🌺شبه جمله خبری
به ظرف و جارومجرور، مسامحة خبر میگویند.
خبر اصلی، متعلق شبه جمله است که اگر فعل در نظر بگیریم، جمله خبریه و اگر شبه فعل در نظر بگیریم، خبر مفرد است.
سفارش👇
@ostad_shoo
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
قالت: و ما اخبارُ قلبکَ
قُلت: یذکُرُکَ کثیراً
🌸ترکیب
گفت: راستی از قلبت چه خبر؟
گفتم: بسیار یادت میکند.
قالت: فعل و فاعل
ما: خبر مقدم
اخبار: مبتدای موخر
❤️: مضاف الیه
ک: مضاف الیه، محلا مجرور
«ما اخبار قلبک»: مفعول به قالت، محلا منصوب
قلت: فعل و فاعل
یذکر: فعل و فاعل هو مستتر
ک: مفعول به، محلا منصوب
کثیرا: مفعول مطلق نوعی، تقدیر: ذکر کثیرا
«یذکرک کثیرا»: مفعول به قلت، محلا منصوب
سفارش دوره یا کتاب 👇@ostad_shoo
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺«باء» مصاحبت
یکی از معانی «باء»، مصاحبت و همراهی است، مانند:
اشتریت الفرس بسرجه.(اسب را همراه زینش خریدم).
ادامه را در تصویر ملاحظه کنید.
✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟<أَنّى لهمُ الذِّكْرَى وَ قَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مُّبِينٌ ثم تَوَلَّوْاْ عَنْه>
(چگونه و از كجا متذكر مىشوند با اينكه رسول روشنگر (با معجزات و منطق روشن) به سراغشان آمد! سپس از او روى گردان شدند).🌟
🌼اعراب جمله " تولّوا عنه " چیست؟
الف) محلا منصوب، حال
ب) محلا منصوب، معطوف به حال
ج) استیناف، محلی از اعراب ندارد
د) محلی از اعراب ندارد، معطوف به جمله مستانفه
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌟<أَنّى لهمُ الذِّكْرَى وَ قَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مُّبِينٌ ثم تَوَلَّوْاْ عَنْه> (چگونه و از كج
59.2K
🌟<أَنّى لهمُ الذِّكْرَى وَ قَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مُّبِينٌ ثم تَوَلَّوْاْ عَنْه
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼در آیات زیر کدام حتی ابتداییه است؟
الف) لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً
ب) <وَ ابْتَلُوا الْيَتامى حَتَّى إِذا بَلَغُوا النِّكاحَ>
ج) ما يُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولا
د) فَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حينٍ
🌸نحو را کاربردی یاد بگیرید.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌺«لکن» مخففه از مثقله در زبان عرب دو «لکن» داریم: لکن مخففه از مثقله که عمل نمیکند. و «لکن» خفیف
🌼«لکنَّ» در قرآن و صورتهای مختلف خبر آن
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟برُّ الوالدینِ قصةٌ تکتبها انتَ
و یرویها لکَ ابنانُک فاحسنْ الکتابةَ🌟
ترکیب:
بر: مبتدا
الوالدین: م. الیه
قصه: خبر
تکتب: فعل و فاعل
تکتبها: جمله وصفیه، محلا مرفوع
انت: تاکید فاعل
و: عاطفه
یرویها: فعل و مفعول
ابنان: فاعل
ک: م. الیه
فال: عاطفه
احسن: فعل و فاعل
الکتابه: مفعول به
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺مخصوص مدح و ذم
نعم الرجل زید (چه خوب مردیست زید)
همانطور که میدانید در افعال مدح و ذم، کلمه ای است، با عنوان مخصوص به مدح یا ذمّ. نقش این کلمه چیست؟ 🤔
با هم بررسی میکنیم:
زید مخصوص نعم است.
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 تفاوت «جاءنی زیدٌ أو بکرٌ» با «جاءنی إمّا زیدٌ و إمّا بکرٌ»
در جملهی اول تا پیش از آمدن «أو»، خبری که از «زید» داده میشود، یقینی است ولی با آمدن «أو» شک بین زید و بکر، پیش میآید. ولی در «إمّا» چنین نیست و از ابتدا خبر توأم با شکّ است.😊
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺دلالت واو بر مشارکت
«واو» تنها در صورتی دلالت بر مطلق مشارکت و جمع دلالت دارد که متعاطفین آن مفرد ـ اسم و فعل ـ باشند یعنی جمله یا شبه جمله نباشند، امّا در صورتیکه معطوفش مفرد نباشد، گاهی مفید مشارکت است و گاهی مفید نیست، به جملات زیر توجّه کنید:
نَبَتَ الوَردُ و نَبَتَ القَصبُ (گل رویید و نی رویید)
جاءَ زیدٌ و لمْ تجیءْ بکرٌ (زید آمد و بکر نیامد)
جملهی اول بر مشارکت در حکم ـ روییدن ـ دلالت دارد ولی دومی دلالت ندارد، معطوف علیه بر نیامدن و معطوف بر آمدن، دلالت دارد.
قبل از خرید حتما نظرات کاربران را بخوانید👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺چند نمونهی «أو» به معنای اضراب
گاهی او عاطفه به معنای اضراب است که با هم چند مثال را بررسی میکنیم:
🌟لا تقلْ هذا الكلامَ أو لا تقُلْ شيئاً(این حرف را نزن نه اصلاً حرف نزن)
🌟لمْ أفهَمْ هذهِ الفكرةَ أو لَم أفهَم كلمةً مِنها(این فکر را نمیفهمم نه اصلاً هیچ کلمهاش را نمیفهمم)
🌟وَ ما أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ
(كار قيامت جز مانند يك چشم بر هم زدن نیست نه بلکه نزديكتر است)
🌟أنا أخرجُ منَ البیتِ أو أقيمُ(من از منزل خارج میشوم نه بلکه میمانم)
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc