eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
218 ویدیو
71 فایل
خرید مستقیم از ادمین بهتر است👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 «إمّا» شرطیه یا عاطفه؟🤔 گاهی «إن» شرطیه و «ما» با هم ادغام شده تبدیل به «إمّا» می‌شود، حواستون باشد با «إمّا»ی عاطفه اشتباه نشود. «إمّا»ی عاطفه بسیط است. ولی اِمّای شرطیه مرکّب از «إن + ما» است. 🌟اِمّای شرطیه: <إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ> إنْ + ما + ینزغنّکَ 🌟 «إما»ی عاطفه: <يَا مُوسىَ إِمَّا أَن تُلْقِىَ وَ إِمَّا أَن نَّكُونَ نحنُ الْمُلْقِينَ> 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺منصوب به نزع خافض اسم منصوبی است که عاملش لازم یا متعدی است و به دلیل حذف حرف جر، منصوب شده است. محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟<قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ أَمْ هَلْ‏ تَسْتَوِي‏ الظُّلُماتُ وَ النُّورُ> (بگو آيا نابينا و بينا يكسانند؟! يا ظلمتها و نور برابرند؟!)🌟 اعراب جمله هل تستوی الظلمات و النور چیست ؟🤔 الف) رفع، عطف به جمله مستأنفه قل. ب) رفع، عطف به یستوی. ج) بدون محل اعرابی، مستانفه. د) نصب، عطف به هل یستوی که مفعول قل است. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 اضافه لفظی همانطور که میدانید اضافه بر دو قسم است: اضافه لفظی و معنوی. 🔸️ اضافه لفظی اضافه اسم مشتق به معمول خود است، مانند: زیدٌ ضاربُ بکر». 🔸️ اضافه معنوی، مانند: غلام زیدٍ. در ادامه با هم بررسی میکنیم. 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺 تفاوت «أم» و «أو» برخی فکر می‌کنند «أم» و «أو» به یک معنا و به جای هم به کار می‌روند، لذا «أ حضرَ زیدٌ أو بکرٌ؟» را به معنای «أ حضرَ زیدٌ أم بکرٌ» تصوّر می‌کنند، و در هر دو چنین جواب می‌دهند: «حضر زیدٌ» در حالی‌که چنین نیست. 🔸️هدف از سؤال با «أم» تعیین یکی از زید یا بکر است. 🔸️امّا «أو» چنین نیست، معنای «أ زیدٌ عندکَ أم بکرٌ؟» چنین است: «أیّهما عندک؟» که جواب با «زید» یا «بکر» است. چرا که متکلم در این سؤال می‌داند که یکی از این دو هست ولی نامش را نمی‌داند، لذا با سؤال در صدد تعیین است. امّا معنای «أ زیدٌ عندکَ أو بکرٌ» چنین است: «أ عندکَ واحدٌ منهما؟» که جواب با «نعم» یا «لا» است. لذا هر جا در «أو» و «أم» متّصله، امر مشتبه شد در «أو»، «أحدهما» و در «أم»، «أیهما» در تقدیر گرفته می‌شود. بنابراین معنای «أ زیداً رأیتَ أو عمراً؟» یعنی: «أ أحدَها رأیتَ؟» (یکی از آن دو را دیدی؟) که جوابش با «لا» یا «نعم» است. امّا اگر گفته شود: «أ زیداً رأیتَ أم عمراً؟» یعنی «أیهما رأیتَ؟» (کدام یک از آن دو را دیدی؟) که جوابش با تعیین است و باید بگوییم: «زید» یا «عمر». نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 کلتا در «کلتا الجنتین اتت اکلها» چه نقشی دارد؟ الف) تاکیدی برای کل جمله است. ب) معرب به حرکت تقدیری و مبتدا. ج) مبتدا و معرب به حرف. د) معرب به حرکت نیابی و مبتدا. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌼 کلتا در «کلتا الجنتین اتت اکلها» چه نقشی دارد؟ الف) تاکیدی برای کل جمله است. ب) معرب به حرکت تقد
🌼 پاسخ: گزینه ب 🌺 اعراب کلا و کلتا «کلا و کلتا» که از ملحقات مثنی هستند 🔸️ تنها در صورتی اعراب نیابی میگیرند که به ضمیر اضافه شوند. 🔸️اما در صورت اضافه به ظاهر اعراب تقدیری دارد. با هم بررسی میکنیم. 🌸با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید. 👌محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 [أجلسُ هنٰا وأفكّر بِلَحْن ضِحْكَتِكَ] می‌شینم‌ اینجا و به‌ لحنِ‌ خنده‌هات‌ فکر‌ می‌کنم. اجلس: فعل و فاعل هنا: مفعول فیه و: حالیه یا مستانفه افکر: فعل و فاعل بلحن: جارومجرور ضحکة: م. الیه ک: م. الیه افکر...: جمله حالیه و محلا منصوب 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 وجه تسمیه‌ی ضمیر «ضمیر» از «ضَمْر» گرفته شده است، «ضَمْر» در لغت چند معنی دارد: لاغر، باطن، پنهان. «أضمَرتُ الشیءَ» یعنی: «أخفیتُهُ» بر این اساس درباره‌ی وجه تسمیه ضمیر می‌توان چنین گفت: الف) ضمیر از معنای لاغر بودن گرفته شده است، چرا که اکثر ضمائر دو یا سه حرفی هستند، لذا همچون افراد لاغر هستند. ب) ضمیر از معنای پنهان بودن گرفته شده است، چرا که برخی از ضمائر پنهان و مستتر هستند. 👈 جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9 ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc