جواب:
گزینه «الف» صحیح است.«إذ» بدل از یوم است.
☘«إذْ» دو قسم است:
🔸️اسم زمان گذشته
🔸️حرف فجائیه
«اذ» اسمیه خودش چند قسم است، با هم بررسی میکنیم:
🍃الف) اسم زمان گذشته
«إذ» ظرفیه از ظروف مبنی است که همواره به جمله ـ اسمیه و فعلیه ـ اضافه شده و بر زمان گذشته دلالت دارد.
چنانچه «إذ» اسم زمان باشد، چهار کاربرد دارد:
۱. ظرف زمان ماضی ـ مفعول فیه ـ قرار می گیرد. مانند:
<لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ>
(خداوند از مؤمنان - هنگامى كه با تو بيعت كردند - راضى و خشنود شد.)
۲. مفعول به قرار می گیرد.در خیلی از موارد «إذ» مفعول به «أذکُر» است.مانند:
<وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَليلاً فَكَثَّرَكُم> (به خاطر بياوريد زمانى را كه اندك بوديد، و او شما را فزونى داد.)
۳. بدل قرار می گیرد.
<َ وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا> در آیهی مزبور میفرماید: «و در اين كتاب (آسمانى)، مريم را ياد كن، آن هنگام كه از خانوادهاش جدا شد، و در ناحيه شرقى (بيت المقدس) قرار گرفت».
در اینجا «إذ» بدل از «مریم» است، چرا که هدف یاد کردن مریم نیست، بلکه یاد کردن حالت و ساعت خاصی از مریم است.
۴. مضاف الیهِ اسم زمان قرار می گیرد.
<رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا>
در اینجا «إذ» مضاف الیه «بعد» است.
🍃ب) «إذ» فجائیه
«إذ» فجائیه حرفی است که پس از «بینا» و «بینما»ی ظرفیه، قرار میگیرد. مانند:
إنّ أهلَ الدنيا كَرَكْبٍ بَيْنا هُم حَلُّوا إذ صاحَ سائقُهُم فارتَحَلُوا (اهل دنيا مانند كاروانى هستند كه در منزلى فرود آمده باشند و ناگاه قافلهسالار بانگ رحيل زند و آنان كوچ كنند.)
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺تفاوت «إنَّ زیداً فی الدارِ» و «إنَّ زیداً بقائمٍ»
خبر جمله اول، شبه جمله و متعلق به کان محذوف است بر خلاف جمله دوم که خبرش مفرد است.
ادامه مطلب رو در متن بالا مشاهده کنید.
#اِنَّ
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تحذیر چیست؟
ایاک و الاسدَ
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تحذیر چیست؟ ایاک و الاسدَ نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/38288754
🌺«ایاک و النفاق» و «ایاک و الشک»
در باب تحذیر با عباراتی همانند بالا مواجه هستیم. در متن، ترکیب این نوع جملات را بررسی می کنیم.
#تحذیر
ادمین 👈 @ostad_shoo
🌸 لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تعدد حال
حال، همچون خبر و صفت می تواند متعدد یا مفرد باشد؛ به عبارت دیگر یک ذوالحال می تواند چندین حال با صورتهای متفاوت داشته باشد، همچنان که در یک جمله جایز است چندین حال و ذوالحال باشد. در تصویر ملاحظه کنید.
#حال
🌸لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌جانشین ظرف
برخی کلمات جانشین مفعول فیه میشوند که در تصویر به آنها اشاره کرده ایم
گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی
✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌جانشین ظرف برخی کلمات جانشین مفعول فیه میشوند که در تصویر به آنها اشاره کرده ایم گوشه ای از کتاب
نایب ظرف
گاهی مصدر جانشین ظرف شده و منصوب میشود
سفارش👇
@ostad_shoo
👌محصولات کاربردی👇
https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
نایب ظرف گاهی مصدر جانشین ظرف شده و منصوب میشود سفارش👇 @ostad_shoo 👌محصولات کاربردی👇 https://
🌺نایب مفعول فیه در قرآن
یکی از کلماتی که از ظرف نیابت میکند، عدد ظرف است.
اِستَرَحتُ ثلاثة ایام (سه روز استراحت کردم).
آیات قرآنی آن را بررسی می کنیم.
