نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سطح: متوسط در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟ آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ (آخرين سخنش
🌺«أن» مخففه در قرآن
اسم «أن» مخففه همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن بوده، که محلاً مرفوع است،
مانند: «أن زیدٌ قائمٌ» که «زیدٌ»: مبتدا و
«قائم»: خبر و کل «زیدٌ قائمٌ» خبر «أن» است.
🌟اسم «أن» هم «ه» مقدر است.
در ادامه آیاتی را که «أن» مخففه در ان به کار رفته بررسی می کنیم.
😳گوشه ای از نحوکاربردی عالی
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌺«أن» مخففه در قرآن اسم «أن» مخففه همواره ضمیر شأن مقدر و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن بود
🌺 اَن مخففه
اَنّ در صورت تخفیف از عمل باز نمانده و همواره در ضمیر شأن مقدر عمل کرده و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن است.
ادامه در تصویر.🙃
در متن بالا بررسی کردیم.😊
✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
نقش اسم پس از «ای» ندائیه
اسم پس از ای یا جامد است یا مشتق.
چنانچه اسم مزبور، جامد باشد، عطف بیان و چنانچه مشتق باشد، نعت است.
یا ایها الرجل و یا ایها الرسول
در ادامه با هم بررسی میکنیم.
🌸گوشه ای از نحو کاربردی عالی
🌸لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟
الف) تمکن
ب) تنکیر
ج) عوض
د) مقابله از نون جمع مذکر
تست ارشد
با کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
☘️🌸
☘️🌸🌸
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تنوین «جاءَ قاضٍ» چیست؟ الف) تمکن ب) تنکیر ج) عوض د) مقابله از نون جمع مذکر تست ارشد با کتابها
جواب گزینه الف
امّا تنوین «قاضٍ» در «جاءَ قاضٍ» تنوین تمکن است نه عوض از حذف «یای» لام الفعل، به دو دلیل:
1. این تنوین قبل از حذف «یاء» در کلمه موجود بوده که آمدنش طبق قواعد صرفی سبب حذف «یاء» شده است.
قاضیٌ قاضِیُنْ قاضٍ
ضمّه بر «ِیاء» سنگین است، با حذف ضمّه، دو حرف ساکن دار کنار هم قرار گرفته و التقای ساکنین پیش می آید. با حذف «یاء»، «نون» باقی میماند.
2. این تنوین در حالت نصبی با یاء جمع می شود، مانند: «رأیتُ قاضیاً»، پس این تنوین، تمکین است، چون اگر برای تعويض باشد، نباید با معوّض عنه جمع شود. چرا که جمع عوض و معوض صحیح نیست.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
جواب گزینه الف امّا تنوین «قاضٍ» در «جاءَ قاضٍ» تنوین تمکن است نه عوض از حذف «یای» لام الفعل، به دو
113.8K
تنوين العوض: [و هي على ثلاثة أقسام:
أ- عوض عن حرف و هو ما يلحق الأسماء المنقوصة غير المنصرفة في حالتي الرفع و الجرّ، ك «جوار» و «معان»؛
ب- عوض عن مفرد و هو ما يلحق الكلمات المعدودة ك «كل و بعض و أيّ»، نحو: «كلّ يموت» أي «كلّ إنسان يموت»؛
ج- عوض عن الجملة و هو ما يلحق «إذ» ك «يومئذ و حينئذ و ساعتئذ»، نحو: فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ أي «فذلك يوم إذ نقر في الناقور يوم عسير».]
🌺 تعدد حال در قرآن
همانطور که می دانید حال همچون خبر و صفت می تواند متعدد باشد.
🌟تعدد خبر، مانند: زید قایم ضاحک
🌟تعدد نعت، مانند: رایت زیدا الضاحک العادل
🌟تعدد حال، مانند: رایت زیدا ضاحکا قائما
در ادامه مثالهای قرآنی تعدد حال را بررسی می کنیم.
با هم برخی آیات را بررسی میکنیم.
🌸با نحوکاربردی از خواندن قرآن لذت ببرید .
مطالب کانال گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی است.😏
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در بحث حال بیان می کنیم، ذوالحال حالت فاعل و مفعول را بیان میکند، مانند: «جاء زیدٌ راکباً» یا «ضربتُ هنداً باکیةً» که «راکب» و «باکیةً» حال از «زید» و «هند» هستند، با این همه شاهد این هستیم که در کتب نحوی چنین مثالی نیز می آورند: «مرَّ زیدٌ بهندٍ باکیةً» (زید از کنار هند گریان گذشت» در این مثال با اینکه «هند» مفعول یا فاعل نیست، «باکیة» حال از «هند» است. علت را توضیح دهید؟
🌼 آزمون سخت
در آیه:
<يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذينَ كَفَرُوا وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُون> (و ياد كن روزى را كه از هر امتى گواهى برمىانگيزيم، سپس به كسانى كه كافر شدهاند رخصت داده نمىشود و آنان مورد بخشش قرار نخواهند گرفت).
جمله «هم یستعتبون» چه اعرابی دارد؟
الف) عطف به نبعث، محلا مجرور
ب) عطف به لا یوذن، محلا مجرور
ج) عطف به لا یوذن، محلا مرفوع
د) حال، محلا منصوب
مطالب کانال گوشه ای از کتاب نحو کاربردی عالی است.😏
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
وجدنا الصالحینَ لهم جزاءٌ و جناتٍ
(یقین داریم برای نیکوکاران جزاء و بهشت است)
به ترتیب «لهم جزاء» و «جناتٍ» چه اعرابی دارند؟
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
وجدنا الصالحینَ لهم جزاءٌ و جناتٍ (یقین داریم برای نیکوکاران جزاء و بهشت است) به ترتیب «لهم جزاء»
🌺مفعول دوم افعال قلبی
😊افعال قلبی بر مبتدا و خبر داخل شده و آنها را به عنوان مفعول اول و دوم منصوب میکنند. مانند:
«زیدٌ عالمٌ» که با آمدن افعال قلوب بر سر آن می شود: «علمتُ زیداً عالماً».
