eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
29.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
216 ویدیو
67 فایل
👇 @ostad_shoo سایت👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
👌🏻تفاوت ضمیر شأن با سایر ضمایر هو زیدٌ قائمٌ هو زیدٌ 1. ضمیر شأن به ما بعد بر می‌گردد و این بر خلاف اصل است، زیرا اصل در ضمیر این است که به ما قبل بر گردد. 2. ضمیر شأن همیشه غایب است، و این بر خلاف سایر ضمایر است که گاهی برای متکلّم و مخاطب می‌آید. 3. ضمیر شأن همیشه مفرد است و تثنیه و جمع بسته نمی‌شود و این نیز بر خلاف سایر ضمایر است. 4. خبر ضمیر شأن هیچ گاه بر آن مقدّم نمی‌شود، و این بر خلاف اصل جواز تقدّم خبر بر مبتدا است. 5. در خبر ضمیر شأن لازم نیست ضمیری باشد که به ضمیر شأن برگردد و این بر خلاف اصلی است که می‌گوید: چنانچه خبر جمله باشد، باید مشتمل بر ضمیری باشد که به مبتدا برگردد.لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت الصاق و مصاحبت همانطور که میدانید یکی از معانی «باء» الصاق و معنای دیگر آن مصاحبت و همراهی است، الصاق یعنی چسبیدن، مصاحبت یعنی همراهی، سؤالی که مطرح است، بین این دو چه تفاوتی است؟ در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌استثناء مفرغ در قرآن ۲ چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش می‌پذیرد. در ادام
👌استثناء مفرغ در قرآن 3 چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش می‌پذیرد. در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که مستثنی نقش مفعول مطلق دارند. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌نقش اسم پس از «خلا» و «عدا» چنانچه «خلا» بدون ما به کار رود، در حرف یا فعل بودن آن دو وجه است، هر کدام که انتخاب شود، اعراب اسم مزبور متفاوت میشود. ادامه را در تصویر مشاهده کنید: در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
34.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نحو کاربردی مقدماتی جلسه 22 اسم عامل تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) https://taalei-edu.ir/workshop/see/228 -نحو ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
وجه تسمیه‌ی ضمیر فصل وجه تسمیه‌ی ضمیر فصل این است که بین خبر و تابع جدایی انداخته و از اشتباه آن دو جلوگیری می‌کند، چرا که در «حسنٌ القائمُ» ابتدائاً تصوّر می‌شود، «القائم» وصف است، امّا ذکر «هو» مانع آنست و متوجّه می‌کند ما بعدِ ضمیر، خبر است نه صفت، «حسنٌ هوَ القائمُ». ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
وجه تسمیه‌ی ضمیر «ضمیر» از «ضَمْر» گرفته شده است، «ضَمْر» در لغت چند معنی دارد: لاغر، باطن، پنهان. «أضمَرتُ الشیءَ» یعنی: «أخفیتُهُ» بر این اساس درباره‌ی وجه تسمیه ضمیر می‌توان چنین گفت: 1. ضمیر از معنای لاغر بودن گرفته شده است، چرا که اکثر ضمائر دو یا سه حرفی هستند، لذا همچون افراد لاغر هستند. 2. ضمیر از معنای پنهان بودن گرفته شده است، چرا که قسمتی از ضمائر پنهان و مستتر هستند. 3. ضمیر را به دلیل کثرت استتار آن، ضمیر نامیده‌اند، بنابر این نظر اینکه به ضمیر بارز هم ضمیر می‌گوئیم از باب توسّع است. 4. ضمیر را به دلیل پنهان کردن اسم صریح، ضمیر نامیده‌اند. مثلاً وقتی از فردی که در می‌زند، پرسیده می‌شود "مَن؟ (=کیستی؟)" و جواب می‌دهد: "أنا" اسم خود را پنهان داشته است، و به همین خاطر دوباره پرسیده می‌شود: "مَن أنت؟". به نظر ما همین قول دوم صحیح است. ضمیر، اصطلاح نحّاة بصری است و کوفیون از اصطلاح "کنایة" و "مكنيا" استفاده می‌کنند که دقیقاً به همان معنای ضمیر است. معانی النحو، فاضل صالح السامرایی
نقش «هولاء» در آیه <كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ و هولاءِ> (هر یک از این دو گروه را یاری می‌دهیم) چیست الف. مفعول نمد ب. مفعول فعل محذوف ج. بدل از کلا د. عطف بیان از کلا سطح: متوسط لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
اللّهوُ يُفسِدُ عَزائمَ الجِدِّ. سرگرمی، تصمیمات جدّی را تباه می‏كند. عن امیر المومنین (ع) ترکیب اللهو: مبتدا و مرفوع یفسد: فعل و فاعل (خبر، محلا مرفوع) عزائم: مفعول به الجد: مضاف الیه و مجرور. جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
وجه تسمیه‌ی ضمیر «ضمیر» از «ضَمْر» گرفته شده است، «ضَمْر» در لغت چند معنی دارد: لاغر، باطن، پنهان. «
در وجه تسمیه ضمیر دو قول وجود دارد: ۱. ضمیر را به دلیل کثرت استتار آن، ضمیر نامیده‌اند، بنابر این نظر اینکه به ضمیر بارز هم ضمیر می‌گوئیم از باب توسّع است. ۲. ضمیر را به دلیل پنهان کردن اسم صریح، ضمیر نامیده‌اند. مثلاً وقتی از فردی که در می‌زند، پرسیده می‌شود "مَن؟ (=کیستی؟)" و جواب می‌دهد: "أنا" اسم خود را پنهان داشته است، و به همین خاطر دوباره پرسیده می‌شود: "مَن أنت؟". به نظر ما همین قول دوم صحیح است. ضمیر، اصطلاح نحّاة بصری است و کوفیون از اصطلاح "کنایة" و "مكنيا" استفاده می‌کنند که دقیقاً به همان معنای ضمیر است. معانی النحو، فاضل صالح السامرایی جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
نقش «هولاء» در آیه <كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ و هولاءِ> (هر یک از این دو گروه را یاری می‌دهیم) چیست
جواب آزمون: گزینه ج. نقش هولاء در آیه <كُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ و هولاءِ> (هر یک از این دو گروه را یاری می‌دهیم) چیست این ایه جمله فعلیه است که مفعولش ـ «کلا» ـ بر فعل مقدّم شده است. «هولاء و هولاء» بدل تفصیل از کلا است. (هر يك از اين دو گروه را یاری میدهیم)، بنابراین «هولاء» بدل و محلاً منصوب است. بدل تفصیل به بدل کلّ از کلّ ملحق می‌شود؛ بدل تفصیل، اجمال مبدلٌ منه را به صورت تفصیلی بیان می‌کند. الإسمُ علی قسمَینِ منصرفٍ و غیرِ منصرفٍ. (اسم بر دو قسم است منصرف و غیر منصرف) در مثال بالا، «منصرف» و «غیر منصرف» بدل تفصیل از «قسمَین» هست لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اقسام مصدر مخصوص اساتید ✍مصدر دو‌قسم است: 1⃣صریح: اعجبنی ضربک. (زدنت مرا به تعجب انداخت) 2⃣موول: اعجبنی ان تضرب. (زدنت مرا به تعجب انداخت) مصدر صریح و مؤول همچون سایر کلمات نقش میپذیرند، مثلا ضرب و آن یضرب در مثال بالا فاعل هستند. در ادامه نقش مصادر موول در قرآن را بررسی میکنیم. در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
47.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آخرین درس نحو کاربردی مقدماتی جلسه ۲۳ اسم عامل تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) 👌بنابر درخواست همراهان کانال تصمیم گرفته شد دروس در همین کانال به صورت معمول بارگزاری شود، اما نکات و تمارین بیشتر در نرم افزار تعالی بارگزاری شود👇 https://taalei-edu.ir/workshop/see/228 -نحو ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تعدد انواع حال در قرآن کریم مخصوص اساتید حال همچون خبر و صفت میتواند متعدد باشد، تفاوتی ندارد مفرد، جمله یا شبه جمله باشد. به مثالهای زیر توجه کنید: جاء زید ضاحکا راکبا (زید خندان و سواره آمد) جاء موسی یرکب یبکی (موسی سواره و گریان آمد) در جمله اول دو‌حال مفرد و در دومی دو جمله حالیه وجود دارد. 👌حال سببی هم در قرآن وجود دارد، حال سببی مثل نعت سببی است: ۱. نعت سببی: رایت بکرا العالم ابوه ۲. حال سببی: رایت زیدا ضاحکا ابوه در قرآن بسیار شاهد هستیم که چند حال پشت سر هم آمده است. نمونه هایی را بررسی میکنیم. با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌«کلا و کلتا» که از ملحقات مثنی هستند، تنها در صورتی اعراب نیابی میگیرند که به ضمیر اضافه شوند. اما در صورت اضافه به ظاهر اعراب تقدیری دارد. با هم بررسی میکنیم. جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید. نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇 @nahvekarbordiii https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌«من» جاره در قرآن یکی از معانی «من» ابتداء غایت است، مانند: «ذهبتُ منَ البصرة الی الکوفه» (از بصره به کوفه رفتم) در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که «من» معنای ابتدای غایت دارد. با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
