eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
29.9هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
216 ویدیو
67 فایل
👇 @ostad_shoo سایت👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
وجدنا الصالحینَ لهم جزاءٌ و جناتٍ (یقین داریم برای نیکوکاران جزاء و بهشت است) به ترتیب «لهم جزاء»
🌺مفعول دوم افعال قلبی 😊افعال قلبی بر مبتدا و خبر داخل شده و آنها را به عنوان مفعول اول و دوم منصوب میکنند. مانند: «زیدٌ عالمٌ» که با آمدن افعال قلوب بر سر آن می شود: «علمتُ زیداً عالماً». 😎حال گاهی خبر، جمله یا شبه جمله است، در این صورت مفعول دوم فعل قلبی هم جمله یا شبه جمله بوده و محلاً منصوب است، در این صورت شبه جمله جمله متعلّق به «کان» یا «یکون» محذوف است. مانند: زیدٌ فی الدار که با ورود فعل قلبی می شود: «علمت زیداً فی الدارِ». برا فهم بیشتر مطلب به تصویر نگاه کنید. نظرات شما درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
اگر گفتید وجه تسمیه «ثَمَّ» اسمی به معنای (آنجا) با «ثُمَّ» حرفی به معنای (سپس) چیست؟ چه شباهتی با هم دارند
این سایت در ارتباط با ادبیات عرب به ویژه مفردات بی نظیر است 👨‍🎓👩‍🎓مخصوص اساتید و اهل پژوهش و تحقیق 👇👇 https://jamharah.net/forumdisplay.php?f=1057
🌺 مبتدا: مصدر موول گاهی مبتدا اسم‌صریح و گاهی مصدر موول است. گوشه ای از نحو کاربردی عالی 😉از تخفیف دوره های تدریس جا نمونید ✍️نظرات شما درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبتدا و خبر (نحو کاربردی مقدماتی) تدریس توسط استاد ایرانی (نویسنده نحو کاربردی) ✍️جهت تهیه فیلم دروس «نحو کاربردی» به @ostad_shoo مراجعه کنید. -نحو مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید. به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼در کدام عبارت تاکید لفظی وجود ندارد؟ الف) حفظتُ القصیدة بیتا بیتا ب) اتی جاء الامیرُ ج) اُنصُرْ أنتَ د) مررت بک انت نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 اضافه لفظی همانطور که میدانید اضافه بر دو قسم است: اضافه لفظی و معنوی. 🔸️ اضافه لفظی اضافه اسم مشتق به معمول خود است، مانند: زیدٌ ضاربُ بکر». 🔸️ اضافه معنوی، مانند: غلام زیدٍ. در ادامه با هم بررسی میکنیم. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 در کدام گزینه تاکید وجود ندارد؟ الف) <لا يَسْتَطيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ> ب) <فَاجْعَلْ بَيْنَنا وَ بَيْنَكَ مَوْعِداً لا نُخْلِفُهُ نَحْنُ> ج) <كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَها> د) <يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ> نظرات کاربران درباره دوره و کتاب 👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نقش «إذ» در این جمله چیست؟ رأيتكَ أمسِ إذْ جئتَ (دیرور هنگامی که آمدی، دیدمت) مجیئُکَ إذْ جاءَ زیدٌ (آمدن تو وقتی بود که زید آمد)
🌼و ما كلّ ذى لُبٍّ بمؤتيك نُصْحَه و ما كلُّ مؤتٍ نُصْحَه بلبيب‏ٍ چنین نیست که هر خردمندی تو را نصیحت کند و هر کس هم که نصیحت کرد، خردمند نیست 🌟ترکیب: ما: شبیه لیس کل: اسم ما ذی: م. الیه لب: م. الیه باء: زایده موتی: لفظا مجرور، محلا منصوب، خبر ما ک: محلا مجرور، مفعول اول موت نصح: مفعول. دوم ه: م. الیه 🌟ایتاء: دومفعولی است، اسم فاعلش هم مانند فعل دو مفعولی است. 🌸لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺«مِن» ابتدای غایت در قرآن یکی از معانی «مِن»، ابتداء غایت است، مانند: «ذهبتُ منَ البصرة الی الکوفه» (از بصره به کوفه رفتم)‌. در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که «مِن»، معنای ابتدای غایت دارد. گوشه ای از نحو کاربردی عالی با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید.😊 سفارش دوره یا کتاب👈@ostad_shoo نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
در آیه لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما في‏ أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ (آنچه در آسمانها و زمين است، از آنِ خداست. و از اين رو اگر آنچه را در دل داريد، آشكار سازيد يا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، محاسبه مى‏كند) اعراب جمله «یحاسبکم به الله» چیست؟ الف) لفظا مجزوم ب) محلا مجزوم ج) محلی از اعراب ندارد د) محلا مرفوع تست نحو عالی ارشد
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در آیه لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما في‏ أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْ
143K
🤔گزینه ج جمله‌جوابِ شرطِ جازم که مزبور مقرون به «فاء» جزاء یا «إذا» فجائیه نباشد، محلی از اعراب ندارد <إِنْ تُبْدُوا ما في‏ أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ‏ بِهِ اللَّهُ> (آنچه را كه در دل داريد خواه آشكارش سازيد يا پوشيده‏اش داريد، خدا شما را بدان بازخواست خواهد كرد) در این آیه، «إن» ادات شرط جازم است، ولی از آنجا که بر سر جوابش «فاء» جزاء یا «إذا»ی فجائیه نیامده است، جمله‌ی جواب شرط ـ «یحاسبْ» ـ محلّی از اعراب ندارد. ولی فعل «یحاسبْ» لفظاً مجزوم است.
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌼در کدام عبارت تاکید لفظی وجود ندارد؟ الف) حفظتُ القصیدة بیتا بیتا ب) اتی جاء
گزینه الف 🔸️در جملاتی چون قرأتُ القرآنَ جزءاً جزءاً (قرآن را جزء به جزء خواندم) تَنقضی السنةُ شهراً شهراً (سال، ماه به ماه تمام می‌شود)، «جزءاً» و «شهراً» دوّم تأکید لفظی محسوب نمی‌شوند، بلکه هر دو با هم همچون یک مرکب مزجی هستند که نقش حال دارند، چرا که هر دو کلمه با هم دیگر مفید ترتیب هستند. در این صورت عامل هر دو را به عنوان یک حال منصوب کرده است. 🔸️ اگر کلمه‌ی دوم تأکید باشد، باید بتوان آن را حذف کرد و از آن بی نیاز شد، در حالی‌که چنین چیزی ممکن نیست. به عنوان نمونه در «جاءَ زیدٌ زیدٌ»، می‌توان «زید» دوم را حذف کرد و مشکلی هم پیش نمی‌آید، امّا در ترکیباتی نظیر مثالهای بالا، حذف لفظ دوم ممکن نیست: قرأت القرآنَ جزءاً تنقضی السنةُ شهراً نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc 🌸لذت نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در آیات زیر متعلّق جارو مجرور «من عباده» و «من لدنک» را مشخص کرده و نقش آن را مشخص کنید: إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ (از ميان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او مى‏ترسند) هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَة (از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش‏) گوشه ای از کتاب نحو‌ کاربردی عالی نحو را کاربردی یاد بگیرید 🤔ظرفیت محدود ثبت نام دوره مبادی و نحو کاربردی 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در آیات زیر متعلّق جارو مجرور «من عباده» و «من لدنک» را مشخص کرده و نقش آن را مشخص کنید: إِنَّم
564.1K
من عباده متعلق به محذوف، حال از علما من لدنک میتواند متعلق به هب باشد یا متعلق به محذوف حال از رحمة ✅نحو را کاربردی یاد بگیرید 👩‍🎓یک بار برای همیشه تضمینی نحو را یاد بگیرید
تفاوت «إذا»ی فجائیه و ظرفیه 1. فجاییه: خرجتُ فإذا الأسدُ خارجٌ (خارج شدم ناگهان شیر خارج بود) 2. ظرفیه: <فإذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ> (هنگامى كه تصميم گرفتى بر خدا توكل كن!) 1. «إذا»ی فجائیه حرف است بر خلاف «إذا»ی شرطیه که اسم است. 2. «إذا»ی شرطیه بر جمله‌ی فعلیه داخل می‌شود بر خلاف فجائیه که بر جمله‌ی اسمیه وارد می‌شود. 3. «إذا»ی شرطیه به جواب نیاز دارد بر خلاف «إذا»ی فجائیه که به جواب نیاز ندارد. 4. «إذا»ی شرطیه مختص زمان آینده است بر خلاف فجائیه که زمانش حال است. 5. جمله‌ی پس از «إذا»ی شرطیه، مضاف الیه و محلاً مجرور است، بر خلاف «إذا»ی فجائیه که محلی از اعراب ندارد. 6. «إذا»ی شرطیه در صدر کلام واقع می‌شود بر خلاف فجائیه که صدر کلام نیست. 🤔ظرفیت محدود ثبت نام دوره مبادی و نحو کاربردی 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تفاوت «إنّها حدیقةٌ جمیلةٌ» با «إنّها الحدیقةُ جمیلةٌ» چیست؟ 🤔ظرفیت محدود ثبت نام دوره مبادی و نحو کاربردی 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً (آنچه را از كارهاى نيك براى خود از پيش مى‏فرستيد نزد خدا به بهترين وجه و بزرگترين پاداش خواهيد يافت) نقش «هو» چیست؟ الف) ضمیر شأن و مرفوع ب) ضمیر فصل، محلی از اعراب ندارد ج) خبر «ما» و مرفوع د) تأکید و مرفوع 🤔ظرفیت محدود ثبت نام دوره مبادی و نحو کاربردی 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
<وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَليلاً فَكَثَّرَكُم> ‏(به خاطر بياوريد زمانى را كه اندك بوديد، و او شما را فزونى داد) نقش «إذ» چیست؟ با دلیل بیان کنید: الف) ظرف ب) مفعول به ظرفیت محدود ثبت نام دوره مبادی و نحو کاربردی 🌸در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«عَمُوا وَ صَمُّوا كَثِيرٌ مِنْهُمْ» هر فعل تنها یک فاعل دارد که ضمیر یا اسم ظاهر است، با این حال در مواردی مشاهده میکنیم هم اسم ظاهر و هم ضمیر، فاعل قرار گرفته اند. مثل آیه بالا که واو و کثیر هر دو فاعلند. توجیه این قبیل جملات چگونه است؟ جهت سفارش به @ostad_shoo پیام دهید. در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
😉در أقوم مادامَ الأمیرُ جالساً عندکَ (مادامیکه امیر پیشت نشسته، می ایستم) چند ظرف وجود دارد و متعلق هر یک کدام است؟🧐 سه نفر ظرفیت کلاس نحو کاربردی و مبادی العربیة 4👇 @ostad_shoo 👩‍🎓👨‍🎓دیگر نگران درس نحو نباشید