😎حال گاهی خبر، جمله یا شبه جمله است، در این صورت مفعول دوم فعل قلبی هم جمله یا شبه جمله بوده و محلاً منصوب است، در این صورت شبه جمله جمله متعلّق به «کان» یا «یکون» محذوف است. مانند:
زیدٌ فی الدار که با ورود فعل قلبی می شود: «علمت زیداً فی الدارِ».
برا فهم بیشتر مطلب به تصویر نگاه کنید.
نظرات شما درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
اگر گفتید وجه تسمیه «ثَمَّ» اسمی به معنای (آنجا) با «ثُمَّ» حرفی به معنای (سپس) چیست؟ چه شباهتی با هم دارند
این سایت در ارتباط با ادبیات عرب به ویژه مفردات بی نظیر است
👨🎓👩🎓مخصوص اساتید و اهل پژوهش و تحقیق
👇👇
https://jamharah.net/forumdisplay.php?f=1057
🌺 مبتدا: مصدر موول
گاهی مبتدا اسمصریح و گاهی مصدر موول است.
#مبتدا
گوشه ای از نحو کاربردی عالی
😉از تخفیف دوره های تدریس جا نمونید
✍️نظرات شما درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبتدا و خبر
(نحو کاربردی مقدماتی)
تدریس توسط استاد ایرانی
(نویسنده نحو کاربردی)
✍️جهت تهیه فیلم دروس «نحو کاربردی» به @ostad_shoo مراجعه کنید.
#علم-نحو
#تدریس_نحو_کاربردی
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼در کدام عبارت تاکید لفظی وجود ندارد؟
الف) حفظتُ القصیدة بیتا بیتا
ب) اتی جاء الامیرُ
ج) اُنصُرْ أنتَ
د) مررت بک انت
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 اضافه لفظی
همانطور که میدانید اضافه بر دو قسم است: اضافه لفظی و معنوی.
🔸️ اضافه لفظی اضافه اسم مشتق به معمول خود است، مانند: زیدٌ ضاربُ بکر».
🔸️ اضافه معنوی، مانند: غلام زیدٍ.
در ادامه با هم بررسی میکنیم.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 در کدام گزینه تاکید وجود ندارد؟
الف) <لا يَسْتَطيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ>
ب) <فَاجْعَلْ بَيْنَنا وَ بَيْنَكَ مَوْعِداً لا نُخْلِفُهُ نَحْنُ>
ج) <كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَها>
د) <يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ>
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نقش «إذ» در این جمله چیست؟ رأيتكَ أمسِ إذْ جئتَ (دیرور هنگامی که آمدی، دیدمت) مجیئُکَ إذْ جاءَ زیدٌ (آمدن تو وقتی بود که زید آمد)
🌼و ما كلّ ذى لُبٍّ بمؤتيك نُصْحَه
و ما كلُّ مؤتٍ نُصْحَه بلبيبٍ
چنین نیست که هر خردمندی تو را نصیحت کند
و هر کس هم که نصیحت کرد، خردمند نیست
🌟ترکیب:
ما: شبیه لیس
کل: اسم ما
ذی: م. الیه
لب: م. الیه
باء: زایده
موتی: لفظا مجرور، محلا منصوب، خبر ما
ک: محلا مجرور، مفعول اول موت
نصح: مفعول. دوم
ه: م. الیه
🌟ایتاء: دومفعولی است، اسم فاعلش هم مانند فعل دو مفعولی است.
🌸لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺«مِن» ابتدای غایت در قرآن
یکی از معانی «مِن»، ابتداء غایت است، مانند: «ذهبتُ منَ البصرة الی الکوفه» (از بصره به کوفه رفتم). در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که «مِن»، معنای ابتدای غایت دارد.
گوشه ای از نحو کاربردی عالی
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید.😊
سفارش دوره یا کتاب👈@ostad_shoo
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
در آیه لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما في أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ
(آنچه در آسمانها و زمين است، از آنِ خداست. و از اين رو اگر آنچه را در دل داريد، آشكار سازيد يا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، محاسبه مىكند)
اعراب جمله «یحاسبکم به الله» چیست؟
الف) لفظا مجزوم
ب) محلا مجزوم
ج) محلی از اعراب ندارد
د) محلا مرفوع
تست نحو عالی ارشد
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در آیه لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما في أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْ
143K
🤔گزینه ج
جملهجوابِ شرطِ جازم که مزبور مقرون به «فاء» جزاء یا «إذا» فجائیه نباشد، محلی از اعراب ندارد
<إِنْ تُبْدُوا ما في أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ>
(آنچه را كه در دل داريد خواه آشكارش سازيد يا پوشيدهاش داريد، خدا شما را بدان بازخواست خواهد كرد)
در این آیه، «إن» ادات شرط جازم است، ولی از آنجا که بر سر جوابش «فاء» جزاء یا «إذا»ی فجائیه نیامده است، جملهی جواب شرط ـ «یحاسبْ» ـ محلّی از اعراب ندارد. ولی فعل «یحاسبْ» لفظاً مجزوم است.