#مفعول فیه
👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 هر اسم زمان و مکانی مفعول فیه نیست، اگر لفظی زمان و مکان باشد اما حدثی در آن واقع نشود، مفعول فیه نیست.
به مثالهای تصویر توجه کنید.
گوشه ای از نحو کاربردی عالی
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸 در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در زیارت عاشورا میخوانیم
(عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ) (سلام خدا از جانب من به تو تا ابد تا وقتی باقی هستم)
نقش «ما بقیت» چیست؟
نحو را کاربردی بخوانید
😊گوشه ای از نحو کاربردی عالی
👌سوال ناب برای اهل تحقیق
فائدهای اضافهی لفظی به اذعان همه تخفیف مضاف است، ولی حقّ این است که هدف اصلی اضافهی وصف به معمولش کسب تخفیف در مضاف نیست. بلکه غرض بالاتری مدّ نظر است. توضیح اینکه چنانچه هدف اصلی اضافهی لفظی، تخفیف مضاف باشد، باید همواره به صورت مخفّف به کار رود، در حالیکه شاهدیم برخی مواقع به صورت اعمال داده شده و برخی مواقع به صورت اضافه به کار میرود.
<ما أَنْتَ بِتابِعٍ قِبْلَتَهُمْ>
<إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ>
اگر تخفیف خوب است و از طرفی عرب زبان همواره در پی آسان کردن کلمات است، چرا اسمهای عامل همواره به صورت اضافه به کار نمیروند تا تخفیف حاصل شود. چرا گاهی به صورت اضافه و گاهی به صورت اعمال به کار میرود. مثلا در آیه زیر:
«إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ»
چرا نفرموده؟ خالق بشرٍ
😉گوشه ای از نحو کاربردی عالی
کسانی که جواب دارند به پیوی ارسال کنند
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 رغْبَتُکَ فِی زَاهِدٍ فِیکَ، ذُلُّ نَفْسٍ
اظهار میل تو به کسی که به تو بی اعتناست
سبب خواری تو خواهد شد...
[حکمت ۴۵۱ نهج البلاغه]
☘️ترکیب
رغبة: مبتدا
ک: م. الیه محلا مجرور
فی زاهد: جارومجرور، متعلق به رغبت
فیک: جارومجرور، متعلق به زاهد
ذل: خبر
نفس: م. الیه
🌸 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
سطح: متوسط
در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟
آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ
(آخرين سخنشان اين است كه: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان است!»)
الف. ان: مخخفه
ب. الحمد لله: خبر
ج. ضمیر شأن مستتر: اسم ان
د. ان: زائده، الحمدلله: خبر آخر
♻️آموزش نحو کاربردی با قرآن و حدیث
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سطح: متوسط در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟ آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ (آخرين سخنش
243.1K
گزینه دال
آخر: مبتدا
دعوا: مضاف الیه
هم: م. الیه
آن: مخففه، اسمش ضمیر شأن مقدر
الحمد: مبتدا
لله: خبر
الحمد لله: خبر ضمیر شأن مقدر
کل «آن الحمدلله»: خبر آخر
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سطح: متوسط در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟ آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ (آخرين سخنش
🌺«أن» مخففه در قرآن
اسم «أن» مخففه همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن بوده، که محلاً مرفوع است،
مانند: «أن زیدٌ قائمٌ» که «زیدٌ»: مبتدا و
«قائم»: خبر و کل «زیدٌ قائمٌ» خبر «أن» است.
🌟اسم «أن» هم «ه» مقدر است.
در ادامه آیاتی را که «أن» مخففه در ان به کار رفته بررسی می کنیم.
😳گوشه ای از نحوکاربردی عالی
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌺«أن» مخففه در قرآن اسم «أن» مخففه همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن بود
🌺 اَن مخففه
اَنّ در صورت تخفیف از عمل باز نمانده و همواره در ضمیر شأن مقدر عمل کرده و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن است.
ادامه در تصویر.🙃
در متن بالا بررسی کردیم.😊
✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نقش اسم پس از «ای» ندائیه
اسم پس از ای یا جامد است یا مشتق.
چنانچه اسم مزبور، جامد باشد، عطف بیان و چنانچه مشتق باشد، نعت است.
یا ایها الرجل و یا ایها الرسول
در ادامه با هم بررسی میکنیم.
