نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودیپور
⚠️در این چند دقیقه کوتاه می توانید بخشی از اعترافات مهم علینقی مشایخی، موسس دانشکده مدیریت و اقتصاد
🔹هم ما میدانیم اقتصاد علینقی مشایخیها مخالف اهداف انقلاب اسلامی است
🔹هم خودشون معترفند که اقتصاد بازار آزاد هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ایران نداره!
✅اگر واقعا انقلابی هستیم همچیز روشنه
🔸حداقلش عدم تبعیت از نسخههای متعارف اقتصادی در مهد انقلاب اسلامی است.
🔆والسلام علی من اتبع الهدی.
💠 @najvaeqtesad
بازخوانی اصل ۴۳ قانون اساسی 1⃣
قانون اساسی کشور ایران به عنوان حیاتی ترین سند قانونی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
❌برای کسی که میخواهد با مسائل اقتصادی جمهوری اسلامی ایران آشنا شود شناخت دور نما و بَنایِ اقتصادی ایران امری ناگریز محسوب میشود، چرا که هدف کلی اقتصاد کشور ما در قوانین اقتصادی قانون اساسی کشور منعکس شده است.
👈اولین اصل یا مغز اقتصادی قانون اساسی اصل 43 قانون اساسی است.
📜 این قانون به هدف #استقلال_اقتصادی_جامعه،#ریشه_کن_کردن_فقر_و_محرومیت #برآوردن_نیازهای_انسان_در_جریان_رشد به شرط آزادی تشکیل شده است که ضوابطش 9 بند دارد:
1⃣. تأمین نیازهای اساسی: مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه.
🟢 بخشی از پیام امام به مناسبت افتتاح حساب شماره 100 به منظور خانه سازى براى مستضعفان را مرور میکنیم. در بخش هایی از این پیام آمده است:
«از حداقل [حقوق] هر فرد است که باید مسکن داشته باشد. مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهى استفاده کنند.همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسى در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامى است که براى این مسئله مهم چاره اى بیندیشد، و بر همه مردم است که در این مورد همکارى کنند... و نیز دولت باید در طرح هاى اساسى و دراز مدت خود براى حل این مشکل در سطح عموم طرحهایى تهیه کند؛ و اکنون این یک تجربه تازه از بسیج نیروى ایمان جامعه در راه تعاون اسلامى و مبارزه با محرومیت است که ملت با توفیق الهى باید از آن نیز سرفراز درآید. من با کمال تواضع از ملت عزیز در این امر حیاتى استمداد مى کنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم.» (صحیفه امام، ج6،ص519_ 521)
امام خمینی ره این پیام را در 21 فروردین 1358 یعنی کمتر از 2 ماه پس از پیروزی انقلاب مطرح کرده اند.
🟢 در رابطه با آموزش دولتی با کیفیت نیز در کلام امام خامنه ای که به تازگی با معلمان سراسر کشور ایراد فرمودند مرور میکنیم:
«تقویت مدارس دولتی مهم است.... وقتی ما به مدرسهی دولتی کماعتنائی بکنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیهی مالیاش آن قدر نبود که بتواند در آن مدرسهای که شهریّه میگیرد ثبت نام بکند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ معنایش این است که کسی که بنیهی مالی ندارد، بنیهی علمی هم نداشته باشد. این بیعدالتیِ محض است؛ این بیعدالتی به هیچ وجه قابل قبول نیست. پس یکی اینکه مدرسهی دولتی بایستی از آموزش خوب، از معلّم خوب، از فضای آموزشی خوب بهرهمند بشود.» (بیانات در دیدار معلمان۱۴۰۲/۰۲/۱۲)
🔮 به روشنی در کلام امامین انقلاب مشاهده میکنیم که دولت وظیفه تامین مسکن و آموزش مردم که منحصر در اینها نیست بلکه نیاز های اساسی مردم که در قانون ذکر شده است را برعهده دارد.
🤔 حال سوالی پیش می آید که فقط دولت باید از بیت المال و اموال حکومت این تسهیلات را به مردم ارائه دهد یا میتوان از دیگر ظرفیت ها استفاده کرد؟
✅در پاسخ باید گفت که دولت میتواند به دو روش این تسهیلات را به مردم ارائه دهد:
الف) از طریق مردم: یعنی دولت با استفاده از ظرفیت مردمی و کمک های مردمی به مستضعفان خدمات دهد.
🟢 در پیام امام به وضوح این مساله دیده میشود:
«به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می کنم که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال محرومان جامعه است... وچه نیکو است که طبقات تمکندار به طور داوطلب برای زاغه و چپرنشینان مسکن و رفاه تهیه کنند. و مطمئن باشند که خیر دنیا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است که یکی بی خانمان و یکی دارای آپارتمانها باشد.» (وصیت نامه سیاسی_الهی، ص 83)
ب) از طریق حکومت: یعنی حکومت از بودجه اسلامی کشور ارائه خدمت به متستضعفان را انجام میدهد. در کلام امام به روشنی این وظیفه نمایان شده است:
🟢 «بنیاد مستضعفین نیز باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادره شده خاندان پهلوى و اطرافیانش در این طرح استفاده شود. و نیز دولت باید در طرح هاى اساسى و دراز مدت خود براى حل این مشکل در سطح عموم طرحهایى تهیه کند» (صحیفه امام، ج6، 521)
💡 امید است دولت فعلی در تحقق هر چه بیشتر اصل 43 قانون اساسی در رابطه با نیاز های اولیه و اساسی مردم بیش از پیش تلاش کند و به فرمایش بنیان گذار انقلاب دولت باید در طرح های اساسی و دراز مدت خود برای حل این مشکل اقدام کند.
🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از 🇮🇷 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه 🇮🇷
📚 احکام پیشنهادی برنامه هفتم
👈 کتابی که توسط دکتر رجایی در جلسه ارزیابی کلی برنامه هفتم توسعه معرفی شد.
این کتاب در 190 صفحه و 12 فصل تالیف شده است که حاصل تلاش اندیشکده قدر می باشد که حسب دستور حضرت آیت الله اعرافی دبیرخانه حوزوی برنامه هفتم توسعه تعیین شد.
💎 این کتاب ارزشمند حاوی پیشنهادهایی هست که ناظر به برنامه هفتم توسعه می باشد و راهگشای مدیران و مسولین اجرایی کشور خواهد بود.
📜بخشی از کتاب:
....در نتیجه دولت اسلامی یعنی دولت اقامه دین به عنوان مهترین وظیفه، مکلف به فراهم سازی زیرساخت ها و یاری رسانی به مردان میدان جهاد تبیین و تبلیغ است....
انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم
🆔@anjomanEGHTESADISLAM
ارزشهای اسلامی و نظام اقتصادی!
❇️نهادها و روابط اقتصادی که در سطح جامعه با روشهای سیاستگذارانه، تثبیت میشوند، لازم است کارایی ارزشهای اسلامی در آنها به قدری بالا باشد که رواج ارزشها علاوه بر تعالی فرد، تعالی جامعه را نیز در پی داشته باشد.
🔹در نظام اقتصادی لیبرالی ارزشهایی همچون زهد و قناعت با رشد و توسعه ناسازگار است؛ چون رشد و توسعهای که در نظام ملحد به دنبالش هستند، ضد قناعت و زهد است؛
🔺اما رشد و توسعه در نگاه الهی نه تنها با زهد و قناعت ناسازگاری ندارد بلکه در این پارادایم این ارزشها کاملاً همراستا و سازگار با رشد هستند.
🔰در پارادایم اسلامی در اهدافی که به عنوان غایت جامعه دنبال میشود، رفاه در کنار معنویت و آخرت اهمیت دارد. بنابراین نظاماتی که انسان را در این پارادایم به اهداف مطلوب میرساند با آنچه در سایر دستگاهها و پارادایمها وجود دارد، متفاوت میشود .
✅بنابراین اساسا نمیتوان با یک زیرنظام سرمایهداری به اهداف نظام اقتصاد اسلامی رسید.
💠 @najvaeqtesad
الهی ترددی فی الآثار یوجب بُعد المزار...
💠 @najvaeqtesad
-1918558464_13783925.pdf
217.9K
⭕️ راهکار شنیدهنشدهی شهید بهشتی برای مهار تورم
🔹جزوه پیش رو متن سخنرانی #شهید_بهشتی است که درباره انواع سرمایه و علت زیربنایی ایجاد تورم توضیح میدهد. این سخنرانی در سال ۱۳۵۹ در مسجد ارگ تهران ایراد شده است که توسط #مستضعفینتیوی منتشر میشود.
🔸شهید بهشتی در اینجا نه از دیدگاه #فقهی بلکه از نظر #اقتصادی، راهکاری برای مبارزه با بیماری مهلک گرانی و تورم ارائه میدهد.
🔹او ابتدا سه گونهی #سرمایه را توضیح میدهد:
۱- در شكل وسایل تولید
۲- در شکل مستغلات
۳- در شکل سرمایهی در گردش
🔸در ادامه ضمن توضیح این سه نوع سرمایه، گرفتن سود منصفانه و منطقی در دو گونهی اول را قابل قبول میداند، اما گرفتن سود در شکل سرمایه در گردش را رد میکند و آن را عامل #تورم معرفی میکند و میگوید راه خلاصی از تورم، منع گرفتن چنین سودی است.
💬 «نمیخواهد بگویید آقا سود سرمایه بازرگانی حلال است یا حرام... بنده عرض میکنم سود سرمایه بازرگانی، یعنی اضافه حقوق و مخارج خود شما و كاركنانتان، و اضافه بر مقدار لازم برای سوخت و سوزها و ضايعاتتان، بقیهاش هر چه باشد بیماری اقتصادی میآورد. مـــــــن اینجا به عنوان یک طبیب حرف میزنم نه به عنوان یک فقیه. ملت ما هم فعلاً بیمارِ یک بیماری شکنندهی اجتماعی و اقتصادی است: بالارفتن سرسام آور قیمتها».
🔻 متن کامل سخنرانی شهید بهشتی در سمینار انقلاب فرهنگی-اقتصادی در بازار را در فایل پیوست بخوانید.
📱به کانال مستضعفین تیوی بپیوندید:
ble.ir/join/NWU2YjM1OG
🎬 @Mostazafin_Tv
💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از حسین زمانی میقان
رهبر حکیم انقلاب اسلامی:
اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای #ذاتاً مسموم هشدار دادم (هم به دانشگاهها، هم به مسئولان) به خاطر همین است
این علوم انسانی که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است
حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد....
وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند...
#بچههای_شیکاگو
#قیام_علیه_لیبرالیسم
@hzamanim
🔹يكى از اساسى ترين مفاهيمى كه اقتصاددانان در تحليل رفتار مصرف كنندگان به كار برده اند، مفهوم انسان اقتصادى است.
🔰نظريّه پرداز اقتصادى براى آن كه بتواند رفتار تخصيص درآمدى فرد را تبيين و تحليل كند، پيش از هر چيز، نيازمند ترسيم مفهومى از انسان است كه اهداف، انگيزه ها و روش تعقيب اهداف او را به صورت قاعده اساسى بيان كند.
🔺امّا از آن جا كه به هر حال اين مفهوم، مفهومى انتزاعى است، به طبع در انتزاع آن، ديدگاه هاى ارزشى نقش انكارناپذيرى دارند; بدين سبب هر مدلى كه از انسان اقتصادى طرّاحى شود، نمونه تجسّم يافته عقايد، آرمان ها و ارزش هاى فرد يا مكتبى است كه آن را ارائه كرده.
📍به همين جهت، مفهومى از انسان اقتصادى كه امروزه در تحليل هاى اقتصاد متعارف بدان استناد مى شود، بازتاب ارزش هاى ليبراليسم است; چنان كه دايك (اقتصاددان امريكايى) مى گويد:
در نظريّه بازار، بايدها زير پوشش اصطلاح معروف آن، يعنى انسان اقتصادى عاقل پنهان مى شود.
💠 @najvaeqtesad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امروز ۱۳ ذیالحجه، روز اعلان همگانی لقب امیرالمومنین
▫️ در چنین روزی، همین که پیامبر اسلام(روحی فداه) از اعمال حج فارغ شده و عازم مدینه بودند، جبرئیل نازل شد و حضرت امیر حکمت و بیان علی (روحی فداه) را اینگونه خطاب قرار داد: السَّلامُ عَليكَ يا اَميرالمؤمنين!
💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصادینو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اقتصاد مقاومتی و دشمن
🎥 دشمن روی اقتصاد کشور ما متمرکز شده. از نظر دشمن، اقتصاد کشور یک نقطهی ضعفی است که [او] میتواند با تکیهی بر آن نقطهی ضعف، مقاصد سوء خودش را در مورد کشور عزیز ما و در مورد جمهوری اسلامی اِعمال بکند؛ باید روی اقتصاد [کار کرد]. من گفتم اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصادی که از درون میجوشد و احتیاج ما را به دیگران کم میکند و استحکام کشور را در مقابل تکانههای خارجی افزایش میدهد؛ این معنای اقتصاد مقاومتی است.
۱۳۹۵/۰۸/۲۶
بیانات در دیدار مردم اصفهان
📲 @eghtesadino2
هدایت شده از میز پژوهشی فقه محیط زیست
#حفظ_محیط_زیست
#امام_علی_علیهالسلام
#امیرالمؤمنين
محیط زیست در کلام امام علی(ع)
✳️ علی علیه السلام:
اتقوا الله في عباده وبلاده فإنكم مسؤولون حتى عن البقاع والبهائم (خطبه 167 نهج البلاغه)
✅ ترجمه: «تقواى الهى پیشه کنید; هم درمورد بندگان خدا، و هم شهرها و آبادى ها; چرا که شما (در برابر همه این ها) حتى سرزمینها و چهارپایان مسئولید»
✳️ توضیح آیت الله مکارم شیرازی (در کتاب شرح نهج البلاغه):
《مطامع جهان خواران
و
پول پرستى سرمایهدارانى که جز به افزایش ثروت خود نمىاندیشند،
این مسأله [حفظ محیط زیست]
را با مشکلات فراوانى مواجه کرده
و
کارآیى گروههاى حفظ محیط زیست
و
حمایت از انواع حیوانات را به حدّاقل رسانده
و
معلوم نیست نسلهاى آینده به چه سرنوشتى گرفتار خواهند شد.》
@feghhemohitezist
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴از «مکاسب شیخ انصاری» تا «اقتصاد اسلامی»!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از آقایان محترم در نقد «اقتصاد اسلامی» گفتهاند: «پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد. مکاسب شیخ انصاری حقوق بیزنس است که غیر از اکونومی است. اکونومی یعنی چه فرمولی تورم را پایین میآورد و این در فقه ما وجود ندارد. اینها فکر میکنند مکاسب شیخ انصاری اقتصاد است، درحالی که مکاسب شیخ، حقوق بازرگانی است.»
🔻این استاد عزیز گمان کردهاند که مدعیان #اقتصاد_اسلامی، آن را معادل مباحث فقهی ناظر به بیع و شراء موجود در مکاسب شیخ انصاری میدانند! به تعبیر دیگر، ابتدا اقتصاد اسلامی را معادل فقه اقتصادی پنداشته و سپس به نقد آن رفته است!
به اختصار عرض میکنم که «هیچکدام» از مدافعان اقتصاد اسلامی، تأکید میکنم «هیچکدام»، چنین پنداری از اقتصاد اسلامی نداشته و ندارند! ای کاش این استاد محترم یکی از چنین پندارگران را نام ببرند.
از ابتداییترین آگاهیهای فقهی و اقتصادی است که مکاسب #شیخ_انصاری(ره) نهایتاً ناظر به «احکام و هنجارهای افعال اقتصادی مکلفین» است؛ یعنی نه تنها شامل احکام هنجاری «پدیدهها و ساختارهای اقتصادی» نیست (یعنی در همان بخش فقه اقتصادی نیز ناقص و ناتمام است) که اساساً هیچ نظری به «ابعاد توصیفی دانش اقتصاد» ندارد.
به تعبیر دیگر، دانش #فقه متکفل ارزشگذاری کنشهای مکلفین است و اختصاص به اقتصاد هم ندارد، یک فقه پویا باید بتواند احکام و هنجارهای اسلامی ناظر به همه کنشهای فردی و اجتماعی و تمدنی انسان و بلکه همه پدیدهها و ساختارهای انسانی را به صورتی ضابطهمند از منابع و متون دینی استنباط کند. اما «اقتصاد اسلامی» بالکل ایدهای دیگر است خیلی متفاوت با «فقه اسلامی» است!
«فقه اسلامی»، صرفاً پاسخگوی «بخش هنجاری» ایده اقتصاد اسلامی است. در حالی که بخش اصلی و عمده دانش اقتصاد اسلامی ناظر به «ابعاد توصیفی» کنشها و پدیدههای اقتصادی است: یعنی ناظر به «توصیف»، «تفسیر»، «تبیین»، «پیشبینی» و «کنترل» کنشها و پدیدههای اقتصادی است.
🔻اسلامیت علوم انسانی در هر کدام از بخشهای توصیفی و توصیهای علوم انسانی متفاوت است. و این چیزی است که متأسفانه تاکنون از سوی مخالفان ایده علوم انسانی اسلامی به درستی فهم نشده است.
#مکاسب
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