ترکیب کلمه «ذا» خبر است و منصوب. در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9