🌸گوشه ای از نحو کاربردی عالی
🌸لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟
الف) تمکن
ب) تنکیر
ج) عوض
د) مقابله از نون جمع مذکر
تست ارشد
با کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
☘️🌸
☘️🌸🌸
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟ الف) تمکن ب) تنکیر ج) عوض د) مقابله از نون جمع مذکر تست ارشد با کتابها
جواب گزینه الف
امّا تنوین «قاضٍ» در «جاءَ قاضٍ» تنوین تمکن است نه عوض از حذف «یای» لام الفعل، به دو دلیل:
1. این تنوین قبل از حذف «یاء» در کلمه موجود بوده که آمدنش طبق قواعد صرفی سبب حذف «یاء» شده است.
قاضیٌ قاضِیُنْ قاضٍ
ضمّه بر «ِیاء» سنگین است، با حذف ضمّه، دو حرف ساکن دار کنار هم قرار گرفته و التقای ساکنین پیش می آید. با حذف «یاء»، «نون» باقی میماند.
2. این تنوین در حالت نصبی با یاء جمع می شود، مانند: «رأیتُ قاضیاً»، پس این تنوین، تمکین است، چون اگر برای تعويض باشد، نباید با معوّض عنه جمع شود. چرا که جمع عوض و معوض صحیح نیست.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
جواب گزینه الف امّا تنوین «قاضٍ» در «جاءَ قاضٍ» تنوین تمکن است نه عوض از حذف «یای» لام الفعل، به دو
113.8K
تنوين العوض: [و هي على ثلاثة أقسام:
أ- عوض عن حرف و هو ما يلحق الأسماء المنقوصة غير المنصرفة في حالتي الرفع و الجرّ، ك «جوار» و «معان»؛
ب- عوض عن مفرد و هو ما يلحق الكلمات المعدودة ك «كل و بعض و أيّ»، نحو: «كلّ يموت» أي «كلّ إنسان يموت»؛
ج- عوض عن الجملة و هو ما يلحق «إذ» ك «يومئذ و حينئذ و ساعتئذ»، نحو: فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ أي «فذلك يوم إذ نقر في الناقور يوم عسير».]
🌺 تعدد حال در قرآن
همانطور که می دانید حال همچون خبر و صفت می تواند متعدد باشد.
🌟تعدد خبر، مانند: زید قایم ضاحک
🌟تعدد نعت، مانند: رایت زیدا الضاحک العادل
🌟تعدد حال، مانند: رایت زیدا ضاحکا قائما
در ادامه مثالهای قرآنی تعدد حال را بررسی می کنیم.
با هم برخی آیات را بررسی میکنیم.
🌸با نحوکاربردی از خواندن قرآن لذت ببرید .
مطالب کانال گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی است.😏
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در بحث حال بیان می کنیم، ذوالحال حالت فاعل و مفعول را بیان میکند، مانند: «جاء زیدٌ راکباً» یا «ضربتُ هنداً باکیةً» که «راکب» و «باکیةً» حال از «زید» و «هند» هستند، با این همه شاهد این هستیم که در کتب نحوی چنین مثالی نیز می آورند: «مرَّ زیدٌ بهندٍ باکیةً» (زید از کنار هند گریان گذشت» در این مثال با اینکه «هند» مفعول یا فاعل نیست، «باکیة» حال از «هند» است. علت را توضیح دهید؟
🌼 آزمون سخت
در آیه:
<يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذينَ كَفَرُوا وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُون> (و ياد كن روزى را كه از هر امتى گواهى برمىانگيزيم، سپس به كسانى كه كافر شدهاند رخصت داده نمىشود و آنان مورد بخشش قرار نخواهند گرفت).
جمله «هم یستعتبون» چه اعرابی دارد؟
الف) عطف به نبعث، محلا مجرور
ب) عطف به لا یوذن، محلا مجرور
ج) عطف به لا یوذن، محلا مرفوع
د) حال، محلا منصوب
مطالب کانال گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی است.😏
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
وجدنا الصالحینَ لهم جزاءٌ و جناتٍ
(یقین داریم برای نیکوکاران جزاء و بهشت است)
به ترتیب «لهم جزاء» و «جناتٍ» چه اعرابی دارند؟