سطح: متوسط در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟ آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ (آخرين سخنشان اين است كه: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان است!») الف. ان: مخخفه ب. الحمد لله: خبر ج. ضمیر شأن مستتر: اسم ان د. ان: زائده، الحمدلله: خبر آخر @nahvekarbordi تلگرام با تستهای بیشتر https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سطح: متوسط در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟ آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ (آخرين سخنش
گزینه دال آخر: مبتدا دعوا: مضاف الیه هم: م. الیه آن: مخففه، اسمش ضمیر شأن مقدر الحمد: مبتدا لله: خبر الحمد لله: خبر ضمیر شأن مقدر کل «آن الحمدلله»: خبر آخر @nahvekarbordi تلگرام با تستهای بیشتر https://t.me/nahvekarbordi
👌مفعول دوم افعال قلبی افعال قلبی بر مبتدا و خبر داخل شده و آنها را به عنوان مفعول اول و دوم منصوب میکنند، «زیدٌ عالمٌ» که میشود: «علمتُ زیداً عالماً» حال گاهی خبر جمله یا شبه جمله است، در این صورت مفعول دوم فعل قلبی هم جمله یا شبه جمله بوده و محلاً منصوب است، در این صورت شبه جمله جمله متعلّق به «کان» یا «یکون» محذوف است: زیدٌ فی الدار که با ورود بعل قلبی میشود: «علمت زیداً فی الدارِ» به تصویر نگاه کنید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«إنّما ناجحة اُختک» درباره اعراب «اُخت» کدام گزینه صحیح است؟ الف) خبر یا فاعل ب) فاعل و لا غیر ج) مبتدا و لاغیر د) مبتدا یا فاعل با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون «إنّما ناجحة اُختک» درباره اعراب «اُخت» کدام گزینه صحیح است؟ الف) خبر یا فاعل ب) فاعل و ل
در عبارت مزبور ناجحه مبتدای وصفی است. ممکن است سوال شود شرط مبتدای وصفی تقدم نفی و استفهام است، در حالی که در اینجا هیچ‌یک نیست؟ در جواب می‌گوییم: گاهی معنای نفی از مضمون جمله فهمیده میشود، در اینجا هم انما معنای نفی میدهد و تقدیر جمله چنین است: ما ناجحة الا اختک. (موفقی جز خواهرت نیست) نکته بعد همانطور که میدانید مبتدای چهار حالت ممکن است باشد: ۱. وصف و اسم ظاهر هر دو مفرد باشند. ما قائم زید ۲. وصف و اسم ظاهر هر دو مثنی یا جمع باشند. ما قایمان الزیدان ۳. وصف مفرد و اسم ظاهر مثنی یا جمع باشد. ما قایم الزیدان ۴. وصف جمع و مثنی و اسم ظاهر مفرد باشد. ما قایمان زید. از این چهار وجه، وجر آخر باطل است، چرا که مبتدای وصفی همچون فعل است، لذا همانطور که فعل نمی‌تواند دو فاعل ضمیر و ظاهر داشته باشد، شبه فعل هم نمی‌تواند. علاوه بر این بین مرجع ضمیر، و ضمیر تطابق نیست. در وجه اول دو اعراب جایز است: خبر مقدم و مبتدای موخر مبتدای وصفی و فاعل سد مسد خبر. بر اساس مطلب بالا انما ناجحه اختک جزو وجه اول محسوب میشود. لذا اخت میتواند فاعل یا مبتدای موخر باشد. با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مجرور «لام» تعلیل مجرور لام دو صورت دارد: 1⃣صریح: ضربت للتأدیبِ (برای ادب کردن زدم) 2⃣موول به صریح: ضربت لاؤدبک (زدم تا ادبت کنم) در متن مشاهده کنید ✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجراء و پیاده سازی فاعل در قرآن با خواندن کتب نحو کاربردی از خواندن نحو لذت ببرید جهت شرکت در کلاسها به ادمین پیام دهید جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تست زنی حروف مشبهة بالفعل و افعال ناقصه با نحو کاربردی کنکور را صد در صد بزنید جهت ثبت نام در کلاسها و تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
💥خاطره ای زیبا، از مرحوم مدرس افغانی(ره) از نحوه تکریم استاد خود! 💥از زبان فرزندشان، آقای هادی مدرس افغانی. 💥منبع؛ کتاب گوهر ادب ص ۱۹۸