🌺اقسام فاعل
فاعل یا ظاهر است یا ضمیر.
فاعل ظاهر خودش دوقسم است:
۱- صریح: ضرب زید
۲- موول به صریح: اعجبنی ان یضرب زید
منظور از موول به صریح، جملاتی هستند که همراه یکی از ادات مصدری به کار رفته و تأویل به مصدر میروند.
در ادامه در این باره صحبت خواهیم کرد.
🌟نمونه نحو کاربردی عالی🌟
مطالب کانال یک صدم کتاب است.😊
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
#فاعل
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🟠 چرا خداوند در قرآن یک جا میگوید «السارق و السارقه» یک جا میگوید «الزانیه و الزانی»؟🤔
چرا یک جا مذکر مقدم شده و یک جا مونث؟ 🤔
🔸️در آیه ۳۸ سوره مائده،ابتدا مردِدزدآمده،سپس زنِ دزد:"و السّارقُ و السّارقةُ فاقْطَعوا اَيديَهما"
🔸️اما در آیه ۲ سوره نور،ابتدا زن زناکار یاد، شده آنگاه مرد زناکار:"الزّانيةُ و الزّانى فاجْلِدوا كلَّ واحدٍ منهما مأةَ جلدة"
علت این تفاوت و تغییرِ تعبیر چیست؟🤔
علت،روشن است و آن این است که در سرقت معمولا نقش مردِ خلافکار بیشتر است و در زنا نقش زنِ خلافکار.😯
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺 عامل در حال
عامل در حال گاهی فعل و گاهی شبه فعل است.
فعل به دو صورت ممکن است باشد: لفظی یا تقدیری
در تصویر با هم بررسی می کنیم.
#حال
سفارش👇
@ostad_shoo
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 آزمون سخت
در آیه:
<يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذينَ كَفَرُوا وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُون> (و ياد كن روزى را كه از هر امتى گواهى برمىانگيزيم، سپس به كسانى كه كافر شدهاند رخصت داده نمىشود و آنان مورد بخشش قرار نخواهند گرفت).
جمله هم یستعتبون؟
الف) عطف به یبعث، محلا مجرور
ب) عطف به لا یوذن، محلا مجرور
ج) عطف به لا یوذن، محلا مرفوع
د) حال، محلا منصوب
سفارش👇
@ostad_shoo
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
⭐ليذهَب كلٌّ منّا في طَريقه
أنا نحْوك، وأنْت نحْوي..
ـ
هر کدام از ما راه خود را در پیش گیرد
من به سمت تو، و تو به سمت من..
🌞جبران خليل جبران
🌟ترکیب:
لیذهب: فعل امر
کل: فاعل
منا: جارو مجرور
متعلق به محذوف، نعت کل، محلا مرفوع
فی طریقه: جار ومجرور و مضاف الیه
انا: فاعل
نحو: ظرف، متعلق به خبر محذوف(انا کائن نحوک)
ک: م. الیه
و: عاطفه
انت: مبتدا
نحو: ظرف، متعلق به خبر محذوف
(انت کائن نحوی)
ی: م. الیه
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺خبر سببی
علاوه بر حال و نعت سببی، خبر سببی هم داریم.
🔸️خبر حقیقی: زید قائم (زید ایستاده است).
🔸️خبر سببی: زید قائم ابوه (زید پدرش ایستاده است).
#خبرسببی
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺حذف وجوبی عامل فاعل
چنانچه اسم مرفوع پس از اداتی قرار گیرد که به جمله فعلیه اختصاص دارد و فعل محذوف توسط فعل ما بعد خود تفسیر شود، حذف عامل فاعل واجب است.
مانند:
ان احد من المشرکین استجارک فاجره
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺عمل شبه فعل در فاعل و حرف جر زاید بر سر فاعل
🔸️همانطور که میدانید شبه فعل همچون فعل عمل کرده و فاعل میگیرد، مانند:
مررت بزید العالم ابوه(از کنار زیدی که پدرش عالم است گذشتم).
عالم در اَب عمل کرده و آن را به عنوان فاعل رفع داده است.
🔸️گاهی حرف جر زاید بر سر فاعل آمده و آنرا لفظا مجرور میکند ولی محلا مرفوع است.
مانند:
ما جاء مِن احدُُ (احدی نزد من نیامد).
احدُُ فاعل و محلا مرفوع است
در ادامه آیات قرآنی آن را بررسی میکنیم.
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺مواردی که مفعول به جمله قرار می گیرد.
در برخی موارد مفعول به جمله قرار می گیرد که در متن بررسی کرده ایم.
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺تعدد معطوف
🌟در صورت تعدد معطوف، همه به معطوف علیه اولی عطف میشوند نه اینکه هر یک به معطوف پیش از خود.
به جملهی زیر توجه کنید:
قرأتُ الکتابَ و الرسالة و المجلةَ(کتاب و نامه و مجله را خواندم)
<ربِّ اشرَحْ لی صدری و یسِّر لی أمری و احلُلْ عقدةً من لسانی یفقَهوا قولی> (پروردگارا! سينهام را گشاده كن؛ و كارم را برايم آسان گردان و گره از زبانم بگشاى تا سخنان مرا بفهمند!).
در مثال مزبور «مجله» به «الکتاب» عطف شده نه به «الرسالة»، این نکته مختص اسم نیست در عطف فعل به فعل نیز جاری است.😏
🌼تنها یک حالت وجود دارد که معطوفهای متعدّد به معطوف علیه اولی عطف نمیشوند
و آن در صورتی است که حرف عطف از حروفی باشد که بر ترتیب دلالت کند ـ «فاء» و «ثمَّ» ـ در این صورت معطوف علیه همان کلمهای است که پیش از حرف عطف وجود دارد. مانند:
جاءَ زیدٌ و بکرٌ و حسنٌ فحسینٌ ثمَّ أبی (زید و بکرو حسن آمدند، سپس حسین و بعد آن پدرم آمد)
در این مثال «بکر» و «حسن» به «زید» عطف شده ولی «حسین» به «حسن» عطف شده نه «زید» و «أبی» هم به «حسین» عطف شده است.
🌟مثالی دیگر:
مَن نَظَرَ فی عُیُوبِ النّاسِ فَأَنکَرَها، ثُمّ رَضِیَها لِنَفسِهِ، فَذلِکَ الأحمَقُ بِعَینِه (هر کس عیبهای مردم را دید و بر آنها نپسندید سپس همان را بر خود پسندید خودش احمق است.)
در مثال بالا «أنکر» و فاعلش به جملهی فعلیهی پیش از خود عطف شده است. امّا «رضی» با فاعلش به جملهی فعلیه «أنکر» با فاعلش عطف شده است.
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺عطف اسم ظاهر به ضمیر منفصل مرفوعی
همانطور که می دانید عطف اسم ظاهر به ضمیر متصل تنها در صورتی جائز است که:
الف) یا ضمیر متصل توسط ضمیر منفصل دیگری تأکید شود مانند: اسکن أنت و زوجُک الجنة» که «زوج» به ضمیر متصل مستتر در «اسکن» عطف شده و أنت منفصل آن را تأکید کرده است.
ب) و یا بین ضمیر متصل و اسم ظاهر چیزی فاصل بیفتد، مانند: <جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِن آبائِهم> که «من» به «واو» در یدخلون عطف شده و «هاء» فاصله بین آنها است.
در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که ضمیر متّصل توسط ضمیر منفصل تأکید شده است و باعث جواز عطف اسم ظاهر به ضمیر متصل مرفوعی شده است.
😊مطالب کانال یک صدم مطالب کتاب است.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 تفاوت دو آیه
<ما یستوی الأعمی و البصیرُ> و <لا تستوی الحسنةُ و لا السیئةُ>
چنانچه «لا» بر سر معطوف وارد شود دو احتمال معنایی در جمله وجود دارد مثل جملهی دوم که «لا» بر معطوف وارد شده است.
در معنای جمله دو احتمال است:
الف) حسنة و سیئة هر یک انواعی دارند که مثل هم نیستند، یا آیهی <ما یستوی الأحیاءُ و لا الأمواتُ> یعنی زندگان و مردگان هر یک اقسامی دارند که مثل هم نیستند. در این صورت عطف جمله به جمله محسوب شده و «لا» زائده نیست.
تقدیر: «ما یستوی الأحیاء و لا یستوی الأمواتُ».
ب) حسنة و سیئة همانند هم نیستند. در این صورت «لا» زائده است و عطف مفرد به مفرد محسوب میشود.
🌟بله اگر معطوف و معطوف علیه جنس نباشند، احتمال اول منتفی میشود، مانند: «ما یستوی زید و لا بکرٌ».
