آزمون 73
سطح: متوسط
کدام گزینه اشتباه است؟
الف) سعیدٌ ظنَنتُ مجتهدٌ
ب) الشمسُ خِلتُ طالعةً
ج) المطرُ نازلٌ حَسِبتُ
د) ظنَنتُ زیداً قائماً
#آزمون
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون 73 سطح: متوسط کدام گزینه اشتباه است؟ الف) سعیدٌ ظنَنتُ مجتهدٌ ب) الشمسُ خِلتُ طالعة
جواب آزمون 73
«ب»، فعل قلبی «خلتُ» جوازاً از عمل الغاء گشته، لذا «طالعةٌ» بنابر خبر الشمس باید مرفوع باشد.
آزمون 74
سطح: سخت
در کدام عبارت مفعول مطلق وجود ندارد؟
الف. انتظرتکَ ذهابَک و إیّابَک
ب. ضَرَبَ اللاعبُ الکرةَ رأساً
ج. قلتُ ذلک القولَ فَهلّا فَعلتَ
د. هذا هو الاخلاصُ الَّذی اخلصتُهُ لِربّی
#آزمون
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون 74 سطح: سخت در کدام عبارت مفعول مطلق وجود ندارد؟ الف. انتظرتکَ ذهابَک و إیّابَک ب. ضَرَبَ
جواب آزمون 74
گزینه الف
ذهاب، بدل از ک است
منتظرت هستم منتظر رفت و آمدنت
در سایر گزینه ها، رأسا، ذلک و ه در اخلصته مفعول مطلق است، یکی از موارد نیابت مفعول مطلق، ضمیر است که به مصدر قبل بر گردد.
این همان اخلاصی است که اخلاص ورزیدم برای پروردگارم.
ه جانشین مفعول مطلق است و به الاخلاص بر میگردد.
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون ۷۵
دربارهی «لیغفر» کدام گزینه غلط است
<لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ>
الف. «لیغفر» متعلّق به یکن
ب. «لیغفر» جارومجرور متعلّق به کان محذوف
ج. «یغفر»: منصوب به أن مقدّر، محلی از اعراب ندارد.
د. «أن یغفر»: مجرور به حرف جرّ
سطح: سخت
در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۵ دربارهی «لیغفر» کدام گزینه غلط است <لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ> الف. «لیغفر»
جواب آزمون ۷۵
گزینه الف
لیغفر متعلق به کان محذوف است
عبارت فوق یک جمله اسمیه بوده که بر سرش کان ناقصه داخل شده است. به عبارت زیر توجه کنید:
زید فی الدار
فی الدار متعلق به کان محذوف است
حال اگر عبارت چنین شود: کان زید فی الدار
باز هم فی الدار متعلق به کان محذوف است.
چرا که کان در عبارت، ناقصه است اما کان محذوف تامه بوده و بر حدث دلالت دارد.
آنچه تعلق پذیر است فعل یا شبه فعلی است که بر حدث دلالت کند. کان تامه دلالت بر حدث دلالت دارد بر خلاف ناقصه که وجود رابطی دارد.
ل در لیغفر حرف جر است، از آنجا که ورود که حرف جر بر فعل صحیح نیست، پیش از یغفر، آن ناصب در تقدیر است، ان ناصبه زمینه را برای ورود لام جر بر فعل مهیا کرده و فعل را تاویل به مصدر میبرد.
نکته دیگر اینکه آن از ادات موصول حرفی است که صله دارد، صله آن یغفر است که محلی از اعراب ندارد.
در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون ۷۶
در ساختن صیغه تعجب از عبارت (صبر المسلمین) کدام گزینه اشتباه است؟
الف) ما اکثر صبر المسلمین
ب) ما اصبر المسلمین
ج) اکثر صبر المسلمین
د) اصبر بالمسلمین
سطح: متوسط
در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۶ در ساختن صیغه تعجب از عبارت (صبر المسلمین) کدام گزینه اشتباه است؟ الف) ما اکثر صبر المس
جواب آزمون ۷۶
گزینه ج
اوزان فعل تعجب: ما افعله و افعل به است
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
جواب آزمون ۷۶ گزینه ج اوزان فعل تعجب: ما افعله و افعل به است
در توضیح تست ۷۶
✅جواب تست:گزینه ج
نکته
اگر فعلی واجد شرایط ساخت افعل تعجب یا افعل تفضیل باشد، باز می توان_برای بیان تفضیل یا تعجب_به جهت تاکید یا فصاحت و شیوایی و زیباییِ کلام از کلماتی مثل"اکثر" و "اَشَدّ"
بهره جست؛ کما فی قوله تعالی:
"و الذین آمنوا اَشَدُّ حُبّاً للّه"(بقره/١۶۵)
که در این آیه کریمه با این که از فعل "حَبَّ" می توان افعل تفضیل ساخت و گفت:
"و الذین آمنوا اَحَبُّ لِلّه"(اهل ایمان، خدا را بیش تر دوست دارند)_ چنان که در آیه ٢۴ سوره توبه کلمه اَحَبّ به کار رفته:
"قُلْ اِنْ کان آبائُکم و اَبنائُکم... اَحَبَّ الیکم
مِنَ اللهِ و رسوله..."_در عین حال، در آیه ١۶۵ بقره، از کلمه" اَشَدّ" استفاده شده است.
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تست ۷۷
نقش «انه شجاع» چیست؟ یُعجبُنی زیدٌ انهُ شجاعٌ
الف. بدل
ب. جمله مستانفه
ج. جمله تعلیلیه
د. عطف بیان
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون ۷۸
کدام گزینه صحیح است؟
الف) بِئس العبدُ یکونَ ذی وجهین و ذی لسانین.
ب) بئس العبدُ عبداً یکونُ ذو وَجهین و ذو لسانین.
ج) بِئس الًعبدُ عبداً یکونُ ذاوَجهین و ذا لسانین.
د) بِئس العبدُ عبدٌ یکونُ ذاوجهین و ذالسانَین.
#آزمون
سطح: متوسط
در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون ۷۸ کدام گزینه صحیح است؟ الف) بِئس العبدُ یکونَ ذی وجهین و ذی لسانین. ب) بئس العبدُ عبداً ی
جواب آزمون ۷۸
گزینه: دال
گزینه «د»، فعل «بئس» از افعال ذم به حساب میآید بعد از افعال مدح و ذم غالباً دو لفظ مرفوع که لفظ اول معرفه و فاعل فعل مدح و یا ذم است و لفظ دوم، کسی است که مدح و ذم به وی تعلق یافته است (مخصوص به مدح یا ذم)، مشاهده میشود. مخصوص در واقع یا مبتدای موخر است یا خبر مبتدای محذوف. در عبارت مورد سوال جمله «تکون ذاوجهین...» نعت «عبد» است و چون عاملی بر سر فعل «یکون» در نیامده است، باید مرفوع باشد، در این ترکیب کلمه «ذا» خبر است و منصوب.
در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9