در این مثال «زید» و «بکر» اقسام مختلفی ندارند که منظور این باشد که زیدها با هم برابر نیستند بر خلاف «حسنة» و «سیئة» که هر یک اقسام متفاوتی دارد.
قبل خرید حتما نظرات را بخوانید👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼تفاوت «إختصمَ الزیدونَ فالخالدونَ» با «إختصمَ الزیدون و الخالدونَ»
«إختصمَ الزیدون فالخالدونَ» یا «ثمَّ الخالدون» بر این دلالت دارد که ابتدا چند زید با هم دعوا کردهاند و سپس «خالدها» با هم دعوا کردهاند، لذا بر این دلالت ندارد که زیدها و خالدها با هم دعوا کردهاند. بر خلاف جملهی دوم که بر این دلالت دارد که زیدها با خالدها دعوا کردهاند.
قبل خرید حتما نظرات را بخوانید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺ظرف متصرف
🔸️اسمهایی که بتوانند در ظرف و غیر ظرف به کار روند، ظرف متصرف هستند.
🔸️بر خلاف اسمهایی که همواره ظرف واقع میشوند و ظرف غیر متصرف نامیده میشوند.
#ظرف متصرف
مطالب کانال یک صدم مطالب کتاب نحو کاربردی است.😊
محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺معنای «ثُمَّ»
🌼 ناب ناب اولین بار
همه خوانده اید «ثمَّ» دلالت بر فاصله زمانی دارد، جاء زیدٌ ثمَّ بکرٌ یعنی بین آمدن زید و بکر فاصله است و اما الان نکته ناب ناب درجه یک
بهتر است بگوییم «ثُمَّ» تنها بر مهلت زمانی دلالت ندارد، بلکه بر هر بعد و تباینی دلالت دارد، تفاوتی ندارد دوری در زمان باشد یا دوری در صفات و یا غیر این. «ثُمَّ» عموماً بر بعد دلالت دارد که اگر به فتح خوانده شود ـ «ثَمَّ» ـ اشاره به مکان دور دارد و چنانچه با ضمّ خوانده شود، بر بعد و دوری در صفات و حالات دلالت دارد. بررسی کلام فصیح هم بر این دلالت دارد.
توضیح اینکه در برخی جملهی برای استبعاد و دور انگاشتن مضمون جمله بعد از جملهی قبل و عدم مناسبت بین آن دو، از «ثُمَّ» استفاده میشود. مانند: <فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أنشأناه خلقاً آخرَ> مرحله دمیدن روح با مراحل قبل تفاوت دارد، لذا از «ثمَّ» استفاده شده است. <خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ> شرک ورزیدن به آفریدگار زمین و آسمان دور از مضمون جملهی پیش از خود ـ خلقت آسمان و زمین ـ است، به همین خاطر از «ثمَّ» که دلالت بر فاصله و تراخی دارد، استفاده شده است. <إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون> و یا در این آیه مرحلهی استقامت از مرحله ایمان زبانی فاصله داشته و بالاتر است، به همین خاطر استفاده از «ثمَّ» برای نشان دادن این نکته است.
<إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَريبٍ>
در این آیه هم «ثمَّ» بر تراخی و دور بودن گناه و توبه دلالت دارد، «ثمَّ» در اینجا بر فاصلهی زمانی دلالت ندارد چرا که مهلت با توبهی نزدیک ـ «من قریب» ـ در تناقض است. یا مثل این روایت «أشدُّ النّاسِ بلاءً الأنبیاءُ ثمَّ الأمثلُ فالأمثلُ» (گرفتارترین مردم از نظر بلاء، پیامبران و سپس کسانی که به پیامبران شبیه و شبیه ترند) مسلما در اینجا «ثمَّ» بر فاصلهی زمانی دلالت ندارد، بلکه «ثمَّ» در صدد نشان دادن تفاوت درجهی انبیاء با دیگران است.
مطالب کانال یک صدم کتاب است.😊
🌹جهت سفارش به ادمین مراجعه کنید.
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
📚 نحو کاربردی مقدماتی، متوسطه، عالی
آماده ارسال به کتابرسان و سپس کل کشور
مطالب کانال یک صدم کتاب هم نیست.😊
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 علت استفاده از جانشین مصدر
🌼 ناب ناب
سؤالی که پیش میآید این است که:
هدف از نیابت و جانشینی در مفعول مطلق چیست؟ 🤔
چرا همواره از خود مصدر استفاده نمیشود؟🤔
چه فائدهای در استفاده از کلمات جانشین است که از آنها استفاده میشود؟🤔
🌟 استفاده از جانشین مصدر از این جهت است که مصدر توان ادای برخی از معانی را ندارد. مثلاً دلالت بر کلیّت و جزئیت و عدد، از عهدهی مصدر خارج است: <فلا تمیلوا کلَّ المیلِ> و «ضَرَبتُه بعضَ الضربِ»، مصدر نمیتواند بر کم و زیاد حدث دلالت کند، لذا از کلماتی استفاده میشود که این وظیفه را انجام دهند.
😳مطالب کانال یک صدم کتاب هم نیست.
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼تفاوت «أم» و «أو» عاطفه
برخی فکر میکنند «أم» و «أو» به یک معنا و به جای هم به کار میروند، لذا «أ حضرَ زیدٌ أو بکرٌ؟» را به معنای «أ حضرَ زیدٌ أم بکرٌ» تصوّر میکنند، و در هر دو چنین جواب میدهند: «حضر زیدٌ».
در حالیکه چنین نیست، هدف از سؤال با «أم» تعیین یکی از زید یا بکر است.
امّا «أو» چنین نیست، معنای «أ زیدٌ عندکَ أم بکرٌ؟» چنین است: «أیّهما عندک؟»
که جواب با «زید» یا «بکر» است. چرا که متکلم در این سؤال میداند که یکی از این دو هست ولی نامش را نمیداند، لذا با سؤال در صدد تعیین است.
امّا معنای «أ زیدٌ عندکَ أو بکرٌ» چنین است: «أ عندکَ واحدٌ مهما؟» که جواب با «نعم» یا «لا» است.
لذا هر جا در «أو» و «أم» متّصله، امر مشتبه شد در «أو»، «أحدهما» و در «أم»، «أیهما» در تقدیر گرفته میشود.
الحسنُ أو الحسینُ أفضلُ أم ابن حنفیة؟
تقدیر چنین است: «أ أحدهما أفضل من ابن الحنفیة؟ أم ابن الحنفیة أفضل من أحدهما»
یعنی آیا هر یک از حسن و حسین بر ابن حنفیه برتری دارد یا ابن حنفیه بر حسن و حسین برتری دارد؟
😳مطالب کانال یک صدم کتاب هم نیست.
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼شباهت بدل اضراب و بل
«بل» عاطفه همچون بدل اضراب است، لذا دو جملهی زیر همچون هم هستند:
لا تکرِمْ زیداً بکراً (زید را اکرام نکن بلکه بکر را اکرام نکن)
لا تکرِمْ زیداً بل لا تکرم بکراً
ما جاءنی زیدٌ بکرٌ (زید نیامد بلکه بکر نیامد)
ما جاءنی زیدٌ بل بکرٌ
طبق نظر مبرد
مطالب کانال یک صدم کتاب هم نیست.😏
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
4_5767418093798165873.ogg
378.4K
نظر یکی از تهیه کنندگان کتاب و شرکت کنندگان در دوره
با توجه به اتمام نحو پیشرفته
برای تدریس نحو عالی دوستان پیشنهاد بدهند، کدام کتاب تدریس شود:
الف. مبادی ۴ (حمید محمدی)
ب. نحو کاربردی عالی الف (تالیف استاد ایرانی)
🌺مفهوم تعلق ظرف به فعل یا شبه فعل
وقتی می گوییم جارومجرور یا ظرف متعلق به فعل است، یعنی چه؟
ادمین @ostad_shoo
🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 <سَتَجِدُني إِنْ شاءَ اللَّهُ صابِراً وَ لا أَعْصي لَكَ أَمْراً> (به خواست خدا مرا شكيبا خواهى يافت؛ و در هيچ كارى مخالفت فرمان تو نخواهم كرد.)
اعراب «لا أعصی» آیا میتواند منصوب باشد؟🤔 اگر باشد، چه نقشی دارد؟ توضیح دهید.
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 اعراب «سخر»
🔸️ در آیه <أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ>
🔸️ و آیه <يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ>
به ترتیب:
الف) محلاً مرفوع، بدون محل اعرابی
ب) محلا مجرور، محلاً مرفوع
ج) محلاً منصوب، بدون محل مجرور
د) بدون محل اعراب، محلاً منصوب است.
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc